Pages

Monday, March 29, 2010

ANTARA ZIONISME DAN YAHUDI HARUN YAHYA



Kirim artikel ini



Musim panas tahun 1982 menjadi saksi atas kebiadaban luar biasa yang menyebabkan seluruh dunia berteriak dan mengutuknya dengan keras. Tentara Isrel memasuki wilayah Lebanon dalam suatu serbuan mendadak, dan bergerak maju sambil menghancurkan sasaran apa saja yang nampak di hadapan mereka. Pasukan Israel ini mengepung kamp-kamp pengungsi yang dihuni warga Palestina yang telah melarikan diri akibat pengusiran dan pendudukan oleh Israel beberapa tahun sebelumnya. Selama dua hari, tentara Israel ini mengerahkan milisi Kristen Lebanon untuk membantai penduduk sipil tak berdosa tersebut. Dalam beberapa hari saja, ribuan nyawa tak berdosa telah terbantai.
Terorisme biadab bangsa Israel ini telah membuat marah seluruh masyarakat dunia. Tapi, yang menarik adalah sejumlah kecaman tersebut justru datang dari kalangan Yahudi, bahkan Yahudi Israel sendiri. Profesor Benjamin Cohen dari Tel Aviv University menulis sebuah pernyataan pada tanggal 6 Juni 1982:
Saya menulis kepada anda sambil mendengarkan radio transistor yang baru saja mengumumkan bahwa ‘kita’ sedang dalam proses ‘pencapaian tujuan-tujuan kita’ di Lebanon: yakni untuk menciptakan ‘kedamaian’ bagi penduduk Galilee. Kebohongan ini sungguh membuat saya marah. Sudah jelas bahwa ini adalah peperangan biadab, lebih kejam dari yang pernah ada sebelumnya, tidak ada kaitannya dengan upaya yang sedang dilakukan di London atau keamanan di Galilee…Yahudi, keturunan Ibrahim…. Bangsa Yahudi, mereka sendiri menjadi korban kekejaman, bagaimana mereka dapat menjadi sedemikian kejam pula? … Keberhasilan terbesar bagi Zionisme adalah de-Yahudi-isasi bangsa Yahudi. ("Professor Leibowitz calls Israeli politics in Lebanon Judeo-Nazi" Yediot Aharonoth, 2 Juli 1982)
Benjamin Cohen bukanlah satu-satunya warga Israel yang menentang pendudukan Israel atas Lebanon. Banyak kalangan intelektual Yahudi yang tinggal di Israel yang mengutuk kebiadaban yang dilakukan oleh negeri mereka sendiri.
Pensikapan ini tidak hanya tertuju pada pendudukan Israel atas Lebanon. Kedzaliman Israel atas bangsa Palestin, keteguhan dalam menjalankan kebijakan penjajahan, dan hubungannya dengan lembaga-lembaga semi-fasis di bekas rejim rasis Apartheid di Afrika Selatan telah dikritik oleh banyak tokoh intelektual terkemuka di Israel selama bertahun-tahun. Kritik dari kalangan Yahudi sendiri ini tidak terbatas hanya pada berbagai kebijakan Israel, tetapi juga diarahkan pada Zionisme, ideologi resmi negara Israel.
Ini menyatakan apa yang sesungguhnya terjadi: kebijakan pendudukan Israel atas Palestina dan terorisme negara yang mereka lakukan sejak tahun 1967 hingga sekarang berpangkal dari ideologi Zionisme, dan banyak Yahudi dari seluruh dunia yang menentangnya.
Oleh karena itu, bagi umat Islam, yang hendaknya dipermasalahkan adalah bukan agama Yahudi atau bangsa Yahudi, tetapi Zionisme. Sebagaimana gerakan anti-Nazi tidak sepatutnya membenci keseluruhan masyarakat Jerman, maka seseorang yang menentang Zionisme tidak sepatutnya menyalahkan semua orang Yahudi.
Asal Mula Gagasan Rasis Zionisme
Setelah orang-orang Yahudi terusir dari Yerusalem pada tahun 70 M, mereka mulai tersebar di berbagai belahan dunia. Selama masa ‘diaspora’ ini, yang berakhir hingga abad ke-19, mayoritas masyarakat Yahudi menganggap diri mereka sebagai sebuah kelompok masyarakat yang didasarkan atas kesamaan agama mereka. Sepanjang perjalanan waktu, sebagian besar orang Yahudi membaur dengan budaya setempat, di negara di mana mereka tinggal. Bahasa Hebrew hanya tertinggal sebagai bahasa suci yang digunakan dalam berdoa, sembahyang dan kitab-kitab agama mereka. Masyarakat Yahudi di Jerman mulai berbicara dalam bahasa Jerman, yang di Inggris berbicara dengan bahasa Inggris. Ketika sejumlah larangan dalam hal kemasyarakatan yang berlaku bagi kaum Yahudi di negara-negara Eropa dihapuskan di abad ke-19, melalui emansipasi, masyarakat Yahudi mulai berasimilasi dengan kelompok masyarakat di mana mereka tinggal. Mayoritas orang Yahudi menganggap diri mereka sebagai sebuah ‘kelompok agamis’ dan bukan sebagai sebuah ‘ras’ atau ‘bangsa’. Mereka menganggap diri mereka sebagai masyarakat atau orang ‘Jerman Yahudi’, ‘Inggris Yahudi, atau ‘Amerika Yahudi’.
Namun, sebagaimana kita pahami, rasisme bangkit di abad ke-19. Gagasan rasis, terutama akibat pengaruh teori evolusi Darwin, tumbuh sangat subur dan mendapatkan banyak pendukung di kalangan masyarakat Barat. Zionisme muncul akibat pengaruh kuat badai rasisme yang melanda sejumlah kalangan masyarakat Yahudi.
Kalangan Yahudi yang menyebarluaskan gagasan Zionisme adalah mereka yang memiliki keyakinan agama sangat lemah. Mereka melihat “Yahudi” sebagai nama sebuah ras, dan bukan sebagai sebuah kelompok masyarakat yang didasarkan atas suatu keyakinan agama. Mereka mengemukakan bahwa Yahudi adalah ras tersendiri yang terpisah dari bangsa-bangsa Eropa, sehingga mustahil bagi mereka untuk hidup bersama, dan oleh karenanya, mereka perlu mendirikan tanah air mereka sendiri. Orang-orang ini tidak mendasarkan diri pada pemikiran agama ketika memutuskan wilayah mana yang akan digunakan untuk mendirikan negara tersebut. Theodor Herzl, bapak pendiri Zionisme, pernah mengusulkan Uganda, dan rencananya ini dikenal dengan nama ‘Uganda Plan’. Kaum Zionis kemudian menjatuhkan pilihan mereka pada Palestina. Alasannya adalah Palestina dianggap sebagai ‘tanah air bersejarah bangsa Yahudi’, dan bukan karena nilai relijius wilayah tersebut bagi mereka.
Para pengikut Zionis berusaha keras untuk menjadikan orang-orang Yahudi lain mau menerima gagasan yang sama sekali tidak ada hubungannya dengan agama mereka ini. Organisasi Yahudi Dunia, yang didirikan untuk melakukan propaganda masal, melakukan kegiatannya di negara-negara di mana terdapat masyarakat Yahudi. Mereka mulai menyebarkan gagasan bahwa orang-orang Yahudi tidak dapat hidup secara damai dengan bangsa-bangsa lain dan bahwa mereka adalah suatu ‘ras’ tersendiri; dan dengan alasan ini mereka harus pindah dan bermukim di Palestina. Sejumlah besar masyarakat Yahudi saat itu mengabaikan seruan ini.
Dengan demikian, Zionisme telah memasuki ajang politik dunia sebagai sebuah ideologi rasis yang meyakini bahwa masyarakat Yahudi tidak seharusnya hidup bersama dengan bangsa-bangsa lain. Di satu sisi, gagasan keliru ini memunculkan beragam masalah serius dan tekanan terhadap masyarakat Yahudi yang hidupnya tersebar di seluruh dunia. Di sisi lain, bagi masyarakat Muslim di Timur Tengah, hal ini memunculkan kebijakan penjajahan dan pencaplokan wilayah oleh Israel, pertumpahan darah, kematian, kemiskinan dan teror.
Banyak kalangan Yahudi saat ini yang mengecam ideologi Zionisme. Rabbi Hirsch, salah seorang tokoh agamawan Yahudi terkemuka, mengatakan:
‘Zionisme berkeinginan untuk mendefinisikan masyarakat Yahudi sebagai sebuah bangsa .... ini adalah sesuatu yang menyimpang (dari ajaran agama)’. (Washington Post, 3 Oktober 1978)
Seorang pemikir terkemuka, Roger Garaudy, menulis tentang masalah ini:
Musuh terbesar bagi agama Yahudi adalah cara berpikir nasionalis, rasis dan kolonialis dari Zionisme, yang lahir di tengah-tengah (kebangkitan) nasionalisme, rasisme dan kolonialisme Eropa abad ke-19. Cara berpikir ini, yang mengilhami semua kolonialisme Barat dan semua peperangannya melawan nasionalisme lain, adalah cara berpikir bunuh diri. Tidak ada masa depan atau keamanan bagi Israel dan tidak ada perdamaian di Timur Tengah kecuali jika Israel telah mengalami “de-Zionisasi” dan kembali pada agama Ibrahim, yang merupakan warisan spiritual, persaudaraan dan milik bersama dari tiga agama wahyu: Yahudi, Nasrani dan Islam. (Roger Garaudy, "Right to Reply: Reply to the Media Lynching of Abbe Pierre and Roger Garaudy", Samizdat, Juni 1996)
Dengan alasan ini, kita hendaknya membedakan Yahudi dengan Zionisme. Tidak setiap orang Yahudi di dunia ini adalah seorang Zionis. Kaum Zionis tulen adalah minoritas di dunia Yahudi. Selain itu, terdapat sejumlah besar orang Yahudi yang menentang tindakan kriminal Zionisme yang melanggar norma kemanusiaan. Mereka menginginkan Israel menarik diri secara serentak dari semua wilayah yang didudukinya, dan mengatakan bahwa Israel harus menjadi sebuah negara bebas di mana semua ras dan masyarakat dapat hidup bersama dan mendapatkan perlakuan yang sama, dan bukan sebagai ‘negara Yahudi’ rasis.
Kaum Muslimin telah bersikap benar dalam menentang Israel dan Zionisme. Tapi, mereka juga harus memahami dan ingat bahwa permasalahan utama bukanlah terletak pada orang Yahudi, tapi pada Zionisme.

