Jika Arab Spring berlangsung begitu cepat di Tunisia, Yaman, dan Mesir, tidak dengan Syria.Meski sudah hampir dua tahun, revolusi di Syria belum berhenti. Para pejuang Islam dan kaum Muslimin menginginkan hal yang berbeza dengan negara-negara jirannya. Mereka tak mau lagi demokrasi dan dipimpin rejim boneka. Bagaimana hujung perjuangan rakyat Syria ini, wartawan Tabloid Media Umat Joko Prasetyo menemubual Pengerusi Lajnah Tsaqafiyah DPP HTI Hafidz Abdurrahman. Ini petikannya.
Apa catatan penting anda berkaitan dunia Islam selama 2012?
Peristiwa yang paling menonjol pada tahun 2012 adalah Revolusi Syam di Syria. Ketika Arab Spring hampir berakhir setelah tumbangnya beberapa rejim despot di Mesir dan Yaman, serta permulaan mahkamah terhadap rejim-rejim tersebut, seperti yang berlaku di Tunisia dan Mesir, justeru Revolusi Syam ini membara.
Apa bezanya Arab Spring pada umumnya dengan Revolusi Syam?
Revolusi ini berbeza dengan revolusi-revolusi rakyat di Tunisia, Mesir, Bahrain, Libya, Yaman dan beberapa kawasan yang lain. Ciri yang membezakan Revolusi Syam dengan Revolusi di Dunia Arab yang lain adalah sifat keislamannya.
Jika Revolusi di dunia Arab yang lain menuntut ditumbangkannya rejim boneka, maka Revolusi Syria tidak hanya itu. Mereka juga menuntut dilaksanakan syariah dan tegaknya khilafah. Bahkan, majoriti pejuang Islam di sana telah menandatangi mitsaq al-'Amal li Iqamati al-Khilafah (Komunike Perjuangan untuk Menegakkan Khilafah).
Apa peranan Hizbut Tahrir di Syria?
Meski selama beberapa dekad sebelumnya telah dihapuskan oleh rejim Ba'ats, sejak dipimpin oleh Hafiz Assad, kini Hizbut Tahrir muncul kembali di tengah-tengah umat untuk membimbing dan memandu arah dan perjalanan Revolusi Syam ini.
Hizbut Tahrir, sebagai parti ideologi, benar-benar menyedari tanggung jawabnya, bukan hanya kepada rakyat Syam, tetapi juga kepada Allah, Rasul-Nya dan seluruh umat Islam. Kerana itu, siang dan malam, Hizbut Tahrir terus bekerja keras untuk mengawal Revolusi Islam ini hingga mencapai tujuannya, iaitu tumbangnya rejim kufur Bashar, kemudian menggantikannya dengan khilafah.
Hizbut Tahrir menyediakan para pejuang Islam di sana untuk menandatanganiMitsaq al-'Amal li Iqamati al-Khilafah. Hizbut Tahrir juga telah menyiapkan Ruud Negara Khilafah yang siap pada bila-bila saja diterapkan. Hizbut Tahrir juga telah mempersiapkan para aktivis terbaiknya untuk menjalankan roda pemerintahan.
Bagaimana dengan kesedaran umat akan kewajipan menegakkan kembali syariah dalam bingkai khilafah?
Dalam kes Syria, kesedaran itu jelas-jelas nyata. Ketika revolusi ini hendak dibajak oleh agen-agen Barat yang menyusup di tengah-tengah mereka, baik melalui gabungan nasional, pembangkang karbitan, hingga penyusupan di tengah-tengah aksi, seperti yang terjadi di Banash, semuanya berjaya digagalkan. Ini bukti, bahawa kesedaran politik umat jelas semakin menguat.
Peluang penubuhan khilafah di dunia Arab?
Peluang penubuhan khilafah Islam di wilayah-wilayah tersebut tidak boleh dilepaskan dari kembalinya kesedaran politik dan keberislaman kaum Muslim di sana. Terlebih, ketika rejim boneka sokongan Barat dengan sistem monarki, republik dan demokrasinya jelas-jelas telah merampas hak-hak politik mereka, dan gagal menyejahterakan kehidupan mereka.
Kaum Muslim di kawasan tersebut juga masih meyakini Islam sebagai akidah dan sistem kehidupan mereka, hanya saja mereka tidak dapat melaksanakannya kerana hak-hak politik mereka dirampas oleh rejim zalim itu.
Sejarah khilafah dengan segala kejayaannya juga menjadi sebahagian dari sejarah mereka. Mereka boleh membandingkan, terlebih ketika mereka mengalami nasib tragis seperti saat ini. Di zaman khilafah mereka dihormati oleh kawan dan lawan, tetapi di bawah rejim boneka, mereka dinistakan, dan bahkan dibunuh di sana sini.
Itu pula yang memotivasi rakyat Syria untuk melawan rejim zalim?
Inilah yang mendorong para pejuang di Syria di satu pihak, serta Barat dan Timur dengan seluruh boneka mereka di pihak lain. Kerana itu, Revolusi Syam ini lebih alot berbanding dengan Revolusi di Tunisia, Mesir, Libya dan Yaman.Meski kini telah memasuki babak akhir, setelah hampir semua wilayah jatuh ke tangan pejuang Islam. Tinggal Damaskus.
Dari aspek sebab-akibat, semuanya ini boleh membawa kepada wujudnya janji Allah, tegaknya kembali khilafah.
Dalilnya?
Allah menyatakan dengan tegas dalam Al-Quran Surah an-Nur: 55. Pertama, ayat ini bermula dengan, "wa'ada-Llahu (Allah berjanji) .." yang menunjukkan jaminan kepastian akan wujudnya apa yang dijanjikan.
Kedua, janji yang dijanjikan itu diungkapkan dengan menggunakan ayat yang jelas, "La yastakhlifannahum (Dia sunguh-sungguh akan memberikan Khilafah [kekuasaan] kepada mereka)." Frasa ini mempunyai makna yang mendalam, kerana disusun dari, Lam yang merupakan jawab dari sumpah Allah , diakhiri dengan nun yang digandakan (tasydid), atau disebut nun taukid tsaqilah, yang bermaksud "penegasan ganda".
Ditambah pilihan lafaz, yastakhlifa yang merupakan satu akar kata dengan lafaz khilafah. Semuanya ini tidak boleh diertikan lain, kecuali bahawa janji berdirinya khilafah ini merupakan janji yang pasti.
Mungkin ada yang mengatakan, bahawa janji ini sudah tamat, kerana sudah pernah terjadi sebelumnya. Namun, andaian ini jelas salah. Kerana konteks janji ini berlaku tanpa batas.
Selain itu, wujudnya kembali janji ini juga dikuatkan oleh hadis Ahmad dari Nu'man bin Basyir yang menyatakan kembalinya Khilafah 'ala Minhaj an-Nubuwwah merupakan fasa akhir selepas era Nubuwwah, Khilafah, Mulkan' Adhdhan dan Mulkan Jabariyyan.
Bila melihat pendedahan anda di atas, bererti sangat mungkin khilafah berdiri di Syria?
Sangat mungkin. Banyak dalil yang menguatkan ghalabat ad-dzann kita. Antara lain, sabda Nabi, "Inna-Llah takaffala bi ahl Syam (Sesungguhnya Allah menjamin penduduk Syam)."
Juga, "Syam uqru dar al-Islam (Syam pusat negeri Islam)" serta, "Idza fasada Ahlu Syam la khaira fikum (Jika penduduk Syam rosak, maka tidak ada kebaikan pada kamu)." Semuanya ini semakin menguatkan optimisme kita, bahawa khilafah akan tegak di sana.
Pada 2013?
Sangat mungkin. Meski, perlu dicatat, bahawa masalah timing ini adalah masalah ilmu Allah, yang tidak boleh dijangka oleh sesiapa pun. Memang benar, saat ini, para pejuang Islam telah menguasai hampir seluruh wilayah Syria, kecuali Damsyik.
Mereka juga mendapat sokongan penuh dari rakyat yang tidak hanya menginginkan tumbangnya rejim Kufur Bashar, tetapi juga menginginkan tegaknya syariah dan khilafah.
Bahkan, pelbagai rampasan revolusi yang hendak dilakukan oleh kaum kafir penjajah dan bonekanya juga berjaya digagalkan. Semuanya ini menguatkan optimisme kita, bahawa detik-detik penubuhan khilafah itu semakin dekat.
Namun, harus dicatat pula, bahawa Barat dengan seluruh rejim bonekanya tidak akan tinggal diam.
Rencana Turki, Iran, Qatar, Saudi termasuk Hizbullah-yang digelar para pejuang Islam dengan Hizbussyaithan-dan Mesir dengan Ikhwan-nya ini utusan khas PBB, Lakhdar Brahimi, hak asasi manusia dan NATO yang sudah menyiapkan pencerobohan ketenteraan ke Syria dengan kedok misi kemanusiaan adalah bukti, bahawa mereka tidak akan membiarkan khilafah ini berdiri di Syria menggantikan rejim Bashar. Semua faktor ini boleh menghalang dan melambatkan penubuhan khilafah.
Apa yang harus dilakukan agar faktor penghambat dan penunda ini boleh diatasi?
Faktor yang paling dominan adalah masih kuatnya sokongan ketenteraan kepada rejim Bashar. Mengapa di Mesir Husni Mubarak boleh dijatuhkan dengan cepat, kerana faktor sokongan tentera. Libya, Yaman dan Tunisia juga sama. Selain itu, revolusi di negara-negara tersebut tidak seperti di Syria, yang terang-terangan menuntut syariah dan khilafah.
Bashar, bukan hanya dilindungi oleh tentera, tetapi juga oleh AS, Rusia dan sekutunya. Kerana itu, jika boleh dilakukan segera, maka sokongan ketenteraan yang menjadi tulung punggung Bashar harus segera ditarik supaya menyokong perjuangan rakyat Syria. Ini sudah terjadi di beberapa tempat.
Langkah lain, tentu dengan melumpuhkan kuasa Bashar. Boleh dengan membunuh Bashar, seperti yang dilakukan terhadap Qadafi, atau pasukan yang menyokong kuasa Bashar.sumber