1- Sering melakukan kegiatan bersama-sama seperti makan bersama, keluar berjalan berdua-duaan, beriadah dan mandi bersama.
2- Galakkan isteri tidur di atas lengan suami. Isteri yang penyayangakan berada di belakang bahu sebelah kanan suami ketika berjalan.
3- Jaga agar mulut dan badan tidak berbau agar suami sentiasa mahuberseronok dengan isteri.
4- Isteri yang hangat dan romantis sentiasa mengharapkan suaminyaberada di rumah bersama-samanya.
5- Tukar gaya penampilan setelah beberapa ketika untuk mengelakkanjemu kepada pasangan.
6- Kreatif mencipta suasana yang harmoni dan tenang dalam rumahtangga.
7- Sekiranya ada pergaduhan atau pertengkaran, cuba ingat kembalikenangan manis semasa bercinta dan berbulan madu.
8-Kenangkan jasa dan susah payah isteri mengandung dan melahirkananak.
9- Sekiranya berlaku penceraian (bagi pasangan Islam untuk talak satudan dua saja) jangan mudah menghalau isteri keluar dari rumah sebelumhabis edah kerana mungkin suami isteri berminat untuk bersatu kembali(rujuk).
10- Suami kena lebih mesra dengan keluarga mentua kerana sekiranyarumah tangga menghadapi masalah, ibu bapa mentua boleh membantu dari segi nasihat.
11- Suami jangan tumpu perhatian yang berlebihan kepada dunia luarberbanding keluarga sendiri.
12- Isteri jangan lebih banyak masa menyibukkan diri dengan dunialuar, seperti aktif dengan kegiatan persatuan, berpolitik atau terbabitdengan jualan langsung.
13- Sentiasa berlembut dari segi percakapan, layanan kepada pasangandan pergaulan sesama ahli keluarga.
14- Isteri perlu berhias lebih kepada suaminya berbanding apabilakeluar rumah.
15- Menjawab setiap pertanyaan suami dengan lembut.
16- Pasangan tua, terutama isteri jangan terlalu rapat dengan cucu,tidur dengan cucu dan tinggalkan suami tidur sendirian.
17- Sekiranya ada masalah, bawalah berbincang. Jangan bertengkar danmasing-masing menegakkan pendapat sendiri.
18- Fahami dan hayati sifat pasangan dan anak-anak. Suami disifatkanseperti matahari sentiasa panas, isteri bulan; cantik, lembut danindah dipandang, manakala anak-anak pula umpama bintang iaitusifatnya sebagai penghibur dalam rumah tangga.
19- Suami isteri perlu mengekalkan sifat romantis dan sentiasa berhatimuda walaupun masing-masing sudah berusia.
20- Anak-anak jangan dipaksa mengikut telunjuk dan kehendak ibu bapatetapi beri mereka pilihan yang sesuai tetapi sentiasa awasi mereka.
21- Ketua rumah tangga yang bijak sentiasa ada perancangan jangkapanjang untuk ahli keluarganya. Sama ada dari segi kewangan, pelajaran dan tempat percutian.
22- Keluarga Islam, pastikan sekurang-kurangnya dua waktu sembahyangberjemaah bersama-sama ahli keluarga - merapatkan hubungan dankemesraan.
23- Jangan beri ahli keluarga makanan yang tidak halal atau diraguikehalalannya kerana bermula dari makanan membentuk air mani danmelahirkan generasi seterusnya.”
Saturday, November 27, 2010
50 Asas Ikatan Aqidah Umat Islam
50 Ikatan Aqidah Yang Wajib Kita Percayai Ialah ;
1-20 Sifat Wajib Bagi Allah SWT.
2- 20 Sifat Mustahil Bagi Allah SWT.
3- 1 Sifat Harus Bagi Allah SWT.
4- 4 Sifat Wajib Bagi Rasulullah SAW.
5- 4 Sifat Mustahil Bagi Rasulullah SAW.
6- 1 Sifat Harus Bagi Rasulullah SAW.
Satu sifat yang jaiz atau sifat yang harus bagi Rasul/Nabi ialah Aradhul Basyariyah iatu untuk bersifat dengan sifat-sifat yang dipunyai oleh manusia-manusia biasa. Seperti ingin makan, berkahwin, mempunyai zuriat dan sebagainya.
