Kekalahan pasukan Arab lebih sering karena mereka terpancing melakukan serangan terbuka melawan Tentera berkuda berat Eropah. Dimana disiplin serta pengalaman tempur sukarelawan Jihad kalah jauh dari kesatuan tempur veteran Eropah khususnya order ketenteraan seperti Templar, Hospitallers dan Teutonic Knight.
Penyebab atau latar belakang paling utama dari dicetuskannya perang salib oleh paus Urbanus II adalah adanya permintaan kerajaan Romawi timur (Bizantium) untuk membantu mereka mengatasi serangan dari dinasti Turki Seljuk dan ini menguatkan lagi Doktrin bahwa salah satu syarat agar Jesus Crist kembali ke dunia adalah kembali berdirinya Negara Israel. Jesus Crist ?
Keadilan dan kebesaran jiwa Salahuddin menghadapi musuhnya yang dikalahkan itu,yang jauh berbeza dengan perbuatan orang-orang Kristian ketika menaklukkan Baitul Maqdis dahulu itu, ini di akui juga oleh orang-orang ahli sejarah Eropah sendiri.Tentang kaum Salib, Goustaf Le Bon, ahli sejarah Eropah yang terkenal itu berkata : ” Kalau kita lihat hasil perang Salib itu, amatlah ruginya, kalau kita lihat pula korban yang diberikan Eropah, baik korban jiwa atau pun korban harta selama dua abad. Dan kaum Muslimin masih tetap menguasai negeri-negeri itu, yang bertahun-tahun orang Kristian hendak merampasnya. “
Lemah kekuatan kaum Salib ,hanya tinggal beberapa kota saja lagi yang dapat dikuasainya iaitu Tur dan Tripoli. 87 tahun lamanya kota suci Baitul Maqdis di bawah Kaum Salib,iaitu sejak tahun 1100M. ketika Godfrey diangkat menjadi Rajanya sampai tahun 1187M ketika raja yang menggantikannya tertawan.
Kerana jatuhnya kembali Jerusalam ke tangan Kerajaan Islam, pada hal inilah tumpuan saranan sejak zaman Peters amiens ( Peter the Hermit ) dan Paus Urbanus II, sangatlah goncang hati Raja-raja Eropah yang ketika itu kekuasaaan raja-rajanya sudah lebih teguh daripada 100 tahun dahulu,sebab kekuasaan Baron-baron dan Duke telah berkurang.
Perang Salib III
Crac des Chevaliers - Syria
Pada Perang Salib I Paus yg menjadi penggerak utama sekaligus dijadikan lambang dalam perang itu sedangkan pada perang Salib III penggerak utamanya adalah kaum politik dari kalangan raja-raja Eropah Barat. Pada Perang Salib III banyak orang Eropah yangg turut berperang agar terbebas dari kewajipan membayar pajak. Pada Perang Salib II Louis VII bahkan membebankan pajak 10% kepada pemilik kendaraan yg tidak turut berperang. Demikian pula Philip Augustus dan Richard the Lion’s Heart ia membebankan pajak-yang disebut “Dana Cukai Shalahuddin”-kepada ahli agama dan masarakat umum. Paus pun giat mengumpulkan “Dana Perang Salib” sambil mengeluarkan fatwa bahwa orang yg tidak mampu berperang harus memberikan dana dan akan diampuni segala dosanya sebagaimana orang yang turut berperang. Kepada tiap penderma diberikan “Sijil Pengampunan”. Akhirnya gereja menjadi sumber dana yg penting.
Maka bangkitlah kembali Eropah Barat untuk ‘ Perang Salib III ‘ .Angkatan perang ketiga ini pun lebih sempurna pula dari yang kedua,kerana ianya tidak semata-mata hanya di dorong oleh semangat saja lagi.Pemimpinnya adalah tiga orang Raja Besar iaituKAISAR FREDERIK BARBAROSA dari Jerman ,PHILIP AUGUSTUS Raja Perancis dan RICHARD LION HEART ( hati singa ), Raja Inggeris.
Yang memulai bergerak pergi berperang ialah Kaisar Jerman Barbarosa. Dikumpulkannya tentera bangsa Jerman di Ratisban tahun 1189M dan beliau ambil jalan darat menuju Asia Kecil melalui Gunung Tourus ,masuk negeri Armenia di Cilicia tahun 1190M. Di sebuah sungai ketika mereka menyeberang, air sungai terlalu deras dan baginda akhirnya tenggelam di dalam sungai itu. Lantaran bencana itu maka patahlah semangat tenteranya dan sebahagian besar tenteranya pulang kembali ke Jerman dan sebahagian lagi meneruskan perjalanan di bawah pimpinan putera baginda. Malangnya putera baginda pula yang mangkat di perjalanan hinggakan yang tinggal sedikit sahaja sisa tentera yang dapat melanjutkan perjalanan ke Aka ( Acre ).
Adapun Raja Philip Augustus dan Richard , bertemu keduanya di Marseille ,diiringkan oleh orang-orang besar dan tentera masing-masing di tahun 1190M. Mereka melanjutkan pelayaran ke pulau Sicilia. Setahun lamanya mereka berhenti di sana. Sesudah itu tentera Perancis meneruskan perjalanan ke Aka dan tentera Inggeris dengan Rajanya mengambil Pulau Cyprus kemudian ke palestin dan bertahan di sana untuk membantu Kaum Salib jika minta bantuan dari Sham di bawah pimpinan Guys yg pernah mengadakan perjanjian damai dgn Salahuddin.
Kaum Salib memusatkan serangan ke Aka , kerana itulah kota mereka yang paling akhir dirampas Salahuddin dan di sana pertahanannya yang agak kuat. Maka datanglah kaum Salib dari segala jurusan mengepung Aka. Lantaran mereka dapat menguasai pelabuhan, mudahlah mereka dapat bantuan dari Eropah. Akhirnya di tahun 1191M datanglah kedua Raja itu, Philip dan Richard meneruskan kepungan hingga jatuhlah Aka ke tangan mereka.Tentara Salib melakukan pembunuhan besar-besaran meskipun setelah itu tidak ada lagi serangan dari pihak mereka.
Maka timbulah perselisihan faham kedua raja itu hinggakan Philip meninggalkan Sham dan kembali ke Perancis. Perang dilanjutkan oleh Richard “Lion Heart” bersama tenteranya menentang Salahuddin.
Riwayat-riwayat Eropah dan Islam banyak menuliskan bagaimana kedua orang perwira ini mengadu ketinggian budi di samping mengadu senjata, ini menunjukkan betapa rupa dan budi seorang pahlawan Islam atau pahlawan Nasrani. Raja Richard pernah mengatakan : “Saya lebih rela Jerusalem dipimpin oleh seorang Muslim yang bijak dan berjiwa ksatria daripada kota suci itu jatuh ketangan para baron Eropah yang hanya mengejar kekayaan pribadi “
Orang Eropah pada awalnya menyebut orang Muslim sebagai Barbarian, tetapi akibat hubungan yang intensif dari perang salib, Lambat laun mereka menyedari bahawa yang barbar sesungguhnya adalah mereka. Jika ditilik dari tingginya peradaban budaya dan ilmu kaum muslimin saat itu.
Ada sebuah aturan yang tidak pernah dilanggar oleh kedua belah pihak sewaktu perang salib. Yaitu Fakta Nobility atau Hukum Chivalry yang berlaku di abad pertengahan bahwa raja tidak boleh membunuh sesama raja. Khususnya apabila tertawan. Salah satu kod etika knights dan para noble adalah mereka pantang membunuh keluarga atau orang-orang dari keturunan ningrat yang menyerah/tertawan dalam pertempuran. Akan tetapi khusus buat Order keagamaan ketenteraan seperti Knight Templar, Hospitaller dan Teutonic dalam perang Salib, peraturan itu tidak berlaku terhadap para noble/ningrat Muslim. Kecuali dalam keadaan khusus atau mendapat special order dari pemimpin Crusader yang mendapat mandat langsung dari Paus.Dalam tradisi Arab sendiri, seorang raja pantang membunuh sesama raja. Hal itu yang diterapkan Salahuddin ketika dia tidak membunuh Guy of Lusignan, raja kerajaan Latin di Jerusalem ketika berhasil memenangkan pertempuran Hittin
Dalam peperangan di Arsuf, Richard ada beroleh kemenangan menghadapi Salahuddin. Di tahun 1192M, terjadilah perdamaian di antara kedua Raja itu di Ramallah.
Antara isi perjanjian itu :
1.Baitul Maqdis di bawah perintah kaum Muslimin dengan syarat bahawa kaum Kristian tidak di halangi ziarah ke sana.
2.Kaum salib melindungi pantai Sham dari Sor ke Yaffa.
3.Tanda-tanda ugama Kristian yang dirampas kaum Islam dikembalikan semula.
Setelah habis perjanjian itu Richard meninggalkan tanah Islam dan kembali ke negerinya. Tetapi di dalam perjalanan pulang dia ditawan oleh Leopold Duke Austria, diserahkan kepada Kaisar Henry VI. Sesudah membayar wang tebusan barulah beliau dilepaskan.
