Sunday, May 9, 2010
Utamakan budaya suka membaca
- TAN SRI ABDULLAH AHMAD
Walaupun Allah SWT berfirman melalui surah al-Alaq pada malam Lailatul Qadar bahawa melalui al-Quran sajalah manusia boleh mencapai kesejahteraan hidup di dunia dan kebahagiaan di akhirat, berapa ramai orang Islam membaca, memahami dan mengamalkan isi kalamullah itu? Kalau membaca kitab Allah berat berapa ramai pula orang, guru dan pelajar Melayu menjadikan tradisi membaca (ringan atau sebaliknya, tidak termasuk buku teks) sebagai satu kegemaran masa lapang?
Jauh hendak berkhutbah. Saya sendiri pun kurang membaca tetapi tidak ada sebab pula anda tidak gemar membaca, mendeklamasikan sajak, mengaji dan berlagu al-Quran. Bekas guru bahasa Inggeris saya di MCKK (satu penggal saja) mendiang Anthony Burgess (kemudian menjadi novelis terkenal antarabangsa dan jutawan) pernah berkata: ‘the possession of a book becomes a substitute for reading it’, tegas Walter Savage Landor dalam ‘Aristotelles and Callisthenes’ ‘what is reading but silent conversation? - membaca adalah bicara senyap!’ Tambah teman ‘speaking’ - .... setelah membaca Thomas Bailey Aldrich, ‘Leaves from a Notebook’, ‘seseorang itu dikenali siapa kawan mindanya- a man is known by the company his mind keeps!’
Dua perkara terpenting bagi kita orang Melayu (liberal, kuno, Islamis atau nasionalis) kita mesti menguasai paling kurang dua bahasa dengan baik: Bahasa ibunda dan bahasa rasmi tunggal dan bahasa Inggeris, bahasa komersial dan antarabangsa yang nilai ekonominya tinggi. Kalau mampu belajarlah bahasa ketiga: satu antaranya Mandarin, Arab, Sepanyol. Dengan menguasai bahasa Inggeris dengan baik (standard yang diterima dan diakui oleh dunia luar) bangsa kita tidak seharus terus hidup mundur dalam negara sendiri. Apa pun usaha kita meningkatkan nilai ekonomi bahasa rasmi mesti serius, jangan hanya sekadar apa yang difikir ramai kini bagai melepaskan batuk di tangga saja. Begitu juga dengan pendidikan Inggeris.
Kita miskin ilmu pengetahuan, kita daif dalam ekonomi (dan kehidupan). 1Malaysia kononnya akan membebaskan kita dari ‘kejahilan dan kemiskinan’ di abad ke 21. Itu hasrat kerajaan. Tanpa kita menyahut cabaran secara serius, tanpa kita berusaha dengan jujur matlamat kerajaan tidak akan tercapai. Izin saya huraikan apa maksud saya tentang jahiliah: cetek pengetahuan dalam agama, ilmu dunia dan kebodohan secara amnya; mereka yang terus tidak mahu berdepan dengan keadaan yang sudah berubah dan akan terus berubah. Jahil dalam erti moden, pada pendapat saya, adalah mereka yang terus tidak mengamalkan ajaran agama mereka dan tidak hidup sesuai dengan tuntutan zaman. Kemiskinan pula: setelah merdeka selama 53 tahun (pada 31 Ogos), berpuluh dasar dan rancangan yang dianggap pro-Bumiputera telah dan sedang dilaksanakan kenapa kita terus susah berbanding dengan bangsa lain? Masih lagi kais pagi makan pagi, kasi petang makan petang. Adakah kita sengaja mendaif dan menyengsarakan kita sendiri? Masa menyalahkan kerajaan dan bangsa lain sudah berlalu. Lebih baik kita cerminkan diri kita sendiri terlebih dahulu. Kita mesti mara bukan tiga langkah tetapi 10 langkah ke depan mengejar progres, ke arah memperkukuhkan perpaduan dan komitmen pada agenda nasional, pada sosial kontrak dan perlembagaan.
Adalah wajib kerajaan meneruskan usaha membasmikan kemiskinan absolut - rakyat yang hanya dapat memenuhi (pada paras terendah) makanan, pakaian (sehelai sepinggang) dan tinggal di bangsal, rumah kilat; perkampungan baru mesti diwujudkan bagi mereka yang tinggal di kawasan sesak, kotor dan mundur, bak kata ‘speaking’ pindah mereka dari ‘slum’.
‘Inequality’- ketidaksamaan kekayaan, ketidaksamaan kemiskinan atau dalam idiom politik, ketidaksamaan sosial antara kaum, antara daerah dan wilayah terus wujud. Kalau ini semua tidak dibendung dan diperbaiki segera terutama ‘inequality’ dalam satu bangsa, satu kelompok ia boleh membahayakan masa depan kelompok itu, boleh menghalang kebangkitannya; ‘will impede its progress’ tegas ‘speaking’.