Sifat-sifat Rasul dan Nabi
Ada 4 sifat yang Wajib bagi Rasul/Nabi. Ada 4 sifat yang Mustahil bagi Rasul/Nabi. Ada satu sifat yang Harus bagi Rasul/Nabi.
1. Siddiq maknanya Benar. Apa yang disabdakan oleh Rasul/Nabi adalah benar dan dibenarkan kata-katanya. Siddiq dan sadiqul masduq. Rasul/Nabi tidak berkata-kata melainkan apa yang telah diwahyukan oleh Allah SWT. Mustahil Rasul/Nabi bersifat dengan sifat KIZZIB (Dusta ). Mustahil Rasul/Nabi mengatakan sesuatu yang tidak dia ketahui dan tidak diwahyukan Allah kepadanya. Firman Allah bermaksud: Tidaklah dia (Rasulullah SAW) mengucapkan mengikut kemahuan hawa nafsunya. Apa yang diucapkan tidak lain melainkan wahyu yang diwahyukan. (An-Najm: 3-4).
2. Sifat yang wajib bagi Rasul/Nabi adalah AMANAH. Amanah ialah Rasul/Nabi akan melakukan sesuatu serta melaksanakan hokum-hukum Allah dengan benar dan tepat sebagaimana yang diwahyukan Allah SWT. Dan juga Rasul/Nabi tidak memungkiri janji.
“Barangsiapa yang berdusta atas nama ku, siapkanlah tempatnya di dalam api neraka “ (Bukhari, Muslim )
Maka mustahil Rasul/Nabi bersifat KHIANAT iaitu tidak amanah dan mungkir janji.
3. Wajib bagi Rasul/Nabi bersifat dengan sifat TABLIGH iaitu menyampaikan. Rasul/Nabi menyampaikan kepada umatnya apa yang Allah wahyukan kepadanya. Mustahil Rasul/Nabi bersifat dengan sifat KITMAN iaitu menyembunyikan.
4- Wajib bagi Rasul/Nabi bersifat dengan sifat FATANAH iaitu bijaksana. Rasul/Nabi mampu memahami perintah-perintah Allah dengan betul dan tepat. Mampu pula berhadapan dengan penentang-epnentangnya dengan bijaksana dengan bukti-bukti yang kukuh . Mustahil Rasul/Nabi bersifat dengan sifat Jahlun iaitu bebal.
Dan satu sifat yang jaiz atau sifat yang harus bagi Rasul/Nabi ialah Aradhul Basyariyah iatu untuk bersifat dengan sifat-sifat yang dipunyai oleh manusia-manusia biasa. Seperti ingin makan, berkahwin, mempunyai zuriat dan sebagainya.
Sifat harus atau sifat jaiz juga dimiliki oleh Allah.
Harus bagi Allah memperbuatkan sesuatu yang harus ada atau tiada atau meninggalkannya. Contohnya, harus bagi Allah menciptakan langit, bumi, matahari dan yang lain dan harus juga bagi Allah untuk tidak menciptakannya. Tidak wajib bagi Allah membuat sesuatu seperti menghidupkan atau mematikan bahkan itu harus pada hak Allah.