Di Balik Tabir Nazi: Evolusi


HARUN YAHYA


Kirim artikel ini


Nazisme lahir di tengah konflik politik yang dialami Jerman setelah Perang Dunia Pertama. Pemimpin Parti Nazi adalah Adolf Hitler, sosok yang sangat ambisius dan agresif. Hitler memiliki pandangan sangat rasis. Ia sangat meyakini keunggulan bangsa Jerman atau "Arya" di atas ras-ras lain. Ia memimpikan ras "Arya" Jerman akan segera mendirikan imperium yang bertahan selama seribu tahun.
Teori evolusi Darwin muncul untuk memberikan landasan ilmiah bagi teori rasis Hitler. Hitler juga mendapatkan dukungan ideologis dari karya Heinrich von Treitschke, sejarahwan rasis Jerman. Treitschke sangat dipengaruhi oleh teori evolusi Darwin dan mendasarkan pandangan rasisnya pada Darwinisme. Ia berkata: "Bangsa-bangsa hanya dapat berevolusi melalui perjuangan sengit, seperti pandangan Darwin tentang 'Perjuangan Untuk Mempertahankan Hidup'". Hitler juga memperoleh inspirasi dari teori Darwin tentang "Perjuangan untuk Bertahan Hidup". Judul buku terkenalnya "Mein Kampf", yang berarti "Perjuangan Saya", hanyalah pencerminan konsep Darwin ini.
Hitler, sebagaimana Darwin, menganggap ras-ras selain Eropa sedikit lebih dari kera dan menambahkan: "Hapuskan bangsa Jerman Nordik dan tak ada yang tersisa kecuali tarian kera". Dasar berpijak pandangan evolusionis kaum Nazi ada pada konsep "Eugenics". Eugenics berarti "perbaikan" ras manusia dengan membuang orang-orang berpenyakit dan cacat, serta memperbanyak jumlah individu sehat. Menurut teori Eugenics, ras manusia dapat diperbaiki dengan cara yang sama sebagaimana hewan berkualitas baik dapat dihasilkan melalui perkawinan hewan-hewan yang sehat.
Sebagaimana dapat diduga, pendukung eugenics adalah para Darwinis. Pemimpin gerakan eugenics di England adalah sepupu Charles Darwin, yakni Francis Galton, dan anaknya, Leonard Darwin.
Jelas bahwa teori eugenics adalah akibat alamiah dari Darwinisme. Fakta ini juga tampak sangat jelas di berbagai publikasi yang menyebarluaskan sains aneh ini, diantara kutipan berbunyi: "Eugenics adalah pengaturan mandiri evolusi manusia".
Yang pertama mendukung dan menganjurkan eugenics di Jerman adalah Ernst Haeckel, ilmuwan biologi evolusionis terkenal. Ia mencetuskan teori "rekapitulasi", yang menyatakan bahwa embryo spesies berbeda, menyerupai satu sama lain. Di kemudian hari diketahui bahwa Haeckel telah memalsukan gambar-gambar yang ia gunakan untuk menyebarkan teorinya. Haeckel memalsukan gambar-gambar untuk menunjukkan bahwa embryo ikan, manusia atau ayam mirip satu sama lain. Beberapa bagian dari embryo ia hilangkan dan beberapa lainnya ia rubah. Bahkan Haeckel sendiri kemudian mengaku bahwa gambar-gambar yang dibuatnya adalah palsu. Tapi, kalangan evolusionis mengabaikan pemalsuan ini demi mempertahankan teori tersebut.
Selain membuat pemalsuan ilmiah, Haeckel juga menyebarkan propaganda Eugenics. Ia manganjurkan agar bayi-bayi cacat baru lahir segera dibunuh untuk mempercepat proses evolusi pada masyarakat manusia. Ia melangkah lebih jauh dan mengusulkan agar orang-orang cacat, lemah mental dan berpenyakit genetis hendaknya langsung dibunuh saja. Jika tidak, kata Haeckel, mereka ini akan membebani masyarakat dan memperlambat evolusi.
Haeckel meninggal tahun 1919, namun kaum Nazi mewarisi gagasan biadabnya. Tak lama setelah Hitler meraih kekuasaan, ia menerapkan kebijakan Eugenics. Mereka yang lemah mental, cacat, dan berpenyakit keturunan dikumpulkan dalam "pusat-pusat sterilisasi" khusus. Orang-orang ini dianggap parasit yang megancam kemurnian ras Jerman dan menghambat kemajuan evolusi. Dalam waktu singkat, orang-orang ini kemudian dibunuh atas perintah rahasia Hitler.
Dalam upayanya mempercepat evolusi ras Jerman, Hitler telah membunuh banyak orang. Selain itu, ia melaksanakan hal lain yang "diperlukan" dalam Eugenics. Muda mudi berambut pirang dan bermata biru, yang dianggap mewakili ras murni Jerman, dianjurkan untuk saling berhubungan seks. Pada tahun 1935, ladang-ladang khusus reproduksi manusia didirikan. Perwira SS Nazi sering mengunjungi ladang ini, yang didalamnya tinggal wanita muda yang memiliki kriteria ras "Arya". Bayi-bayi haram yang lahir di ladang-ladang ini akan menjadi prajurit masa depan Imperium Jerman.
Dalam rangka memperbaiki keunggulan ras Arya, kaum Nazi menggunakan konsep Darwin. Darwin menyatakan bahwa ukuran tengkorak manusia membesar tatkala ia menaiki tangga evolusi. Kaum Nazi sangat mempercayai gagasan ini dan mengadakan pengukuran tengkorak untuk menunjukkan bahwa Jerman adalah ras unggul. Di seluruh Jerman Nazi, pengukuran dilakukan demi membuktikan bahwa tengkorak Jerman lebih besar dibanding ras-ras lain. Ciri fisik seperti gigi, mata dan rambut diperiksa berdasarkan kriteria evolusionis. Mereka yang kedapatan berukuran di luar kriteria resmi ras Jerman dibinasakan menurut kebijakan Eugenics Nazi.
Semua kebijakan aneh ini diterapkan atas nama Darwinisme. Michael Grodin, sejarahwan Amerika dan penulis buku, The Nazi Doctors and the Nurenberg Code menyatakan fakta ini. Saya pikir apa yang telah terjadi adalah adanya kesesuaian sempurna antara ideologi Nazi dan Darwinisme Sosial dan pemurnian ras ketika terjadi perkembangan di peralihan abad ke-20. Dan para dokter beranggapan bahwa terdapat penyimpangan sosial dan penyimpangan perilaku yang berhubungan secara genetis. Dan terdapat gen baik dan gen buruk. Dan Darwinisme social ini berkembang di seluruh dunia. Para dokter Nazi berkiblat ke Amerika Serikat tempat dimana mereka belajar seluk beluk pemurnian ras ini.
George Stein, peneliti asal Amerika, menjelaskan hal ini dalam majalah American Scientist, "Sosialisme nasional, atau apapun namanya, pada intinya adalah usaha pertama kali yang secara sadar dilakukan untuk membangun komunitas politis di atas sebuah landasan satu kebijakan yang jelas", kebijakan yang sejalan penuh dengan fakta ilmiah revolusi Darwin.
Sir Arthur Keith, seorang evolusionis terkenal berkata tentang Hitler: "Pemimpin Jerman, Hitler, adalah seorang evolusionis; ia dengan sengaja menjadikan Jerman sejalan dengan teori evolusi". Alasan penting lain mengapa Hitler meyakini evolusi adalah bahwa ia menganggap teori ini sebagai senjata melawan agama. Hitler sangat anti terhadap keyakinan monoteistik. Ajaran agama seperti cinta, kasih sayang dan kelembutan sangatlah bertentangan dengan model ras Arya yang bengis dan kejam. Itulah mengapa, sejak Nazi merebut kekuasaan tahun 1933, mereka bertujuan mengembalikan agama paganisme kuno pada masyarakat Jerman. Swastika, simbul yang berasal dari kebudayaan pagan kuno, menjadi simbul bagi perubahan ini.
Perayaan-perayaan Nazi di setiap penjuru Jerman ternyata merupakan penghidupan kembali ritual-ritual pagan kuno.
Seperti disebutkan sebelumnya, teori evolusi sendiri adalah warisan dari kebudayaan pagan. Di sini kita saksikan kaitan tak terpisahkan antara Paganisme, Darwinisme dan Nazisme. Semua pembunuhan yang dilakukan Nazi berawal dari kepercayaan pagan ini. Kaum Nazi menghidupkan kembali kebudayaan biadab pagan dan mendapat dukungan kuat dari teori atheis Darwin untuk membenarkannya.
Sebaliknya, kekejaman, pembunuhan dan kerusakan di bumi sangat dilarang dan dikutuk oleh agama. Dalam Alqur'an, Allah menyeru manusia kepada keadilan, kasing sayang dan kelembutan. Kekejaman dan kesombongan adalah perbuatan terkutuk. Sebagaimana Allah firmankan ayat-Nya; "...dan Allah tidak menyukai kebinasaan". (QS. Al-Baqarah [2]:205).
Benito Musolini, diktator Italia dan termasuk sekutu terpenting Hitler, juga terinspirasi oleh teori evolusi. Di masa mudanya, ia menulis artikel yang menyanjung Darwin sebagai ilmuwan terbesar yang pernah ada. Setelah meraih kekuasaan, Italia fasis menduduki Ethiopia. Ia membenarkan pendudukannya atas Ethiopia dengan pandangan rasis Darwin dan gagasan tentang perjuangan untuk bertahan hidup. Menurut Mussolini, Ethiopia adalah bangsa kelas rendah sebab mereka termasuk ras hitam; karenanya, diperintah oleh ras unggul seperti Italia sudah merupakan akibat alamiah dari evolusi. Mussolini juga terpengaruh oleh pemikiran bahwa bangsa-bangsa berevolusi melalui peperangan. Menurut Mussolini, "keengganan Inggris untuk turut dalam kancah peperangan hanya membuktikan kemunduran evolusi Imperium Inggris".
Akhirnya, imperium Nazi kalah dalam Perang Dunia Kedua dan tercatat dalam sejarah sebagai pembunuh jutaan rakyat tak berdosa. Di sisi lain, Mussolini dihukum mati oleh rakyatnya sendiri. Tetapi sungguh memprihatinkan bahwa pemikiran Darwinis, yang menyediakan landasan berpijak bagi ideologi Nazi, masih tetap bercokol.