Saya terbaca dalam International Herald Tribune (Isnin 3 Mei, muka depan) satu makalah bertajuk ‘For Indonesians, Mandarin’s the Thing - pada orang Indonesia, bahasa Mandarin satu mandat!’. Apa yang terang akibat perubahan politik dalam dan luar negara pembelajaran bahasa Mandarin di Indonesia telah dimandatkan (sekurangnya di Lamongan, Jawa) kerana pemimpin daerah ini (penduduk 1.5 juta) mahu mempersediakan rakyatnya satu rangkaian bagi menjalani bisnes dengan tanah besar China. Kalau Indonesia nampak mustahaknya menguasai Mandarin kenapa kita tidak? Mungkinkah kerana kita nampak gajah di seberang sungai tetapi tidak di tepi mata kita?
China sedang muncul sebagai sebuah kuasa besar yang akan menjadi saingan hebat pada Amerika Syarikat seperti komunis Rusia antara 1917-1989 tetapi China akan dapat bertahan lebih lama kalau tidak pun mengatasi AS daripada kuasa-kuasa lain sebelumnya. Ekonomi China kini ketiga terbesar dalam dunia, tidak lama akan jadi kedua terbesar kerana itu sekali gus nilai ekonomi bahasa Mandarin meningkat dan sedang dipelajari di seluruh dunia. Seperti saya tegas berkali-kali kalau kita gagah bahasa kita pun dengan sendiri menjadi gendang yang gah! Indonesia yang begitu anti-China satu ketika dahulu sudah berubah dan wajar. China, seperti kata Tun Dr Mahathir Mohamad, tidak mengancam dunia. Presiden Suharto pada tahun 1965 telah menuduh China menyokong PKI dan peristiwa ‘gestapu’ (pembunuhan jeneral-jeneral di lubuk/telaga buaya) langsung ramai Komunis dan orang China dibunuh dan ditahan sekali gus pendidikan Cina dan kebudayaan Cina ditegah antara 1967-1998.
Penduduk Malaysia, 25 peratus adalah Cina, di Indonesia hanya 4 peratus dari lebih 230 juta rakyat maka lebih ramai Cina di Indonesia daripada kita! Apa pun kehadiran kedua-dua rakyat ini amat dominan dalam ekonomi dan sosial kedua-dua negara kerana mereka tekun bekerja dan berusaha. Matlamat mereka kekayaan sebab mereka sedar mendapat kuasa politik sukar. Seperti ditegas oleh seorang kawan dari Jakarta: ‘Siapa kuasai ekonomi, kuasai atau pengaruhi politik. Yahudi di Amerika dan di Eropah; Cina di Thailand dan Filipina...’
Teringat saya pada madah Datuk Sir Onn Jaafar, pengasas dan Presiden pertama UMNO: ‘biar mati adat jangan mati anak!’ Mengubah satu mindset satu bangsa amat sukar, Melayu terutamanya! Mungkin ada baik juga kalau kita kurangkan pergantungan keterlaluan pada tradisi tetapi tidak pula meninggalkannya langsung.
Balik kepada buku, anda ingat tak apa kata Alice dalam ‘Alice’s Adventures in Wonderland’ oleh Lewis Carroll? ‘What is the use of a book,’ fikir Alice, ‘without pictures or conversations?” Terjemahan ‘speaking’: "apa guna sebuah buku tanpa gambar dan bicara?”
Sedih, pada pandangan saya, majoriti buku kini seolah-olah ditulis dalam masa satu hari hasil pembacaan satu malam. Namun begitu lebih baik membaca daripada tidak membaca langsung.
T injau khazanah Tasik Kenyir
Oleh HAMZAH ABDUL HAMID
Selain bersuka ria di pekarangan resort, ada yang memilih untuk memancing, meredah keluasan tasik, meneroka gua ataupun bersendirian atas penginapan bot.
KALI ini persinggahan EKSTRA ialah Tasik Kenyir, Terengganu. Terpegun dalam pesona, nyata sekali kawasan takungan air seluas 260,000 hektar itu telah menyuburkan warisan alam semula jadi yang ada di sekelilingnya.
Tidak hairan jika sudah bertahun-tahun lokasi itu memukau hati ramai pengunjung hanya kerana pandangan kali pertama.
Tidak dapat dibayangkan bagaimana kawasan yang luas dan berbukit-bukit akhirnya berubah menjadi beratus-ratus buah pulau gara-gara ditenggelami air.
Didorong prospek pelancongan yang menggalakkan, sebahagian daripada pulau itu kini telah dibangunkan dengan kemudahan penginapan dan juga tarikan pengembaraan lain.
“Tasik Kenyir adalah untuk mereka yang gemar pada ketenangan alam. Begitu juga dengan yang gila memancing.
“Saya sendiri kalau tidak bertugas atau beristirehat di pulau peranginan di perairan laut, akan menghabiskan masa berkhemah di pinggir tasik ini,” ujar Pengarah Urusan Ayu Mayang Resort di Pulau Redang, Yap Chuan Bin.
