Pages

Sunday, December 5, 2010

Kisah Iblis Laknatullah dengan Ahli Neraka


Dalam sebuah hadith diterangkan bahawa apabila penghuni neraka sudah sampai di neraka, maka di situ disediakan sebuah mimbar dari api, dipakaikan pakaian dari api, bermahkota dari api dan diikat iblis laknatullah itu dengan tali dari api.

Kemudian dikatakan kepada iblis laknatullah: "Wahai iblis, naiklah kamu ke atas mimbar dan bersyarahlah kamu kepada penghuni neraka." Setelah iblis laknatullah menerima arahan maka dia pun naik ke atas mimbar dan berkata: "Wahai para penghuni neraka." Semua orang yang berada dalam neraka mendengar akan ucapannya dan memandang mereka kepada ketua mereka iaitu iblis laknatullah .

Kata iblis laknatullah : "Wahai orang-orang yang kafir dan orang-orang munafiq, sesungguhnya Allah SWT telah menjanjikan kepadamu dengan janji yang benar bahawa kamu semua itu mati dan akan dihalau dan akan dihisab dan akan menjadi dua kumpulan. Satu kumpulan ke syurga dan satu kumpulan ke neraka Sa'iir."

Berkata iblis laknatullah lagi: "Kamu semua menyangka bahawa kamu semua tidak akan meninggalkan dunia bahkan kamu semua menyangka akan tetap berada di dunia. Tidaklah ada bagiku kekuasaan di atasmu melainkan aku hanya mengganggu kamu semua. akhirnya kamu semua mengikuti aku, maka dosanya adalah untuk kamu. Oleh itu janganlah kamu mengumpat aku, mencaci aku, sebaliknya umpatlah dari kamu sendiri, kerana sesungguhnya kamu sendirilah yang lebih berhak mengumpat daripada aku yang mengumpat."

Berkata iblis laknatullah lagi: "Mengapakah kamu tidak mahu menyembah Allah sedangkan dia Allah yang menciptakan segala sesuatu?"

Akhirnya iblis laknatullah berkata: "Hari ini aku tidak dapat menyelamatkan kamu semua dari seksa Allah, dan kamu juga tidak akan dapat menyelamatkan aku. Sesungguhnya pada hari aku telah terlepas dari apa yang telah aku katakan kepada kamu, sesungguhnya aku diusir dan ditolak dari keharibaan Tuhan seru sekalian Alam."

Setelah mereka (ahli neraka) mendengar kata-kata iblis laknatullah itu maka mereka melaknati iblis itu. Setelah itu iblis laknatullah dipukul oleh Malaikat Zabaniah dengan tombak dari api dan jatuhlah dia ke tempat yang paling bawah, dia kekal selama-lamanya bersama-sama dengan orang-orang yang menjadi pengikutnya dalam neraka.

Malaikat Zabaniah berkata: "Tidak ada kematian bagi kamu semua dan tidak ada pula bagimu kesenangan, kamu kekal di dalam buat selama-lamanya."

Wallahu'alam.

Iblis Laknatullah Menemui Ajal

Iblis Laknatullah Menemui Ajal

Abu Laits Samarkandi meriwayatkan dengan sanadnya dari Afnah bin Qays berkata: Saya pergi ke Madinah ingin bertemu dengan Omar bin Al Khattab RA, tiba-tiba saya bertemu dengan Ka'bul Ahbaar yang menceritakan dalam suatu majlis, "Ketika Adam AS sedang menghadapi saat kewafatan, baginda berkata: "Ya Rabbi, musuhku pasti akan mengejek padaku jika ia melihat aku telah mati, padahal ia diberi hingga hari kiamat".

Maka di jawab Allah SWT: "Hai Adam, kamu langsung menuju ke syurga, sedang si celaka (iblis) ditunda hingga hari kiamat supaya merasakan sakit maut, sebanyak makhluk yang pertama hingga yang terakhir". Lalu nabi Adam AS pun bertanya kepada malaikat Izrail: "Sebutkan kepadaku bagaimana rasa pedihnya maut". Sesudah diterangkan oleh malaikat Izrail, nabi Adam AS pun berkata: "Tuhanku, cukup!! cukup!!"

Maka gemuruhlah suara para hadirin berkata: "Hai Abul Ishaq, ceritakan pada kami, bagaimanakah ia merasakan maut, pada mulanya Ka'abul Ahbaar menolak, tetapi kerana didesak, maka ia berkata: "Jika dunia sudah akhir dan hampir ditiup sangkakala, sedang orang ramai di pasar sedang sibuk bertengkar dan berdagang, tiba-tiba terdengarlah suarayang sangat keras di langit, sehingga separuh penduduk bumi pengsan kerananya selama tiga hari.

Bagi mereka yang tidak pengsan bingung bagaikan kambing ketakutan. Dalam keadaan hirik pikuk sedemikian, maka terdengarlah lagi satu suara gemuruh bagaikan suara halilintar yang sangat keras bunyinya, maka tidak seorangpun melainkan mati kerananya dan kesemua manusia, jin, binatang, tumbuh-tumbuhan dan lain-lain makhluk mati, maka tiba giliran iblis laknatullah pula untuk merasainya.

Maka Allah SWT pun memerintahkan malaikat Izrail: "Aku telah menjadikan padamu pembantu sebanyak orang yang pertama hingga yang terakhir dan Aku telah memberikan kekuatan penduduk langit dan bumi dan kini Aku pakaikan kepadamu pakaian murka dan kemarahan, maka turunlah dengan membawa murka dan kemarahanKu kepada si celaka dan terkutuk iblis. Maka rasakan kepadanyakepedihan maut yang telah dirasakan oleh orang yang terdahulu hingga terakhir dari jin dan manusia, berlipat-lipat ganda, dan hendaknya kamu membawa tujuh puluh ribu malaikat yang kesemuanya penuh rasa murka dan kecemasan, dan tiap malaikat Zabaniyah membawa rantai dari neraka Ladha, dan cabutlah dengan tujuh puluh ribu bantolan dari neraka Ladha, dan beritakan pada malaikat Malik supaya membuka pintu-pintu neraka".

Maka turunlah malaikat Izrail dengan bentuk yang sangat mengerikan, sehingga andai kata seluruh penduduk langit dan bumi dapat melihat bentuk yang mengerikan itu niscaya akan cair kesemuanya kerana tersangat ngeri akan keadaan bentuknya, maka apabila sampai kepada iblis laknatullah dan dibentaknya sekali sahaja, langsung ia pengsan dan berdengkur dan andaikan dengkur itu dapat didengari oleh penduduk timurhingga barat, niscaya pengsanlah kesemuanya.

Setelah sedar iblis laknatullah, lalu malaikat Izrail pun membentak iblis laknatullah sekali lagi: "Berhentilah hai penjahat!!!, kini aku rasakan padamu kepedihan maut sebagaimana dirasakan oleh banyaknya hitungan orang yang telah engkau sesatkan dalam beberapa abad yang engkau hidup, dan hari inilah hari yang ditentukan oleh Tuhan bagimu, maka ke manakah engkau akan lari!!"

Maka larilah iblis laknatullah lari ketakutan ke hujung timur, tiba-tiba malaikat Izrail muncul di hadapannya. Lalu iblis laknatullah pun menyelam ke dalam laut, namun malaikat Izrail tetap muncul di hadapannya, lantas ia dilemparkan oleh laut, maka ia berlari keliling bumi, namun tetap tidak ada tempat untuknya berlindung. Kemudian iblis laknatullah berdiri di tengah dunia di kubur nabi Adam AS sambil berkata: "keranamu aku telah menjadi celaka, duhai sekiranya aku tidak dijadikan". Lalu ia bertanya pada malaikat Izrail: "Minuman apakah yang akan kau berikan padaku dan dengan siksa apakah yang akan kau timpakan kepadaku?"

Malaikat Izrail pun menjawab: "Dengan minuman dari dari neraka Ladha dan serupa dengan siksa ahli neraka dan berlipat-lipat ganda", maka bergulingan iblis laknatullah di tanah sambil menjerit sekeras suaranya, kemudian berlari ketakutan dari barat ke timur dan patah balik dari timur ke barat dan sampai ke tempat mula-mula ia diturunkan ke muka bumi ini.

Maka malaikat Zabaniyah AS pun menghadang iblis laknatullah dengan bantolan-bantolan dari neraka Ladha. Bumi ini bagaikan bara api, sedang iblis laknatullah dikerumuni oleh malaikat Zabaniyah dan menikamnya dengan bantolan-bantolan dari neraka itu.

Tatkala iblis laknatullah mula merasai sakratul maut maka dipanggil nabi Adam AS dan Siti Hawa untuk melihat keadaan iblis laknatullah itu, maka bangkitlah keduanya untuk menyaksikannya. Sesudah melihat, maka keduanya berdoa: "Ya Tuhan kami, sungguh engkau telah menyempurnakan nikmatMu pada kami".

Wallahu'alam.
sumber asal http://abumusa2.blogspot.com

Cili paling pedas dunia




LONDON - Sejenis cili kacukan baru, Naga Viper diiktiraf sebagai cili paling pedas di dunia, mengalahkan pemegang rekod sebelum ini, Bhut Jolokia atau 'cili hantu'. 

Tahap kepedasan Naga Viper direkodkan lebih 300,000 mata berbanding Bhut Jolokia pada skala Scoville yang mengukur tahap kepedasan cili dengan mengesan kewujudan sejenis bahan kimia dalam tumbuhan itu. 

Penyelidik di Universiti Warwick yang menguji cili itu mendapati, ia mencapai tahap kepedasan sehingga 1,359,000 mata berbanding kebanyakan cili biasa yang mempunyai tahap kepedasan antara 2,500 dan 5,000 pada skala Scoville. 

Naga Viper adalah hasil kacukan oleh seorang petani Britain, Gerald Fowler, yang menggabungkan tiga jenis cili paling pedas di dunia, termasuk Bhut Jolokia, untuk menghasilkan cili jenis baru itu. 

"Pengalaman memakan cili ini adalah sesuatu yang menyakitkan. Ia sangat pedas sehingga mampu melunturkan cat pada dinding," katanya. 

Akhbar Britain turut melaporkan penyelidik pertahanan negara itu sudah mula mengkaji potensi cili tersebut untuk digunakan sebagai senjata.

Kejahatan Syiah memburukkan sahabat

Syi’ah- Sahabat Bersepakat Untuk Memesongkan Ajaran Nabi S.A.W. Selepas Kewafatannya








Terjemahan
Syi’ah: Sahabat Bersepakat Untuk Memesongkan Ajaran Nabi S.A.W. Selepas Kewafatannya


Daripada Zurarah daripada salah seorang daripada keduanya (Muhammad al-Baqir atau Ja’far as-Sadiq) a.s. katanya: “Pada suatu pagi Rasulullah s.a.w. berada dalam keadaan dukacita dan sedih. Ali a.s. lalu bertanya: “Kenapa saya melihat engkau wahai Rasulullah dalam keadaan dukacita dan sedih? Baginda menjawab: “Bagaimana saya tidak berada dalam keadaan demikian sedangkan saya telah melihat dalam mimpiku bahawa Bani Taim[1], Bani ‘Adi[2] dan Bani Umayyah[3]telah menaiki minbarku ini dalam keadaan mendorong manusia supaya meninggalkan Islam. Maka saya pun bertanya: “Tuhanku! Ketika saya masih hidup atau setelah kewafatanku? Allah ta’ala menjawab: “Selepas kewafatanmu.”
(Rujukan: Muhammad bin Ya’kob al-Kulaini ar-Raudhah min al-Kafi jil. 8 hal. 345)


Kesimpulan:

Ø  Syi’ah mengatakan sahabat-sahabat r.a. telah memesongkan ajaran Rasulullah s.a.w. selepas kewafatan baginda sehingga majoriti sahabat telah menjadi murtad.

Ø  Syi’ah mengatakan bahawa Nabi s.a.w. telahpun diberikan wahyu tentang peristiwa tersebut dan sangat sedih kerana orang-orang yang hampir dengannya bahkan merupakan mertua dan menantunya adalah munafik pada hakikatnya.

Ø  Syi’ah telah menghina Rasulullah s.a.w. kerana menuduh baginda tidak menyampaikan segala yang diwahyukan kepadanya bahkan tidak melakukan apa-apa tindakan untuk memastikan agama Allah yang dibawa olehnya tidak akan diselewengkan.

Ø  Syi’ah telah menuduh Rasulullah s.a.w. bersikap nifak dan tidak menjelaskan perkara sebenar kerana tetap membuat hubungan baik dengan sahabat-sahabat baginda terutamanya tiga khalifah walaupun telah diberitahu oleh Allah ta’ala tentang kejahatan mereka bertiga yang akan memesongkan ajaran baginda.

3 golongan dimurkai Allah



Sahabat yang dirahmati Allah,
Hidup kita di dunia ini adalah jambatan untuk hari akhirat. Walaupun hidup di dunia ini sementara dan kehidupan di hari akhirat kekal abadi tetapi hidup yang sementara ini adalah sebagai wasilah atau jalan untuk kita mencapai kebahagiaan di sana.

Ramai manusia kecundang menfaatkan masa di dunia dan harta benda yang dimiliki untuk menjadikannya saham akhirat. Manusia hanya tergila-gila mengejar saham dunia yang menjanjikan keuntungan segera tetapi melupakan saham akhirat . Bentuk pelaburan untuk saham akhirat adalah ketika di dunia ini iaitu apabila kita menggunakan harta untuk sedekah jariah, mengeluarkan zakat, membantu anak-anak yatim dan fakir miskin,  membantu jihad fisabilillah, membantu kerja-kerja dakwah dan menyalurkan untuk mengembangkan ilmu yang bermanfaat semuanya adalah saham-saham jangka panjang yang akan membawa pulangan keuntungan yang berlipat kali ganda bergantung keikhlasan kita memberi sumbangan.

Selain kebaikan yang kita di suruh untuk melaksanakannya ketika di dunia ini terdapat tiga larangan dan tegahan Allah s.w.t. kepada kita untuk meninggalkannya iaitu seperti hadis dari Nabi s.a.w. maksudnya :

"Tiga golongan manusia yang sangat dimurkai Allah iaitu yang cenderung kepada perkara yang haram, orang yang mengikut perbuatan jahilliyah dan orang membunuh orang lain tanpa hak"
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)




Tiga golongan manusia  yang sangat dimurkai Allah s.w.t adalah seperti berikut :

|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|

Pertama : Golongan yang cenderung kepada perkara yang haram.

1. Makanan Haram gelapkan hati.
Hakikatnya, memasukkan perkara-perkara haram, seperti makanan, mahupun membeli makanan dari sumber duit yang haram, memakan makanan yang tidak melalaui proses yang terjamin suci dan halal akan memberikan kesan kepada hati kita, tubuh badan , ibadat kita, dan kehidupan dunia akhirat secara keseluruhannya.
Rasulullah s.a.w.bersabda maksudnya :  “ Setiap daging yang tumbuh hasil dari sumber yang haram, maka Neraka adalah lebih berhak ke atasnya (daging itu)” Itu adalah sabda Rasulullah s.a.w.  mengenai  sesiapa yang mengambil sesuatu yang haram dan memasukkan ke dalam tubuhnya.

Hari ini, tidak ramai Muslimin dan Muslimat yang menitik beratkan perkara ini. Manusia hidup dan makan mimun tanpa memandang akan besarnya kesan pemakanan terhadap diri, masyarakat dan generasi mereka. Mereka makan apa yang mereka mahu, mereka mengambil duit dari segala sumber haram seperti rasuah,  tanpa mempunyai sensitiviti dalam perkara halal haram.


2. Menggunakan wang pinjaman melalui sistem riba'.
Melihat  kepada situasi hari ini, semakin mudah untuk seseorang itu terlibat dengan amalan riba'. Bank-bank dan syarikat-syarikat insurans konvensional mengamalkan riba' dalam transaksi harian mereka.

Apabila individu mendapatkan pinjaman daripada bank-bank konvensional atau membeli produk-produk insurans daripada syarikat insurans konvensional, secara automatik individu tersebut akan terlibat dengan amalan riba'.
Riba' jika dilihat dari segi istilah bermaksud mengambil atau mengenakan tambahan ke atas harta atau nilai pokok atau modal secara batil. Ada beberapa pendapat dalam penjelasan makna riba'.

Secara umumnya riba boleh disimpulkan sebagai pengambilan tambahan, baik dalam transaksi jual beli mahupun pinjam-meminjam secara batil yang bertentangan dengan prinsip muamalat Islam.


3. Cenderung kepada kerja-kerja yang membawa kepada  zina.
Allah s.w.t melarang orang beriman untuk menghampiri zina, kerana zina adalah perbuatan yang terkutuk dan amat keji disisi Allah s.w.t.

Firman Allah s.w.t maksudnya :

"Dan janganlah kamu menghampiri zina, (kerana) sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan keji dan membawa kerosakkan."
(Surah Al-Israk ayat 32)

Berdasarkan ayat ini apa sahaja perbuatan yang boleh membawa kepada gejala zina seperti pergaulan bebas lelaki dan perempuan, pendedahan aurat, membaca buku-buku dan majalah lucah, melawati laman-laman web lucah serta menonton VCD / DVD yang membangkitkan selera syahwat hukumnya adalah haram.


4. Salah satu perkara yang cenderung kepada perkara yang haram adalah perkara syubhat.
Rasulullah s.a.w.bersabda maksudnya : "Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terangjelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat makasesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya.

Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya.Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkaraperkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad.Ketahuilah ia adalah hati.
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Menurut Imam al-Ghazali, barang halal itu datang kepada kamu hanya sekadar untuk menjadi bekalan sahaja. Seperti mana disebut oleh Nabi s.a.w., maksudnya;

“Sesungguhnya yang halal itu tiada datang kepada kamu, melainkan sekadar untuk menjadi bekal dan sekejab sahaja. Tetapi yang haram itu datang kepada kamu bertimbun-timbun”.

Banyak makan makanan syubhat menimbulkan was-was dalam hati. Sukar menghafal ilmu dan mudah lupa. Oleh sebab itu dalam hadis riwayat Bukhari bahawa Rasulullah s.a.w. mensifatkan, di antara halal dengan haram ada di tengahnya perkara syubhat. Walau pun perkara syubhat belum haram, tetapi ia lebih mendekati ke arah haram dan termasuk perkara larangan, bagai taman larangan kawasan istana. Kerana, siapa yang suka meniti di atas syubhat, lambat laun ia akan terjerumus kepada haram. Bagi orang wara’ perkara syubhat dijauhinya bagai menjauhi perkara haram.

Di dalam Islam banyak lagi perkara-perkara yang telah diharamkan oleh Allah s.w.t. Sesiapa saja dikalangan umat Islam yang hati dan jiwanya cenderung kepada melakukan perkara yang haram atau maksiat maka ianya adalah termasuk salah satu golongan yang sangat dimurkai Allah s.w.t.

|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|

Kedua : Golongan yang mengikut perbuatan jahilliah.

Islam datang kemuka bumi ini ketika masyarakat arab jahilliah dikuasai oleh peraturan, undang-undang dan amalan-amalan jahilliah. Mereka menentang ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w kerana ajaran Tauhid mengajak mereka menyembah kepada Allah s.w.t yang Maha Esa dan meninggalkan semua ajaran jahilliah yang mereka warisi daripada datok nenek moyang mereka.

Musuh-musuh Islam telah cuba memasukkan unsur-unsur jahiliah didalam kehidupan kita sehingga kita tidak dapat merasai nikmat kemanisan hidup dalam Islam. Firman Allah s.w.t. dalam surah Al-Maidah ayat 50 yang bermaksud : "Apakah hukum jahiliah yang mereka kehendaki, dan hukum siapakah yang lebih baik daripada hukum Allah bagi orang-orang yang yakin (iman)".

Bagi orang-orang yang beriman, tidak ada hukum yang lebih baik melainkan yang diturunkan oleh Allah s.w.t., ini adalah tegasan dari Al-Qur'an. Tetapi mengapa ramai orang-orang Islam hari ini menolak hukum Allah dari segi praktiknya. Bagaimana untuk menilai keadaan ini?

Sesiapa yang meyakini hukum ciptaan mausia lebih baik daripada hukum-hukum Allah s.w.t dan mempertahankan pula undang-undang tersebut maka mereka adalah tergolongan dikalangan orang jahilliah. Semua undang-undang barat yang diambil oleh manusia untuk dijadikan peraturan sebenarnya undang-undang itu adalah undang-undang jahilliah iaitu undang-undang yang dilarang oleh Allah s.w.t untuk dipraktikkan dalam kehidupan.

Selain daripada undang-undang ciptaan manusia yang bertentangan dengan syariat Islam terdapat juga adat-adat yang bertentangan dengan ajaran Islam yang membawa kepada amalan kurafat dan syirik , contoh-contoh tersebut adalah seperti berikut :

1. Adat persandingan dalam perkahwinan dan tepong tawar .
2. Adat yang mengutamakan perempuan mendapat hak pembahagian harta pusaka lebih daripada lelaki (sah bertentangan dengan hukum faraid dalam Islam)
3. Buang ancak dilaut kononnya untuk keselamatan para nelayan dilaut.
4. Bernazar dengan meletakkan pulut kuning dan ayam panggang dikubur-kubur tertentu.
5. Menyemah darah kambing hitam digelanggang silat atau ditapak rumah baru.
6. Menggunakan tangkal-tangkal untuk menjaga diri.
7. Mempercayai bomoh-bomoh yang boleh mengetahui perkara-perkara ghaib, mengubati penyakit  dan menggunakan khidmat jin-jin kafir dan syaitan.

Jahiliah dahulu senang diketahui dan dikesan, tetapi jahiliah hari ini adalah jahiliah yang 'sophisticate' dan sukar dikenali kerana mereka bersembunyi di dalam kemajuan dan berlindung atas nama dan selogan Islam. Jahiliah sekarang ini, malah jahiliah disetiap zaman tetap akan menolak hukum Allah s.w.t. dan mereka boleh dikenali sebagai jahiliah dimana-mana sahaja di dunia ini di segenap lapisan masyarakat dan di setiap keadaan. Sesungguhnya jahiliah berada di segenap kemajuan sama ada pada fikiran, politik atau kemasyarakatan. Sesungguhnya kita dewasa ini telah dikongkongi oleh jahiliah yang amat teruk sekali sehingga apa yang kita anggap Islam telah pun di asaskan oleh jahiliah.

Jahiliah dan hawa nafsu mempunyai nilai atau hakikat yang sama. Apabila kita mengikut hawa nafsu, maka ia bermakna bahawa kita telah mengikut jahiliah. Mereka yang mengikut hawa nafsu enggan mengikut perinth Allah s.w.t. maka kedapatanlah jahiliah. Hawa nafsu tidak pernah bahkan tidak membawa manusia kepada iman dan Islam. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud ;" Mereka lebih suka kepada yang buta daripada petunjuk Allah".

Sesiapa saja yang mengamalkan ciri-ciri di atas sebenarnya ia telah termasuk di golongan kedua yang sangat dimurkai oleh Allah s.w.t. iaitu golongan yang mengikut perbuatan jahilliah.

|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|

Ketiga : Golongan yang orang membunuh orang lain tanpa hak. 

Dosa membunuh manusia lain tanpa hak adalah dosa yang sangat besar, kedudukannya adalah selepas syirik kepada Allah s.w.t.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :

“Dan barangsiapa yang membunuh searang mukmin dengan sengaja, maka balasannya ialah Jahannam , kekal ia di dalamnya dan Allah murka kepadanya, dan mengutukinya serta menyediakan azab yang besar baginya.”
(Surah An- Nisaa’ ayat 93)

Ayat ini jelas menunjukkan bahawa membunuh dengan senghaja itu akan dikenakan empat macam hukuman:
 (i) Berkekalan di dalam neraka Jahannam.
 (ii) Kemurkaan Allah.
 (iii) Dilaknat atau dikutuk hidupnya
 (iv) Azab yang sangat pedih dan keras yang akan disediakan oleh Allah baginya di akhirat.

Di antara hadis-hadis Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam yang mengancam tentang dosa dan hukum ke atas pembunuh ialah:

Sabda Nabi s.a.w. maksudnya : 

"Aku (Ubaidullah bin Abu Bakar) mendengar Anas bin Malik berkata: "Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah menyebut dosa-dosa besar (atau Baginda ditanya mengenai dosa-dosa besar) ", jawab Baginda: "Menyekutukan Allah, membunuh manusia dan derhaka kepada kedua ibu bapa. "
(Hadis riwayat Muslim)

Dalam hadis yang lain Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam memberi peringatan tentang tujuh perkara yang membinasakan yang perlu dijauhi, di antaranya disebutkan:

Maksudnya: “… Membunuh jiwa yang diharamkan Allah kecuali dengan alasan yang benar.”(Hadis riwayat Muslim)

Di dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari, 'Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
 Maksudnya: "Sesiapa yang membunuh Mu 'ahad (orang yang telah mengikat persetujuan dengan pemerintah Islam), maka tidaklah si pembunuh itu akan mencium bau syurga. Sesungguhnya bau syurga itu (boleh dicium) sejauh perjalanan 40 tahun. "(Hadis riwayat Bukhari)

Jika seorang Muslim yang membunuh orang yang berlainan agama, yang telah mendapat perlindungan daripada pemerintah Islam, tidak akan mencium bau syurga, yang baunya boleh dicium dari jarak 40 tahun perjalanan, maka betapa halnya jika seseorang itu membunuh seorang Muslim.

Oleh sebab itulah ada di antara sahabat-sahabat Rasulullah yang berpendapat bahawasanya orang yang membunuh manusia dengan sengaja, bukan kerana menjalankan hukum dan bukan pula kerana keizinan membunuh di dalam peperangan, terutama membunuh seseorang Muslim, tidaklah akan diberi taubat oleh Allah.

Di antara yang berpendapat seperti ini ialah Ibnu Abbas Radhiallahu 'anhu. Walaupun pendapat ini dipertikai oleh jumhur ulama, namun perkara membunuh tanpa alasan yang dibenarkan oleh syara' adalah amat besar risikonya, termasuk tidak diterima taubatnya mengikut pendapat di atas. (Tafsir Al-Qurthubi: 332-334)

Ibnu Qayyim berkata di dalam kitabnya Al-Jawab Al-Kafi: "Setelah nyata bahawa kezaliman dan sifat permusuhan sangat bertentangan dengan keadilan, yang mana dengan keadilan itulah semua langit dan bumi ini ditegakkan oleh Allah, dan kerana sudah terang pula bahawa Allah Ta'ala mengutus rasul-rasulNya dengan diberi kitab-kitab suci untuk menegakkan keadilan di antara sesama manusia, maka kezaliman itu nyatalah termasuk yang sebesar-besar dosa besar, dan tingkat besarnya dosa itu ialah menurut besar bahayanya pada dirinya. Lantaran itu manusia yang membunuh anak yang kecil yang tiada berdosa adalah termasuk sekeji-keji kezaliman."(Al-Jawab Al-Kafi h. 150)

Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Ibnu Mas'ud disebutkan bahawasanya kes perbicaraan yang mula-mula sekali dihakimkan di Hari Kiamat ialah perkara darah (pembunuhan).

Pendeknya banyak lagi hadis lain yang mengecam perbuatan membunuh sebagaimana sabda Rasulullah Shallallahu'alaihi wasallam maksudnya: "Melenyapkan dunia ini lebih ringan bagi Allah daripada membunuh seorang Muslim."(Hadis Muttafaq 'alaih)

Dalam riwayat yang dibawa oleh Ibnu Majah disebut:Sabda Nabi s.a.w maksudnya: "Melenyapkan dunia ini lebih ringan ke atas Allah daripada membunuh seorang mukmin tanpa kebenaran hukum. "

Perbuatan membunuh tidak syak lagi adalah tidak berperikemanusiaan dan tidak bermoral. Dalam waktu yang sama, martabat kanak-kanak luar nikah yang mati itu telah dijadikan lebih hina daripada binatang, kerana binatang yang mempunyai tuan, apabila ianya mati biasanya akan ditanam. Di zaman jahiliah, sebelum kedatangan Islam, kanak-kanak perempuan dibunuh dalam keadaan mereka ditanam hidup-hidup ertinya dikubur dan tidak dibiarkan, seperti terbiarnya kanak-kanak luar nikah dibunuh dan dibiarkan begitu sahaja. 
Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud : “ Orang yang mati terbunuh , akan datang di hari kiamat dengan mengantungkan kepalanya di salah satu tangannya , sambil memegang pembunuhnya dengan tangan yang lain , sedang darah terus mengalir. Apabila mereka berdua sudah ada di hadapan Allah, maka orang yang terbunuh itu berkata : Ya Allah, inilah orang yang telah membunuh aku. Maka Allah berkata kepada sipembunuh : Celakalah engkau, lalu di bawalah orang itu ke neraka.”

Jauhi api neraka

Sahabat yang dimuliakan,
Marilah sama-sama kita jauhi diri kita daripada tiga golongan yang sangat dimurkai Allah s.w.t di dunia dan hari akhirat iaitu golongan  yang cenderung kepada perkara yang haram, orang yang mengikut perbuatan jahilliyah dan orang membunuh orang lain tanpa hak.

Apakah kita sanggup hidup dengan kemurkaan Allah di dunia ini? dan mendapat azab yang sangat pedih di hari akhirat nant? Jila kita takut dan tak sanggup menanggung azab sengsara yang berat dan hebat maka tinggalkanlah perkara dosa dan maksiat dan perbuatan yang ditegak oleh Allah s.w.t. Kembalilah kepada Islam dan ajarannya dan hiasilah hidup kita dengan amal-amal soleh dan akhlak yang mulia. Mohonlah keredhaan Allah di dunia dan akhirat.

Bertaubat sebelum terlambat

Uniknya manusia


Setiap orang adalah unik. Setiap orang ada kelebihan dan kekurangan yang tertentu. Tidak ada manusia yang sempurna kecuali Rasulullah SAW kerana baginda telah ditentukan maksum. Selebihnya tidak terkecuali daripada sifat lemah, buruk, hina, sakit dan bermacam-macam kekurangan lagi. Anda tidak perlu berasa susah hati lantaran gemuk, tidak menarik, terlalu rendah, berkulit hitam malahan cacat.

Biar bagaimana sekali pun keadaan anda, anda tetap unik dan tanpa anda alam ini tidak sempurna.

Memang Allah menjadikan manusia pelbagai rupa dan gaya. Di situlah berkuasanya Allah. Dia berhak dan mampu berbuat apa saja mengikut kehendakNya.Kita tidak ada hak untuk mempersoal itu ini, mempertikai itu ini. Anda mungkin berasa rendah diri melihat kekurangan yang ada pada diri anda. Anggap ia satu kelebihan. Jika anda kurang cantik setidak-tidaknya anda bebas dari gangguan seksual, juga bebas dari rasa riak dan takbur.

Anda sangka kecantikan itu membawa untung? Tidak, tidak selalunya begitu. Jika tewas dalam percaturan hidup, maka kecantikan itu bakal mengundang kemusnahan. Kadang-kadang seekor semut diberikan sayap oleh Allah supaya dia boleh terbang dan menerjah api. Samalah halnya, kadang-kadang manusia itu diberikan kecantikan supaya dengan kecantikan itu dia boleh berbuat mungkar untuk diberi balasan setimpal di Akhirat kelak.


Setelah anda dilabel 'cantik', bermulalah 'kisah seram' dalam hidup anda. Sebabnya? Orang cantik fobia menjadi buruk. Setiap kedutan di wajah menimbulkan kebimbangan di hatinya. Lalu kehilangan berjam-jam masa yang emas semata-mata untuk merawat wajah. Itu belum lagi dikira kehilangan berbilion ringgit Malaysia angkara botox dan seangkatan dengannya. Bagi yang berumur panjang, saat menjadi tua pasti tiba. Lalu bagaimanakah perasaan si cantik meghadapi detik tersebut? Rasa bimbang yang tiada berpenghujung, bukan?

Tontonilah filem atau drama-drama di TV. Kisah hidup orang cantik selalunya penuh ranjau dan duri. Perkara remeh seperti mencari kawan yang pada kebanyakan orang adalah mudah menjadi sukar kepadanya semata-mata kerana dia cantik. Masakan tidak, kaum wanita menjauhinya kerana hasad, merasa tercabar, juga bimbang seandainya perempuan cantik ini merampas lelaki miliknya. Kaum lelaki? Bagaimana mungkin dia membuat sahabat dari kaum ini. Mungkin ada satu lelaki dalam seribu, yang berjiwa kuat berhati tulus, mampu melepasi batas norma kelelakian biasa, untuk melihat dirinya seadanya. Kebanyakan hanya mampu memandangnya dengan nafsu bergelora lantas buta terhadap perkara lain dalam dirinya yang lebih utama, seperti budi pekerti, bakat, kepintaran, juga agamanya. Sebab itu kebanyakan wanita cantik hidupnya kesepian.

Bagi yang telah bersuami, bahagialah dirinya jika suaminya itu dari kalangan satu dalam seribu tadi. Jika tidak, maka hiduplah dia dalam kesangsian, curiga-mencurigai, dendam, hasad, dan kebencian, di sepanjang usia perkahwinannya. Sedikit sahaja sebenarnya dia mendapat kasih sayang. Jika dia cerdik, dia akan memilih mendambai cinta kudus dari Tuhannya, maka selamatlah dia. Namun, sebagai manusia yang diciptakan lemah, lebih ramai yang lebih senang mendambai kasih sesama manusia, lalu ada yang tersungkur di lembah maksiat. Kerana sememangnya jalan ke arah maksiat itu kelihatan jauh lebih mudah dan lebih indah angkara syaitan.

Penghuni neraka kebanyakkannya wanita, sebagaimana disabdakan Rasulullah SAW. Mungkin wanita itu yang cantik tapi gagal memahami untuk apa kecantikan itu diberikan Allah kepadanya. Dan mungkin juga wanita itu yang buruk sebab dia berterus-terusan saja mempertikaikan kerja Tuhan.

Lalu siapakah wanita penghuni syurga itu? 

Barangkali yang cantik dan dia sentiasa memahami bahawa kecantikan itu hanya ukuran manusia. Cantik pada pandangan Allah adalah ketaatannya terhadap semua perintah dan larangan Allah, dan itu yang lebih diutamakannya.

Barangkali juga yang buruk dan dia memahami bahawa Allah tidak memandang rupa parasnya tapi apa yang ada di dalam hatinya.
Wahai orang cantik, orang buruk, orang hitam, orang rendah, orang gemuk, orang cacat, semuanya itu hanyalah ukuran manusia dan ukuran manusia selalunya sasar. Hargailah diri anda seadanya sebab kewujudan anda membuktikan kekuasaan Allah. Dari Allah kita datang dan kepada Allah kita kembali.


Solat Malam


Solat malam atau Solat Tahajud adalah satu peluang keemasan ditawarkan kepada manusia untuk mengeratkan perhubungan kita dengan Allah.

Kesusahan hanya dirasai mereka yang jarang atau tidak pernah melakukannya, tetapi bagi mereka yang biasa, ia menjadi satu kenikmatan pula. Malah, bagi yang dapat menghayatinya mereka akan berasa kerugian besar jika tertinggal daripada mengerjakan solat berkenaan.
Pada sepertiga malam pintu langit terbuka luas menerima taubat hamba-Nya. Malaikat membawa kendi emas untuk mengumpul air mata taubat bagi menyiram api neraka yang sedia menanti untuk membakar tubuh manusia di akhirat nanti.

Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud:

“Allah s.w.t sayang kepada lelaki yang bangun malam kemudian mengerjakan solat dan akan membangunkan isterinya manakala kalau isterinya enggan, dipercikkan air di wajahnya. Allah s.w.t sayangkan perempuan yang bangun malam kemudian mengerjakan solat dan membangunkan suaminya manakala jika suaminya enggan, dipercikkan air ke wajahnya.”
(Hadis riwayat Abu Daud)


Amalan solat malam bukan hanya diamalkan Nabi Muhammad s.a.w, malah ia diamalkan umat nabi sebelumnya. Ini bererti perintah mengerjakan solat tahajud bukanlah dikhususkan kepada umat Nabi Muhammad s.a.w semata-mata.

Saidina Umar al-Khattab menyatakan kelebihan solat malam dengan berkata:
“Sesiapa mengerjakan solat malam (tahajud) dengan khusyuk nescaya dianugerahkan Allah sembilan perkara, lima di dunia dan empat di akhirat."


Kurniaan di dunia

  • Jauh daripada segala penyakit
  • Lahir kesan taqwa pada wajahnya
  • Dikasihi sekelian mukmin dan seluruh manusia
  • Percakapannya mengandungi hikmah (kebijaksanaan)
  • Dikurniakan kekuatan dan diberi rezeki dalam agama (halal dan diberkati)


Empat perkara di akhirat

  • Dibangkitkan dari kubur dengan wajah berseri-seri
  • Dipermudahkan hisab
  • Cepat melalui sirat al-Mustaqim seperti kilat
  • Diserahkan suratan amalan pada hari akhirat melalui tangan kanan.


Solat malam adalah solat yang penting antara solat-solat sunat yang lain. Rasulullah S.A.W pernah ditanya,

“Solat apakah yang paling utama selepas solat lima waktu?”

Beliau menjawab dengan tegas, “Solat malam!”
(Hadis Riwayat Muslim)



====================
Keutamaan yang diperoleh
====================

1. Tercatat sebagai orang yang baik dan berhak mendapat anugerah rahmatnya

Surah adz-Dzariyat ayat 15 hingga 18:
"Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa adalah ditempatkan di dalam beberapa taman Syurga, dengan matair-matair terpancar padanya. (Keadaan mereka di sana) sentiasa menerima nikmat dan rahmat yang diberikan kepadanya oleh Tuhan mereka. Sesungguhnya mereka di dunia dahulu adalah orang-orang yang berbuat kebaikan. Mereka sentiasa mengambil sedikit sahaja: masa dari waktu malam, untuk mereka tidur. Dan pada waktu akhir malam (sebelum fajar) pula, mereka selalu beristighfar kepada Allah (memohon ampun)."


2. Mendapat penyempurnaan di atas kekurangan dalam ibadat wajibnya, hingga dapat menempati darjat yang terpuji

Surah al-Israk ayat 79:
"Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah “sembahyang tahajjud” padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji."


3. Mendapat pujian daripada Allah

Surah al-Furqan ayat 63 hingga 64:
"Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman (yang diredhaiNya), ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun, dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini; Dan mereka (yang diredhai Allah itu ialah) yang tekun mengerjakan ibadat kepada Tuhan mereka pada malam hari dengan sujud dan berdiri."


4. Dilihat sebagai orang yang beriman

Surah as-Sajadah ayat 16:
"Mereka merenggangkan diri dari tempat tidur, (sedikit sangat tidur, kerana mengerjakan sembahyang tahajjud dan amal-amal soleh); mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan mereka dengan perasaan takut (akan kemurkaanNya) serta dengan perasaan ingin memperolehi lagi (keredaanNya); dan mereka selalu pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepada mereka."


5. Darjatnya dibezakan dengan orang yang malas

Surah az-Zumar ayat 9:
"“(Engkaukah yang lebih baik) atau orang yang taat mengerjakan ibadat pada waktu malam dengan sujud dan berdiri sambil takutkan (azab) hari akhirat serta mengharapkan rahmat Tuhannya? “Katakanlah lagi (kepadanya): “Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?” Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna."


Beberapa petikan hadis berikut menyebut beberapa fadilat dan keindahan lain solat malam. Antaranya adalah hadis daripada Abdullah bin Amr bin Al-‘Ash yang berbunyi, Rasulullah S.A.W berkata kepadaku,

“Abdullah, jangan jadi seperti polan yang pernah mendirikan solat malam kemudian meninggalkannya,”
(Hadis Riwayat Bukhari-Muslim).


Salman al-Farisi menceritakan, Rasulullah S.A.W berkata,
“Kerjakanlah solat malam, kerana itu adalah kebiasaan orang soleh sebelum kamu, jalan mendekatkan diri kepada Tuhan, penebus kesalahan, pencegah dosa, serta penghindar penyakit.”

Salim bin Abdullah bin Umar bercerita kepada Hafshah, isteri Rasulullah S.A.W,
“Ketika Rasulullah S.A.W masih hidup, biasanya apabila seseorang bermimpi, dia menceritakan mimpinya itu kepada Rasulullah S.A.W. Saya berharap mendapat mimpi supaya dapat menceritakannya kepada beliau. Semasa masih muda, biasanya saya tidur di masjid. Suatu ketika, saya bermimpi seakan-akan dua malaikat memegang dan membawaku ke neraka yang dibina seperti perigi dan memiliki tanduk. Di dalam perigi itu ada beberapa orang yang saya kenal.

Saya lalu berkata, “Saya berlindung kepada Allah dari neraka.”

Saya bertemu dengan malaikat lain yang berkata padaku, “Jangan takut.”

Mimpi ini disampaikan oleh Hafshah kepada Rasulullah S.A.W, dan beliau berkata,
“Sebaik-baik lelaki adalah Abdullah ketika mahu solat malam.”

Selepas itu, dia hanya tidur sebentar sahaja di malam hari.


Abu Hurairah meriwayatkan Rasulullah S.A.W berkata,
“Syaitan mengikat tengkuk kamu yang tidur dengan tiga ikatan. Syaitan menepuk pada setiap ikatan, ‘Bagimu malam yang panjang, maka tidurlah.’ Apabila kamu bangun dan berzikir mengingat Allah, maka terbukalah satu ikatan. Apabila kamu berwuduk, terbuka satu lagi ikatan. Apabila kamu solat, terbukalah satu ikatan lagi. Maka di pagi hari, kamu segar dan bersemangat. Sekiranya tidak, di pagi hari tentu kamu berasa lesu dan malas.”

Abu Hurairah meriwayatkan Rasulullah S.A.W berkata,
“Tuhan kita turun setiap malam ke langit dunia pada sepertiga malam terakhir, dan menyatakan,

‘Siapa yang berdoa kepadaku, pasti aku kabulkan. Sesiapa yang memohon kepadaku, pasti aku beri, dan sesiapa yang memohon ampun kepadaku, pasti aku ampuni.’”
(Hadis Riwayat Al-Jama’ah).


‘Amr bin Al-‘Ash meriwayatkan Rasulullah S.A.W berkata,
“Sedekat-dekat hamba kepada Allah adalah pada tengah malam yang terakhir. Apabila kamu dapat menyertai golongan orang yang berzikir mengingat Allah pada saat itu, maka lakukanlah.”
(Hadis Riwayat Al-Hakim).


Abu Hurairah meriwayatkan Rasulullah S.A.W berkata,
“Apabila seseorang membangunkan isterinya pada waktu malam, lalu kedua-duanya solat dua rakaat, maka mereka tercatat dalam golongan orang yang selalu berzikir.”
(Hadis Riwayat Abu Daud).


Wassalam