Tipu daya iblis, syaitan dan jin




Dalam suatu pertemuan iblis, syaitan dan jin, dikatakan: "Kita tidak dapat melarang kaum muslim ke Masjid", "Kita tidak dapat melarang mereka membaca Al-Qur'an dan mencari kebenaran", "Bahkan kita tidak dapat melarang mereka mendekatkan diri dengan Tuhan mereka Allah dan Pembawa risalahNya Muhammad", "Pada saat mereka melakukan hubungan dengan Allah, maka kekuatan kita akan lumpuh." 

"Oleh sebab itu, biarkanlah mereka pergi ke Masjid; biarkan mereka tetap melakukan kesukaan mereka, TETAPI CURI WAKTU MEREKA, sehingga Mereka tidak lagi punya waktu untuk lebih mendekatkan diri kepada Allah".pada masa sama, sibukkan diri mereka dengan hal-hal kedunian sehingga melewat-lewatkan solat diakhir waktu. 

"Inilah yang akan kita lakukan," kata iblis. "Alihkan perhatian mereka dari usaha meningkatkan kedekatannya kepada Allah dan awasi terus kegiatannya sepanjang hari!". "Bagaimana kami melakukannya?" tanya para hadirin yaitu iblis, syaitan, dan jin. Sibukkan mereka dengan hal-hal yang tidak penting dalam kehidupan mereka, dan ciptakan tipudaya untuk menyibukkan fikiran mereka," 

Jawab sang iblis "Rayu mereka agar suka BELANJA, BELANJA DAN BELANJA melebihi pendapatan, SERTA BERHUTANG, BERHUTANG DAN BERHUTANG".(ceti, belian barang secara ansuran, ahlong atau credit card) lalaikanlah mereka. 

"Pujuk para isteri untuk bekerja di luar rumah sepanjang hari dan para suami bekerja 6 sampai 7 hari dalam seminggu, overtime sepanjang hari, 10 - 12 jam seminggu, ,sehingga mereka merasa bahawa hidup ini sangat kosong." "Jangan biarkan mereka mendidik dan menghabiskan waktu bersama anak-anak mereka."apa yang perlu mereka difikirkan ialah Wang! Wang! dan kemewahan sepanjang waktu. 

"Jika keluarga mereka mulai tidak harmoni, maka mereka akan merasa bahwa rumah bukanlah tempat mereka melepaskan lelah bila pulang dari bekerja". "Dorong terus cara berfikir seperti itu sehingga mereka tidak merasa adanya ketenangan di rumah." 

"Hasut mereka untuk membunyikan radio atau kaset selama mereka berkenderaan". "Dorong mereka untuk menonton TV, VCD, CD dan PC di rumah. Sepanjang hari. Bunyikan muzik terus menerus di semua restoran maupun pusat membeli-belah di dunia ini." 

"Hal ini akan mempengaruhi fikiran mereka dan merosak hubungan mereka dengan Allah dan RasulNya" 

"Penuhi meja-meja rumah mereka dengan majalah-majalah dan tabloid". "Sajikan mereka dengan berbagai berita dan gosip selama 24 jam sehari". 

"Serang mereka dengan berbagai iklan-iklan di jalanan". "Banjiri kotak surat mereka dengan informasi tak berguna, katalog-katalog, undian-undian, tawaran-tawaran dari berbagai macam iklan. 

"Muatkan gambaran wanita yang cantik itu adalah yang berbadan langsing dan berkulit mulus di majalah dan TV, untuk menggoda para suami hingga mereka terfikir bahwa PENAMPILAN itu menjadi unsur terpenting, sehingga membuat para suami tidak tertarik lagi pada isteri-isteri mereka" 

"Buatlah para isteri menjadi sangat letih pada malam hari, tiada masa melayan suami dan kerenah anak-anak, buatlah mereka sering sakit kepala". 

"Jika para isteri tidak memberikan cinta yang diinginkan sang suami, maka akan mulai mencari hiburan di luar". "Hal inilah yang akan mempercepatkan retaknya sesebuah keluarga" 

"Terbitkan buku-buku cerita untuk mengalihkan kesempatan mereka untuk mengajarkan anak-anak mereka akan makna dan kepentingan bersolat." 

"Sibukkan mereka sehingga tidak lagi punya waktu untuk mengkaji bagaimana Allah menciptakan alam semesta. Arahkan mereka ke tempat-tempat hiburan, fitness, konsert2, panggung2 wayang dan pusat2 yang melekakan" 

"Buatlah mereka menjadi SIBUK, SIBUK DAN SIBUK." "Perhatikan, jika mereka jumpa dengan orang soleh, bisikkan gosip-gosip dan percakapan tidak berfaedah, sehingga percakapan mereka tidak mendatangkan apa-apa pahala sebaliknya berbuat dosa semata-mata. 

"Isi kehidupan mereka dengan keindahan-keindahan semua yang akan membuat mereka tidak punya waktu untuk mengkaji kebesaran Allah." "Dan Dengan segera mereka akan merasa bahwa rezeki, kebaikan/kesihatan keluarga adalah merupakan hasil usahanya yang kuat (bukan atas izin Allah)." 

PASTI BERHASIL, PASTI BERHASIL." "RENCANA YANG BAGUS." Iblis, syaitan dan jin kemudian pergi dengan penuh semangat melakukan tugas MEMBUAT MUSLIMS MENJADI LEBIH SIBUK, LEBIH KELAM KABUT, DAN SENTIASA HURA-HURA". "Dan hanya ada sedikit waktu saja untuk beribadat kepada Allah maha Pencipta." 

"Tidak lagi punya waktu untuk bersilaturahmi dan saling mengingatkan akan Allah dan RasulNya". Sekarang pertanyaan saya adalah, "APAKAH RENCANA IBLIS INI AKAN BERHASIL???" 


"ANDALAH YANG MENENTUKAN..!!!" 

Wassalam ...