Sifat 20 Wajib Dan Mustahil Bagi Allah SWT
Sifat Wajib | Tulisan Arab | Maksud | Sifat | Sifat Mustahil | Tulisan Arab | Maksud |
---|---|---|---|---|---|---|
Wujud | ﻭﺟﻮﺩ | Ada | Nafsiah | Adam | ﻋﺪﻡ | Tiada |
Qidam | ﻗﺪﻡ | Sedia | Salbiah | Haduth | ﺣﺪﻭﺙ | Baharu |
Baqa | ﺑﻘﺎﺀ | Kekal | Salbiah | Fana | ﻓﻨﺎﺀ | Akan binasa |
Mukhalafatuhu lilhawadith | ﻣﺨﺎﻟﻔﺘﻪ ﻟﻠﺤﻮﺍﺩﺙ | Bersalahan Allah Ta'ala dengan segala yang baharu | Salbiah | Mumathalatuhu lilhawadith | ﻣﻤﺎﺛﻠﺘﻪ ﻟﻠﺤﻮﺍﺩﺙ | Menyamai atau bersamaan bagi-Nya dengan suatu yang baru |
Qiamuhu binafsih | ﻗﻴﺎﻣﻪ ﺑﻨﻔﺴﻪ | Berdiri-Nya dengan sendiri | Salbiah | Qiamuhu bighairih | ﻗﻴﺎﻣﻪ ﺑﻐﻴﺮﻩ | Berdiri-Nya dengan yang lain |
Wahdaniat | ﻭﺣﺪﺍﻧﻴﺔ | Esa Allah Ta'ala pada dzat,pada sifat dan pada perbuatan | Salbiah | Ta'addud | ﺗﻌﺪﺩ | Berbilang-bilang |
Qudrat | ﻗﺪﺭﺓ | Berkuasa | Ma'ani | Ajzun | ﻋﺟﺰ | Lemah |
Iradat | ﺇﺭﺍﺩﺓ | Berkehendak menentukan | Ma'ani | Karahah | ﻛﺮﺍﻫﻪ | Benci iaitu tidak menentukan |
Ilmu | ﻋﻠﻢ | Mengetahui | Ma'ani | Jahlun | ﺟﻬﻞ | Bodoh |
Hayat | ﺣﻴﺎﺓ | Hidup | Ma'ani | Al-Maut | ﺍﻟﻤﻮﺕ | Mati |
Sama' | ﺳﻤﻊ | Mendengar | Ma'ani | As-Summu | ﺍﻟﺻﻢ | Pekak |
Basar | ﺑﺼﺮ | Melihat | Ma'ani | Al-Umyu | ﺍﻟﻌﻤﻲ | Buta |
Kalam | ﻛﻼ ﻡ | Berkata-kata | Ma'ani | Al-Bukmu | ﺍﻟﺑﻜﻢ | Bisu |
Kaunuhu qaadiran | ﻛﻮﻧﻪ ﻗﺎﺩﺭﺍ | Keadaan-Nya yang berkuasa | Ma'nawiyah | Kaunuhu ajizan | ﻛﻮﻧﻪ ﻋﺎﺟﺰﺍ | Keadaan-Nya yang lemah |
Kaunuhu muriidan | ﻛﻮﻧﻪ ﻣﺮﻳﺪﺍ | Keadaan-Nya yang berkehendak menentukan | Ma'nawiyah | Kaunuhu kaarihan | ﻛﻮﻧﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎ | Keadaan-Nya yang benci iaitu tidak menentukan |
Kaunuhu 'aliman | ﻛﻮﻧﻪ ﻋﺎﻟﻤﺎ | Keadaan-Nya yang mengetahui | Ma'nawiyah | Kaunuhu jahilan | ﻛﻮﻧﻪ ﺟﺎﻫﻼ | Keadaan-Nya yang bodoh |
Kaunuhu hayyan | ﻛﻮﻧﻪ ﺣﻴﺎ | Keadaan-Nya yang hidup | Ma'nawiyah | Kaunuhu mayitan | ﻛﻮﻧﻪ ﻣﻴﺘﺎ | Keadaan-Nya yang mati |
Kaunuhu sami'an | ﻛﻮﻧﻪ ﺳﻤﻴﻌﺎ | Keadaan-Nya yang mendengar | Ma'nawiyah | Kaunuhu asamma | ﻛﻮﻧﻪ ﺃﺻﻢ | Keadaan-Nya yang pekak |
Kaunuhu basiiran | ﻛﻮﻧﻪ ﺑﺼﻴﺭﺍ | Keadaan-Nya yang melihat | Ma'nawiyah | Kaunuhu a'maa | ﻛﻮﻧﻪ ﺃﻋﻤﻰ | Keadaan-Nya yang buta |
Kaunuhu mutakalliman | ﻛﻮﻧﻪ ﻣﺘﻜﻠﻤﺎ | Keadaan-Nya yang berkata-kata | Ma'nawiyah | Kaunuhu abkam | ﻛﻮﻧﻪ ﺃﺑﻜﻢ | Keadaan-Nya yang kelu |
Pelaku maksiat tidak akan hidup tenang
Tajdid Iman:
Bersama Dr Juanda Jaya
Manusia dicipta untuk bertarung lawan kejahatan, sabar lakukan kebaikan
MENGAPAKAH al-Quran banyak menyebutkan tentang kisah-kisah pelbagai kaum yang berakhir dengan kehancuran? Ia adalah supaya manusia sentiasa beringat bahawa segala bentuk kejahatan itu adalah warisan kehancuran yang mesti ditinggalkan. Jenayah homoseksual adalah peninggalan kaum Nabi Lut, kesombongan dan kezaliman adalah budaya Firaun, manakala gaya hidup bermegah-megah dan melampau telah dipelopori oleh kaum Nabi Hud. Penolakan terhadap seruan iman pula telah berlaku semenjak diutuskan Nabi Adam AS seterusnya berlanjutan hingga kerasulan Muhammad SAW.