Begitu sekali tarikan kawasan akuatik di utara bumi Darul Iman ini. Dengan panggilan 340 buah pulau di tengah tasik, 14 air terjun, beberapa jeram serta sungai, Tasik Kenyir sememangnya menyimpan ribuan khazanah alam yang berharga.
“Orang sepatutnya menghargai simfoni semula jadi seperti bunyi unggas dan serangga, kesegaran udara dan juga kedamaian yang dipersembahkan kepada semua. Hormatilah alam yang indah ini,” tambah Yap.
Sama seperti pejuang alam sekitar yang lain, lelaki yang ditemui ini kurang bersetuju dengan pengusaha pelancongan atau resort yang mengganggu aturan itu dengan operasi karaoke, pusat hiburan dan ekspedisi pacuan empat roda yang melampau.
Memang benar, hutan hujan yang menyumbangkan kesegaran oksigen di Tasik Kenyir turut menjadi habitat bagi pelbagai hidupan flora dan fauna.
Pasti seronok para pencinta alam jika menemui spesies pokok pakis yang jarang ditemui, anggerik eksotik, atau unggas dan haiwan seperti enggang, gajah, cempelai dan juga harimau kumbang.
Mengikut brosur promosi pelancongan yang dipetik daripada rekod Jabatan Perhilitan, Tasik Kenyir dan belantara di sekelilingnya menjadi rumah bagi lebih daripada 8,000 spesies bunga, 2,500 spesies pokok dan tumbuhan termasuk 800 spesies orkid dan 300 spesies kulat.
Bagaimana agaknya aksi dan cabaran menaikkan baung, lampam, toman dan kelah di sini? Kajian terkini mendapati terdapat kira-kira 300 spesies ikan air tawar membiak di dalam Tasik Kenyir.
Kalau belum menandakan lokasi ini dalam rencana kunjungan akan datang, mungkin statistik itu membuatkan jantung si kaki pancing berdegup lebih kencang!
Bersiar dengan bot, berkayak, merentas hutan, ekspedisi pacuan empat roda dan panggilan padang golf adalah antara senarai riadah dan rekreasi yang popular di sekitar tasik yang menjadi pintu masuk ke Taman Negara melalui Tanjung Mentong ini.
Jika kawasan perkhemahan dan trek merentas hutan mudah disertai di sepanjang Sungai Saok, Lasir, Cacing, Lawit, Petang, Terenggan, Tembat dan Pulau Poh, aktiviti rentas hutan yang ekstrem pula menanti di trek laluan ke puncak Gunung Gagau.
Tidak ketinggalan ialah aktiviti meneroka gua. Selain Gua Taat, Gua Bewah sangat diingati kerana kisah kehidupan manusia prasejarah banyak diceritakan sepanjang usia kewujudannya.
Kedua-dua gua itu antara yang masih boleh dikunjungi ‘isi perutnya’ kerana tidak ditenggelami air sejak pembinaan Empangan Kenyir.
Di Tasik Kenyir, pengunjung tidak perlu khuatir akan soal penginapan. Di sini terdapat pilihan penginapan bertaraf tiga bintang yang masing-masing bersaing menawarkan kemudahan bernilai tambah.
Paling popular dan mungkin menghampakan pengunjung yang terlewat menempah pada musim tertentu tentunya penginapan gaya calet tradisional.
Baik yang dibina di atas pulau, gaya terapung seperti rumah bot ataupun yang terperosok sedikit ke dalam redup rimba, semuanya sedia dihuni.
“Antara perkara yang menjadi faktor dalam membuat keputusan penginapan ialah kemudahan dalam bilik, panorama persekitaran, arah matahari terbit, lokasi memancing, aspek privasi dan juga jarak perjalanan dari Jeti Gawi,” kata Azmi Mohd., dari agensi pelancongan Ping Anchorage Travel & Tours Sdn. Bhd.
Memetik perancangan kerajaan negeri melalui kenyataan Menteri Besar, Datuk Ahmad Said tahun lalu, Tasik Kenyir dijangka muncul dengan tarikan baru iaitu aktiviti jelajah pulau.
Sebanyak 10 buah pulau kecil yang terdapat di bahagian utara Tasik Kenyir akan dibangunkan mengikut tema tertentu.
Projek yang dilaksanakan Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) itu akan menyaksikan pembinaan Taman Eko-Kenyir seluas 61 hektar di Pulau Selimbar, Pulau Tekak Kecil dan Pulau Kuala Tekak.
Khabarnya taman orkid, taman tropika, taman rama-rama dan taman burung akan dibangunkan di beberapa lokasi berhampiran.
Biar apa pun tujuannya, jangan pula terjadi apa-apa yang boleh mengorbankan keindahan yang sudah sedia ada di Tasik Kenyir. Datanglah ke sini dan alamilah sendiri!