Setahun selepas itu pada 1193M, Sultan Al-Malik An-Nasir,Salahuddin Yusof ibn Ayyub pula kembali ke Rahmat Allah kerana mengalami sakit di Damaskus.Memang pada malam itu telah nampak tanda-tanda berakhirnya hayat Salahuddin. Syeikh Abu Jaafar telah duduk di tepi katilnya semenjak 3 hari yang lepas membacakan Qur’an. Pada saat itu Salahuddin selalu pingsan dan sadar sebentar. Apabila Syeikh Abu Jaafar membacakan ayat, “Dialah Allah, tiada tuhan melainkan Dia, Yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata” (Al-Hasyr: 22), Salahuddin membuka matanya sambil senyum, mukanya berseri dan dengan nada yang gembira dia berkata, “Memang benar”. Selepas dia mengucapkan kata-kata itu rohnya pun kembali ke rahmatullah. Saat itu adalah sebelum subuh, 27 Safar.
Seterusnya Bahauddin menceritakan Salahuddin tidak meninggalkan harta kecuali satu dinar dan 47 dirham ketika dia wafat. Tiada rumah-rumah, barang-barang, tanah, kebun dan harta-harta lain yang ditinggalkannya. Bahkan harta yang ditinggalkannya tidak cukup untuk upah mengebumikannya. Keluarganya terpaksa meminjam uang untuk menanggung upah pemakaman ini. Bahkan kain kafan pun diberikan oleh seorang menterinya.Beliau meninggalkan wilayah kekuasaan yg cukup luas setelah menyelesaikan pekerjaan besar mengambil kembali Kota suci Baitul Maqdis dan meninggalkan sisa-sisa kaum Salib untuk diselesaikan oleh keturunannya.
Sejak itu habislah harapan kaum Salib hendak mengambil Baitul Maqdis terputuslah tenaga di Aka hingga 100 tahun di belakang. Dengan kepulangan Richard ‘ hati singa ‘ habislhah riwayat “Perang Salib III” tetapi masih dicuba juga untuk menyusun angkatan Perang Salib IV ( 1204 - 1206M ) dan tidak dapat diteruskan hanya terpecah di Konstantinopel.
Perang Salib IV
Antara Perang Salib III dgn Perang Salib IV ada keadaan yang khas yakni gereja berusaha mengembalikan kepemimpinan tetapi Henry VI seorang politikus yang ulung dapat mengganjal usaha ini; perselisihan baru terjadi antara kalangan militer Latin di Syam. Perang Salib IV berlangsung tahun 1204 bukan dikhususkan antara Islam melawan Kristian melainkan antara Takhta Suci Katolik Roma yang merebut Takhta Kristian Ortodoks Romawi Timur di Konstantinopel (sekarang kota ini bernama Istanbul di Turki).
Melihat apa yang terjadi terhadap Byzantium, Di lain pihak, Perang Salib IV dapat disebut sebuah anomali. Kita juga dapat mengambil suatu kompromi atas kedua pendapat di atas, khususnya bahwa Perang Salib adalah cara Katolik Roma utama dalam menyelamatkan Katolikisme, yaitu tujuan yang utama adalah memerangi Islam dan tujuan yang kedua adalah mencuba menyelamatkan ke-Kristian-an, dalam konteks inilah, Perang Salib IV.
Perang Salib IV adalah bencana yang tidak terhindarkan. Perang Salib keempat adalah episod yang hanya menyebabkan kerosakan dalaman dalam Kekristianan. Pada 1198 Paus Innocent III mengajukan Perang Salib keempat. Seperti biasa, Prancis menjawab seruan tersebut. Target baru saat itu adalah Mesir, wilayah yang dulunya Kristian namun sekarang menjadi kekuatan Muslim.
Masalah berubah dari buruk menjadi lebih buruk ketika Alexius, anak dari bekas Kaisar Byzantin Isaac Angelus, meminta bantuan Perajurit Salib untuk mengembalikan tahta ayahnya. Dengan menjanjikan hadiah, Alexius meyakinkan para Perajurit Salib untuk mencoba melakukannya. Surat Paus yang melarang ekspedisi tersebut datang lambat dan Perajurit Salib telah mengambil Konstantinopel, mengembalikan tahta Isaac sebagai Kaisar dan menyatakan anaknya sebagai Kaisar-bersama (Co-emperor).
Pihak Byzantium yang kurang suka terhadap janji Alexius terhadap Perajurit Salib kemudian membunuh Alexius yang kemudian mengakibatkan tentara salib memperoleh alasan untuk pengambil alihan Byzantium dan kekaisarannya. Konstantinopel kemudian jatuh ke tangan mereka pada 13 April 1204 yang membuat dimulainya penjarahan dan pembunuhan. Kemudian Kaisar Latin untuk Konstantinopel diangkat oleh sebuah konsili yang terdiri dari Prajurit Salib dan warga Venesia. Pemerintahan Byzantin kemudian di re-lokasikan ke Nicea dan memerintah hanya sebahagian dari daerah sebelumnya sampai 1261 saat Konstantinopel di taklukkan oleh Michael VIII Paleologous.
Di pihak Islam pun terdapat kelemahan kerana Shalahuddin sebelum wafatnya telah membahagi-bagikan wilayah kekuasaan kepada keturunannya. Damaskus dan bahagian selatan Syria diserahkan kepada Al-Malik al-Afdal. Mesir kepada Al-Malik al-Sahir ; sedangkan saudara Shalahuddin Al-Malik al-’Adil memperoleh Karak Jordan. Jazirah dan Diyar Bakr-nampaknya wilayah terakhir ini kurang penting sehingga kurang menyenangkan Al-’Adil. Keluarga Al-Ayubi lainnya juga mendapat warisan daerah kekuasaan sampai Jazirah Arab dan Yaman. Akhirnya terjadi perselisihan antara putra-putranya dan Al-’Adil diakhiri dgn kemenangan Al-’Adil terhadap saudara-saudaranya itu .
Pada tahun 1212 M, timbul gerakan anak-anak yang amat terpengaruh oleh rasa ugama hendak mengadakan perang Salib pula. Meraka hendak mengambil Baitul Maqdis kembali. Terutama anak-anak di Jerman dan perancis. ” Kepala Perangnya ” telah dipilih. Anak-anak dari jerman dan Perancis di suruh pulang oleh Paus. Tetapi anak-anak dari Perancis terus saja ke pelabuhan ” Marseille “dengan tidak mempedulikan larangan yg diberikan. Maka sampailah kepada pengetahuan para saudagar budak. Setelah dijanjikan bahawa mereka akan dibawa ke Baitul Maqdis,mereka pun disuruh masuk ke kapal dan terus belayar ke negeri jauh itu. Namun gerakan ini tidak pernah sampai ke Tanah Kudus dan kebanyakan anak mati lapar atau atau mati lelah atau dijual orang jahat dari Itali sebagai budak Muslim. Mereka ini dijual sebagai barang jualan kemudian dibeli dan ada juga yang di anak angkatkan serta di islamkan oleh pembeli Islam.
Perang Salib IV Pada masa Paus Innocent III gereja tetap mengobarkan kembali semangat perang Salib. Dalam hal semangat dan kepemimpinan perang ini bercorak Perancis seperti Perang Salib I. Target perang ini diarahkan ke Mesir dengan pertimbangan kekuatan Islam sudah beralih ke Mesir kerana itu Mesir harus dikuasai dulu, penaklukan Mesir akan membawa keuntungan perdagangan utk para pedagang Itali jika terus dapat menguasai Jerusalem. Orang Mesir akan melakukan tindakan pembalasan terhadap para pedagang di Delta Nil Dimyat dan Alexanderia. Ketika tentara Salib di Venice bersiap hendak menuju Mesir tiba-tiba semua pasukan diperintahkan untuk menyerang Konstantinopel pada bulan Julai 1203 dan merebutnya pada bulan April 1204. Setelah itu Baldwin VII diangkat sebagai Emperor Latin I di Konstantinopel. Kekuatan ini berkuasa selama 60 tahun.
Meskipun begitu gerakan ini menimbulkan simpati yang mengarah ke Perang Salib Kelima.
Perang Salib V
Perang Salib Kelima (1217–1221) merupakan satu cubaan untuk merampas kembali Baitulmuqaddis dan kawasan Tanah Suci selebihnya yang berada di tangan orang Islam dengan langkah pertama menakluki Dinasti Ayyubiah yang kuat di Mesir.
Sedianya akan dinginlah gerakan perang Salib itu tetapi lantaran kerajaan yang didirikan Salahuddin itu pecah dan amat besar pertentangan di antara satu raja dengan raja yang lain kerana perebutan kekuasaan dan timbul semangat bangsa Jerman dan Magyar menyusun angkaan Perang Salib V di bawah pimpinanJean De Brienne. Lantaran serangan ini maka rosaklah perjanjian yang telah dibuat, Sultan Al-Malikul Adil pun segeralah membawa tentera Mesir menangkis tentera yang datang dan berlabuh di AKA. Tentera Adil berlabuh di Nablus lalu dituruti terntera Salib. Melihat kekuatan tidak seimbang Al-Adil pun mengambil langkah untuk mundur, Maka tentera Salib pun mulailah mengganas dan menyerang hingga serangan mereka sampai ke batas negeri Sudan.
