Pages

Thursday, November 10, 2011

Padah melaram dengan kereta curi


KEEGAN bergaya di depan sebuah daripada kereta yang dicurinya.
KEEGAN bergaya di depan sebuah daripada kereta yang dicurinya.

GAMBAR Wilhelm bersama kenderaan seorang mangsa yang dicurinya menjerat diri sendiri.
GAMBAR Wilhelm bersama kenderaan seorang
 mangsa yang dicurinya menjerat diri sendiri.

LONDON: Dua pencuri dipenjarakan selepas memuat naik gambar mereka dalam Facebook bersama kereta yang dikebas.
Damon Keegan, 20, dan Aaron Wilhelm, 18, melakukan beberapa kecurian dengan mensasarkan kenderaan mewah di bandar raya Manchester.

Bagaimanapun, kegiatan mereka terbongkar apabila gambar yang menjadi bukti jenayah dilakukan mereka dan maklumat yang mengaitkan mereka dengan kecurian itu ditemui polis.

Pasangan itu ditahan Krismas tahun lalu selepas dikaitkan dengan tapak kaki yang ditinggalkan di permukaan bersalji dalam satu kejadian pecah rumah.

Namun ketika diikat jamin, mereka masih melakukan jenayah, mengambil gambar kereta yang dicuri oleh mereka.

Polis mendapat maklumat selepas mangsa kecurian menunjukkan mereka mengenai laman Facebook Wilhelm.

Wilhelm mengubah gambar profil dirinya dengan imej menunjukkan dia bergaya di hadapan kereta mangsa yang dicuri.

Daripada imej yang ditemui polis daripada telefon bimbit dan Facebook menyebabkan mereka turut dikaitkan dengan kehilangan kereta di beberapa kediaman di kawasan berkenaan antara Februari dan Mei tahun lalu.

Kenderaan itu termasuk Mercedes, tiga kenderaan iaitu Audi, sebuah Volkswagen Scirocco dan Renault Clio dengan jumlah 200,000 pound (RM1 juta).

Maklumat yang dihantar kepada Keegan di Facebook menunjukkan dia mencuri kereta untuk dijual semula.

Keegan dan Wilhelm yang tidak mempunyai alamat tetap mengakui melakukan lapan perbuatan jenayah termasuk tiga pecah rumah, tiga dakwaan menjual barang curi dan dua kes curi.

Keegan yang sebelum ini disabitkan dengan sembilan kesalahan lampau dihantar ke institusi pemulihan belia selama 50 bulan, manakala Wilhelm yang disabitkan dengan 10 kesalahan sebelum ini akan dipenjarakan selama 40 bulan.

Timbalan Komisioner polis, Paul Jackson berkata: “Keegan dan Wilhelm menyusahkan ramai orang dan melakukan banyak insiden pecah rumah dan mencuri kereta dalam tempoh singkat yang berjumlah RM1 juta.

“Mereka percaya mereka boleh lari dengan jenayah yang dilakukan dan begitu sombong untuk memuat naik gambar mereka bergaya dengan kenderaan curi di Facebook.

Bagaimanapun, sebenarnya mereka hanya menunggu masa ditangkap dan diadili,” katanya.

No comments: