Pages

Sunday, December 19, 2010

Pelajar 14 tahun ibu bapa termuda Britain




APRIL Webster dan Nathan Fishbourne bersama anak lelaki mereka, Jamie.


CAERPHILLY - Usia mereka baru 14 tahun, tetapi dua pelajar sekolah di Britain, April Webster dan teman lelakinya, Nathan Fishbourne telah mempunyai seorang bayi lelaki, lapor sebuah akhbar semalam.
Pasangan remaja itu yang berasal dari sini, selatan Wales, kini bergelar ibu bapa termuda di Britain.
April melahirkan anak lelakinya, Jamie, setelah dia hamil akibat hubungan seks tanpa kondom dengan teman lelakinya semasa mereka berusia 13 tahun.
"Saya tidak menyangka akan bergelar ibu pada usia sebegini muda, tetapi saya akan berusaha menjadi ibu yang baik buat Jamie," kata April.
Nathan yang turut berjanji akan menjadi seorang bapa yang baik berkata, dia pernah menggunakan kondom sewaktu mereka mengadakan hubungan seks tetapi tidak menyukainya.
Pasangan muda itu mula keluar bersama pada September tahun lalu tetapi kedua-duanya malu untuk memberitahu ibu bapa masing-masing bahawa mereka terlanjur atau meminta nasihat mengenainya.
Sementara itu, Jamie yang dilahirkan menerusi pembedahan Caesarean pada 15 November lalu dengan berat 3.7 kilogram kini tinggal bersama ibu bapa April di sini sementara dia dan teman lelakinya meneruskan persekolahan masing-masing.
"Ya, kami amat terkejut pada mulanya, tetapi kami menerima keputusan April untuk memelihara bayi itu. Kini saya turut gembira kerana bergelar nenek," kata ibunya, Maria, 36.
"Tidak, saya tidak marah terhadap teman lelakinya kerana pepatah ada menyatakan, bertepuk sebelah tangan tidak berbunyi," kata bapa April, Jeff, 38. - Agensi

5 Rahsia Berzikir Kepada Allah SWT



http://www.moveed.com/data/media/44/344.jpg
1-Supaya Allah SWT sentiasa mengingati kita. surah al-Baqarah ayat : 152.
2:152
Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).
2-Tidak mendapat kecelakaan yang besar. Surah Az-Zumar ayat 22.
39:22
Jika demikian, adakah orang yang telah dilapangkan Allah dadanya untuk menerima Islam, lalu ia tetap berada dalam cahaya (hidayah petunjuk) dari Tuhannya, (sama seperti orang yang tertutup mata hatinya dengan selaput kederhakaan)? Maka kecelakaan besarlah bagi orang-orang yang keras membatu hatinya daripada menerima peringatan yang diberi oleh Allah. Mereka yang demikian keadaannya, adalah dalam kesesatan yang nyata.
3-Hati menjadi tenang dan  tidak keras hati. Surah Az-Zumar ayat : 23, Ar-Ra’d ayat : 28 dan Al-Hadid ayar : 16.
39:23
Allah telah menurunkan sebaik-baik perkataan iaitu Kitab Suci Al-Quran yang bersamaan isi kandungannya antara satu dengan yang lain (tentang benarnya dan indahnya), yang berulang-ulang (keterangannya, dengan berbagai cara); yang (oleh kerana mendengarnya atau membacanya) kulit badan orang-orang yang takut kepada Tuhan mereka menjadi seram; kemudian kulit badan mereka menjadi lembut serta tenang tenteram hati mereka menerima ajaran dan rahmat Allah. Kitab Suci itulah hidayah petunjuk Allah; Allah memberi hidayah petunjuk dengan Al-Quran itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan Allah (disebabkan pilihannya yang salah), maka tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya.
13:28
“(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah”. Ketahuilah dengan “zikrullah” itu, tenang tenteramlah hati manusia.
57:16
Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya orang-orang yang fasik – derhaka.
4-Terhindar daripada pujukan syaitan.Surah Al-A’raf ayat 201.
7:201
Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari Syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah) maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar).
5-Sentiasa ingat dan peka kepada arahan Allah SWT. Surah Al-An’am ayat : 152.
6:152
“Dan janganlah kamu hampiri harta anak yatim melainkan dengan cara yang baik (untuk mengawal dan mengembangkannya), sehingga ia baligh (dewasa, serta layak mengurus hartanya dengan sendiri); dan sempurnakanlah segala sukatan dan timbangan dengan adil”. – Kami tidak memberatkan seseorang dengan kewajipan melainkan sekadar kesanggupannya – “dan apabila kamu mengatakan sesuatu (semasa membuat apa-apa keterangan) maka hendaklah kamu berlaku adil, sekalipun orang itu ada hubungan kerabat (dengan kamu); dan perjanjian (perintah-perintah) Allah hendaklah kamu sempurnakan. Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu beringat (mematuhiNya)”.
Membentuk Kecerdasan Melalui Al-Quran. m/s : 176.