Para Knights umumnya adalah anak para ningrat yang tidak memiliki hak waris. Di masa itu seperti juga para bangsawan dimana saja, kekayaan dan kekuasaan sang ayah hanya diwarisi oleh putra sulungnya, kecuali tingkat raja atau baron kaya dimana putra ke dua hingga ke 3 masih mungkin mewarisi satu county atau estate dengan kastil kecil. Putra-putra yang tidak atau merasa kurang memiliki kekayaan biasanya sejak remaja mengasah diri dengan ketrampilan perang. Mereka kemudian pada usia tertentu (15-16 tahun ) di asuh menjadi knight oleh raja atau baron tempat dia mengabdi.
Ada pun negeri-negeri Nablus ,Bisan dan yang lain,mereka rosak binasakan,harta benda dirampas,penduduk dibunuh dan perjalanan mereka itu sampai juga mereka ke Sor. Setelah puas,mereka pun kembali ke Aka.500 orang di antara mereka masuk ke Jizan melalui Sida. Rakyat amat murka sekali dan mereka dilawan habis-habisan hinggakan hanya 3 orang sahaja yang terlepas.
Paus Honorius III telah menyusun pasukan-pasukan tentera salib yang diketuai Leopold VI dari Austria dan Andrew II dari Hungary, dan mengatur satu serbuan terhadap Baitulmuqaddis yang pada kesudahannya berada dalam tangan orang Islam. Kemudian pada tahun 1218, sepasukan tentera Jerman yang diketuai Oliver dari Cologne dan satu ketumbukan tentera campuran yang terdiri daripada askar-askar Belanda, Belanda Belgium dan Belanda Jerman yang diketuai oleh William I, Count Holland tiba. Dalam usaha menyerang Damietta di Mesir, mereka bersekutu dengan Kesultanan Seljuk Rûm di Anatolia yang telah menyerang kerajaan Ayyubiah di Syria dalam satu cubaan untuk membebaskan Tentera Salib daripada pertarungan di dua barisan hadapan.
Selepas menduduki pelabuhan Damietta, Tentera Salib mara ke selatan menuju ke Kaherah pada Julai 1221, tetapi mereka berpatah balik selepas bekalan mereka yang semakin susut memaksa mereka berundur. Satu serangan mengejut pada waktu malam telah mengakibatkan kehilangan sejumlah besar nyawa tentera salib dan akhirnya penyerahan diri tentera-tentera tersebut. Al-Kamil bersetuju untuk mencapai perjanjian damai selama lapan tahun dengan Eropah.
Perang salib VI ( 1228-29M )
Paus Innocent III telah mengizinkan Kaisar Frederick II (1194-1250) untuk menunda penglibatannya di Perang Salib IV supaya dia dapat mengatasi masalah di Jerman. Pewaris Innocent III, Gregory IX, kesal terhadap penundaan terus menerus Frederick ,Paus memperingatkan Frederick untuk memenuhi janjinya. Saat sang Kaisar menunda lagi dengan alasan sakit. Paus langsung meng-ekskomunikasi dia. Saat Frederick akhirnya berangkat, dia berperang dalam keadaan ter-ekskomunikasi.
Teutonic knight
1229M - Ksatria Teutonik tiba di kawasan Baltik untuk membantu dalam menangkis serangan daripada tentera Islam Prussia.
Frederick II dari Hohenstaufen, Raja Baitulmuqaddis melalui perkahwinannya dengan Yolanda, putri John daripada Brienne, raja Baitulmuqaddis. Frederick telah berjanji untuk menyertai dalam Perang Salib Kelima namun gagal untuk melakukannya, sehingga ia berada di bawah banyak tekanan untuk melakukan sesuatu yang substantif kali ini.
Situasi aneh ini mengawali suatu perang salib yang aneh. Sebahagian karena ekskomunikasi dari Frederick sedikit orang yang mendukung dia sehingga dia tidak mampu menggalang kekuatan ketenteraan yang besar. Kaisar Frederick II secara pribadi memimpin perang salib VI. Tapi tanpa pertempuran yang berarti dan berdasarkan pengalaman berdialog dengan Muslim di Pulau Sicilia serta kekuatan ketenteraan yang tidak besar. Ia pun berdialog, berunding lagi dengan Muslim yaitu Sultan Mesir Malik Al Kamil yang juga anak saudara Salahuddin, akhirnya disepakati perjanjian damai.
Frederik II
Baginda adalah seorang Politikus dan diplomat yang cerdik. Beliau tidak memulai perang tetapi di ikatnya perjanjian dengan Sultan AL-Kamil, bahawa buat 10 tahun lamanya ,kota “Baitul Maqdis ” tempat yang dikatakan pusara Al-Masih, kota Betlehem tempat lahir Al-Masih dan kota Nasirah, tempat mula-mula beliau menyatakan ajaran ,hendaklah diserahkan ke dalam penjagaan tentera mereka. Dengan syarat bahawa tempat-tempat ibadat kaum muslimin tetap di bawah penjagaan Kaum Muslimin sendiri.
Maharaja Frederick II dari Hohenstaufen menandatangani perjanjian dengan Sultan Malik Al-Kamil dari Mesir dan dengan demikian mengambil alih kawalan daripada Baitulmuqaddis. Nazareth, dan Betlehem daripada pasukan muslim. Al-Kamil yang terkesan dengan pengetahuan Frederick Bahasa Arab dan budaya, mengarah ke pertukaran idea dan menghormati yang membolehkan dramatik tak terduga perjanjian damai akan ditandatangani. Sebagai gantinya, Frederick bersetuju untuk menyokong Al-Kamil terhadap anak saudaranya sendiri, al-Nasir. Frederick pada dasarnya telah dipaksa untuk bernegosiasi kerana pada saat ia telah diboikotkan oleh Paus Gregory IX dan sebahagian besar Tentera Salib di kawasannya (contohnya, Patriark Gerald Lausanne, Kesatria Hospitaller, dan Ksatria Templar) hanya gagal mematuhi arahan. Gregory menolak untuk menerima perjanjian itu sebagai sah dan tidak menyokongnya.
Emperor itu amat ingin menguasai Jerusalem, sebab dia telah memakai gelar kehormatan lebih dahulu iaitu “Raja Baitul Maqdis” . Sultan Al-Kamil tidak berkeberatan memberikan 10 tahun, daripada Mesir yang dikuasinya atau yang diperanginya. Sebab letak Baitul Maqdis yang dikelilingi oleh kerajaan-kerajaan Islam tidak juga aman baginya. Apatah lagi dia terikat pula oleh Al-Kamil dengan dua syarat, iaitu :
1. Emperor sedia membantu Mesir jika Mesir diserang dari pihak manapun juga, baik dari tentera Islam yang lain mahupun dari tentera Salib yang lain.
2. Frederik menyanggupi tidak akan memberikan bantuannya kepada tentera Salib yang ada di Selatan Sham, seumpamanya di Trippoli dan Intakiah .
Keinginannya akan kebesaran supaya mendapat gelar ‘Raja Baitul Maqdis ‘yang telah dipakainya lebih dahulu itu menyebabkan keahliannya dalam siasat kali ini kalah oleh Al-Kamil. Tetapi kesalahan-kesalahan terhadap Paus menyebabkan dia tidak mendapat sambutan yang baik dari Kaum salib. Hingga pada suatu masa belum pun puas duduk di Baitul Maqdis dia pun pulang dengan hati yang tidak puas dan memohon keampunan kepada Paus.
Jerusalem tetap dikuasai oleh Muslim tapi Nazareth (kota tempat Nabi Isa dibesarkan) dan Baitullaham (kota kelahiran Nabi Isa AS) diberikan kepada pihak Kristian Eropah. Frederick II yang masih ter-ekskomunikasi, kemudian dimahkotai sebagai Raja Jerusalem di Gereja tempat pemakaman Jesus dalam suatu upacara yg tiada berhubungan dengan keagamaan (Karena Jerusalem dilarang oleh Gereja untuk melakukan upacara keagamaan akibat status Frederick II yang masih ter-ekskomunikasi). Tahun selanjutnya Frederick II diterima kembali ke Gereja. Namun dia tidak mampu memerintah dengan jayanya Kerajaan Jerusalem dari jauh karena baron lokal menolak untuk bekerja sama dengan wakilnya di Jerusalem.
Pernah ada kejadian Frederick II memukul pendeta yang masuk ke dalam masjid dan memperingatkan agar jangan melakukan hal itu lagi. Sedangkan al-Malik pernah dinasehati oleh Knight Templar agar membunuh Frederick II pada saat pengawalannya sedang longgar. Mengetahui hal tersebut, al-Malik segera menyuruh Frederick II agar segera pergi dari situ karena keadaannya ‘berbahaya’.
Tahun 1239 dan 1241 ada dua Perang Salib kecil yang dilakukan oleh Thibaud IV dari Champagne dan Roger dari Cornwall. Dua upaya di Syria ini tidak mencapai kejayaan sama sekali.
Setelah Al-Malikul Kamil mangkat ( baginda Putera dari Al-Malikul Adil,saudara Salahuddin ),baginda digantikan pula oleh puteranya Al-Malikul Saleh Najamuddin Ayyub,maka Raja inilah yang mengambil kembali Baitul Maqdis dari Kaum salib,14 tahun kemudian ( 1244 ). Bukan saja Baitul Maqdis, diambilnya juga Asqallan dan Damsyik.
Kembalinya tanah suci itu ke tangan Kaum Islam membangkitkan semangat perang pula di Eropah. Tetapi hanya di Perancis saja. Maka diaturlah angkatan “Perang Salib VII”, di bawah pimpinan Raja Perancis St Luis VII. Raja ini serupa Godfrey pahlawan salib yang mula-mula, saleh dan amat taat beragama. Di pandangnya suatu dosa besar membiarkan Baitul Maqdis kembali ke tangan kaum Muslimin.
Perang Salib VII
Di tahun 1249M, mereka masuk dari Mesir dan Dimiyat.Tentera Mesir bertahan di Manshorah tetapi mereka telah salah sebagai Jean de Brunne dahulu kerana di Dimiyat banyak sungai-sungai kecil. Dari Manshorah askar Mesir mengatur perlawanan hebat.
Sedang amat hebatnya peperangan itu, belum tentu mana yang mungkin menang dan yang akan kalah dan tiba-tiba timbullah satu malapetaka hebat .Kepala perang Islam sendiri Al-Malikus Saleh Najamuddin Ayub mangkat. Sebetulnya sejak dari Sham dia telah sakit tetpai kerana keras hatinya dia datang juga ke Mesir sesudah merebut Baitul Maqdis mempertahankannya dari tentera Salib itu.
Kepala perang mangkat . Apa akan terjadi ? Tentera yang berperang tidak boleh mengetahui akan kejadian itu agar semangat mereka tidak patah. sehingga sampailah datang puteranya yang hendak menggantikannya dari Diyarbekir iaitu Al-Malikul Ashraf Muzafaruddin Musa yang di masyhurkan juga dengan nama Tauran Shah.
Sebelum pengganti raja ini datang , Permaisuri dari raja yang magkat dengan kebijaksanaan yang luar biasa telah memimpin pemerintahan dalam peperangan . Tiga bulan lamanya ” Shajaratud-Dur ” memrintah, sampai datangRaja Muda itu, Memang Tauran Shah seorang pahlawan perang.
Setelah dia datang barulah dijelaskan kepada orang ramai tentang Kemangkatan Najamuddin .Setelah itu menjadi kepala peranglah Tauran Shah, disusunnya pertahanan. Diperintahkannya memindahkan rangka-rangka kapal dari sebelah selatan Dimiyat dengan unta. Sampai di sana disusunnya rangka-rangka kapal itu. Setelah siap barulah diserangnya kaum Salib dengan tiba-tiba dari laut hingga kucar-kacir dan putuslah segala bantuan.
Kaum Salib mundur ke belakang ,segala yang perlu untuk keuntungan musuh telah mereka bakar selain dari sebuah jambatan di laut kecil tempat mereka menyerang. Mereka terus dikejar oleh tentera Islam. Lantaran itu mereka pun terdesak , perang hebat terjadi , tentera Salib hancur lebur, 30,000 orang yang mati. Raja St Luis VII sendiri seerta orang-orang besarnya turut tertawan. Baginda dilepaskan setelah membayar wang tebusan yang sangat besar. Dengan perasaan amat malu baginda pulanglah ke negerinya.
Mengetahui bagaimana perasaan baginda kerana kekalahan itu maka adiknya mengajak mengadakan ” Perang salib VIII ” dengan melalui Tunis, kehendaknya dari sana terus ke Mesir dan selanjutnya ke Sham ,menebus kekalahan yang memalukan itu. tetapi lebih malang lagi sampai di Tunis binasalah Raja St Luis VII itu di timpa penyakit taun yang sangat hebat ( 1270 ) .
Dengan kebinasaan ini maka habislah mimpi kaum Salib hendak menguasaitanah-tanah Islam itu dan mulailah mereka menghadapkan perhatian mengusir kaum Islam dari Sepanyol. Adapun sisa yang tinggal kian lama kian habis. Kerugian 173 tahun peperangan itu , ( dimulai tahun 1097 ) sangat besar. Tetapi banyak juga pelajaran yang mereka dapat dari tanah-tanah Islam sesudah kembali dari sana, banyak dibawa pendapat baru yang akan membuka mata Eropah Barat untuk zaman baru.
Sisa-sisa kaum Salib yang masih tinggal telah di bawa hanyut banjir sejarah yang amat besar iaitu naiknya bangsa Monggol dan Tartar yang telah memusnahkan Khalifah Bani Abbas di Baghdad di pertengahan abad ke 7, ( 656H = 1258 M )
Maka sengsaralah negeri Sham dari dua bahaya , bahaya Kaum salib yang lama dari Barat dan bahaya Monggol dan Tartar dari Timur .Negeri dihanyutkan ,penduduk dibunuh, peradaban musnah.
Rupanya rasa benci kepada kaum Muslimin itu telah menjadi darah daging pada bangsa Eropah , sampai terjadi pengusiran besar-besaran atas kaum Muslimin di Sepanyol, pertarungan yang tak ada henti-hentinya dengan bangsa Turki, penjajahan yang amat kejam. Di perang dunia pertama , Pelestin dapat dirampas Inggeris. Tidak rupanya Lord Ellenby, kepala angkatan perang Inggeris itu menahan hatinya, hingga keluar dari mulutnya perkataan : ” sekarang berakhirlah perang Salib merebut Palestin. ” Perkataan itu keluar 700 tahun di kemudiannya.
Dan sehabis perang Dunia kedua,bangsa-bangsa Barat mengakui berdirinya kerajaan Yahudi ( Israel ) di tanah suci itu. Bagaimanakah terjadinya begini ? Apakah yang mereka perolehi dari peperangan Salib ini walaupun dikatakan mereka telah kalah…?
—————————————————————————-
Antara Politik yang berlaku di atas tujuan peperangan.
1. Respon atas permohonan dari Kekaisaran Byzantium yang beragama Kristian Ortodox Timur untuk melawan perkembangan dari dinasti Turki Saljuk yang beragama Islam ke Anatolia
2. Pecahnya Kekaisaran Carolingian pada akhir Abad Ke-9, dikombinasikan dengan stabilnya perbatasan Eropah sesudah pengkritianan bangsa-bangsa Viking, Slav dan Magyar, telah membuat kelas petarungan bersenjata yang tenaganya digunakan secara salah untuk bertengkar satu sama lain dan memeras penduduk setempat. Gereja berusaha untuk menekan kekerasan yang terjadi melalui gerakan-gerakan Pax Dei dan Treuga Dei. Usaha ini dinilai berhasil, akan tetapi para ksatria yang berpengalaman selalu mencari tempat untuk menyalurkan kekuatan mereka dan kesempatan untuk memperluas daerah kekuasaan pun menjadi semakin tidak menarik. bangsa-bangsa di Eropah Barat tidak terlalu perduli atas dikuasainya Jerusalem – yang berada jauh di Timur – sampai ketika mereka sendiri mulai menghadapi serbuan dari orang-orang Islam dan bangsa-bangsa bukan Kriatian lainnya seperti bangsa Viking dan Magyar. Akan tetapi, kekuatan bersenjata kaum Muslimlah yang berhasil memberikan tekanan yang kuat kepada kekuasaan Kekaisaran Byzantium yang beragama Kristian Orthodox Timur.
3. Ketika Kaisar Alexis dari Konstantinopel meminta bantuan Paus melawan orang-orang Muslim Turki, Urbanus melihat bahwa adanya musuh bersama ini akan membantu mencapai tujuannya.Tidak masalah meskipun Paus telah menghubungi patriark Konstantinopel, serta Katolik dan Kristian Ortodoks Timor tidak lagi merupakan satu gereja. Urbanus mencari jalan untuk menguasai Timur, sementara ia menemukan cara pengalihan bagi para pangeran Barat yang bertengkar terus.
4. Para ahli sejarah percaya bahwa upaya Urban II didorong oleh keinginannya untuk merintangi pencalonan seorang pesaingnya dalam kepausan.
5. Di balik sambutan penuh semangat dari para raja, pangeran, dan bangsawan Eropah atas seruan Paus, tujuan mereka pada dasarnya bersifat keduniaan. Ksatria-ksatria Perancis menginginkan lebih banyak tanah. Pedagang-pedagang Italia berharap untuk mengembangkan perdagangan di pelabuhan-pelabuhan Timur Tengah. Sejumlah besar orang miskin bergabung dengan ekspedisi sekadar untuk melarikan diri dari kerasnya kehidupan sehari-hari. Sepanjang jalan, masa yang serakah ini membantai banyak orang Muslim, dan bahkan Yahudi, dengan harapan untuk menemukan emas dan permata. Pejuang-pejuang salib bahkan membelah perut korban-korban mereka untuk menemukan emas dan batu-batu berharga yang mungkin telah mereka telan sebelum mati. Begitu besarnya keserakahan para pejuang salib akan harta, sehingga tanpa sesal mereka merompak kota Kristian Konstantinopel (Istanbul) pada Perang Salib IV, dan melucuti daun-daun emas dari lukisan-lukisan dinding Kristian di Hagia Sophia.