Pages

Thursday, November 10, 2011

Pakar rompak mesin ATM

 KUALA LUMPUR : Pakar merompak mesin pengeluaran wang automatik (ATM). Itu gelaran buat sekumpulan enam lelaki yang melarikan ATM seberat lebih 200 kilogram mengandungi wang bernilai RM316,000 di cawangan sebuah bank tempatan di Taman Midah, Cheras, di sini, awal pagi kelmarin selepas meleraikan mesin itu dari tempat asalnya.
Ini kerana kumpulan sama dipercayai terbabit dalam satu lagi kes sama di hadapan sebuah pasar raya di Ampang, setahun lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, berdasarkan siasatan, kumpulan itu mempunyai kepakaran tinggi dalam kegiatan memecah dan meleraikan mesin ATM dan kumpulan itu melakukannya secara terancang dalam tempoh tidak lebih lima minit.

Katanya, berdasar rakaman kamera litar tertutup (CCTV), kumpulan itu memasuki premis bank secara teratur dan seorang daripada mereka dikesan menolak kamera berkenaan ke atas sebelum empat lelaki lain ditugaskan menarik dan menaikkan mesin itu ke atas kenderaan dipercayai lori atau kenderaan pacuan empat roda.

Bagaimanapun, katanya, berdasarkan rakaman lain, mereka mendapati enam suspek itu hanya menggunakan topi bola lisut dan selendang untuk menutup muka mereka.

“Kemampuan mereka untuk menarik mesin yang berat dan mengangkutnya ke atas kenderaan lain dalam tempoh singkat itu membuktikan mereka adalah pakar dalam bidang ini,” katanya kepada pemberita di Majlis Rumah Terbuka Deepavali Polis Kuala Lumpur di sini , semalam.

Menurutnya, siasatan mendapati enam suspek warga tempatan dan masih berada di sekitar Lembah Klang.

No comments: