Pages

Sunday, November 21, 2010

8 Penyakit tidak baik yang lahir dari Perasaan Sakit Hati



http://library.creativecow.net/articles/oneil_bill/pro_emitters2/HeartsTwist3.jpg
  1. Sentiasa berbicara perkara tidak baik dan mencela orang lain.
  2. Bergembira apabila melihat seterunya ditimpa bala atau ujian Allah SWT.
  3. Tidak bertegur dengan seterunya.
  4. Berpaling dari seterunya dan menghina seteru.
  5. Mengumpat dan mengata kepada seterunya  serta membuka rahsia seterunya tanpa keizinan syarak.
  6. Menceritakan kisah seteru dan menghina seterunya.
  7. memalukan  dan menyakiti seterunya.
  8. Menegah dan menghalang orang lain daripada membayar hutang kepada seterunya.
Sairus Salikin.m/s : 250, jilid : 3

Ahmadinejad gesa gadis bernikah pada usia 16 tahun





2010/11/21

TEHRAN: Akbar Iran melaporkan Presiden Mahmoud Ahmadinejad menggesa gadis negara itu bernikah pada usia 16 tahun. 

Presiden itu juga mengkritik umur purata pernikahan di antara 24 dan 26 tahun sekarang.
Akhbar Jam-e Jam memetik Ahmadinejad sebagai berkata: “Kita patut menjadikan umur pernikahan untuk lelaki kepada 20 dan gadis kepada 16 atau 17 tahun."
Akhbar lain pula melaporkan beliau sebagai berkata umur paling sesuai untuk pernikahan bagi gadis ialah 17 atau 18 tahun. 

Ahmadinejad selama ini mahukan peningkatan bilangan penduduk dan menolak perancangan keluarga sebagai budaya import Barat. 

Pengkritik berkata dasar itu hanya akan meningkatkan kadar pengganguran kepada 9 peratus. - AP 

KATA-KATA SYUKUR YANG SERING KALI KITA LUPA..MasyaAllah


Ya Allah..

Alhamdulillah, aku seorang Muslim

Ya Allah..Alhamdulillah, aku hidup sekarang

Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat bernafas sekarang

Ya Allah..Alhamdulillah, aku sihat sekarang

Ya Allah..Alhamdulillah, aku sempurna fizikal

Ya Allah..Alhamdulillah, aku ada rumah

Ya Allah..Alhamdulillah, aku ada ibu dan bapa

Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat makan

Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat minum

Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat pakaian

Ya Allah..Alhamdulillah, aku ada kerja

Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat bersekolah

Ya Allah..Alhamdulillah, aku hidup dalam keadaan aman

Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat berhibur (cara yang terbatas)

Ya Allah..Alhamdulillah, aku ada sahabat

Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat tidur dengan nyenyak

Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat menikmati udara segar

Ya Allah..AlhamdulillahYa Allah..Alhamdulillah!



Fikirkan, ramai manusia yang mengakui dia Islam,

tetapi, adakah dia sudah melaksanakan tanggungjawabnya sebagai seorang Islam?

Adakah hidupnya mengikut cara Islam?

Solat 5 waktu?

Puasa?

Baca Al-Quran?

Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini?



Fikirkan, kita sedang bernafas sekarang,

adakah kita gunakan hayat kita dengan sebaiknya?

Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini?



Fikirkan, kita sihat, tanpa penyakit buat masa sekarang,

adakah kita gunakan masa sihat kita dengan sebaiknya?

Dan adakah kita marah atau mengeluh dengan Allah jika kita ada penyakit?



Ingat, penyakit merupakan tanda kasih Allah supaya kita ingat pada-Nya..

SubhanAllah.. Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini?



Fikirkan, kita ada rumah, makanan, minuman,pakaian dan pelbagai nikmat dari segi harta..

adakah kita makan dan minum, kita mulakan dengan Bismillah?

Adakah kita menutup aurat ketika berpakaian dan kerana Allah Ta'ala?

Adakah kita berhias mengikut cara Islam?

Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini?



Fikirkan, kita dapat berhibur (melalui cara terbatas),

tetapi kadang-kadang kita terlupa,

terlebih berhibur, lalai dan leka..



Fikirkan, kita hidup di Malaysia..

negara yang aman daripada peperangan (tidak termasuk perang politik).

Kita dapat tidur dengan nyenyak, tiada bunyi bom, pistol dan segala jenis senjata.

Tidak seperti di Iraq, Bosnia dan sebagainya.

Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini?

Seperti dalam Surah Ar-Rahman..

Allah menekankan ayat ini sebanyak 31 kali.



"Maka nikmat Tuhan kamu yang mana satukah yang kamu dustakan?" (Surah Ar-Rahman)



Kerana manusia itu mudah lupa, lalai dan leka dengan nikmat Allah yang terlalu banyak ini sehingga tidak terkira. Kadang-kadang kita lupa nak ucapkan:



"Terima kasih ya Allah! Terima Kasih! Alhamdulillah, nikmat yang Engkau berikan kepada ku amat banyak! Syukran ya Allah!"



Kadang-kadang kita lupa nak berterima kasih kepada Allah dengan cara beribadah kepada-Nya..kita lupa...lalai..

Kadang-kadang kita terlalu banyak merungut,

"Kenapa aku tak dapat yang ini? Kenapa Allah kasi aku yang ini?!"



Tetapi kita tidak sedar, kita tak tanamkan dalam diri bahawa Allah itu Maha Mengetahui. Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba-hamba-Nya.. Kadang-kadang kita tidak sedar, Allah hanya meminjamkan kekayaan Dia kepada kita, tetapi kita? Dengan kekayaan itulah kita gunakan untuk menentang Tuhan Yang menciptakan alam ini.. Na'uzubillah..



Sahabat-sahabat sekalian, marilah kita muhasabah diri masing-masing..

sebarkan pada muslim yang lain.. untuk mengingatkan mereka..

dan untuk diri kita juga..

^_^

- Artikel iluvislam.com

Muslim itu hebat dalam mengawal marahnya.


Marah itu sebenarnya ialah api yang bersumberkan dari api Allah yang menyala-nyala, berkobar-kobar serta menjulang tinggi sampai naik ke ulu hati. Marah itu ditimbulkan oleh sifat bongkak yang terpendam dalam kalbu setiap orang sebagaimana terpancarnya api dari batu yang dipukulkan pada besi.

Nabi s.a.w pernah bersabda,”Marah itu dari syaitan, maka apabila salah seorang diantaramu marah dalam keadaan berdiri duduklah, dan apabila dalam keadaan duduk maka berbaringlah.” (HR Asy-Syaikhany).

Malahan, saraf manusia dikatakan sedang ditarik oleh syaitan ketika marah. Oleh sebab itulah, barangsiapa yang dapat dipengaruhi oleh api kemarahan, maka bererti eratlah hubungannya dengan syaitan.

Pentingnya mengawal kemarahan, hinggakan nabi s.a.w mengulang-ulangnya sebanyak tiga kali, sebagaimana dalam riwayat yang menceritakan  Rasulullah s.a.w telah didatangi oleh seorang pemuda. Pemuda ini kemudiannya bertanya: " Ya Rasulullah, berilah aku perintah untuk mengerjakan suatu amalan yang baik, tetapi aku harapkan yang sedikit saja." Lalu baginda berkata; "Janganlah Engkau marah"  Pemuda itu bertanya dan bertanya lagi, dan  baginda tetap mengulangi jawapan yang sama  sebanyak tiga kali.."

Tiada sisi kebaikan langsung pada marah. Hati jadi makin sempit, jiwa jadi makin kacau-bilau, darah makin naik, dan bermacam-macam lagi yang memudharatkan. Marah yang tidak terkawal  itu juga  sebenarnya membunuh. Baik terhadap dirinya mahupun terhadap orang lain.  Akibat marah, seorang suami mampu meceraikan bahkan membunuh isteri dan anak-anaknya sendiri. Akibat marah, TV yang masih baru ditendangnya. TV-nya hancur, kakinya terluka parah. Akibat marah, telefon bimbit dilemparkan, hancur berkeping-keping, tidak boleh digunakan lagi. Kerana marah juga, dua buah negara  berbalah, rusuhan kaum berlaku, dan peperangan demi peperangan yang tak berkesudahan dalam dunia hari ini berpunca dari sifat amarah. Bahkan banyak lagi kerosakan demi kerosakan akibat marah yang membakar iman dalam diri. Jelas bukan? kerana itu, menahan api kemarahan itu amat-amatlah dituntut dalam islam. Tiada maslahat, tetapi hanya mengundang mudharat pada dunia dan seisinya.

Kalau benar-benar ingin menjadi hamba Allah yang kuat, bukan marah jalannya. Bukan dari susuk tubuh dan kekuatan yang jadi nilaiannya. Tetapi Rasulullah s.a.w dalam sabdanya memberitahu sekalian umat bahawa, "Orang yang paling gagah perkasa diantara kamu semua ialah orang yang dapat mengalahkan nafsunya diwaktu marah dan orang yang tersabar diantara kamu semua ialah orang yang suka memaafkan kesalahan orang lain padahal ia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)
Jadi, yang marah-marah itu siapa? Pada ana, orang yang lemah. Lemah kerana diri gagal dan dikalahkan nafsu sendiri. Seharusnya, siapa mengawal siapa? Diri mengawal rasa marah, atau marah itu yang mengawal diri? Antum tahu apa jawapannya, bukan?  Rupa-rupanya..tanpa kita sedar, kita telah tewas berkali-kali sebelum ni!

Jenis-jenis pemarah.
 Lain orang, lain tahap kemarahan yang menguasai dirinya.Maka, dalam menghadapi kemarahan tu ade tiga jenis golongan..

1)Tafrith (acuh tak acuh atau hilang kemarahannya)

2) Ifrath (berlebih-lebihan marahnya)

3) I'tidal (mampu mengendalikan kemarahannya)

Antara ketiga-tiganya, golongan ketiga adalah yang terbaik. Iaitu pertengahan antara yang 1 dan 2.
Bermaksud marah itu boleh sebagaimana sepatutnya dan setiasa di dalam kawalan dan mengikut landasan yang Allah tetapkan. Tafrith tu maksudnya sifat yang tak marah langsung.Meraka yang tergolong dalam ni tidak mempunyai sifat hamiyyah (pembelaan). Ia tidak ingin mempertahankan kehormatan diri, isteri/suami, keluarga, agama, bangsa dan negara.Irfath pula, sifat marah yang berlebih-lebihan. Suka sangat marah-marah orang, tak boleh kawal. Mereka yang tergolong dalam golongan ini sentiasa memenangkan marahnya (ikut hati).

Kalau kita marah, dapat dilihat perubahan fizikal pada warna muka dan mata. Ada yang mengertap gigi, kepal penumbuk, menggeletar, kembang kempis hidungnya. Betapa buruknya wajah kita bila kita marah.Tak percaya? lihat kat cermin, memang terang lagi bersuluh!

Tak dinafikan, ada masa kita boleh kawal diri, dan ada masa terlepas juga, kita hanya insan biasa.Namun, kembalilah kepada apa yang lebih mulia. Allah memenangkan hamba-hambaNya yang sabar. Islam mengajar umatnya dengan cara berwudhu', memperbanyakkan zikir, dan membaca ayat-ayat suci al-Quran untuk membenteng diri dari marah yang menyala-nyala. Bertanyalah pada diri, apakah kita benar-benar berkuasa mutlak untuk marah pada seseorang atau sesuatu perkara? Pernahkah kita terfikir siapa yang mengizinkan apa yang kita marah-marahkan itu berlaku? Siapa? Allah bukan? Maka, betul tak kiranya jika kita katakan apa yang kita rasa, marah dan sebagainya itu terus-menerus atau direct kepada Allah? Kalau begitu, layakkah kita dengan sifat marah itu? Sedangkan para nabi yang lebih tinggi ketaatannya kepada sang Khaliq berbanding kita jauh lebih lembut sifatnya, mengapa tidak kita begitu?

Mengendalikan marah mempunyai kedudukan tersendiri. Mereka bukan sahaja dicintai makhluk dunia, bahkan dicintai Allah. Allah berfirman:
"Bersegeralah menuju keampunan dari Tuhanmu serta syurga yang luasnya seluruh lagit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa. iaitu orang yang membelanjakan hartanya diwaktu hartanya cukup dan juga kurang serta orang-orang yang suka menahan kemarahannya dan gemar pula memaafkan kesalahan para manusia dan Allah itu mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan." (Al Imran 133-134)

Ya Allah jadikanlah kami sebagai hamba yang mampu menahan marah, dan hiasilah diri kami dengan akhlak-akhlak yang mulia. Ameen...

Share

Lelaki 'pupus' di Latvia



Oleh Hazirah Che Sab
zeehan@bharian.com.my
2010/10/24

Ketidakseimbangan jantina sukar buat wanita Latvia cari pasangan.
Ketidakseimbangan jantina sukar buat wanita Latvia cari pasangan.
Kadar kematian tinggi punca ramai wanita solo 

DUA dekad selepas kejatuhan pemerintahan komunis Soviet di Latvia, wanita negara itu mencapai kedudukan jauh lebih baik berbanding lelaki - mereka lebih berpendidikan dan kadar kematian pada usia muda juga semakin rendah.
Sayangnya, ia belum cukup melengkapkan kehidupan mereka sebagai wanita kerana kadar kematian tinggi di kalangan lelaki Latvia bermakna sukar mencari pasangan hidup.
Kesukaran itu dikongsi oleh Dania dan Zane yang masih bersendiri dan bertemu di sebuah kafe di Riga untuk berbual mengenai topik kegemaran mereka - kekurangan lelaki baik. 

Berusia 29 tahun, kedua-duanya cantik, bergaya dan berpendidikan tinggi tetapi di Latvia, bukan mudah mencari lelaki yang layak menjadi calon pasangan mereka. 

Dania bekerja di syarikat yang mana 98 peratus rakan sekerjanya ialah wanita. 

“Tiada masalahnya sebenarnya tetapi sesekali anda mahukan rakan lelaki untuk berfoya-foya atau berbual. Ia lebih menarik,” katanya sambil ketawa. 
Zane pula menambah: “Sebab itulah rakan saya ke luar negara dan menemui teman lelaki di sana.” 

Ketika lebih ramai lelaki dilahirkan di Latvia berbanding perempuan, keseimbangan di kalangan penduduk dewasa bertukar mendadak. 

Kadar kematian yang tinggi di kalangan lelaki bermakna bilangan wanita di negara itu lapan peratus lebih daripada lelaki. Malah ketidakseimbangan jantina itu jelas dapat dilihat di dewan kemasukan Universiti Latvia di Riga. 

Menurut pakar sosiologi dan pensyarah Baiba Bela, lebih 50 peratus penuntut yang diterima masuk ke situ adalah wanita. Katanya, itu bermakna wanita sukar menemui pasangan yang mempunyai tahap pendidikan sama tinggi. 

Lebih malang, apabila lelaki cenderung untuk mati muda dan empat kali lebih berkemungkinan membunuh diri. 

“Kali pertama ketidakseimbangan jantina ini nampak ialah antara 30 dan 40 tahun. Dalam kumpulan umur itu, kadar kematian lelaki ialah tiga kali lebih tinggi berbanding wanita umur saya. 

“Memandu, ketagihan alkohol dan kemalangan di tempat kerja lebih berisiko kepada lelaki berbanding wanita,” katanya. 

Wanita Latvia juga secara puratanya, hidup 11 tahun lebih lama berbanding lelaki - perbezaan jangka hayat paling tinggi antara jantina di Kesatuan Eropah. 

Agris Rieksts, jurutera perisian berusia 28 tahun, berkata wujudnya budaya gagah di Latvia, yang menggalakkan tindak tanduk berisiko seperti memandu laju, merokok dan mabuk. 

“Ia dikaitkan dengan kelelakian, lebih banyak ambil alkohol, anda lebih nampak jantan. Semua orang tahu itu mengarut tetapi ia masih berlaku,” katanya. 

Penganalisis psikologi, Ansis Stabingis, yang merawat lelaki kemurungan dan kecenderungan membunuh diri, berkata peralihan Latvia kepada negara kapitalis 20 tahun lalu tiba-tiba meletakkan tekanan berat ke atas lelaki untuk berjaya daripada segi kewangan. 

Krisis ekonomi, yang menjadikan kadar pengangguran meningkat 20 peratus, menjadikan usaha untuk selesa dalam kewangan semakin sukar dicapai. 

Akibatnya, menurut kerajaan Latvia, apabila krisis memuncak pada tahun 2008, kes bunuh diri yang sudah pun tercatat antara yang tertinggi di Kesatuan Eropah, meningkat kepada 16 peratus. 

“Ada tuntutan mengenai bagaimana lelaki sepatutnya hidup dan jika tidak memenuhi piawaian itu, mereka berdepan masalah kemurungan. Mereka juga mula mengambil alkohol atau berjudi kerana tidak dapat menyelesaikan masalah itu,” kata Ansis. 

Buat masa ini, lebih 80 peratus kematian disebabkan bunuh diri adalah lelaki. Ansis percaya wanita Latvia lebih tabah berdepan dengan masalah kemurungan dan lebih berkemungkinan meminta bantuan profesional berbanding lelaki. 

Ketika Latvia mencatatkan bilangan ibu tunggal paling tinggi di Kesatuan Eropah, Ansis, berkata wanita cenderung untuk meneruskan hidup demi anak-anak. 

Info 
Wanita Latvia
 


  •  Latvia memiliki lapan peratus lebih ramai wanita berbanding lelaki. 

  •  Dalam lingkungan usia 30 hingga 39 tahun, wanita 3,000 lebih ramai berbanding lelaki. 

  • Jangka hayat wanita secara purata 11 tahun lebih panjang, perbezaan paling tinggi di Kesatuan Eropah.
  • 2,000 janin ditemui dalam bilik kuil





    2010/11/21

    BUNGKUSAN plastik mengandungi janin yang ditemui di sebuah kuil Buddha di Bangkok, Selasa lalu.
    BUNGKUSAN plastik mengandungi janin yang ditemui di sebuah kuil Buddha di Bangkok, Selasa lalu.
    BANGKOK: Lebih 2,000 janin yang sudah mati ditemui dalam sebuah bilik di kuil Buddha di sini yang diletakkan di atas lantai tanah dan disusun dengan teliti. 
    Pihak berkuasa Thailand percaya janin berkenaan disembunyikan sejak setahun lalu dan adalah hasil kegiatan pengguguran haram.
    Bau busuk menimbulkan kecurigaan pihak polis lalu memeriksa kuil di bandar lama ibu kota ini, Selasa lalu. Pada mulanya mereka menemui 300 janin yang sudah mati tetapi selepas mengadakan pemeriksaan lanjut lebih banyak janin ditemui Jumaat lalu, kata Leftenan Kolonel polis, Kanathud Musiganont.

    Pihak berkuasa kesihatan, polis dan pekerja kebajikan mengira janin terbabit, meletakkan setiap satunya dalam sebuah beg plastik putih yang dicap nama badan kebajikan menggunakan tulisan Thai dan Cina. 

    Ketika janin itu dikumpul, penganut Buddha meninggalkan susu dan pisang untuk roh mereka. 

    Pengguguran diharamkan di Thailand kecuali dengan tiga syarat iaitu dirogol, kehamilan menjejaskan kesihatan atau janin cacat. 
    Walaupun Thailand menjadi tempat utama industri seks aktif, ramai penduduk Thailand masih konservatif terhadap isu seksual dan aktivis Buddha terutama membantah kebebasan undang-undang pengguguran. 

    Perdana Menteri, Abhisit Vejjajiva, berkata lebih banyak perlu dilakukan untuk menghalang pengguguran haram namun kerajaannya tidak akan mengkaji semula undang-undang itu. 

    Katanya, kerajaannya sudah membincangkan perkara itu dan percaya undang-undang sedia ada wajar dan cukup fleksibel. 

    Beberapa orang ditahan dalam kes pembuangan janin di kuil terbabit termasuk dua pengurus mayat kerana menyembunyikan mayat untuk menutup punca kematian dan seorang kakitangan klinik pengguguran atas dakwaan mengurus sebuah klinik tanpa lesen dan melakukan pengguguran. 

    Setiap seorang pengurus mayat boleh dikenakan hukuman penjara sehingga setahun dan denda 2,000 baht (RM208.57) manakala kakitangan klinik yang mengaku menghantar janin kepada pekerja bilik mayat sejak awal tahun ini mungkin berdepan hukuman penjara sehingga lima tahun dan denda 10,000 baht (RM1,036.63). 

    Suchart Poomee, 38, seorang daripada pengurus mayat yang disoal, mengaku dia mengumpul janin itu sejak November 2009. 

    Kolonel polis, Sombat Milintachinda, berkata janin yang ditemui kelmarin disembunyikan dalam tempoh agak lama berbanding yang ditemui awal minggu ini. – AP

    Minum air najis






    DI laluan pejalan kaki berhampiran sebuah hospital di Port-au-Prince, ibu negara Haiti, seorang wanita terbaring dalam keadaan yang sungguh melarat.
    Tanpa dibaluti sebarang pakaian, tubuh kurusnya mengerekot sementara tangan kanannya digunakan untuk melindungi dada yang terbuka.
    Sirna matanya mengharap agar ada manusia yang sudi membawanya ke hospital untuk dirawat namun tiada siapa yang peduli dengan keadaan wanita berkenaan.
    Orang yang lalu-lalang hanya memandang dan terus pergi tanpa rasa belas. Alasannya, mereka tidak mahu dijangkiti oleh wabak pembunuh yang sedang merebak di negara itu.
    Senario ini bukan kebiasaan di Port-au-Prince walaupun Haiti digelar negara paling miskin di Amerika Latin.
    Air najis
    Namun, sejak dua minggu lalu, wabak taun yang mula merebak menjadi mimpi ngeri kepada seluruh rakyat negara itu. Apa tidaknya, dalam tempoh sebulan, sudah lebih 1,000 nyawa menjadi korban.
    Deretan bencana yang menimpa Haiti seolah-olah memberi petanda bahawa gelombang maut bakal tiba ke pulau tersebut.
    Bermula dengan Taufan Tomas yang menyebabkan banjir dan tanah runtuh serta lebih 6,000 keluarga hilang tempat tinggal awal bulan ini.
    Haiti juga hampir musnah dalam bencana gempa bumi yang meragut 250,000 nyawa dan mengakibatkan jutaan penduduk kehilangan tempat tinggal Januari lalu.
    Musibah banjir baru-baru ternyata merumitkan lagi keadaan di Haiti. Kawasan pedalaman dikatakan terjejas teruk apabila sawah padi dan kawasan penempatan ditenggelami air sehingga menyukarkan mereka untuk mendapatkan bekalan air bersih.
    Seorang menteri tempatan, Ruben Petit berkata, penduduk di kawasan luar bandar sangat bergantung kepada sungai sebagai sumber air untuk minuman dan pertanian di samping aktiviti harian seperti memasak, membasuh dan mandi.

    LIMPAHAN air banjir yang kotor juga boleh menjadi penyebab kepada penularan pantas wabak taun.


    "Sungai Artibonite memainkan peranan yang sangat besar dalam kehidupan masyarakat di St. Denis. Walaupun sudah dimaklumkan terdapat bakteria daripada najis manusia yang menyebabkan air sungai ini tercemar, mereka masih meminum airnya.
    "Kami sangat memerlukan bekalan air bersih dan tandas di sini supaya penularan wabak ini dapat dikurangkan sekali gus menyelamatkan lebih ramai nyawa," ujarnya.
    Menurut laporan akhbar Haiti Libre, jurucakap Kementerian Kesihatan Awam dan Populasi negara itu, Singer Ronald memberitahu, sehingga kini, jumlah mangsa yang meninggal dunia akibat jangkitan wabak taun adalah seramai 1,200 orang, manakala 19,000 lagi masih dirawat.
    Dianggap sebagai ancaman kesihatan paling teruk dalam tempoh lebih 100 tahun, wabak tersebut ternyata mencetuskan kebimbangan di seluruh Haiti memandangkan rakyat negara itu tidak pernah diberikan pelalian taun sebelum ini.
    Sementara itu, Koordinator Kemanusiaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Haiti, Nigel Fisher berkata, angka korban terus meningkat terutama di bahagian utara negara itu. Kadar kematian yang dicatatkan ialah 7.5 peratus, iaitu paling tinggi di seluruh negara.
    "Dijangkakan di antara 2.5 hingga 3 juta rakyat tinggal di Port-au-Prince dan sebahagian besar daripadanya tinggal di khemah perlindungan.
    "Apa yang membimbangkan, kesesakan lebih 1.3 juta rakyat yang berlindung di khemah tersebut boleh menyebabkan wabak merebak dengan cepat lebih-lebih lagi jika kebersihan diabaikan.

