Pages

Thursday, November 10, 2011

Rompak kakak timbalan menteri



Oleh Nurhasyima Hasim

2011/11/10

Lima termasuk warga Indonesia didakwa

AYER KEROH: Lima lelaki termasuk seorang warga Indonesia dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini, semalam atas dua tuduhan merompak harta milik kakak dan anak saudara seorang timbalan menteri di sebuah rumah di Kampung Paya Rumput, Masjid Tanah di sini, pada 21 September lalu. 

Mereka adalah Azlan Azmi, 29, dari Bukit Katil; Mohd Afandi Hassan, 24, dari Bemban; Mohd Nizam Mohd Shahadan, 24, dari Tiang Dua; Mohd Azrul Aminrashid Jasmin, 26, dari Paya Dalam dan Muhamad Yusuf Rahmat, 22, dari Indonesia.
Bagi tuduhan pertama, lima lelaki terbabit didakwa merompak wang tunai berjumlah RM4,000 dan sebuah telefon bimbit milik Samidah Yusop, 74, di sebuah rumah di Kampung Paya Rumput, kira-kira jam 11.30 malam.
Pertuduhan kedua pula, kelima-limanya didakwa merompak dua rantai leher emas dan dua cincin milik Rosiah Mansor, 54, di lokasi, waktu dan tarikh sama. 

Semua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama bagi kedua-dua pertuduhan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan. 

Azlan, Mohd Afandi, Mohd Nizam, Mohd Azrul dan Muhamad Yusuf mengaku tidak bersalah terhadap kedua-dua dakwaan itu di hadapan Hakim Abu Bakar Katar. 
Pendakwaan kes dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Mahmoodah Abdul Latiff manakala kelima-lima tertuduh tidak diwakili peguam. 
Mahmoodah kemudian menawarkan mahkamah wang jaminan sebanyak RM30,000 bagi setiap tertuduh kecuali Muhamad Yusuf. 

Ketika merayu jaminan dikurangkan, Azlan memberi alasan terpaksa menanggung seorang isteri dan dua anak manakala Mohd Afandi pula tidak mempunyai pekerjaan tetap dan kadang kala bergantung kepada bapanya. 

Mohd Nizam memohon mahkamah mempertimbangkan dirinya yang terpaksa menjaga ibu yang tinggal berseorangan sementara Mohd Azrul pula tiada pendapatan tetap dan berharap kepada keluarganya untuk menyara hidup. 

Abu Bakar kemudian membenarkan jaminan sebanyak RM10,000 bagi setiap tertuduh kecuali Muhamad Yusuf dan menetapkan tarikh sebutan semula bagi kes berkenaan pada 14 Disember ini bagi lantikan peguam. 

No comments: