Pages

Friday, November 5, 2010

Barcelona ¦ permata dunia dengan reka bentuknya


Sagrada Familia


SHAMSUL JANGARODIN kagum dengan keindahan seni binanya. 


Ada yang kelihatan seperti batang pokok, condong dan menggerutu permukaannya. Ada pula yang berbonjol macam bunga lavender. Tidak kurang juga yang seperti anggota tubuh haiwan seperti kura-kura dan biawak.
Jangan salah sangka sebenarnya saya bukan menceritakan kunjungan saya ke kebun bunga atau taman haiwan. Apa yang diterangkan merupakan seni ukuran dan seni bina yang jelas kelihatan di serata bandar kedua terbesar Sepanyol, Barcelona.
Bagaikan isi dengan kuku, seni bina dan sentuhan arkitek berciri modenis, Antonio Gaudi, begitu ketara di bandar yang bertempat di pinggir Laut Mediterranean. Meskipun kebanyakan hasilseni binanya dibangunkan seawal kurun ke-19, namun, ia langsung tidak melambangkan karya seni arkitek pada zaman itu.
Sentuhan arkitek, Antonio Gaudi
Dari bangunan La Casa Batllo, sehingga ke Taman Guell dan ikon paling dikunjungi di Barcelona, Sagrada Familia, sentuhan Gaudi amat menakjubkan. Dengan pelbagai warna yang digunakan, setiap hasil karya Gaudi bagai bermandikan warna pelangi. Cukup segar.
Gaudi sering mendapat ilham untuk mereka sesuatu bangunan daripada alam semula jadi. Justeru timbullah batang pokok dan terciptalah kaki kura-kura itu tadi.
Hampir kesemua penjelasan tentang idea dan sentuhan seni reka Gaudi dikumpulkan dan dipamerkan di sebuah muzium di dalam bangunan Sagrada Familia, satu-satunya bangunan ciptaan
Gaudi yang dimulakan pada 1883 namun masih belum selesai.
Di Sagrada Familia inilah kebanyakan rahsia di sebalik kota Barcelona terbongkar. Bangunan yang sebenarnya merupakan sebuah gereja itu tergendala pembinaannya kerana Gaudi yang mati dilanggar trem tidak meninggalkan sebarang pesanan kecuali beberapa lakaran dan sebuah model berbentuk gereja yang sepatutnya dibina.
Beliau disemadikan di dalam bangunan Segrada Familia tersebut.
Perang saudara yang melanda Barcelona pada awal kurun ini dan kebakaran pada 1936 yang memusnahkan kebanyakan catatan dan lakaran seni bina asli hasil sentuhan Gaudi tambah memburukkan keadaan.
Sehingga kini, kerja-kerja pembinaan masih diteruskan hasil sumbangan orang ramai.
Pengangkutan
Sistem kereta api bawah tanah, MRT versi Barcelona, memudahkan pergerakan sesiapa sahaja dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Sediakan peta kota tersebut dan kenali tanda-tanda ‘M’ yang merupakan stesen-stesen kereta api.
Selain gereja Sagrada Familia, satu lagi kawasan yang direka Gaudi merupakan Taman Guell atau ‘Parc Guell’. Bagi mereka yang lebih menggemari saspens, kunjungilah ke taman ini sebelum ke muzium di Sagrada Familia.
Saya boleh pastikan anda akan tertawa dan melihat penjelasan tentang soalan-soalan yang mungkin akan ditanya ketika melihat arca-arca dan bentuk seni bina taman yang turut memberikan pemandangan panoramik kota Barcelona kerana kedudukannya yang terletak tinggi di atas bukit.
Usah pula terkejut melihat rumah-rumah seperti dalam kisah dongeng, Hansel dan Gretel. Jangan pula menyangkakan tiang di taman itu sudah reput kerana mula condong. Itulah sentuhan artistik Gaudi untuk meniru alam semula jadi.
Buat si kaki bola
Selain aura Gaudi yang dirasakan di seluruh kota Barcelona, tidak sah bagi peminat sukan bola sepak untuk terlepas peluang mengunjungi stadium Nou Camp, tempat lahirnya pasukan unggul, Barcelona.
Selain menjenguk muzium dan mengenali bahawa pasukan Barcelona itu merupakan pasukan rakyat – stadiumnya dibina dengan sumbangan masyarakat Barcelona sendiri – mereka yang bertuah boleh menyaksikan barisan bintang bola sepak Barcelona berlatih atau setakat berada di stadium tersebut.
Sekiranya ia berlaku, berbaloilah wang mereka kerana harga tiket untuk memasuki Nou Camp merupakan antara yang termahal bagi sesebuah tempat menarik di Barcelona.
Menyusuli Sukan Olimpik yang diadakan Barcelona pada 1992, kota yang merupakan kota daerah Catalonia itu bagaikan sebutir permata yang baru ditemui warga dunia.
Jumlah kunjungan pelancong meningkat dengan mendadak.
Berbeza dengan kota-kota Sepanyol lain, tanda-tanda di jalan banyak ditulis dalam bahasa Catalonia. Jadi bagi mereka yang sudah menghafal sepatah dua ayat dalam bahasa Sepanyol, usah terperanjat jika tanda-tandanya lebih berbaur seperti bahasa Perancis atau Italy. Tapi nasihat saya, jangan susahkan diri. Ramai warga kota Barcelona boleh bertutur bahasa Inggeris.
Buat si kaki shopping
La Rambla merupakan kawasan membeli-belah utama kota Barcelona, khususnya bagi golongan pelancong. Cara terbaik menikmati La Rambla ialah dengan berjalan kaki. Laluan tersebut yang memanjang akan berakhir di kawasan pantai. Santai-santailah di sana.
Kebanyakan kedai di La Rambla menjual cenderamata dan yang paling unik ialah kesemua kedai-kedai ini dikendalikan orang India.
Apabila ada orang India, adalah makanan India dan apabila ada makanan India, adalah juga terselit makanan halal. Kalau tak jumpa juga, cuba makanan tradisi Sepanyol yang dipanggil paella. Dapatkan yang dimasak dengan makanan laut atau setakat sayur-sayuran. Paella sebenarnya nasi yang dikukus dengan daging, ayam, makanan laut atau sayur dan kelihatan seperti nasi beriani.
Nasi merupakan warisan penjajah Islam terdahulu di Sepanyol yang masih dikekalkan dalam tradisi masyarakat Sepanyol.
Awas penyeluk!
Meskipun begitu, Barcelona amat terkenal sebagai kota penyeluk saku. Jaga barang-barang anda dan pastikan beg sentiasa dikepit rapat dan sebaik mungkin jangan membawa terlalu banyak wang dan barangan berharga.
Sebelum ke sana, saya ada diberitahu tentang pengalaman seorang teman dari Singapura yang menjadi mangsa. Jadi ini bukan cerita dongeng tapi betul-betul!
Barcelona bukanlah kota yang besar. Cukup sekadar dua atau tiga hari untuk anda mengenali dan menerokai kota ini.
Namun saya pasti, dua atau tiga hari itu akan sentiasa menjadi pengalaman segar dalam ingatan sesiapa sahaja yang terpegun dengan keindahan dan keunikan kota Barcelona.
APA YANG BOLEH DILAKUKAN
1. Pastikan anda mengunjungi ikon Barcelona, bangunan, Sagrada Familia.
2. Terdapat banyak muzium di Barcelona. Ada yang tidak mengenakan bayaran masuk dan ada pula percuma selepas waktu tertentu.
3. Gunakan kereta api bawah tanah. Bagi yang inginkan cabaran, dapatkan peta dan terokai jalan. Barcelona tidak begitu besar.
APA YANG ANDA PERHATIKAN
1. Awas pencopet!
2. Bahasa Catalonia bukan dialek bahasa Sepanyol. Ia bahasa sendiri. Jadi usah pandai-pandai mengatakannya kepada orang Barcelona. Nanti ada yang marah.

Terowong Gotthard





SEBAIK hujung sebuah mesin gerudi raksasa berjaya menembusi batuan keras di bahagian hujung pergunungan Alps, ratusan pekerja berpeluk sesama sendiri. Masing-masing bersorak keriangan.
Dentuman dan percikan mercun dan bunga api yang dibakar memeriahkan lagi suasana sekali gus meraikan kejayaan menyempurnakan penggalian Terowong Dasar Gotthard di Switzerland pada tarikh 15 Oktober lalu.
“Di sini, di tengah-tengah jantung Banjaran Alps, salah satu projek persekitaran terbesar di benua ini telah menjadi realiti,” kata Menteri Pengangkutan Switzerland, Moritz Leuenberger.
Kemudian, suasana sepi seketika apabila pekerja-pekerja terowong itu bertafakur selama seminit untuk mengingati rakan-rakan mereka yang terbunuh di tapak pembinaan sewaktu menjalankan tugas.
Dalam kesepian itu, nama kelapan-lapan orang mangsa yang terbunuh dibacakan sambil diiringi tangisan insan-insan yang rapat dan mengenali mereka.
Projek bernilai AS$10 bilion (RM31 bilion) itu merangkumi terowong sepanjang 57 kilometer (km) dan berdiameter 9.5 meter yang akan memberi laluan pada rangkaian kereta api penumpang berkelajuan tinggi. Ia akan menghubungkan Eropah dari utara ke selatan dan dijangka mula beroperasi pada tahun 2017.
Selain itu, projek mega itu juga merupakan sebahagian daripada usaha kerajaan untuk mengurangkan kesesakan dan pencemaran akibat terlalu banyak trak yang melalui kawasan pergunungan itu setiap tahun. Hingga kini, jumlah trak dan lori-lori besar yang melalui kawasan tersebut mencecah 1.2 juta.