Belgium negara pertama haramkan burqa
Oleh AMMAR JAZLAN MAD LELA
ammar.jazlan@kosmo.com.my
ammar.jazlan@kosmo.com.my
AKTIVIS hak asasi manusia, Sara Bokker sebelum ini mempunyai pandangan negatif terhadap agama Islam. Wanita yang berasal dari Selatan Dakota, Amerika Syarikat (AS) itu beranggapan Islam sebuah agama yang menafikan hak wanita, membenarkan poligami dan cenderung kepada keganasan.
Bagaimanapun, peristiwa serangan 11 September 2001 di Washington dan New York telah membuka matanya berhubung prejudis dan sikap berat sebelah Barat terhadap Islam. Selepas itu, dia mula mempelajari agama itu dengan lebih mendalam.
Pada usia 29 tahun, Sara akhirnya memeluk Islam dan sejak itu penampilan dirinya berubah seperti seorang Muslimah. Malah, dia turut memakai niqab (purdah) atas alasan berasa lebih tenang dan damai serta mahu melakukan yang terbaik demi agamanya.
Sayangnya penampilan itu mendapat reaksi yang pelbagai. Antara pihak yang terang-terangan mengkritik keras adalah ahli politik, kumpulan gereja dan aktivis kebebasan dan hak asasi manusia.
Mereka mengatakan pakaiannya itu merupakan satu bentuk penindasan terhadap kaum wanita. Lebih menyedihkan ia dikatakan sebagai petanda kemunduran dan ketinggalan zaman.
Dilema yang dihadapi oleh Sara sebenarnya turut dirasai oleh sebilangan besar wanita Islam yang menetap di negara-negara Barat.
Di Belgium, majoriti Ahli Parlimen negara itu menyokong rang undang-undang yang melarang pemakaian burqa di tempat awam. Sebaik sahaja dikuatkuasakan kelak, ia bakal menjadi negara Eropah pertama yang menguatkuasakan undang-undang sedemikian.
Perancis
Senario yang sama turut dilihat di Perancis. Selepas melarang penggunaan sebarang simbol keagamaan seperti pemakaian tudung oleh wanita Islam pada 2004, negara itu kini cuba mengharamkan burqa pula.
Kerajaan negara itu sedang menyusun draf perundangan untuk mengharamkan pemakaiannya selepas satu laporan Parlimen mencadangkan pengharaman memakai burqa di sekolah, hospital, pejabat kerajaan dan di dalam pengangkutan awam.
Presidennya, Nicolas Sarkozy, sebelum ini menyatakan, burqa tidak dialu-alukan dalam pemerintahan sekular Perancis dan beliau menyokong undang-undang yang mengharamkannya.
"Ia bertentangan dengan harga diri wanita, jadi kita perlu mengharamkannya," katanya pada satu perbahasan ahli politik kerajaan dan pembangkang.
Ketika ini, dianggarkan kira-kira 1,900 wanita daripada keseluruhan lima juta umat Islam di negara Perancis memakai burqa namun kebanyakannya memakai niqab.
Presiden International Movement for a Just World (JUST), Dr. Chandra Muzaffar berkata, pihak yang menyokong larangan terhadap pakaian itu sebenarnya belum dapat membuktikan bahawa wanita yang memakai burqa merupakan golongan yang lebih tertindas berbanding orang lain.
Beliau berkata, pemakaian tudung juga tidak melemahkan demokrasi atau nilai moral umum.
"Melarang burqa dan niqab dipakai tidak membebaskan wanita tertindas tetapi mungkin menyebabkan mereka semakin terasing daripada kehidupan masyarakat Eropah.
"Larangan umum terhadap pemakaian seperti itu juga akan dianggap pencabulan hak individu yang tidak wajar," katanya yang bimbang tindakan itu akan menimbulkan kontroversi di kalangan kelompok-kelompok Islam terutamanya daripada puak fanatik.
Chandra berkata, sentimen anti-Islam dilihat semakin meningkat berikutan pelbagai kontroversi yang berlaku di Eropah sejak akhir-akhir ini.
Di Warsaw, ibu negara Poland, terdapat demonstrasi membantah pembinaan sebuah masjid di pinggir kota itu manakala di Switzerland, rakyatnya disaran mengundi mengharamkan pembinaan menara masjid.
"Tindakan yang dilakukan menunjukkan kebencian dan penghinaan berterusan kuasa besar terutama Barat ke atas umat Islam.
"Sebelum ini merekalah yang paling lantang menuding jari dan menyelar negara-negara lain kononnya gagal melaksanakan hak asasi manusia, namun kini sikap yang ditunjukkan adalah sebaliknya," kata Chandra.
Beliau menjelaskan, sentimen anti-Islam masih menebal di Barat khususnya selepas Perang Salib yang berlaku antara kurun ke-11 sehingga ke-13.
Katanya, Perang Balkan di Bosnia sekitar tahun 90-an membuktikan usaha untuk menyingkirkan umat Islam di Eropah masih wujud sehingga kini.
"Faktor itu ditambah dengan kebanjiran ramai penganut Islam khususnya dari rantau Arab dan Afrika Utara, Bangladesh serta Pakistan ke Eropah sejak beberapa dekad lalu yang kini dilihat mula menguasai ekonomi mereka.
"Penonjolan identiti Islam di sana dianggap sebagai satu ancaman apatah lagi bagi sebuah negara yang majoriti penduduknya beragama Kristian," jelasnya.
Sewaktu pemerintahan Taliban di Afghanistan pada pertengahan tahun 90-an dahulu, kaum wanita di negara itu diwajibkan memakai burqa setiap kali keluar rumah. Mereka yang ingkar bakal berdepan tindakan tegas.
Pensyarah Jabatan Sosiologi dan Antropologi, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Profesor Dr. Fatimah Daud menyifatkan apa yang berlaku merupakan satu bentuk diskriminasi moden.
Menurutnya, berdasarkan teori hubungan etnik, diskriminasi oleh segelintir masyarakat kulit putih di Barat telah lama wujud.
Ia bukan sahaja melibatkan masyarakat Islam malah turut melibatkan kaum lain seperti Afrika dan Asia termasuk bangsa Eropah yang berasal dari negara-negara bekas komunis.
"Dasar Aparteid di Afrika Selatan merupakan satu cara ortodoks yang menunjukkan kebencian secara terang-terangan melalui perbezaan warna kulit sehingga sanggup membunuh.
Keselamatan
"Bagaimanapun, perkembangan zaman menyebabkan kaedah seperti itu tidak lagi sesuai digunakan, lalu golongan itu beralih pula kepada diskriminasi moden yang dilakukan secara halus, misalnya menguatkuasakan peraturan yang ketat dan cukai yang tinggi ke atas orang luar yang ingin menetap di negara itu," katanya.
Fatimah menjelaskan, bangsa Eropah secara amnya tidak suka bercampur antara satu sama lain. Rakyat di Perancis dan Britain misalnya tidak begitu rapat walaupun mereka berjiran dan mempunyai warna kulit yang sama.
Katanya, kehadiran ramai warga asing termasuk dari negara-negara Islam menimbulkan rasa tidak puas hati penduduk dan pemerintah tempatan kerana mereka dianggap cuba merampas hak keistimewaan dan ekonomi mereka.
Fatimah berkata, teori hubungan etnik juga menyifatkan apa yang berlaku ke atas umat Islam di Eropah kini merupakan satu proses kesamaran etnik.
Jelasnya, mengikut teori itu, sempadan yang mendasari setiap etnik perlu dihapuskan, warga asing yang tinggal di negara mereka perlu menyerap budaya tempatan dan tidak menonjolkan budaya masing-masing melalui pakaian, cara hidup, keagamaan dan sebagainya.
"Pemakaian burqa dan niqab dan pembinaan menara masjid dilihat menonjolkan imej Islam di Eropah, lebih-lebih lagi jumlah umat Islam semakin meningkat di sana.
"Melalui undang-undang dan sekatan yang dilakukan, ia akan menghakis imej tersebut dan mengurangkan sempadan etnik. Mereka mahu semua rakyat di negara itu mengamalkan cara hidup Barat," katanya.
Perdebatan tentang pengharaman pemakaian burqa itu turut mendapat reaksi daripada Pengerusi Majlis Ulama Indonesia, Amidhan.
"Jika ia semata-mata atas alasan keselamatan, kebimbangan itu keterlaluan. Adalah tidak adil untuk mengatakan semua wanita memakai pakaian itu menimbulkan ancaman," katanya.
Sementara itu, jurucakap Kementerian Luar Iran, Ramin Mehmanparast, menyifatkan Perancis mencabul hak Muslim apabila tidak membenarkan penganutnya menunaikan tanggungjawab agama termasuk memakai hijab.
Bagi ahli perundangan Syria, Mohammed Habash yang mengetuai Pusat Kajian Islam negara itu, langkah Perancis dan Belgium hanya akan meningkatkan kebencian terhadap Islam.
"Tidak ramai wanita di Perancis memakai niqab. Pakaian itu tidak memberi ancaman keselamatan atau budaya. Langkah seperti ini tidak membantu merapatkan hubungan negara Islam dan Barat," katanya.
Sementara itu, Pensyarah Jabatan Fiqh Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Profesor Dr. Datuk Mahmood Zuhdi berkata, di dalam al-Quran menyatakan wanita hanya diwajibkan menutup kepala dan tubuh mereka tetapi harus membiarkan wajah dan tapak tangan dibuka.
"Islam tidak melihat pemakaian niqab atau burqa sebagai sesuatu yang wajib kepada seseorang wanita kecuali ia menimbulkan pelbagai fitnah kepada dirinya malah sehingga kini masih wujud pertindihan pendapat di kalangan ulama mengenai hukum pemakaiannya," katanya.
Ujarnya, dalam konteks masyarakat Islam di Eropah yang dianggap golongan minoriti, pihak pemerintah mempunyai kuasa untuk melaksanakan undang-undang berkenaan.
"Adakalanya dalam menegakkan dan mempertahankan Islam itu sendiri, kita perlu lebih bersederhana dan bertoleransi dan tidak melakukan sesuatu tindakan yang boleh keadaan dan keharmonian yang dicapai.
"Bagaimanapun tindakan itu agak keterlaluan seperti mengharamkan penggunaan masjid, melarang umat Islam berjemaah atau menyekat kebebasan beragama, maka ia wajar ditentang," jelasnya.
Maksiat gadis genius ( mesti baca )
Oleh MEGAT LUTFI MEGAT RAHIM
lutfi.abdulrahim@kosmo.com.my
lutfi.abdulrahim@kosmo.com.my
PINTAR akademik nampaknya tidak memadai untuk menjadikan Hanim, 15, individu yang sempurna.
Kerana tidak memahami hukum agama dan tidak diselarikan dengan akidah yang mantap, keputusan cemerlang 5A yang diperoleh dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) sebaliknya menjadi tiket untuk Hanim berbuat sesuka hatinya.
Aktif dengan aktiviti kokurikulum semasa di sekolah rendah, namun semuanya berubah sebaik sahaja dia melangkah masuk ke sekolah menengah.
“Kerana mendapat keputusan yang cemerlang dalam UPSR, ibu dan bapa tidak kisah kalau saya keluar malam. Saya bebas melakukan apa sahaja yang diingini kerana mereka percaya saya mampu menilai perkara baik dan buruk.
“Lagipun mereka sibuk dengan perniagaan, jadi mereka tidak ada masa untuk memberi sepenuh perhatian kepada saya,” ujarnya.
Dengan kesempatan itulah, hobinya yang sebelum ini rajin belajar diubah kepada kerap ponteng sekolah. Lokasi melepak semasa dia ponteng ialah di Pasar Seni, KLCC, MidValley dan restoran makanan segera.
Licik melindungi jejaknya, Hanim yang menyalin pakaian sekolah dengan kemeja dan seluar jean ketika ponteng sekolah akan kembali menyarung identiti pelajarnya sebaik mahu pulang ke rumahnya yang terletak di Kepong.
Black Metal
Namun, daripada sekadar ponteng sekolah, Hanim, tanpa dirancang, terjebak dalam kejadian yang paling hitam dalam hidupnya.
“Asalnya saya dan rakan ingin menyambut tahun baru di KLCC tetapi akhirnya saya ditinggalkan sendirian kerana kawan-kawan mempunyai agenda masing-masing di lokasi lain.
“Jadi setelah berpecah dengan rakan-rakan pada malam itu saya dihampiri seorang gadis. Dia mengajak saya berbual-bual se hingga saya tertarik untuk mengikutnya pulang ke rumah,” katanya.
Gadis itu rupa-rupanya anggota sebuah kumpulan Black Metal. Hanim mengikuti gadis itu ke sebuah rumah di Hulu Langat, Selangor. Di situlah Hanim secara rasmi menjadi ahli Black Metal.
Ketika ditanya mengapa dia sanggup menjadi ahli Black Metal, kata Hanim dia sekadar ingin mencuba.
“Pada masa itu, saya berada di sebuah bilik yang gelap. Syarat untuk menjadi ahli ialah saya perlu minum darah kambing yang dicampurkan dengan darah saya. Perbuatan itu juga dilakukan di hadapan kepala kambing hitam.
“Selepas minum darah itu menggunakan sebuah mangkuk kecil, saya terus pening dan pengsan,” katanya.
Seks songsang
Sambung Hanim, sebaik tersedar, dia mendapati dirinya bogel tanpa seurat benang pun di tubuh. Malah, selepas itu dia mendapat tahu dirinya dirogol lima lelaki.
Dia bertanya kepada ketua kumpulan Black Metal itu yang dikenali dengan nama Man mengapa dia diperlakukan sebegitu, Man hanya menjawab seks bebas dan hubungan sejenis adalah perkara biasa bagi kumpulan Black Metal.
Bermula saat itu, Hanim terus terjerumus ke lembah maksiat. Seks bebas, hubungan sejenis dan minum arak menjadi perkara wajib bagi dirinya.
“Tiada istilah teman wanita bagi seorang ahli Black Metal. Malah teman wanita boleh dikongsi bersama. Seks beramai-ramai merupakan perkara biasa sehingga saya pernah melakukan seks dengan 13 individu termasuk wanita dalam satu masa.
“Selain itu, kami akan minum arak beramai-ramai dan menari bogel sambil menyanyi. Hidup kami ibarat burung hantu. Waktu siang kami tidur, sebelah malamnya pula kami aktif,” ujarnya.
Sebagai remaja yang belum mencecah 15 tahun, Hanim ternyata jauh berpengalaman dalam hubungan kelamin berbanding mereka yang seusianya.
Namun, permintaan teman lelakinya untuk melakukan seks seperti biasa ditolak Hanim setelah dia mula berasa bosan dengan kehidupan tanpa arah sebegitu.