25 Pesanan Luqmanul Hakim

01 - Hai anakku: ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yg dalam, banyak manusia yg karam ke dalamnya. Bila engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan SAMPAN yg bernama TAKWA, ISInya ialah IMAN dan LAYARnya adalah TAWAKKAL kepada ALLAH.
02 - orang - orang yg sentiasa menyediakan dirinya utk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan dari ALLAH. Orang yg insaf dan sedar setalah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa menerima kemulian dari ALLAH juga.
03 - Hai anakku; orang yg merasa dirinya hina dan rendah diri dalam beribadat dan taat kpd ALLAH, maka dia tawadduk kepada ALLAH, dia akan lebih dekat kepada ALLAH dan selalu berusaha menghindarkan maksiat kepada ALLAH.
04 - Hai anakku; seandainya ibubapamu marah kepadamu kerana kesilapan yang dilakukanmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman.
05 - Jauhkan dirimu dari berhutang, kerana sesungguhnya berhutang itu boleh menjadikan dirimu hina di waktu siang dan gelisah di waktu malam.
06 - Dan selalulah berharap kpd ALLAH tentang sesuatu yg menyebabkan untuk tidak menderhakai ALLAH. Takutlah kpd ALLAH dengan sebenar benar takut ( takwa ), tentulah engkau akan terlepas dr sifat berputus asa dari rahmat ALLAH.
07 - Hai anakku; seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seorang yg telah rosak akhlaknya akan sentiasa banyak melamunkan hal hal yg tidak benar. Ketahuilah, memindahkan batu besar dr tempatnya semula itu lebih mudah drpd memberi pengertian kpd orang yg tidak mahu mengerti.
08 - Hai anakku; engkau telah merasakan betapa beratnya mengankat batu besar dan besi yg amat berat, tetapi akan lebih lagi drpd semua itu, adalah bilamana engkau mempunyai tetangga (jiran) yg jahat.
09 - Hai anakku; janganlah engkau mengirimkan orang yg bodoh sebagai utusan. Maka bila tidak ada orang yang cerdik, sebaiknya dirimulah saja yang layak menjadi utusan.
10 - Jauhilah bersifat dusta, sebab dusta itu mudah dilakukan, bagaikan memakan daging burung, padahal sedikit sahaja berdusta itu telah memberikan akibat yg berbahaya.
11 - Hai anakku; bila engkau mempunyai dua pilihan, takziah orang mati atau hadir majlis perkahwinan, pilihlah utk menziarahi orang mati, sebab ianya akan mengingatkanmu kepada kampung akhirat sedang kan menghadiri pesta perkahwinan hanya mengingatkan dirimu kepada kesenangan duniawi sahaja.
12 - janganlah engkau makan sampai kenyang yg berlebihan, kerana sesungguhnya makan yg terlalu kenyang itu adalah lebih baiknya bila makanan itu diberikan kpd anjing sahaja.
13 - Hai anakku; janganlah engkau langsung menelan sahaja kerana manisnya barang dan janganlah langsung memuntahkan saja pahitnya sesuatu barang itu, kerana manis belum tentu menimbulkan kesegaran dan pahit itu belum tentu menimbulkan kesengsaraan.
14 - Makanlah makananmu bersama sama dengan orang orang yg takwa dan musyawarahlah urusanmu dengan para alim ulamak dengan cara meminta nasihat dari mereka.
15 - Hai anakku; bukanlah satu kebaikan namanya bilamana engkau selalu mencari ilmu tetapi engkau tidak pernah mengamalkannya. Hal itu tidak ubah bagaikan orang yg mencari kayu bakar, maka setelah banyak ia tidak mampu memikulnya, padahal ia masih mahu menambahkannya.
16 - Hai anakku; bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, maka ujilah terlebih dahulu dengan berpura pura membuat dia marah. Bilamana dalam kemarahan itu dia masih berusaha menginsafkan kamu,maka bolehlah engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidak demikian, maka berhati hatilah.
17 - selalulah baik tuturkata dan halus budibahasamu serta manis wajahmu, dengan demikian engkau akan disukai orang melebihi sukanya seseorang terhadap orang lain yg pernah memberikan barang yg berharga.
18 - Hai anakku; bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanyasebagai orang yg tidak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun biarkanlah dia yg mengharapkan sesuatu darimu.
19 - Jadikanlah dirimu dalam segala tingkahlaku sebagai orang yg tidak ingin menerima pujian atau mengharap sanjungan orang lain kerana itu adalah sifat riya~ yg akan mendatangkan cela pd dirimu.
20 - Hai anakku; janganlah engkau condong kpd urusan dunia dan hatimu selalu disusahkan olah dunia saja kerana engkau diciptakan ALLAH bukanlah untuk dunia sahaja. Sesungguhnya tiada makhluk yang lebih hina daripada orang yang terpedaya dengan dunianya.
21 - Hai anakku; usahakanlah agar mulutmu jangan mengeluarkan kata kata yg busuk dan kotor serta kasar, kerana engkau akan lebih selamat bila berdiam diri. Kalau berbicara, usahakanlah agar bicaramu mendatangkan manfaat bagi orang lain.
22 - Hai anakku; janganlah engkau mudah ketawa kalau bukan kerana sesuatu yg menggelikan, janganlah engkau berjalan tanpa tujuan yg pasti, janganlah engkau bertanya sesuatun yang tidak ada guna bagimu, janganlah mensia siakan hartamu.
23 - Barang sesiapa yg penyayang tentu akan disayangi, sesiapa yg pendiam akan selamat daripada berkata yg mengandungi racun, dan sesiapa yg tidak dapat menahan lidahnya dr berkata kotor tentu akan menyesal.
24 - Hai anakku; bergaullah rapat dengan orang yg alim lagi berilmu. Perhatikanlah kata nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati ini mendengarkan nasihatnya, hiduplah hati ini dengan cahaya hikmah dari mutiara kata katanya bagaikan tanah yg subur lalu disirami air hujan.
25 - Hai anakku; ambillah harta dunia sekadar keperluanmu sahaja, dan nafkahkanlah yg selebihnya untuk bekalan akhiratmu. Jangan engkau tendang dunia ini ke keranjang atau bakul sampah kerana nanti engkau akan menjadi pengemis yang membuat beban orang lain. Sebaliknya janganlah engkau peluk dunia ini serta meneguk habis airnya kerana sesungguhnya yg engkau makan dan pakai itu adalah tanah belaka. Janganlah engkau bertemankan dengan orang yg bersifat talam dua muka, kelak akan membinasakan dirimu.
Allahuaklam

Lelaki acuan Al-Quran

For us to ponder upon......... 



Lelaki Acuan Al-Quran Ialah Seorang Lelaki Yang Beriman 
Yang Hatinya Disaluti Rasa Taqwa Kepada Allah SWT 
Yang Sentiasa Haus Dengan Ilmu 
Yang Sentiasa Dahaga Dengan Pahala 
Yang Solatnya Adalah Maruah Dirinya 
Yang Tidak Pernah Takut Berkata Benar 
Yang Tidak Pernah Gentar Untuk Melawan Nafsu 

Lelaki Acuan Al-Quran Ialah Lelaki Yang Menjaga Tuturkatanya 
Yang Tidak Bermegah Dengan Ilmu Yang Dimilikinya 
Yang Tidak Bermegah Dengan Harta Dunia Yang Dicarinya 
Yang Sentiasa Berbuat Kebaikan Kerana Sifatnya Yang Pelindung Yang 
Mempunyai Ramai Kawan Dan Tidak Mempunyai Musuh Yang Bersifat Jembalang 

Lelaki Acuan Al-Quran Ialah Lelaki Yang Menghormati Ibubapanya Yang 
Sentiasa Berbakti Kepada Kedua Orang Tua Dan Keluarga 
Yang Bakal Menjaga Keharmonian Rumahtangga 
Yang Akan Mendidik Anak-Anak Dan Isteri Mendalami Agama Islam Yang 
Mengamalkan Hidup Penuh Kesederhanaan Kerana Dunia Baginya Adalah rumah 
Sementara Menunggu Akhirat 

Lelaki Acuan Al-Quran Sentiasa Bersedia Untuk Agamanya 
Yang Hidup Di Bawah Naungan Al-Quran Dan Mencontohi Sifat Rasulullah SAW 
Yang Boleh Diajak Berbincang Dan berbicara 
Yang Sujudnya Penuh Kesyukuran Dengan Rahmat Allah Ke Atasnya 

Lelaki Acuan Al-Quran Tidak Pernah Membazirkan Masa 
Yang Matanya Kepenatan Kerana Kuat Membaca 
Yang Suaranya Lesu Kerana Penat Mengaji Dan Berzikir 
Yang Tidurnya Lena Dengan Cahaya Keimanan 
Yang Bangun Subuhnya Penuh Dengan Kecerdasan 
Kerana Sehari Lagi Usianya Bertambah Penuh Kematangan 

Lelaki Acuan Al-Quran Sentiasa Mengingati Mati 
Yang baginya Hidup Di Dunia Adalah Ladang Akhirat 
Yang Mana Buah Kehidupan Itu Perlu Dibajai Dan Dijaga Meneruskan 
Perjuangan Islam Sebelum Hari Kemudian 

Lelaki Acuan Al-Quran Ialah Lelaki Yang Tidak Mudah Terpesona Dengan Buaian Dunia Kerana Dia Mengimpikan Syurga 
Di Situlah Rumah Impiannya Bersama Wanita Acuan Al-Quran. 
(Yang ni kalau saya ada jumpa artikelnyer nanti saya post kat sini 
------------------------------------------------------------------------------------

Kubur Setiap Hari Menyeru Manusia Sebanyak Lima Kali; 
1. Aku rumah yang terpencil, maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.

2. Aku rumah yang gelap, maka teranglah aku dengan selalu solat malam. 

3. Aku rumah penuh dengan tanah dan debu, bawalah amal soleh yang menjadi hamparan. 

4. Aku rumah ular berbisa, maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar. 

5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir, maka banyaklah bacaan "Laa ilaha illallah, Muhammadur Rasulullah", supaya kamu dapat jawapan kepadanya. 

Lima Jenis Racun dan Lima Penawarnya; 
1. Dunia itu racun, zuhud itu ubatnya. 
2. Harta itu racun, zakat itu ubatnya. 
3. Perkataan yang sia-sia itu racun, zikir itu ubatnya. 
4. Seluruh umur itu racun, taat itu ubatnya. 
5. Seluruh tahun itu racun, Ramadhan itu ubatnya. 

TEKA TEKI IMAM GHAZALI...


by qahar 


1. Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia? 
2. Apakah yang paling jauh daripada diri kita di dunia? 
3. Apakah yang paling besar di dunia? 
4. Apakah yang paling berat di dunia? 
5. Apakah yang paling ringan di dunia? 
6. Apakah yang paling tajam di dunia? 

Pada suatu hari Imam Ghazali berkumpul bersama-sama 
dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya beberapa 
soalan: 

PERTAMANYA beliau bertanya apakah yang paling dekat 
dengan diri kita di dunia lalu muridnya menjawab :" 
Orang tua, guru, kawan dan sahabat". Imam Ghazali 
menjelaskan bahawa semua jawapan yang diberikan adalah 
benar tetapi jawapan yang paling tepat sekali bagi 
soalan ini ialah 'mati'. Sila rujuk surah Ali 'Imran 
ayat 185 

KEDUANYA beliau bertanya apakah yang paling jauh 
daripada diri kita di dunia lalu muridnya menjawab :" 
negara China, bulan, matahari dan bintang". Lalu Imam 
Ghazali menegaskan bahawa semua jawapan yang diberi 
adalah betul tetapi yang paling betul ialah 'masa 
lalu'. Walau dengan apa cara sekali pun kita tidak 
akan dapat kembali ke amasa lalu. Oleh sebab itu kita 
mesti menjaga hari ini dan hari mendatang dengan 
amalan soleh agar kita tidak sesal di kemudian hari 
nanti. 

KETIGANYA beliau bertanya tentang apakah yang paling 
besar di dunia ini lalu muridnya menjawab: " Gunung, 
bumi, matahari". Lalu Imam Ghazali menjelaskan bahawa 
semua jawapan yang diberi adalah tepat tetapi yang 
paling tepat ialah 'nafsu'. Maka kita mesti 
berhati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu 
mengheret kita ke neraka jahannam. Rujuk surah 
al-A'raf ayat 179 

KEEMPAT beliau bertanya tentang apakah yang paling 
berat di dunia lalu murudnya menjawab :" Besi, gajah". 
Imam Ghazali mengatakan bahawa semua jawapan adalah 
benar tetapi yang paling benar ialah 'menanggung 
amanah'. Segala tumbuhan, binatang, gunung ganang 
tidak sanggup memikul amanah tetapi manusia sanggup 
memikulnya ketika Allah meminta untuk memikul amanah 
khalifah di bumi. Manusia ramai yang rosak dan binasa 
kerana tidak mampu memikul amanah dengan baik akibat 
kecuaian dan kedegilan mereka dalam mengikut lunas 
yang telah ditetapkan oleh syarak. 

KELIMA beliau menyoal tentang apakah yang paling 
ringan di dunia lalu muridnya menjawab :" Kapas, 
angin, debu dan awan". Imam Ghazali menyatakan bahawa 
semua jawapan yang diberi adalah benar tetapi yang 
paling benar ialah 'meninggalkan sembahyang' kerana 
manusia sering mempermudah dan meringankan sembahyang 
disebabkan terlalu mementingkan urusan dunia. 

KEENAM beliau bertanya tentang apakah yang paling 
tajam di dunia lalu muridnya menjawab :' Pedang". Imam 
Ghazali mengatakan bahawa jawapan itu adalah betul 
tetapi yang paling betul ialah 'lidah manusia' di mana 
disebabkan lidah maka manusia suka menyakiti dan 
melukai perasaan orang lain sehingga berlakunya 
perbalahan dan perpecahan. 


kesimpulanya ialah : 

Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia? 
MATI 
Apakah yang paling jauh daripada diri kita di dunia? 
MASA LALU 
Apakah yang paling besar di dunia? 
NAFSU 
Apakah yang paling berat di dunia? 
MENANGGUNG AMANAH 
Apakah yang paling ringan di dunia? 
MENINGGALKAN SOLAT 
Apakah yang paling tajam di dunia? 
LIDAH MANUSIA

TAHAP-TAHAP AL GHAZWUL FIKRI


Tidak dapat diterima dengan mudah jika ada orang mengatakan keujudan imprialis dan pengaruh barat di dunia Islam sebagai kebetulan. Keujudan ini telah didorong oleh sebab-sebab tertentu.
Ia bermula dari keujudan ketenteraan, keujudan ala Istishraq ( bercambahnya usaha mengasaskan bahagian kajian ketimuran ) , lantas keujudan missionary. Kemudian berulang semula keujudan tentera di negara Islam ( dengan penaklukkan dan usaha-usaha menghancurkan sistem khilafah Islamiah yang berpusat di Turkey ). Kemudian penaburan faham yang memisah agama dari negara ( secularisme ). Selepas itu disebar luaskan pula faham kebangsaan. Diikuti dengan usaha terakhir melebur musnahkan sistem Khilafah Islamiah.
Penjajah tidak cukup dengan usaha yang demikian sahaja, tetapi malah ditinggalkan pula golongan-golongan penjajah dari kaym peribumi itu sendiri yang dimandatkan untuk memainkan peranan merubah seluruh tatacara hidup, nilai akhlak dan sistem pemerintahan serta sosial umat kearah yang diredhai oleh tuan-tuan mereka; kaum penjajah.
Peringkat atau priode ini, atau apa yang dinamakan orang sebagai Al Ghazwul terbahagi kepada tiga.

  1. Peringkat sebelum kejatuhan Khilafah Islamiah.

  2. Peringkat pengganyangan sistem khilafah.

  3. peringkat setelah Runtuhnya Negara Khilafah.

i. Peringkat sebelum kejatuhan Khilafah Islamiah
i. Perang Salib
Ada pihak yang mengatakan bahawa motif asas beerlakunya perang salib ialh kerana hasrat mencari sumber kekayaan ekonomi. Tetapi dari penelitian sejarah ternyata andaian itu meleset. Yang mendorong orang-orang kristian melancarkan perang salib adalah perasaan fanatik terhadap agama mereka dan kebencian mereka yang meluap-luap terhadap Islam dan pengikutnya.
Mengikut Lorthop Stodard orang yang mula-mula menyeru supaya dilancarkan perang salib ialah Pope Salvester V tahun 1002 M, Tetapi saruannya tidak mendapat sahutan. Selepas itu ialah Pope Grigorious tahun 1075 M. Dalam buku sejarah Pope oleh Ferdenand Haifward menerangkan bagaimana golongan Pope Dan pendeta kristian ini berusaha mengapi-apikan raja-raja Eropah agar melancarkan perang suci ( menurut mereka ) terhadap orang Islam . Akhirnya pada tahun 1097 bermulalah peperangan salib.
Satu demi satu serangan dilancarkan. Tiap serangan menghadapi serangan balas yang sengit dan seru dari pejuang-pejuang Islam. Kalah menang silih berganti dibeberapa kawasan. Tapi kekalahan Luis Raja Perancis yang memimpin arus serangan salib yang ke lapan di Manshurah, Mesir membawa banyak perubahan dalam taktik menyarang negara-negara Islam. Luis telah menebus dirinya dari tawanan dengan bayaran yang cukup mahal. Sekembalinya dari tawanan beliau berkesimpulan bahawa amat sukar sekali untuk menang dalam pertarungan menghadapi Islam dan umatnya secara fizikal. Roh jihad yang dipancarkan oleh ajaran Al-Quran begitu hebat melahirkan keberanian, kecekalan dan kepahlawanan yang sukar ditandingi. Akidah Islam yang menjadi base yang pejal terhadap tentera islam itu amat bahaya. Sebab itu mesti dicari jalan lain. Jalan yang menghancurkan base itu. Jalan itu ialah dengan Al ghazwul Fikri.
ii. Peringkat Istishraq
Orang-orang Eropah haruslah mengkaji segenap aspek tamadun Islam; aspek akidah dan syariahnya. Kemudian pengetahuan itu digunakan sebaik-baiknya menghancurkan umat Islam itu sendiri dengan memadamkan roh jihad dan cinta syahid.
Berikutan dengan itu lahirlah penulis-penulis dari Barat yang menghuraikan analisa-analisa mengelirikan tentang Islam dengan lebel ilmiah. Quran buatan Muhammad. Sahabat-sahabatnya yang mudah tertipu telah menerimanya sebagi wahyu Tuhan. Baik Quran atau Qias telah dianggap sama sahaja statusnya dan dicampur baurkan atas dasar ianya ciotaan insan. Ajakan supaya mengamalkan tasawur Islam dalam bentuk dan cara yang tidak sihat dilaungkan untuk dapat memalingkan umat dari jihad dalam seluruh menifestasinya.
Kajian-kajian ketimuran ( Istishraq ) bermula di Sepanyol dalam kurun ke lapan hijrah. Alfons, raja Qishtale meminta jasa baik Michael Scot untuk memikul tanggungjawab ini. Michail Scot pun mengumpulkan beberapa orang pendita Nasrani untuk menterjemahkan beberapa kitab bahasa Arab ke bahasa Perancis.
Kian lama usaha ini semakin luas skopnya sehingga diterjemahkan kitab dalam berbagai bidang ilmu pengetahuan. Bahkan dalam zaman mula dicipta mesin cetak ada diperuntukkan mesin cetak Arab untuk mencetak buku-buku Arab yang menjadi teks book di pusat-pusat Pengajian Tinggi Eropah.
Golongan-golongan musuh Islam telah berjaya sedikit sebanyak mengelirukan akidah Islam, melumpuhkan semangat jihad dengan memisahkan secara negetif antara akidah dan perlaksanaan syariah, antara kerohanian Islam dan kebatinan jahiliah. Mereka bekerja keras untuk menggambarkan bahawa Islam itu suatu agama yang fokusnya sama seperti kristian iaitu untuk ibadah dalam erti sempit. Akhirnya tersebar luaslah faham memisahkan agama daru negara atau pemerintahan secularisme.
Bagi mereka Islam yang tulen dan lengkap menjadikan umatnya mempunyai 'sosial political power' dan menghalang kerja-kerja penjajah . Sebab itu Islam harus ditetas atau digelapkan sebahagiannya seberapa dapat.
Tulisan para orientalis di zaman itu dan mungkin juga sekarang bukan hanya untuk menyerang orang-orang islam tetapi juga untuk menjadi benteng tahanan agar orang barat itu sendiri tidak dapat melihat Islam sebagaimana hakikatnya. Sebab gambaran baik yang dibawa oleh sebahagian tentera salib yang kembali dari medan perang tenteng Islam dan umatnya telah menarik beberapa kalangan memeluk Islam.
Pada awal kurun ke tiga belas hijrah kajian ketimuran cuba membayangkan sikap objektifnya dan mendakwa bahawa kajian-kajianya bersandarkan Scientific Mathod dan demi ilmu semata-mata. Dikota-kota Eropah mula dibuka department bahasa-bahasa Timur, Arab, Parsi, Turkey, Urdu, Melayu dan seteruanya.
Tujuan utamanya ialah untuk melahirkan pakar-pakar hal ehwal keislaman untuk membantu penjajah memainkan peranannya memaju dan memakmurkan negara-negara itu dengan dengan menghisap kekeyaannya. Kemudian anak-anak jajahan berduyun-duyun datang mempelajari ilmu-ilmu yang diajar oleh pakar-pakar mereka lalu meninggalkan kesan pemikiran yang buruk. Dari pusat-pusat kajian ketimuran ini orientalis barat dapat masuk menyelinap ke pusat-pusat pengajian tinggi Islam yang penting.
Kajian ketimuran juga bertujuan menyokong serta membantu usaha perluasan daerah yang dilakukan oleh penjajah. Di samping memisahkan umat Islam dari sumber ajaran Islam yang murni. Ini akan menimbulkan rasa menyerah kalah dan kerdil berhadapan dengan cara hidup barat dan nilai barat.
Banyak dari golongan yang terpelajar dan setengah terpelajar dari anak peribumi yang telah menjadi mangsa Ghazwul Fikri ini. Kalau di Mesir boleh kita sebutkan seperti Taha Husin, Kasim Amin pelopor women, lib, Husin Fauzi, Ali Abdur Raziq dan seterusnya.
Golongan-golongan ini telah menelan mentah-mentah method orientalis dan meniru segenap perasaan dan laku guru mereka. Sikap mereka ketara benar bertentangan dengan Islam dan adab Islamiah. Penentangan pena dengan fikiran mereka terhadap golongan cendiakawan seagama dan sebangsa lebih ganas dan panas dari orientalis itu sendiri.
Ringkasnya orientalis telah memainkan peranan dan menghasilkan kesan berikut:-

  1. Hampir setiap isu besar yang mengelirukan dan boleh memalingkan umat dari ajaran Islam yang lurus pasti di belakangnya ada bercokol orang-orang tersebut. Golongan orientalis itu kadangkala melemparkan isu tertentu lalu disambut oleh anak didik mereka dan penulis-penulis yang yang telah diibaratkan fikiran dan menjadi pengikut setia mereka. Seruan mempopularkan penggunaan bahasa Arab pasaran umpamanya telah ditaja oleh Willmor dan disambut oleh Selamah Musa dan Ahmad Luthfi Sayyid. Seruan kedaerahan atau kebangsaan sempit yang ditaja oleh Cromer disambut oleh Thaha Husin dan sebagainya.

  2. Melentur teks-teks authentic mengikut kemahuan fikiran yang dipimpin oleh nafsu mereka. Mereka sewenang-wenangnya menolak atau menerima teks-teks yang mereka senangi. kadangkala mereka menyalah ertikan dan menyelewengkan teks-teks nukilan itu sendiri.

  3. Sumber rujukan, mereka olah dan ambil ikut suka. Untuk mencari kepastian tentang sejarah Hadis Nabi mereka rujuk kepada buku rujukan kesusasteraan. Untuk mencari tentang kepastian dalam soal tarikh fiqh mereka merujuk kitab sejarah. Mereka menerima bulat tulisan Addumairi dalam kitabnya "Al Hayawan" dan menolak riwayat Imam Malik dalam kitabnya "Al muwaththa".

  4. Beberapa kekaburan mereka jalin dan kaitkan sehingga seolah suatu gambaran lenkap tentang sesuatu yang dianggap benar seperti yang dibuat oleh seorang orientalis German, apabila ia mencetak kitab "Ariddah" secara demikian. Kemudian ia mendakwa bahawa buku itu adalah karya Al Hafiz Ibnu Hajar.

  5. Para orientalis menunjul-nunjulkan dalam tulisan mereka tentang kebaikan, kejujuran golongan . Sedangkan golongan itu bukan sahaja tidak dapat membuktikan dakwaan itu semasa mereka memegang kuasa pada kurun ke empat hijrah bahkan sudah jelas dan ketara tembeleng mereka menjadi alat golongan anti Islam, alat Yahudi, bersama-sama dengan yahudi tersebut menghancurkan negara Islam.

  6. Mereka berusaha menghidupkan semula pusaka kebatinan majusi dan hindu untuk mencemarkan kemurnian agama Islam. Ini jelas dapat dikesan bila kita melihat usaha mereka yang gigih mentahqiqMakhthuthat lama tentang aliran-aliran itu yang mengandungi unsur ilhad, ibahiah, wehdatu wujud,hulul dan kitab-kitab syair yang liar.

  7. Kesan yang paling bahaya ditinggalkan oleh mereka ialah kecenderongan menganggap karangan dan kajian orientalis itu sebagai bahan rujukan asa dalam bidang sejarah, bahasa, sirah, fiqh, akidah dan sebagainya.
Mereka telah menghasilkan karya-karya rujukan yang mengandungi pengeliruan dan pengkaburan seperti"Dasiratul Ma'aruf Al Islamiah , Al Munjid Fillughah Wal Ulum Wal Adab, Al Mausu'ah'Arabiah Al 'Muyassarah.
Sebab itu pengkaji muslim yang menggunakan sumber-sumber ini haruslah teliti dan hati-hati.
Di samping orientalis yang berniat buruk ada juga orientalis yang agak objektif yang memberikan penghargaan yang tinggi kepada Islam dan ajarannya, seperti Thomas Carlil, Tolostoy dan lain-lain.
iii. Utusan Mubaligh Atau Missionary Kristian
Gerakan missionary kristian di samping menjalankan pendekatan secara peribadi juga mengambil langkah berikut:-

  1. Membuka institut dan sekolah-sekolah Convent di seluruh negara Islam termasuk negara Khilafah Islamiah sendiri. Sekolah-sekolah tersebut mengasuh anak dan jenerasi baru umat Islam mengikut secara tersendiri. Jika ia gagal memesongkan akidah anak itu maka cukuplah ia telah dapat menanamkan benih prasangka dan ragu terhadap beberapa aspek agama mereka.

  2. Biasiswa yang diperuntukan untuk anak-anak jajahan melanjutkan pelajaran mereka di barat telah digunakan juga untuk membentuk perwatakan anak-anak itu sebagaimana yang mereka kehendaki. Contoh yang cukup terang ialah seperti yang telah terjadi kepada Ra'faah Thahthawi dan banyak lagi yang lain-lain.

  3. Usaha-usaha kebajikan yang disadurkan dengan pengaruh dan dakwah kristian seperi hospital, pertolongan cemas dan lain-lain.

  4. Ceramah-ceramah agama, buku-buku, majalah, akhbar dan siaran berkala juga menjadi salah satu cara mengembangkan faham dan sudut pandangan kristian.

  5. Beberapa siri konggeris ketua-ketua pengembang agama kristian telah diadakan juga.
Tidak banyak yang diketahui tentang resolusi konggeris-konggeris kristian itu. Sedikit sekali butir-butir yang sampai ke pengetahuan kita. Tapi dalam satu pertemuan yang diadakan di dalam rumah salah seorang pemimpin Mesir Ahmad 'Urabi konggeris telah membincangkan:-

  1. cara-cara mengkristiankan orang-orang Islam.

  2. Menimbulkan kemusykilan luasnya peluang belajar untuk semua orang ( di Mesir ) Azhar mempunyai harta wakaf yang banyak. Ini membolehkan pengajian bebas dari yuran atau apa bayaran.
Untuk menghadapi gejala ini sekreteriat konggeris telah mengesyorkan agar didirikan satu institut agama kristian untuk mengkristian anak-anak kaum muslimin tempatan.
Pendita Zuwaimee menyarankan perlunya kristian dikembangkan oleh anak bangsa itu sendiri atau dari kalangan mereka kerana pohon itu patutlah ditetas oleh salah satu dari rumpunnya juga.
Pada akhirnya para peserta konggeris optimis akan mendapat kejayaan kerana tanda-tanda menunjukkan bahawa orang-orang Islam telah begitu kagum dan terpesona menghirup ilmi-ilmu barat tanpa reservation. Mereka semakin cenderong melepas bebaskan wanita-wanita mereka untuk bersosial.
Dalam konggeris yang diadakan di Lucknow India tahun 1329 H/1911 M, antara lain ketetapannya ialah sebagai berikut :-
"Perlu dan mendesak sekali diwujudkan sekolah yang khusus untuk tujuan missionary di Mesir".
"Perlunya golongan wanita disertakan dalam usaha mengkristiankan wanita-wanita Islam dan anak-anak mereka".
Usaha-usaha mereka kini tidak lagi terpusat kepada mengajak orang-orang Islam memeluk agama kristian tetapi malah cuba mencacatkan Islam dan mengurangkan nilainya di mata ramai.
iv. Usaha-usaha Merobohkan Negara Khilafah
Gerakan missionary telah berjaya sedikit sebanyak menimbulkan kerosakan jiwa dan kekeliruan fikiran. Tetapi itupun belum cukup. Harus ditokok dengan pukulan ketenteraan dan politik. Dua negara besar ketika itu berbakat untuk membolot daerah-daerah di bawah kekuasaan kerajaan khilafah Islamiah Turkey.
Di pertengahan kurun ke sembilan belas ( 1875 M ) bersamaan tahun 1274 Hijrah Inggeris berjaya menjajah India maka kekuasaan berpindah daripada milik syarikat India Timur kepada kerajaan Inggeris. Dengan nemikian tamatlah riwayat salah satu kerajaan terbesar Islam yang lahir di awal kurun ke enam belas. Iaitu kerajaan Moghol atau Taimuriah.
Dalam tahun yang sama tentera Perancis merempuh masuk ke Sahara Barat Utara Afrika menawan Al Jeria pada tahun 1630 M/1246 H. Berikutan dengan itu Inggeris berjaya menduduki Mesir, iaitu pada tahun 1882/1300.
Syria dan Lebanon dapat dikuasai oleh Perancis selepas Perang Dunia Pertama tahun 1920/1338. Di samping armada-armada bersenjata dibawa bersama sebuah kapal yang sarat berisi pelacur. Apabila kapten kapal tersebut ditanya, beliau menjawab dengan licik; Armada-armada bersenjata itu mungkin akan hilang kesannya. Adapun armada jenis ini maka kesannya tidak akan hilang sama sekali.
ii.Peringkat Pengganyangan Sistem Khilafah
Peringkat ini di dahului dengan didirikan negara Yahudi di Palestin. Tetapi sebelum itu umat Islam harus dibius dengan faham Secularisme. Fahaman yang memisahkan agama dari urusan dan pentadbiran negara. Membenamkan ayat-ayat yang jelas memerintahkan kaum muslimin supaya memerintah dengan sistem perundangan Islam, sistem politik Islam, sistem ekonomi Islam dan seterusnya.
Alam fikiran yang fragmented ala secularisme ini amat asing sekali dalam pemikiran Islam. Ia lahir di barat hasil pertembungan kuasa gereja yang pernah berperanan jahat menghasut dan mendorong raja-raja kristian menyerang negara-negara Islam dengan pihak berkuasa awam. Kejahatan mereka bukan sahaja mengharong tetapi malah menyekat perkembangan ilmu pengetahuan dengan meluahkan golongan saintis atau cendiakawan yang berbeza pendapat dengan gereja.
Islam tidak pernah melakukan jenayah seperti ini. Islam tidak mengenal alam fikiran yang menganggap bahawa sikap dan tindak umatnya baik dalam bidang apapun terlepas dari penilaian agama.
Konsep secularisme telah diterima oleh Parti Kemajuan Bersatu Turkey. Parti tersebut menajakan konsep ini. Akhirnya ia berjaya menurunkan Sultan A. hamid dari takhtanya. Kerajaan Civilian memerintah dan sultan tidak punya apa-apa kekuasaan.
Dari sudut lain diusahakan penunjulan semangat dan fahaman kebangsaan sempit. Tuekey dengan kebangsaan Thurainiahnya. Arab dengan kebangsaan Arabnya. Di Turkey parti kemajuan bersatu penajanya. Di sebelah Arab Syarif Husin di Hijaz. Beliau di bantu oleh spy British Laurance kerana percayakan kepada ketulusan dan kejujurannya. Babak berikutnya ialah peperangan antara kebangsaan Arab dibantu oleh tentera British menentang tentera khilafah Islamiah Turkey. Tentera kebangsaan Arab bersekongkol dengan Inggeris untuk merampas Syiria yang di bawah kekuasaan Islam Turkey.
Dengan tipu daya dan fitnah dengan percatuan politiik yang licin negara khilafah Islamiah dapat ditumbangkan oleh penjajah dan kuncu-kuncunya. Di samping itu kalau kita lihat di sudut yang lain maka kita dapati syarat penjajah untuk menyerahkan kekuasaan negara Turkey pada golongan Kamal Ata Turk ialah :-

  1. Memutuskan langsung hubungan negara itu dengan Islam.

  2. Menyingkirkan sistem khilafah.

  3. Membuang negeri penyokong-penyokong sistem khilafah dari para ulama dan pemimpin masyarakat.

  4. Menggubal perlembagaan baru yang secular untuk menggantikan perlembagaan lama.
Alasan yang sering diberikan dalam menjatuhkan sistem khilafah ini ialah kerana ia telah lemah dan menyeleweng. tetapi yang anehnya way out yang dipilih bukan memulihkan tetapi ialah menghapuskan kekuasaan kuasa khilafah itu sendiri.
Alasan lain ialah untuk membawa Turkey menjadi negara besar dan terkemuka. Tetapi telah sekian lama ia malah menjadi negara yang kurang ter kemuka. pada hal dengan khulafah Islamiah Turkey menduduki tempat yang istimewa. Demikianlah nasib malang yang menimpa negara khilafah itu.
iii. Peringkat Setelah Kejatuhan Sistem Khilafah
Setelah Al Jeria dijajah oleh Perancis tahun 1830/1246, Turis tahun 1881/1299 Maghribi (moroco) tahun 1912/1330 Syam ( syiria, Lebanon dan sekitarnya ) sekitar tahun 1920/1338, dan setelah Inggeris menguasai India1857/1274, Mesir 1882/1382/1300 , Iraq 1914/1332, Plastian 1918/1337 maka bermulalah satu cara baru. Satu zaman berubah struktur politik dan sistem perundangan Islam ciptaan Allah s.w.t dan menggantikannya dengan sistem perundangan ciptaan insan kafir.
Insan muslim diasuh dan dilenyapkan dari hatiinya, rasa tinggi, mulia dan cinta kepada nilai undang-undang Islam dan sistem hidup Islam. Dengan segenap cara saikologi, melalui sebaran am ditanam rasa kerdil dalam jiwa mereka berhadapan dengan tuan-tuan penjajah yang berhidung tinggi. Ditanam rasa hina dan rendah diri serta jiwa khadam dan tukang tiru buta. Maka hancurlah benteng terhadap nilai agama mereka yanng suci murni.
Dalam satu waktu yang sama insan-insan yang sudah terasuh seperti penjajah itu dan menjadi khadam ideologi, politik dan sistem ala penjajah diberikan kurniaan lumayan dan taraf sosial yang tinggi untuk ia bisa pula berlagak. Tuan kepada yang laiin; mencari khadam-khadamnya yang kecil-kecilan di antara anak bangsa mereka yang berjiwa kerdil.
Lebih jauh anak-anak panglima perang salib dapat menanamkan rasa tinggi diri dan standara dalam jiwa khadam-khadam mereka ini.Golongan ini akhirnya melanjutkan usaha pengganyangan terhadap arus murni yang berusaha dengan susah payah untuk mengembalikan kesedaran dan kegemilangan Islam di kalangan rakyat muslim.
Apabila kekuasaan Empire Inggeris - dulunya dan Perancis mula malap dan hilang tenaga maka Amerika muncul mengambil tempatnya. Amerika memainkan role politik yang licin mengatur siri rampasan kuasa di negeri-negeri Islam yang baru terlepas dari cengkaman penjajahan tentera. ini ialah untuk mempastikan bahawa pemerintah yang ada di negeri-negeri Islam itu tidak sampai merbahaya atau merugikan politik Ameria.
Di mana sahaja yang dapat membantu rijim tentera yang sekular untuk merampas kuasa dan menindas pejuang dan pendakwah Islam di dalam negara itu. Rijim-rijim tentera yang sekular dan telah mendapat kuasa ini menghancurkan bangsa seagamanya lebih kejam dari penjajah semata-mata kerana mereka berjuang untuk mengembalikan umat ke arah kerelaan Allah dan semata-mata kerana mereka mahu mendapat sedikit habuan dari negara-negara kafir itu.
Dalam negara Islam lain kelompok civilian yang sekular dibantu oleh penjajah dengan teknik moden dan seluruh alat sebaran am dengan wang pinjaman luar negeri bagi menjamin kekekalan pemerintahanmereka. Mereka saling mencari kerelaan masing-masing. Tentang tuhan dan kerelaannya dengan sendirinya menurut mereka diperolehi. Itu perkara mudah boleh diselesaikan diakhirat. Tentang bayaran hutang luar negeri yang bertompok dan berlonggok itu terserah kepada jenerasi belakang, yang terang nikmat pinjaman itu kita kecapi hari ini. Besok apabila sampai zaman membayar kita boleh memulangkan paku buah keras kepada jenerasi baru yang kini menggugat status qua kita. Demikianlah lojika mereka. Manusia-manusia muslim yang mengungkapkan sesuatu yang benar dalam bidang politik - asal menjejas mereka - adalah tidak ikhlas, bertujuan jahat anti nasional dan chauvinist serta hipokrit. Pendek kata yang lain dari trend dan pandangan politik mereka yang sekular itu adalah bertujuan jahat dan musuh.
Politik yang berdasarkan kepada meterial achievement, adalah politik yang paling tinggi nilai kekudusannya menurut alam fikiran secularist. Ia lebih benar, tepat dan mungkin direlai Allah. Soal tuntutan sistem agama itu wajib dilaksanakan itu bukan soal kita.
Protokol kesembilan Pendita Zionist menjelaskan "Jika sekiranya orang-orang kita( Yahudi ) tidak dapat memegang tempoh kekusaan maka kita akan berusaha meletakkan di tempat itu orang-orang yang mempunyai rekod buruk sehingga wujud saty jurang pemisahan yang dalam antara mereka dengan rakyat. Atau kita arahkan kekuasaan itu kepada orang yang sewaktu-waktu boleh diadili dan dihukum penjara sekiranya ia kelak menghalang peranan kita".
Kita telah dapat menghancurkan jenerasi baru guyim. Kita musnahkan akhlak mereka dengan menanamkan idea teori yang kita tahu bahawa ianya adalah salah dan sesat. Kita berjaya menanamkan akar umbi ajaran tersebut dalam fikiran mereka pada hal tidak banyak perlu merombak bentuk susunan undang-undang yang telah sedia ada. Kita boleh sampai matlamtat kita tanpa usaha perombakan.
Dalam protokol : 17 : "Kita telah memfokus usaha kita menonjolkan kelemahan ahli agama guyim, dan menjatuhkan imej mereka di mata rakyat. Kita telah juga berhasil merosakkan misi mereka yang menghalang peranan kita. Pengaruh mereka semakin pudar dan hancur. "

Isi pokok analisa ini dinukil dari kitab : Asalibu' Ghazwil Fikri lil 'alamil Islami oleh Dr Ali Mohd Garisyah dan Mohd Syarif Azzibaq cet : Darul li'tisham. Kaherah.

POPE MENYESAL : SIAPA NAK AMPUN DOSA POPE?


 Balas dengan kutipan
Dunia digegarkan dengan kenyataan melampau Pope Benedict yang
menggambarkan betapa bencinya ketua Kristian itu terhadap Islam.

Berbagai reaksi dunia Islam terhadap kenyataan melampau tersebut,
antaranya adalah reaksi Dr Yusuf Al-Qaradhawi yang menyarankan umat
Islam melakukan bantahan aman pada hari jumaat, berikutan kenyataan
Pope tersebut.

Di Saudi, Muftinya iaitu As-Syaikh Abdul Aziz Ali Asyaikh telah
menggesa kepada Pope agar mendalami pengetahuannya berhubung Islam
dan Nabi Muhammad daripada sumber asli seperti al-Quran dan Sunnah
sebelum mengeluarkan kenyataan berkaitan dengan Islam.

KRISTIAN ADALAH AGAMA YANG DISELEWENGKAN

Kristian atau nasrani merupakan agama samawi yang telah di
selewengkan oleh golongan paderi-paderi mereka sehinggakan ajaran itu
menjadi agama yang memusuhi Islam.

Penyelewengan yang dilakukan oleh paderi-paderi mereka itu dinyatakan
oleh Allah didalam Al-Quran.

Firman Allah;

Ýæíá ááÐíä íßÊÈæä ÈÃíÏíåã Ëã íÞæáæä åÐÇ ãä ÚäÏ Çááå áíÔÊÑæÇ Èå ËãäÇ
ÞáíáÇ
Ýæíá áåã ããÇ ßÊÈÊ ÃíÏíåã ææíá áåã ããÇ íßÓÈæä

Maksudnya;
"Maka kecelakaan yang besarlah bagi orang-orang yang menulis Al Kitab
dengan tangan mereka sendiri, lalu dikatakannya; "Ini dari Allah",
(dengan maksud) untuk memperoleh keuntungan yang sedikit dengan
perbuatan itu. Maka kecelakaan yang besarlah bagi mereka, akibat apa
yang ditulis oleh tangan mereka sendiri, dan kecelakaan yang besarlah
bagi mereka, akibat apa yang mereka kerjakan"

(surah Al-Baqarah : 79)

Ayat ini di turun kepada golongan ahli kitab (yahudi dan nasrani)
yang telah menyelewengkan isi kandungan kitab-kitab mereka yang
terdahulu.

Antara penyelewengan yang dilakukan oleh mereka adalah, mereka
menyembunyikan kedatangan Nabi Muhammad SAW di akhir zaman.

Ekoran sikap mereka yang mahu menyelewengkan kedatangan Nabi akhir
zaman, maka berbagai-bagai lagi tindakan dan bidaah yang dilakukan
oleh mereka didalam kitab-kitab mereka, sehinggakan mereka sanggup
mendakwa bahawa tuhan itu ada tiga, iaitu tuhan anak, tuhan ibu dan
tuhan bapa, atau dikenali sebagai "trinity"

Walaubagaimanapun, Allah tetap menzahirkan kebenaran Islam itu dengan
menzahirkan kebatilan yang terkandung didalam kitab yang mereka
selewengkan itu.

Didalam bible, mereka ada menyatakan bahawa tuhan itu bersatu dengan
Isa yang didakwa sebagai anak tuhan.

Hal ini tersebut didalam Bible, iaitu didalam "Matius", Fasal 3 ayat
17 menyebut;

"Kemudian terdengar suara Allah berfirman, "inilah Anak-Ku yang aku
kasihi. Dia menyenangkan hati-Ku[1]".

Begitujuga didalam "Lukas", fasal 4 ayat 41 menyebut;

"roh-roh jahat pun keluar daripada banyak orang, sambil
berseru, "Engkau Anak Allah![2]"

Kedua-dua "surah" ini membuktikan bahawa bible mereka mendakwa bahawa
Tuhan mempunyai anak.

Melihat kepada hujjah dari dua "surah" yang di nukilkan dari
penjanjian baru yang dikemukakan itu, sebenarnya bercanggah
dengan "surah" lain yang terkandung didalam perjanjian lama, iaitu di
dalam "ulangan" fasal 4 ayat 35 yang menyebut;

"tuhan telah melakukan sesuatu perkara itu supaya kamu tahu bahawa
dia satu-satunya Allah, dan tiada ada yang lain[3]".

Juga didalam penjanjian baru, pada "markus", fasal 12, ayat 29
menyebut;

"Yesus menjawab, inilah perintah yang paling utama, Dengarlah, hai
bangsa Israel! Tuhan Allah kita, Dialah tuhan yang Esa[4]"

Dari dua "surah" ini pula, difahami bahawa, Bible sendiri mendakwa
bahawa Tuhan itu adalah esa, iaitu tunggal, tidak dua atau tiga.

Melihat kepada empat nukilan dari bible sudah memadai kita
menghukumkan bahawa penyelewengan yang terkandung didalam bible itu
sebenarnya memang berlaku, dan benarlah firman Allah yang tersebut di
dalam surah al-baqarah ayat 79.

KRISTIAN MELANTIK PADERI UNTUK MENGAMPUN DOSA

Seperti yang diketahui umum, kristian telah melantik golongan-
golongan tertentu yang boleh mengampun dosa orang yang bersalah dan
berdosa.

Apabila individu-individu kristian sudah bersalah dan menyesal atas
kesalahannya, maka mereka akan berjumpa dengan paderi yang dilantik
untuk menerima keampunan dosa dari pihak paderi tersebut.

Ajaran kristian ini sebenarnya bercanggah dengan cara yang di
tunjukan oleh Islam. Ini kerana, Islam mengajar bahawa pengampunan
dosa hanya kuasa Allah, tuhan yang maha kuasa.

Firman Allah;

ÝÊáÞì ÂÏã ãä ÑÈå ßáãÇÊ ÝÊÇÈ Úáíå Åäå åæ ÇáÊæÇÈ ÇáÑÍíã

Maksudnya;
"Kemudian Adam menerima beberapa kalimat dari Tuhannya, maka Allah
menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha
Penyayang"

(Surah Al-Baqarah : 37)

POPE MENYESAL, SIAPA YANG NAK AMPUN DOSANYA

Kenyataan akhbar utusan Malaysia, rabu, 20 September 2006, halaman 18
menyebut;

"Pope Benedict telah menyatakan beliau amat menyesal kerana melukakan
perasaan umat Islam[5]"

Di dalam Kamus Dewan, edisi ketiga, menyesal diertikan sebagai ;

"perasaan tidak senang kerana telah melakukan sesuatu yang tidak baik
(dosa dll), keinsafan telah bersalah[6]"

Dengan kenyataan Pope itu menunjukkan bahawa Pope telah melakukan
dosa, mengakibatkan beliau telah mengaku kekesalannya itu.

Tetapi apa yang menjadi persoalan di fikiran kita, Pope adalah
seorang ketua Paderi dunia yang merupakan ketua segala paderi-paderi
di dunia.

Kalau Pope bertugas untuk mengampunkan dosa orang-orang yang berdosa,
maka siapakah pula akan mengampunkan dosa Pope yang telah melakukan
dosa?

Maka dengan itu, jelaslah kepada kita, Kristian adalah agama yang
telah diselewengkan oleh golongan guru-guru mereka dengan tujuan
mencari keuntungan dunia semata-mata.

Ingatlah firman Allah;

æÞá ÌÇÁ ÇáÍÞ æÒåÞ ÇáÈÇØá Åä ÇáÈÇØá ßÇä ÒåæÞÇ

Maksudnya;
"Dan katakanlah: "Yang benar telah datang dan yang batil telah
lenyap." Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap"

(surah al-Isra' : 81)

Sekian..

BIBLIOGRAFI

Al-Quran

Lubabun nuqul fii asbabin nuzul dari Jalaluddin As Suyuthi

Utusan Malaysia : rabu. 20 september 2006

Kamus Dewan, Edisi ketiga : cetakan Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala
Lumpur. 2002

"al-kitab" (+deuterokanonika) berita baik. cetakan the Bible Society
Of Malaysia. Edisi kedua tahun 2001.