Orang yang berasa dirinya suci kadang-kadang memandang orang lain dengan pandangan hina. Mereka sepatutnya memahami hakikat bahawa tiada seorang pun di atas muka bumi ini yang terlindung daripada kejahatan dirinya sendiri melainkan Nabi dan Rasul-Nya. Kerana aura kejahatan itu merebak di setiap sudut dan ruang dalam kehidupan sehari-hari. Hanya orang beriman saja yang boleh selamat, iaitu mereka yang memiliki sikap sentiasa berjaga-jaga dan waspada terhadap amal perbuatannya yang mudah dicemari oleh unsur-unsur kejahatan.
Sepertimana sikap Umar bin al-Khattab RA yang amat berhati-hati dengan gangguan kejahatan pada dirinya sendiri. Beliau bertanya kepada seorang sahabat:
“Apakah yang dimaksudkan dengan takwa?” Sahabat menjawab: “Pernahkah kamu melewati satu jalan yang dipenuhi duri-duri yang tajam? Pasti kamu akan berhati-hati melaluinya supaya tidak terpijak duri-duri itu. Begitulah keadaan orang yang bertakwa, dia sentiasa beringat dan menjaga dirinya daripada kejahatan dan maksiat yang boleh membahayakan iman.”
Kebaikan dan kejahatan memberi kesan dan pengaruh pada setiap pergerakan manusia. Abdullah bin Abbas pernah berkata:
“Kebaikan memiliki cahaya pada wajah dan hati, melapangkan rezeki, menguatkan badan dan disukai setiap makhluk Allah SWT. Sedangkan kejahatan mengakibatkan kegelapan pada wajah dan hati, lemahnya badan, sempitnya rezeki dan kebencian di hati setiap makhluk.”
Kebaikan dan kejahatan ini akan hidup sepanjang hayat manusia dan terkubur bersama jasadnya ketika mati.
Begitulah hakikat diri kita dicipta hanya untuk bertarung melawan kejahatan dan bersabar melakukan kebaikan. Segala sesuatu yang kita lakukan tidak pernah terlepas dari dua kutub yang saling tarik menarik; kejahatan dan kebaikan. Kedua-duanya memberi kesan terhadap perasaan, pemikiran dan pergerakan kita setiap hari.
Apakah kesan maksiat yang dapat dirasa dalam hati dan peribadi?
Kita memerlukan kejujuran untuk menjawabnya. Benarkah kata-kata Ibnu Abbas di atas?
* Kegelapan di dalam hati
Hati yang suram angkara maksiat tidak mampu menangkap cahaya kebaikan. Apabila maksiat itu telah menjadi darah daging, akibatnya tidak terdetik pun rasa takut melakukan maksiat itu. Hatinya hilang rasa, tidak sensitif dan ragu-ragu lagi melakukan maksiat. Yang paling teruk apabila dia menganggap maksiat itu adalah kebaikan. Atau menilainya sebagai perbuatan yang dimaafkan kerana rahmat Allah Taala. Buta hati! Begitulah keadaan orang yang akhirnya menganggap kejahatan sebagai suatu kebaikan sepertimana dalam firman Allah yang bermaksud:
”Katakanlah: Apakah akan kami beritahukan kepadamu tentang orang-orang yang paling merugi perbuatannya?” Iaitu orang-orang yang telah sia-sia perbuatannya dalam kehidupan di dunia ini, sedangkan mereka menyangka bahawa mereka berbuat sebaik-baiknya.” – (Surah al-Kahfi: Ayat 103-104)
Tetapi seorang hamba Allah yang beriman amat sensitif hatinya terhadap dosa seakan-akan melihat dosa yang ringan ibarat gunung yang akan menghempapnya. Alangkah dahsyatnya kesan melakukan maksiat, tak kira yang ringan dan kecil sekalipun. Kerana dosa besar itu bermula dari melakukan yang kecil. Zina bermula dari pandangan mata dan senyuman, kemudian berkenalan yang melahirkan rindu dan mahu sentiasa bersama. Bermula menyentuh kulit tanpa sengaja akhirnya ingin memegang dan bersatu jiwa dan raga.
Begitu pula penipu kelas jerung sememangnya telah terbiasa melakukan penipuan kelas bilis, sedikit demi sedikit hingga tidak terasa bahangnya dosa dan maksiat yang telah sebati dalam jiwanya. Betapa pentingnya kita menjaga perkara-perkara yang kecil kerana ia boleh membesar secara senyap. Dosa besar bermula dari melakukan dosa kecil. Semua ini menyumbang kepada kegelapan di hati. Bagaimana mungkin rahmat Allah SWT jatuh di hati yang gelap, kotor dan busuk. Melainkan dengan ketentuan-Nya siapapun boleh diselamatkan jika Allah Taala berkehendak.
* Kegelapan di wajah
Pelaku maksiat sentiasa diikuti bayang-bayang dosa dan rasa bersalah. Hatinya tidak tenang, wajahnya pula menyimpan kesusahan dan kegelisahan. Walaupun di hadapan orang ramai semua itu boleh disembunyikan tetapi dia akan sampai pada tahap tidak boleh menyembunyikan aibnya lagi. Ketika itu Allah Taala telah menyingkap hijab dirinya dan terbukalah segala cacat cela di hadapan manusia. Jika pandangan orang telah menghina dan memburukkan diri kita akibat perbuatan kita sendiri maka kita tidak akan mampu menampakkan keceriaan dan seri pada wajah. Yang tinggal hanya kesedihan, rasa bersalah dan gelisah akibat maksiat yang merendahkah maruah diri sendiri.
* Sempitnya rezeki dan kebencian orang lain
Ummul Mukminin Aisyah RA pernah menuliskan surat kepada Khalifah Muawiyah RA yang berisi:
“Ketahuilah orang-orang yang telah melakukan maksiat kepada Allah, maka orang yang memujinya berbalik akan mencelanya.”
Seorang pemimpin negara seperti Khalifah Muawiyah bin Abu Sufyan RA sentiasa menjadi tumpuan rakyatnya. Oleh itu Aisyah RA berwasiat agar sentiasa sang khalifah menjaga hubungannya dengan Allah Taala dan jangan sekali-kali bermaksiat kepada-Nya kerana perbuatan maksiat itu akan mempengaruhi setiap keputusan sang khalifah dalam mentadbir negara. Seterusnya memberi kesan kepada rakyat, adakah mereka memuji atau membencinya?
Tiada seorangpun manusia yang suka melihat kejahatan berleluasa. Sekecil apapun kejahatan tetap kejahatan dan membawa bala kepada orang lain. Seperti seorang Muslim yang melihat Muslim lain meletakkan keretanya di tepi jalan yang mengganggu jalan kenderaan lain akan merasa benci dengan perbuatan saudaranya itu. Kejahatan bermula dari perkara yang kecil, akhirnya membawa kepada kejahatan lain. Pertengkaran dan buli di atas jalan raya boleh terjadi dan akhirnya menumpahkan darah.
Bagaimana pula orang yang dibenci itu boleh bermuamalat dengan orang lain, sedangkan peniaga yang berakhlak buruk tentulah akan dijauhi. Begitu pula dengan orang yang suka menahan rezeki saudaranya, apatah lagi mendengki, ibarat mahukan milik orang lain, yang di tangan sendiri pasti akan terlepas. Tiada keberkatan dalam rezekinya dan dia kehilangan kasih sayang daripada saudara-saudaranya seiman.
Al-Imam al-Syafie pernah mengeluh dan bersedih menanggung kesan dan akibat maksiat yang beliau rasakan dalam hatinya, beliau mengadu kepada Waki’ (salah seorang guru al-Syafie) dalam untaian syairnya:
”Aku mengadu kepada Waki’mengenai buruknya hafalanku; beliau memberi petunjuk kepadaku agar aku meninggalkan maksiat; Beliau berkata: Ketahuilah bahawa ilmu adalah cahaya; sedangkan cahaya Allah tidak mungkin diberikan kepada pelaku maksiat.”