    SEORANG lelaki mengheret mayat bapa mertuanya yang mati akibat taun di Cap Haitian.


    Pencemaran
    Keadaan ini tidak mustahil walaupun sistem sanitasi di situ lebih baik jika dibandingkan dengan kawasan lain seperti Citรฉ Soleil," katanya.
    Citรฉ Soleil yang merupakan sebuah bandar yang dianggap kotor dan sesak telah merekodkan kematian sebanyak 38 penghidap taun.
    Menurut Pusat Kawalan Penyakit (CDC) yang berpangkalan di Atlanta, Amerika Syarikat, kes taun yang pertama dilaporkan terjadi berdekatan dengan Sungai Artibonite yang terletak di utara Port-au-Prince manakala kes-kes selepasnya dikaitkan dengan pengambilan makanan dan minuman tercemar.
    Walaupun sedar akan risiko dan bahaya yang menanti, masyarakat Haiti tidak mempunyai banyak pilihan yang boleh menjamin keselamatan nyawa mereka.
    Demi kelangsungan hidup, air sungai tercemar terpaksa juga diminum lantaran tidak mampu untuk membeli air bersih yang dijual dalam botol.
    "Saya tahu air itu tercemar dengan kuman yang menyebabkan taun, tetapi kami semua tidak ada pilihan dan hanya itu yang kami ada.
    "Jika kami ada Clorox (agen peluntur), kami akan campurkannya sedikit dan meminumnya walaupun rasanya sangat teruk.
    "Ataupun, andainya kami mampu menggali tanah, kami akan gali sehingga jumpa air dan meminumnya," kata Alienne Cilencrieux, 24, yang ditemui ketika beratur di hadapan pagar sebuah klinik yang masih berkunci di St. Denis beberapa hari lalu.
    Turut bersamanya ialah Elian, 27, yang turut membawa dua anaknya, Maiderson, 7, dan Ferguson, 3, masing-masing dalam keadaan lemah dan tidak bermaya.
    Mereka bersama-sama ratusan penduduk lain yang menanti pintu pagar klinik dibuka untuk mendapatkan rawatan walaupun telah dimaklumkan klinik akan dibuka pada keesokan harinya.
    AIR banjir terpaksa digunakan untuk keperluan harian ekoran tiada sumber air lain.


    Sementara itu, tidak menolak aspek kesesakan, kebersihan dan pencemaran, pengkaji dari Universiti Florida, Amerika Syarikat, Afsar Ali, berkata komuniti yang tinggal di sepanjang perairan Haiti terdedah kepada risiko dijangkiti taun.
    "Air payau boleh menjadi kawasan pembiakan bakteria.
    "Seperti yang kita tahu, khemah besar tersebut terletak sangat hampir dengan sungai dan muara. Saya berpendapat ini adalah tempatnya di mana wabak taun membiak, bukannya di bandar.
    "Saya juga menjangkakan wabak ini membiak di kawasan pedalaman sebelum menular ke bandar utama seperti Port-au-Prince dan Cap-Haitien," ujar Afsar yang pernah menjalankan kajian mengenai wabak taun di Bangladesh.
    Wabak taun merupakan penyakit yang tertumpu pada saluran penghadaman akibat daripada jangkitan bakteria vibrio cholera.
    Ia berlaku apabila kuman taun daripada pesakit atau pembawa menjangkiti individu sihat melalui mulut selepas mengambil makanan atau minuman yang tercemar.
    kosmo