“Dia (teman lelaki) memberitahu Man tentang reaksi saya itu menyebabkan Man naik marah kerana saya mempertikaikan peraturan yang ditetapkan. Akibatnya saya dipukul hingga tinggal separuh nyawa.
“Nasib baik ada sekumpulan lelaki yang kebetulan berkhemah di situ mendengar jeritan saya dan mereka datang membantu. Man dan ahli kumpulan kami yang lain melarikan diri,” katanya.
Hanim kemudiannya dihantar oleh kumpulan lelaki tadi ke rumah kakak angkatnya di Kajang kerana khuatir Man dan kumpulannya akan mencarinya semula.
Malangnya, kejadian itu masih belum mampu menginsafkan Hanim. Sebaliknya dia menjadi lebih liar. Dia menjadi gadis kelab malam yang merelakan dirinya diratah oleh seberapa ramai lelaki selain menjadi minah rempit.
Gugur kandungan
Hanim juga rela dirinya menjadi objek seks yang boleh diperlakukan sesuka hati oleh lelaki dengan rakus walaupun upahnya sekadar segelas air berkarbonat.
Lokasi tempat dia melampiaskan nafsu ialah di hotel murah, rumah sewa, tepi pantai dan lorong-lorong gelap di sekitar Lembah Klang.
Dia juga melakukan seks dengan bapa kakak angkatnya dan lebih malang keluarga kenalannya itu menganggap perkara itu biasa dalam kehidupan zaman moden kini.
“Hanyut saya ketika itu. Malah pelbagai jenis dadah seperti ganja, heroin dan pil khayal telah saya cuba. Saya juga pernah menggugurkan kandungan lebih daripada sekali,” katanya lagi.
Namun, Allah masih menyayanginya. Hanim diberi peluang untuk berubah.
Keluarganya berjaya mengesannya selepas hampir dua tahun dia melarikan diri dari rumah.
Keluarganya menghantar Hanim ke pusat pemulihan akhlak Baitul Islah di Bukit Beruntung, Rawang untuk menjalani rawatan.
“Mereka cukup sedih dan tidak menyangka anak sulung harapan mereka telah menjadi ‘gadis syaitan’. Mulanya saya memberontak ingin bebas tetapi semakin lama saya sedar akan lautan dosa saya.
“Terfikir juga sama ada dosa-dosa saya akan diampunkan oleh Allah kelak,” ujarnya pilu.
Nama sumber bukan nama sebenar.
Sarang penunggu
Oleh ADHAM SHADAN dan FATIMI NADIAH ZAINUDEEN
ahad@kosmo.com.my
ahad@kosmo.com.my
POHON rendang di lokasi terpencil di kawasan tempat letak kereta Utusan Melayu di Jalan Chan Sow Lin, Kuala Lumpur itu sudah lama dikaitkan dengan kisah seram. Keadaannya yang seperti ‘tidak boleh diusik’ membuatkan ada yang bertanggapan ia berpenunggu.
Ramai yang sekadar menyedapkan hati dengan membisu sehinggalah, baru-baru ini apabila tapak di kawasan itu hendak dibangunkan untuk satu projek baru.
Dua orang pekerja yang bertugas menebang pokok itu dikatakan ditimpa malapetaka. Yang seorang telah menemui ajal dan seorang lagi lebam-lebam di seluruh tubuh.
Kejadian kemalangan di tapak projek pembinaan bukanlah suatu yang asing.
Selain dilihat daripada perspektif teknikal seperti kecuaian atau penggunaan peralatan yang tidak berkualiti, tidak kurang yang mengaitkannya dengan perkara paranormal seperti gangguan makhluk halus.
Gangguan yang melibatkan tapak pembinaan juga pernah terjadi di kawasan sebuah sekolah menengah di Kuantan, Pahang, dua tahun lalu.
Seramai 35 pelajar Sekolah Menengah Tanjung Lumpur diserang histeria secara berterusan dan berulang sehingga ada yang terpaksa dipindahkan ke sekolah lain malah sekolah itu terpaksa ditutup sementara.
Ganjil
Salah seorang bapa kepada pelajar yang menjadi mangsa histeria itu berpendapat kejadian aneh tersebut berpunca daripada tindakan pihak sekolah merata dan membersihkan kawasan sekolah untuk membina bangunan makmal tiga tingkat di sebelah bangunan sekolah sedia ada.
Kejadian aneh juga banyak dikaitkan dengan tapak-tapak projek yang merupakan bekas hutan.
Pada tahun 1980-an, dua batang pokok besar di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi pernah dikaitkan sebagai punca gangguan histeria dan fenomena rasuk di kalangan pelajar dan pekerjanya.
Kontraktor pun tidak berani tebang walaupun diberikan ganjaran tiga kali ganda. Namun, dengan bantuan Datuk Dr. Haron Din akhirnya pokok tersebut dapat ditebang dan dibakar.
Haron memberi kenyataan pada sebuah akhbar pada tahun 2007 bahawa memang benar ada keganjilan pada pokok itu kerana ia tidak tumbang pada mulanya walaupun nampak hampir putus.