SALAH satu mesin pengorek terowong gergasi yang digunakan dalam projek mega di Switzerland.


“Kepada semua pekerja. Terima kasih, terima kasih, terima kasih. Kita bukan hanya membina terowong, tetapi kita telah mencipta sejarah,” ujar Luzi Gruber mewakili syarikat pembinaan Implenia.
Ini merupakan terowong ketiga yang dibina melalui daerah bersalji, St. Gotthard. Dua terowong yang ada sebelum ini dikenali sebagai terowong jalan raya dan kereta api yang melalui pergunungan Alps di selatan Switzerland.
Terowong jalan raya dikenali sebagai Terowong Jalan St. Gotthard dengan kepanjangan 16.3km manakala terowong kereta api pula sepanjang 15km. Kedua-dua terowong itu hampir selari sejauh 1,200m di atas aras laut.
Kedua-duanya menyediakan laluan mudah bagi melintasi Lepontine Alps menggunakan laluan di antara Zurich, Switzerland dengan Milan di utara Itali.
Terowong kereta api itu mula dibina di antara tahun 1872 hingga tahun 1882 sementara terowong jalan raya disiapkan pada tahun 1980.
Projek tersebut juga dikenali sebagai New Railway Link Through The Alps (NRLA) yang melibatkan Terowong Dasar Lotschberg antara wilayah Bern dan Valais.
Atasi rekod
Terowong Seikan
Seramai 2,000 pekerja dan empat mesin pengorek gergasi (TBM) digunakan untuk mengorek 24 juta tan batu gunung dalam usaha menyiapkan terowong tersebut.
Apa yang pasti, Terowong Dasar Gotthard itu hanya melebihi tiga kilometer panjang sekali gus bakal memadamkan rekod terowong terpanjang di dunia iaitu Terowong Seikan di Jepun. Ia terowong bawah laut yang dibina sepanjang 53.8km.
Ironinya, dalam dunia teknologi masa kini, setiap pembinaan tertinggi atau terpanjang tetap diambil kira walaupun seinci. Maka, persaingan itu akan sentiasa wujud terutama bagi manusia yang rakus untuk bergelar yang terbaik di kalangan terbaik.
“Mitos tentang Gotthard telah hancur untuk kali ketiga. Nenek moyang kita telah berjuang dari abad pertengahan dan seterusnya membuatkan gunung ini dapat dilalui,” ujar Pengarah Pengangkutan Persekutuan, Peter Fueglister kepada pemberita yang membuat liputan pada majlis penuh bersejarah itu.
Penumpang pengangkutan kereta api berkelajuan tinggi itu akhirnya akan dapat mempercepatkan perjalanan dari bandar Milan ke Zurich dalam masa kurang dari tiga jam. Seterusnya ke utara memasuki Jerman dengan mengurangkan masa perjalanan hampir satu jam.

PARA pemuzik membuat persembahan sebelum mesin gergasi menamatkan proses mengorek terowong pada pertengahan Oktober lalu.


Apabila pembinaan terowong tersebut selesai, sekitar 300 kereta api akan dapat mempercepatkan perjalanan melalui tabung berkembar Gotthard setiap hari hingga mencecah kelajuan 250km sejam bagi penumpang kereta api.
Jurucakap syarikat yang mengetuai projek pembinaan AlpTransit Gotthard, Maurus Huwyler berkata, terowong di sebelah barat masih berbaki dua kilometer dan akan proses penggalian akan selesai awal tahun 2011.
“Kami berdepan dengan cabaran besar dalam membentuk terowong terutama seperti terowong gergasi yang melalui Gotthard Alpine ini.
“Di samping itu, berikutan terdapat batuan lembut di seksyen di antara Sedrun dan Faido, kemajuan penggalian terpaksa diperlahankan hingga mencecah kurang satu meter sehari. Tetapi, terdapat juga penggalian yang dilakukan melebihi 20 meter sehari,” jelas Huwyler sambil memberitahu bahawa bahan letupan telah digunakan dalam proses penggalian berhampiran Sedrun.
Tambahnya, risiko membentuk terowong cukup tinggi kemungkinan mesin boleh tersekat.
Bagaimanapun, di sebalik kemegahan pembinaan Terowong Dasar Gotthard, projek itu juga pernah berdepan pelbagai bantahan daripada golongan aktivis yang bimbang terhadap pencemaran yang akan berlaku di pergunungan Alps.
Meskipun demikian, Switzerland tetap berjuang untuk meyakinkan negara-negara jiran Eropah yang berpandangan skeptikal agar menyokong rancangan pembinaan rangkaian kereta api laju berstatus elit dan mewah itu.
Sentimen kurang jelas
Tetapi, rakyat di Switzerland banyak membantu mengatasi isu tersebut. Seramai 64 peratus pengundi bersetuju menerima projek AlpTransit itu pada tahun 1992.
Kemudian, pada tahun 1994 mereka turut menyokong larangan lori-lori berat dipandu di pergunungan Alps termasuk pengembangan aliran transit Kesatuan Eropah (EU). Akhirnya, dua tahun selepas itu, projek tersebut memulakan pembinaannya.
Satu undian seluruh negara yang disiarkan sebelum itu mencadangkan bahawa sentimen itu tidak jelas dengan dua pertiga menyokong larangan pada lalu lintas lori melalui jalan terowong Gotthard dan memindahkannya pada laluan kereta api.
Namun seorang pegawai kanan Switzerland memberi amaran bahawa manfaat penuh daripada terowong kereta api itu hanya akan tercapai jika Jerman dan Itali melengkapkan infrastruktur mereka.

PROJEK yang dinamakan AlpTransit Gotthard ini bakal beroperasi pada tahun 2017.


“Untuk jumlah pengangkutan yang ketara yang ditukar daripada jalan raya ke jalan kereta api, negara-negara jiran seperti Jerman dan Itali harus memenuhi kewajipan berkontrak mereka bagi melanjutkan pusat akses,” ujar Feuglistaler.
Sementara itu, Pensyarah Fakulti Pengajian Alam Sekitar, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof. Madya Dr. Shaharin Ibrahim berkata, pembinaan terowong gergasi sedemikian boleh memberi kesan buruk pada alam sekitar terutama dalam aspek geologi.
Namun, ia bergantung kepada keadaan muka bumi di kawasan yang melaksanakan projek tersebut. Contohnya dari segi struktur batuan, komposisi tanah dan sebagainya.
“Cuma, persoalan mengenai di mana pembuangan bahan yang telah dikorek itu ditempatkan boleh dipersoal memandangkan ia satu projek berskala besar.
“Apa yang penting, diharap ia tidak akan menjadi faktor penyumbang kepada pencemaran alam sekitar yang semakin serius pada era ini,” tegas Shaharin ketika dihubungi Kosmo!.http://www.kosmo.com.my

Taman protes dibuka di Kemboja




GAMBAR menunjukkan dataran untuk penunjuk perasaan melakukan protes di pinggir Phnom Penh, Kemboja.


PHNOM PENH - Kerajaan Kemboja yang terkenal dengan sikap diktator telah membuka sebuah taman kecil semalam bagi kegunaan para penunjuk perasaan.
Namun, pihak pembangkang menyatakan taman itu terletak di lokasi yang terpinggir dan mungkin menyebabkan demonstrasi yang dilakukan tidak membawa sebarang manfaat.
Kawasan seluas 60 kali 200 meter itu disediakan dekat dengan Kedutaan Amerika Syarikat (AS). - AP

Gunung Merapi catat letusan paling kuat




GAMBAR yang dirakamkan dari Klaten menunjukkan Gunung Merapi menghamburkan gas panas dan debu di Pulau Jawa semalam.


GUNUNG MERAPI, Pulau Jawa - Gunung Merapi kembali meletus dengan mengeluarkan gas panas dan debu setinggi 4,000 meter ke udara selain mengalirkan lahar dalam satu letusan kuat pada awal pagi semalam, namun tiada kematian baru dilaporkan.
Seorang pakar gunung berapi Indonesia, Surono memberitahu, letusan itu tiga kali lebih kuat berbanding letusan pada minggu lalu.
"Ia letusan yang luar biasa. Nampaknya, kita mungkin memasuki peringkat yang lebih teruk sekarang," kata Surono.
Ketua Agensi Pengurusan Bencana Jawa Tengah, Djarot Nugroho memberi amaran bahawa wang untuk membeli mi segera, air bersih, ubat-ubatan dan bekalan lain akan habis dalam tempoh lima hari untuk membantu lebih 70,000 penduduk yang terpaksa meninggalkan kediaman masing-masing.
Askar-askar membawa golongan wanita dan kanak-kanak ke dalam trak, ketika batu dan debu gugur dari langit.
Letusan itu turut menyebabkan sejumlah kenderaan, pokok dan jalan-jalan di bandar-bandar yang terletak sejauh 130 kilometer dilitupi debu.
Seramai 44 orang terbunuh sejak Gunung Merapi yang setinggi 2,914 meter itu meletus buat kali pertama pada 26 Oktober lalu. - AP

Budak 4 tahun tak makan selama 4 tahun



GAMBAR menunjukkan tiub dimasukkan ke dalam perut Daniel Harrison.


CARLTON - Seorang budak lelaki di Britain, Daniel Harrison, berusia empat tahun trauma untuk mengambil makanan pejal sehingga menyebabkan dia tidak makan selama empat tahun, lapor sebuah akhbar semalam.
Budak lelaki itu yang menghidap autisme, takut untuk makan atau minum selepas dia diserang sakit gastrik yang teruk semasa masih bayi.
Fobia yang dihidapi oleh Daniel menyebabkan dia terpaksa diberi makanan melalui tiub yang dimasukkan ke dalam perutnya.
Bagi mendapatkan makanan dan rawatan, Catherine dan Kevin Harrison iaitu ibu bapa kanak-kanak itu terpaksa berulang alik dari sebuah hospital di London yang terletak agak jauh dari kediaman mereka di sini, England. Kos bagi rawatan tersebut juga mahal.
"Berdasarkan sudut perubatan, anak kami boleh mengambil makanan seperti manusia normal, tetapi dia amat takut untuk makan atau minum," kata bapanya.
Setakat ini, pakar-pakar di Britain gagal mengubati ketakutan Daniel untuk makan tetapi ibu bapanya tidak berputus asa dan merancang untuk membawanya ke sebuah klinik pakar di Austria sebagai jalan terakhir untuk merawat anak mereka.
Keluarga tersebut kini gigih untuk mengumpul dana berjumlah £20,000 (RM99,437) bagi tujuan itu.
- Agensi

Kualiti jalan raya di Mumbai



http://www.kosmo.com.my


KEADAANNYA menimbulkan kemarahan baik di kalangan golongan miskin yang berjalan kaki hinggalah komuniti elit berkenderaan mewah.
Kini, jalan raya yang penuh lopak di Mumbai menjadi subjek dalam sebuah pameran seni. Pameran itu dianjurkan supaya tersebut mendapat perhatian pihak berkuasa.
Pameran itu mendedahkan beratus-ratus batang jalan raya terburuk di seluruh bandar kewangan India itu. Keadaan jalan raya yang berlubang sebegitu mudah menjadi lopak walaupun hanya selepas hujan pertama pada musim tengkujuh.
"Ia berlaku saban tahun. Saya menetap di selatan Mumbai dan ia sepatutnya menjadi kawasan lebih baik. Namun, lopak ada di merata-rata tempat, malah jalan di depan banglo Ketua Menteri juga tidak terkecuali.
"Ia cukup memalukan. Saya rasa seperti melalui sebatang jalan di sebuah perkampungan kecil yang terpencil," kata kurator pameran, Kanchi Mehta.
Beliau berharap pameran berjudul Smooth Runnings yang berlangsung penghujung Oktober lalu di BMB Gallery akan mencetus emosi yang kuat mengenai isu tersebut dan menarik perhatian majlis tempatan, yang bertanggungjawab ke atas semua baik pulih jalan.
Tampalan kurang kualiti
Kebanyakan jalan raya yang rosak teruk hanya ditampal semula menggunakan bahan di bawah piawaian syarikat yang hanya mementingkan kontrak berterusan baik pulih.
Namun isu timbul apabila tampalan di atas jalan raya berlopak itu memberi kesan pada tayar kereta dan pejalan kaki yang tersimbah air dengan aliran trafik lalu lalang.

PENYELENGGARAAN jalan raya di Mumbai tidak seiring dengan peningkatan ekonominya.


"Saya rasa ia adalah memalukan kerana kita tidak mendapat hak asas ketika India berbicara mengenai hasrat menjadi kuasa ekonomi," kata jurugambar Ameya Gokarn, yang turut mengambil bahagian dalam pameran itu.
Bank Dunia telah memberi amaran bahawa ekonomi India yang berkembang pesat akan terjejas tanpa adanya pelaburan besar-besaran dalam infrastruktur pengangkutan.
India mempunyai rangkaian jalan raya kedua terbesar dunia selepas Amerika Syarikat (AS), dengan jarak 3.5 juta kilometer namun hanya separuh daripadanya berturap.
Kelajuan di lebuh raya yang kebanyakannya dibuat dua lorong sangat mengecewakan iaitu kelajuan pemanduan hanya 50 kilometer (km) sejam menggunakan kereta dan 35 hingga 40 km sejam jika menaiki bas atau trak.
Trafik di bandar itu meningkat sebanyak 15 peratus setahun sejak sedekad lalu, sekali gus mengurangkan purata kelajuan pada waktu sesak kepada sedikit laju daripada berjalan di sesetengah tempat.
Seperti bidang perpaipan, kuasa dan perumahan, penganalisis menyatakan, pembinaan dan penyelenggaraan jalan raya tidak seiring dengan perkembangan ekonomi dan peningkatan populasi.
Projek baru biasanya memakan kos yang tinggi dan jangka masa panjang walhal kebanyakan syarikat pembinaan adalah kecil dan merupakan perniagaan keluarga yang bergantung kepada pekerja tidak berkemahiran, tanpa peralatan dan bahan yang baik.
Syarikat besar dengan jurutera pakar dan pekerja mahir pula sangat sedikit sementara pelabur di dalam dan luar negara terhalang atau tertangguh akibat kerenah birokrasi, demikian menurut Bank Dunia dalam laporannya pada tahun 2008.
Pengarang majalah India Infrastructure, Shubhra Puri, mengalu-alukan pengiktirafan kerajaan terhadap masalah berkenaan.
Menteri Jalan Raya, Kamat Nath telah meletakkan sasaran untuk membina 20 km jalan raya setiap hari dalam usaha pembinaan bernilai AS$500 bilion (RM1.55 trilion).

JALAN raya yang berlopak di Mumbai mengakibatkan banjir kilat.


Beliau memberitahu majalah India Today baru-baru ini: "Kekayaan tidak membina jalan raya. Jalan raya yang membina kekayaan."
Namun, Puri menegaskan, rasuah, kurang perancangan menaksir kapasiti masa depan, penguatkuasaan lemah, pertikaian pemilikan tanah dan pelbagai agensi yang mengawal jalan raya menyukarkan keadaan.
"Banyak masa yang diperlukan untuk perubahan. Ia tidak hanya memerlukan dua atau tiga tahun.
"Saya pasti keadaan akan menjadi lebih baik tetapi setiap orang perlu meningkatkan sumbangan mereka untuk melakukan perubahan," katanya. - AFP

Adik Sultan Brunei halang juri lihat patung erotik





MANHATTAN - Putera Jefri Bolkiah (gambar) yang merupakan adik pemerintah Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah meminta seorang hakim di sini, menghalang juri daripada melihat empat buah patung yang menunjukkannya sedang bersetubuh, lapor akhbar New York Post semalam.
Permintaan itu disampaikan oleh pasukan peguam Putera Jefri menjelang satu kes sivil terhadap dua bekas peguamnya, Thomas Derbyshire dan Faith Zaman.
Semua patung erotik tersebut disimpan di rumah mewah berharga AS$11 juta (RM33.9 juta) milik putera itu di sini, New York, Amerika Syarikat.
Menurut Mark Cymrot yang mewakili Derbyshire dan Faith patung-patung tersebut diukir oleh seorang artis terkenal, J. Seward Johnson.
Sebuah patung tersebut katanya, menggambarkan Putera Jefri manakala sebuah patung lagi menggambarkan seorang tunangnya. Dua patung yang lain menunjukkan mereka sedang melakukan hubungan seks.
"Muka saya merah kerana segan melihat patung-patung itu," kata Cymrot.
Putera Jefri menyaman kedua-dua peguam itu kerana mendakwa mereka melakukan penyelewengan berjumlah jutaan dolar semasa bekerja untuknya antara tahun 2004 hingga 2006. - Agensi

Pelajar 13 tahun dapat ikan gergasi



JAKE NORTH bergambar bersama dengan seekor ikan gergasi yang berjaya dipancingnya di Sungai Ebro, Sepanyol baru-baru ini.


MEQUINENZA - Seorang pelajar berusia 13 tahun dari Britain, Jake North berjaya memancing seekor ikan air tawar gergasi bersaiz dua kali ganda lebih besar daripada dirinya, lapor sebuah akhbar semalam.
Pemancing cilik tersebut menaikkan ikan seberat 91.17 kilogram (kg) itu semasa dia dan keluarganya memancing di Sungai Ebro, dekat sini, Sepanyol ketika musim cuti sekolah di Britain baru-baru ini.
Bimbang dia ditarik ke dalam sungai, pemandu pelancong keluarga tersebut terpaksa memeluk pinggang Jake yang bertarung selama 25 minit sebelum ikan gergasi itu berhenti meronta dan ditewaskan.
"Amat jarang seorang budak sebaya Jake dapat menangkap ikan dengan berat melebihi 90 kg. Ramai nelayan gagal melakukannya walaupun mencuba selama beberapa tahun," kata bapanya, Russell North, 40.
Keluarga berkenaan menggunakan umpan bebola ikan sebesar bola golf yang dibawa sejauh 100 meter ke tengah sungai sebelum ia dicampak ke dalam sungai tersebut dari sebuah bot.
"Pada satu ketika, saya hampir berputus asa kerana kedua-dua tangan saya terasa sakit. Saya juga berasa letih selepas menewaskan ikan itu," kata Jake. - Agensi

Saintis pengsan 100 kali sehari



claire allen


CAMBRIDGE - Seorang saintis wanita di Britain, Claire Allen menghidap sejenis penyakit ganjil yang menyebabkan dia pengsan sehingga 100 kali sehari, lapor sebuah akhbar semalam.
Allen, 35, yang menetap di sini, England, menghidap penyakit tidur dikenali sebagai katapleksi.
Penyakit saraf itu menyebabkan dia lumpuh antara 30 saat hingga lima minit setiap kali Allen ketawa, teruja, berasa takut, terkejut atau gembira.
Sewaktu diserang katapleksi, Allen akan kehilangan kawalan badannya tetapi berada dalam keadaan sedar.
Lebih teruk, Allen pernah pengsan 100 kali dalam masa sehari.
"Saya akan rebah setiap kali ketawa," katanya.
Allen menghidap penyakit ganjil itu sejak beberapa tahun lalu tetapi dia terpaksa mengambil ubat untuk melakukan rutin harian.
Terdapat kira-kira 25,000 penyakit tidur di Britain. - Agensi

BENCANA BERGANDA





Indonesia was rocked by two separate disasters earlier this week - a 7.7-magnitude earthquake triggered a tsunami on Monday that swept onto the Mentawai Island chain in western Indonesia, and less than 24 hours later and a few hundred miles away, Mount Merapi erupted multiple times, unleashing searing pyroclastic flows that destroyed villages and blanketed the countryside in ash. Rescue personnel are only now reaching some of the more remote areas, but as of this writing, it is estimated that nearly 300 people were killed by the tsunami, and at least 30 died near Mount Merapi . Collected here are early photos from the dual disasters, and the rescue and recovery efforts just underway.


LET US ALL PRAY FOR THEM!!

Please wait while the images Loads
 i01_25652505.jpg
A man wears a face mask as ash from the erupting Mount Merapi volcano blankets a street, at Kaliurang village in Sleman, on October 26, 2010 near Yogyakarta , Indonesia . Thousands have been ordered to evacuate as Mount Merapi , which last erupted in 2006, began to emit plumes of smoke and clouds of ash.


i02_25661437.jpg
This aerial photo shows a damaged building in a village flattened by Monday's earthquake triggered tsunami on Pagai island, West Sumatra, Indonesia, Wednesday, Oct. 27, 2010.


i03_25662217.jpg
A structure off its foundation and other destruction is seen in this October 26, 2010 photo taken on North Pagai (Pagai Utara), one of the Mentawai islands off the west coast of Indonesia 's Sumatra island after an earthquake and following tsunami hit the area the night before.


i04_25663103.jpg
This aerial photograph taken from Vice President Boediono's helicopter shows the remains of a village area swept away by a tsunami in North Pagai island, one of the Mentawai islands, on October 27, 2010.


i05_25661889.jpg
An aerial photo shows trees uprooted by Monday's earthquake-triggered tsunami on Pagai island, West Sumatra, Indonesia, Wednesday, Oct. 27, 2010.


i06_25660683.jpg
Villagers wrap recovered bodies in plastic in the tsunami-hit Muntei Baru Baru village, where hundreds of homes once stood, in the Cikakap subdistrict of Indonesia 's Mentawai islands on October 26, 2010.


i07_25660751.jpg
Bodies of young children lie in the tsunami-hit Muntei Baru Baru village, in Indonesia 's Mentawai islands on October 26, 2010.


i08_25663093.jpg
An aerial photograph taken from Vice President Boediono's helicopter shows a house swept away by a tsunami, leaving only the concrete floor area behind, in North Pagai island on October 27, 2010.


i09_25661521.jpg
Uprooted trees and a battered structure on Pagai island, West Sumatra, Indonesia, damaged by Monday's earthquake-triggered tsunami. Photo taken on Wednesday, Oct. 27, 2010.


i10_25657557.jpg
Australian tsunami survivors Daniel Scanlan, left, and injured Robert Marino walk on the pier upon their arrival at a port in Padang , West Sumatra, Indonesia, Wednesday, Oct. 27, 2010. The group of Australians said they were on the back deck of their chartered boat, anchored in a bay, when Monday's quake and tsunami struck. The 10-foot tsunami swept away hundreds of homes, and killed scores of villagers.


i11_25662987.jpg
Indonesian Vice President Boediono (3rd from right in white shirt), accompanied by officials, prays over recovered bodies of tsunami victims in North Pagai island on October 27, 2010.


i12_88371362.jpg
The sun rises over a smoking Mount Merapi on August 8th of 2010.


i13_25637527.jpg
A government volcanologist monitors Mount Merapi activity from Volcano Monitoring Centre in Yogyakarta on October 25, 2010. Indonesia ordered thousands of people to evacuate from around Mount Merapi as it raised the alert for its most active volcano to red, warning of a possible imminent eruption. Mount Merapi , which lies around 25 kilometers north of the town of Yogyakarta in the center of Java, last erupted in June 2006.


i14_25635285.jpg
A view of the Mount Merapi volcano emitting smoke is seen from Cangkringan village in the district of Sleman, central Java October 25, 2010.


i15_25653821.jpg
Villagers travel in a truck after being evacuated from their village to Girikerto village in Sleman, on October 26, 2010 near Yogyakarta , Indonesia . Authorities evacuated more than 11,000 villagers living on the slopes of the Mount Merapi volcano near Yogyakarta on Java after the alert status for an eruption was raised to the highest level.


i16_25649665.jpg
A rescuer carries an elderly woman to a temporary shelter as she is evacuated from her home on the slope of Mount Merapi , in Pakem, Yogyakarta , Indonesia on Tuesday, Oct. 26, 2010.


i17_25655127.jpg
Indonesian rescuers evacuate victims of Merapi volcano at Kinahrejo village, Sleman, Yogyakarta on October 26, 2010, after the volcano erupted three times.


i18_25653665.jpg
A rescuer carries a young victim at Kinahrejo village, Sleman, Yogyakarta on October 26, 2010 after the eruption of Indonesia 's Mount Merapi volcano.


i19_25652875.jpg
Paramedics wheel a burned, ash-covered villager on a stretcher as Mount Merapi erupts, at Kaliurang village in Sleman, on October 26, 2010 near Yogyakarta , Indonesia .


i20_25653943.jpg
Paramedics carry an injured villager in Kaliurang village in Sleman, on October 26, 2010.


i21_25653101.jpg
A mother carries her son as she runs following the erupution of Mount Merapi , at Kaliurang village in Sleman, on October 26, 2010.


i22_25653515.jpg
A rescuer wheels a man, badly burned by an eruption of Mount Merapi , into a hospital in Pakem, Yogyakarta , Indonesia on Tuesday, Oct. 26, 2010.


i23_25657931.jpg
Burnt trees and ash cover the ground in the village of Kinarrejo in Sleman, near the ancient city of Yogyakarta , October 27, 2010.


i24_25662383.jpg
Volunteers search for victims of the Mount Merapi eruption at Kinahrejo village in Sleman , Indonesia on October 27, 2010.


i25_25659691.jpg
A bowl of noodles and a glass rest on a table, covered by ash at Mbah Marijan's house at Kinarrejo village in Sleman on October 27, 2010. Mbah Marijan, was considered to be the spiritual gatekeeper of Mount Merapi


i26_25658709.jpg
A buffalo lies dead and covered with volcanic ash at a village hit by pyroclastic flows from Tuesday's eruption of Mount Merapi in Kinahrejo, Yogyakarta , Indonesia on Wednesday, Oct. 27, 2010.


i27_25658521.jpg
ndonesian search and rescue teams explore the area after Mount Merapi volcano erupted the night before in the village of Pakem in Sleman, Yogyakarta province on October 27, 2010.


i28_25658649.jpg
A car covered in volcanic ash sits amongst surrounding damage after Mount Merapi volcano erupted the night before in the village of Pakem in Sleman on October 27, 2010.


i29_25658907.jpg
A motorist covers his face with his jacket as he rides on an ash-covered road in Klaten, Central Java October 27, 2010 after Mount Merapi erupted on Tuesday.


i30_25659723.jpg
This file photo taken on May 17, 2006 shows Mbah Marijan, the appointed guardian for Mount Merapi by Yogyakarta 's highly respected Sultan Hamengkubuwono X as he prays for the people's safety in Kinahrejo. Marijan was one of the victims of the eruption. Grandfather Marijan was found dead - reportedly discovered in a prayer position - inside his burnt house about four kilometers (2.5 miles) from the peak, local officials said.


i31_25660345.jpg
A medic takes a look at the coffin of Merapi volcano guardian Grandfather Marijan next to other dead bodies at the Sarjito hospital in Yogyakarta on October 27, 2010.


i32_25659933.jpg
A rescue worker searches for victims of Mount Merapi eruption in Kinahrejo, Yogyakarta , Indonesia , Wednesday, Oct. 27, 2010.


i33_25661565.jpg
Volcanic ash covers the interior of a house at a village badly hit by pyroclastic flows from Mount Merapi eruption in Kinahrejo, Yogyakarta , Indonesia on Wednesday, Oct. 27, 2010.


i34_25660121.jpg
Volunteers carry the body of a victim of the Mount Merapi eruption at Kinarrejo village in Sleman on October 27, 2010.


i35_25657837.jpg
Cows covered with terrible burns stand outside a destroyed barn the day after Mount Merapi volcano erupted in the village of Pakem in Sleman, Yogyakarta province on October 27, 2010.


i36_25660507.jpg
Sukadi (right) prays at the burial of his brother, a victim of the Mount Merapi eruption, at Umbulhardjo village in Sleman, near the ancient city of Yogyakarta, October 27, 2010.


i37_25660465.jpg
A man watches Mount Merapi as seen from Kaligendol, Yogyakarta , Indonesia , Wednesday, Oct. 27, 2010.