- Penulis bertugas di Pejabat Mufti Sarawak.
8 Ciri-Ciri Penting Mereka Yang Berprinsip Dalam Hidup
1-Mereka Terus Belajar
Orang-orang yang berprinsip terus belajar dari pengalaman-pengalaman mereka. Mereka membaca, mengikuti pelatihan dan kursus, mendengarkan orang lain, belajar dengan kedua telinga dan mata mereka. Mereka selalu ingin tahu dan selalu bertanya. Mereka terus menambah kemampuan, yakni kemampuan untuk mengerjakan banyak hal. Mereka mengembangkan ketrampilan baru, minat baru. Mereka mendapatkan bahwa semakin banyak tahu, semakin mereka menyadari bahwa mereka tidak tahu; bahwa saat lingkaran pengetahuan mereka berkembang, lingkaran ketidaktahuan mereka juga berkembang.
Mereka yakin benar dengan firman Allah berbunyi, "Allah akan meninggikan mereka yang beriman diantara kamu dan mereka yang berilmu dengan ketinggian beberapa derajat. "Mereka senantiasa ingat dengan pesan Rasulullah saw. "Tuntutlah ilmu sejak buaian hingga ke liang kubur." Tuntutlah ilmu walaupun sampai ke negeri Cina." Serta sabda beliau, mereka yang menuntut ilmu berada di jalan Allah hingga kembali." Mereka ingat dan memahami kehidupan para sahabat dan salafunas shaliha, yang kehebatannya terpancar ke seluruh dunnia berkat kehidupan mereka yang dihiasi dengan ilmu.
Mulailah dengan janji-janji kecil pada diri anda sendiri, terus penuhi janji itu sampai anda measa bahwa anda sedikit lebih mampu mengendalikan diri. Kemudian lanjutkan dengan tantangan berikutnya.
2-Mereka Berorientasi pada Pelayanan
Orang-orang yang berjuang untuk menjadi berprinsip melihat kehidupan sebagai suatu misi, tidak sebagai karir. Sumber-sumber pertumbuhan mereka telah mempersiapkan mereka untuk melayani. Hasilnya, setiap pagi mereka "mengendalikan" dan mengenakan kendali pelayanan, memikirkan orang lain.
Mereka ingat dengan nasihat Rasululah saw. Sebaik-baik manusia adalah mereka yang paling banyak manfaatnya untuk manusia.
Bayangkan diri anda setiap pagi memasang kendali, mengenakan kendali pelayanan dalam berbagai pelayanan anda. Bayangkan anda mengambil tali kekang dan mengenakannya di pinggagn saat Anda bersiap-siap mengerjakan tugas yang dibebankan kepada anda pada hari itu. Bayangkan diri anda mempersilakan orang lain untuk menyesuaikan kekang atau kendali. Bayangkan anda terhubung pada orang lain disisi anda, rekan kerja atau pasangan hidup dan belajar untuk menarik kekang bersama-sama.
Prinsip pelayanan ini saya tekankan karena saya meyakini bahwa usaha utuk menjadi yang berprinsip tanpa mau memikul beban pasti akan menemui kegagalan. Boleh saja kita mencobanya sebagai suatu usaha intelektual atau moral belaka, tapi semuanya akan mubazir apabila tidak dibarengi rasa tanggung jawab, pelayanan, sumbangshi dan adanya beban yang harus dipikul.
3-Mereka Memancarkan Energi Positif
Air muka orang yang berprinsip itu riang, menyenangkan dan bahagia. Sikap mereka optimis, positif dan bergairah. Semangat mereka antusias, penuh harap dan mempercayai. Mereka ingat dengan pesan Rasulullah saw "Senyummu dihadapan saudaramu adalah sodaqah".
Energi positif ini seperti medan energi atau aura yang mengeillingi mereka dan juga mengisi atau menambah medan energi negatif di sekitar mereka. Mereka juga menarik damn memperbesar medan energi positif yang lebih kecil. Apabila mereka bertemu dengan sumber energi negatif yang kuat, mereka akan menetralisir atau menyingkiri energi negatif itu. Kadang kala mereka langsung meninggalkannya dan berjalan menjauh dari orbitnya yang beracun. Sikap bijak memberi mereka kemampuan untuk mengetahui kekuatan energi negatif itu sekaligus rasa humor dan pengetahuan akan wakatu yang tepat untuk menanganinya.
4-Mereka Mempercayai Orang Lain
Orang-orang yagn berprinsip tidak bereaksi berlebihan pada prilaku negatif, kritikan atau kelemahan-kelemahan manusiawi. Mereka tidak merasa hebat ketika menemukan kelemahan-kelemahan orang lain. Mereka tidak naïf; mereka sadar akan kelemahan. Namun mereka menyadari bahwa prilaku dan potensi adalah dua hal yang berbeda. Mereka percaya orang mempunyai potensi yang tak nampak. Mereka mensyukuri kelebihan mereka dan merasa wajar untuk dengan tulus memaafkan dan melupakan kekasaran orang lain. Mereka tidak berkeluh kesah. Mereka tidak mau mencap oran lain, mencirikan orang mengkotak-kotakkan dan berprasangka. Mereka lebih memilih untuk melihat potensi yang terpendam pada setiap orang dan memahami proses untuk membuat potensi itu terwujud.
Mereka yakin bahwa setiap orang mempunyai kelebihan dan kekurangan. Kekurangan itu disebabkan potensi yang belum berkembang. Lihatlah bahwa Rasulullah mengutamakan musyawarah dalam segala urusan dan Islam menjadikan prinsip ini asas dalam pembangunan Islam.
Ingatlah dengan firman Allah, "Dan bermusyawarahlah denagn mereka dalam suatu urusan…".
5-Mereka Hidup Seimbang
Mereka membaca literatur dan majalah terbaik dan selalu mengikuti berita dan kejadian terkini. Mereka aktif dalam kegiatan sosial dan mempunyai banyak teman dan beberapa teman kepercayaan. Mereka secara intelektual aktif dan mempunyai banyak minat. Membaca , melihat, mengamati dan belajar. Dalam batas-batas umum dan kesehatan, mereka aktif secara fisik. Menikmati saat-saat nenyenangkan. Memiliki selera humor yang sehat, khususnya dapat menertawakan diri sendiri dn bukan orang lain. Anda dapat merasakan bahwa mereka memiliki rasa hormat yang sehat dn kejujuran pada mereka sendiri.
Mereka sadar akan martabat mereka sendiri, yang terlihat dalam semangat dan integritas mereka dan dalam sikap mereka yang tidak perlu menyombongkan diri, ,memutuskan hubungan, berlindung dibalik harta milik, identitas, gelar atau prestasi yang terdahulu. Mereka terbuka dalam berkomunikas, sederhana, lugas,tidak manipulatif, mereka juga dapat merasakan apa yang patut, bagi mereka lebih baik kurang daripada melebih-lebihkan.
Mereka tidak membagi segala sesuatu menjadi dua bagian, yakni memandang segala sesuatu sebagai baik atau buruk, sebagai ini atau itu. Mereka berpikir dalam kerangka kontinum, prioritas dan hirarki. Mereka mempunyai daya untuk membedakan, untuk merasakan kesamaan dan perbedaan dalam setiap situasi. Tidak berarti bahwa mereka memandang segala sesuatu dalam kerangka etika situsional. Mereka benar-benar memahami hal-hal yang absolut dan berani mengutuk yang buruk dan mendukung yang baik.
Mereka yakin bahwa kehidupan yang seimbang merupakan bagian dari asas Islam bukan sekedar hukum alam. Artinya keseimbangan itu akan membawa kebaikan yang abadi.
6-Mereka Melihat Hidup Sebagai Suatu Petualangan
Mereka menghayati bagaimana sikap Thariq bin Ziyad dan pasukannya ketika melakukan ekspedisi ,mereka dalam penaklukan Spanyol. Mereka seakan menjadikan misi mereka sebagai petualangan yang mengasyikan. Mereka sudah merasakan kemenangan sebelum pertempuran dan kesuksesasn sebelum aktivitas.
Orang-orang yang berprinsip menikmati hidup. Oleh kareana rasa aman mereka datang dari dalam, tidak dari luar, mereka tidakk perlu mengkotak-kotakkan orang dan menyamaratakan segala sesuatu dan semua orang dalam hidup ini untuk memperoleh rasa kepastian. Mereka selalu melihat kenalan lama dengan semengat baru, melihat pemandangan lama seperti baru pertama kali dilihat. Mereka seperti penjelajah gagah berani yang melakukan ekspedisi di daerah yang belum dikenal; mereka benar-benar tidak tahu apa yang akan terjadi, tetapi mereka yakin bahwa ekspredisi ini akan menarik dan menghasilkan pertumbuhan dan bahwa mereka akan menemukan wilayah baru dan menyumbangkan hal-hal baru. Rasa aman mereka terlelatak pada inisiatif mereka, ketrampilan, kreataifitas, kemauan, keberanian, dinamika dan kecerdikan mereka dan bukan pada keamanan, perlindungan dan kelimpahan kediaman mereka atau pada daerah-daerah kenyamanan mereka. Mereka selalu memberi parhatian pada orang lain setiap kai bertemu, selalu tertarik. Mereka mengajukan pertanyaan dan melibatkan diri. Mereka benar-benar memperhatikan saat mendengarkan. Mereka belajar dari orang-orang itu.
Mereka tidak mencap oranng-orang itu berdasarkan pada kesuksesan atau kegagalan masa lalu. Mereka melihat tak seorang pun benar-benar luar biasa.Mereka tidak terlalu kagum pada tokoh-tokoh puncak pemerintahan atau selebriti. Merea tidak mau menajadi pengikut siapapun.Mereka pada dasarnya tidak dapat dipengaruhi dan mampu untuk menyesuaikan diri pada hampir semua hal yang sedang terjadi. Salah satu prinsip baku mereka adalah fleksibilitas. Mereka benar-benar menjalani kehidupan yang berkelimpahan.
7-Mereka Sinergistik
Sinergi dalah suatu keadaan ketika keseluruhan melebihi jumlah dari semua bagian. Orang-orang yang berprinsip sinergistik, mereka adalah katalis perubahan. Mereka memperbaiki hampir situasi yang melibatkkan mereka. Mereka bekerja secerdik seperti mereka bekerja keras. Mereka luar biasa produktif, tetapi dalam cara-cara baur dan kreatif.
Dalam kerjasama kelompok mereka menyumbangkan kekuatan dan berusaha keras untuk memprbaiki kelemahan mereka dengan kelemahan orang lain. Pendelegasian untuk memperoleh hasil adalah mudah dan alamiah bagi mereka sebab mereka percaya pada kekuatan dan kemampuan orang lain. Dan karena mereka tidak terancam oleh kenyataan bahwa orang lain itu lebih baik dalam beberapa hal, mereka tidak merasa perlu untuk mengawasi dengan ketat. Mereka ingat dengan pesan Rasulullah yang mengatakan bahwa, Mukmin yang kuat adalah lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada mukmin yang lemah dan keduanya adalah baik".
8-Mereka Berlatih Untuk Memperbaharui Diri
Pada akhirnya mereka secara teratur melatih keempat dimensi kepribadian manusia: fisik, emosi dan spiritual. Mereka melatih pikiran dengan membaca, dengan pemecahan masalah secara kreatif, menulis dan memvisualisasikan.Secara emosional mereka berusaha untuk
menjadi sabar, untuk mendengarkan orang lain dengan empati yang tulus, untuk mencintai dengan tulus dan menerima tanggung jawab untuk kehidupan, keputusan dan tindakan-tindakan mereka sendiri. Secara spiritual mereka memusatkan pada doa, studi ayat suci (tadabbur), tafakur dan berpuasa. Perhatikanlah QS. Ali Imran ayat 190-191.
Pada akhirnya mereka secara teratur melatih keempat dimensi kepribadian manusia: fisik, emosi dan spiritual. Mereka melatih pikiran dengan membaca, dengan pemecahan masalah secara kreatif, menulis dan memvisualisasikan.Secara emosional mereka berusaha untuk
menjadi sabar, untuk mendengarkan orang lain dengan empati yang tulus, untuk mencintai dengan tulus dan menerima tanggung jawab untuk kehidupan, keputusan dan tindakan-tindakan mereka sendiri. Secara spiritual mereka memusatkan pada doa, studi ayat suci (tadabbur), tafakur dan berpuasa. Perhatikanlah QS. Ali Imran ayat 190-191.
Semoga bermanfaat
Penulis: Hasan Anwar
Penulis: Hasan Anwar
Subscribe to:
Posts (Atom)