Di India, pada tahun yang sama, kecoh apabila panik melanda sebuah perkampungan di Orissa, Khurda apabila sebatang pokok dikatakan berhantu dan tidak boleh dimusnahkan.
Siapa sahaja yang cuba untuk menebangnya akan mati. Sebanyak tujuh orang dilaporkan mati di tangan ‘pokok pembunuh’ itu. Seluruh penduduk kampung takut mendekati pokok tersebut terutamanya ketika senja.
Seorang kakak kepada pemuda yang terbunuh memberitahu, selepas cuba menebang pokok itu, adiknya batuk berdarah dan melihat seekor kucing putih yang menyeramkan di pokok itu.
Pengamal perubatan Darussyifa’ yang enggan dikenali berkata, jin atau makhluk halus sebenarnya bukan sahaja mendiami pokok, sebaliknya ada di mana-mana sahaja termasuk di dalam bangunan dan di atas jalan raya.
Ini kerana bilangan jin adalah lebih ramai daripada manusia pada nisbah seorang manusia bersamaan 10 jin.
Pemujaan
Namun katanya, pokok atau hutan, lombong dan paya merupakan antara tempat yang digemarinya. Di kawasan bandar, pokok yang digemarinya untuk ‘bersarang’ ialah pokok yang rendang dan terpencil atau pokok tunggal yang kawasan sekitarnya telah dibangunkan.
Ditanya mengapa pokok disukai makhluk halus, salah satu puncanya adalah kerana amalan sekelompok manusia dahulukala yang menyembah pokok, sekali gus membuatkan makhluk halus itu sehingga ke hari ini suka mendampingi pokok.
“Tempat-tempat pemujaan memang biasa dikaitkan dengan perkara seperti ini, bukan sahaja pokok, tetapi juga kubur dan sebagainya,” ujarnya ketika dihubungi Jurnal.
Berpengalaman selama 10 tahun dalam rawatan gangguan makhluk halus, beliau berkata, memang terdapat banyak kejadian malapetaka seperti kematian dan kemalangan akibat membangunkan sesuatu projek pembangunan.
“Ia boleh jadi kebetulan, tetapi tidak mustahil disebabkan kemarahan makhluk halus yang menghuni kawasan itu. Ia berasa dirinya diganggu.
Kemalangan
“Dalam dunia ini, manusia pun ada yang samseng, jin pun macam itu juga. Kalau ganggu jin yang samseng memang dia boleh ‘balun’ terus,” katanya sambil memberitahu jin tidak akan menunjukkan rupa sebenarnya melainkan secara jelmaan.
Oleh itu, beliau menyarankan sebaik-baiknya, sebelum sesuatu projek hendak dibangunkan, ambillah langkah-langkah perlindungan dan halau mereka secara lebih beradab.
Jangan terus dimusnahkan tempat mereka begitu sahaja. Membaca surah Yaasin mungkin boleh menjadi amaran kepada mereka supaya berpindah.
“Tetapi bukan mudah untuk menghalau jin atau iblis. Sedangkan hendak mengarahkan manusia berpindah misalnya dari rumah setinggan pun susah, inikan pula untuk menghalau makhluk yang lebih angkuh daripada manusia. Semua orang pasti tahu tentang peristiwa keangkuhan iblis bersujud kepada Adam,” katanya.
Ditanya bagaimana untuk kita ketahui sama ada sesuatu tempat itu dihuni makhluk halus, beliau berkata ia mungkin dapat dilihat dengan berlaku gangguan-gangguan seperti histeria, kehidupan yang tidak tenteram, selalu berlaku kemalangan atau pertengkaran.
Sementara itu, pegawai kastam di Pangkalan Marin Kastam di Tanjung Puteri, Syed Idid, 57 menceritakan, beliau telah mendengar bermacam-macam cerita pelik ketika projek pembinaan kompleks kastam di Tanjung Puteri, Johor dilaksanakan.
“Orang cakap ada kawasan berhampiran pokok besar itu tidak boleh dibangunkan. Diceritakan, jentolak terbalik ketika hendak meratakan kawasan itu,” ujarnya.
Arkitek Azman Md. Nor, 56, mempunyai pengalaman bekerja selama 24 tahun dengan Jabatan Kerja Raya. Kini menerajui Arkitek Azman Zainal, beliau tidak menolak kewujudan entiti asing dalam lapangan yang diceburi.
“Dalam banyak projek pembinaan, sudah beberapa kali juga saya berdepan dengan kemalangan di lokasi pembinaan. Ada yang sehingga mengakibatkan kematian.
“Tetapi yang paling kerap berlaku ialah pertelagahan antara pihak-pihak yang terlibat berikutan timbulnya masalah komunikasi,” ujarnya.
Kerana sudah begitu lazim dengan keadaan itu, Azman melabelnya sebagai pendekatan makhluk halus melaga-lagakan manusia.
Subscribe to:
Posts (Atom)