Yahudi Di Kuala Lumpur



oleh Ibnuyaacob

malaysia_mikvah
Adanya kubur Yahudi di Jalan Yahudi, Pulau Pinang membuktikan bahawa bangsa Yahudi ada di Malaysia sehingga sekarang khususnya di Kuala Lumpur. Walaupun minoriti, tetapi yang sedikit ini adalah beragama Judais, jika beragama lain mungkin lebih ramai.
Dalam laman web milik Andrew Harris (seorang Yahudi Australia), penulis serta juru gambar bebas, beliau telah menemuramah seorang ahli perniagaan berbangsa Yahudi yang menetap di Malaysia serta mempunyai kilang perusahaan sendiri di Kuala Lumpur.
Di dalam temu ramah bersama pemilik Malaysia Chabad Home iaitu Gary Braut, Andrew bertanyakan beberapa soalan berkaitan kehidupan mereka sebagai Yahudi di Malaysia. Dalam temu ramah itu juga Andrew mendedahkan Braut pernah beberapa kali berjumpa Dr. Mahathir serta mengenali rakan sekuliah Dr. Mahathir yang berbangsa Yahudi iaitu Dr. Yahya Cohen ketika menuntut di Universiti Malaya, Singapura.
Seperkara yang amat menarik perhatian ialah tentang pendedahan Braut bahawa Dr. Mahathir, ketika menjadi Perdana Menteri pernah membenarkan pelajar-pelajar dari Israel membuat lawatan dan berjumpa dengan pelajar-pelajar di Malaysia. Ketika lawatan tersebut berlaku, Perdana Menteri Israel ialah Yitzak Rabin.
Sebenarnya, lawatan tersebut berlangsung pada 3 hingga 16 Mac 1997 yang disertai 16 belia Israel lelaki dan perempuan. Delegasi pelajar dari sekolah tinggi Israel itu mengadakan lawatan di dua buah sekolah sekitar Kuala Lumpur. Delegasi itu juga mengadakan perjumpaan bersama Menteri Pendidikan dan beberap pegawai tinggi kerajaan.
Beberapa hari selepas itu, pasukan kriket Israel pula datang membuat perlawanan persahabatan dan ianya disambut dengan demonstrasi masyarakat awam yang menentang kedatangan pasukan tersebut. Malangnya, sebahagian pendemostrasi ditahan oleh pihak keselamatan (lihat The Straits Times edisi 5 dan 9 April 1997)
solatframe1
(Gambar) bahagian kilang milik Gary Braut juga terdapat bingkai ayat Al-Quran. Mungkin Braut juga tahu serba sedikit bahasa Arab dan memahami budaya umat Islam Malaysia.
mikvahgary1
(Gambar) Rumah Braut di Kuala Lumpur.
Kata Braut tentang keadaan kehidupannya di Malaysia perlu kita perhatikan, katanya;
“More comfortable than Brooklyn, that’s for sure.”
P/S: Artikel ini sekadar membuktikan adanya Yahudi bermastautin di Malaysia. Dan ia juga membuktikan Yahudi selesa di negara Islam tetapi umat Islam sentiasa diundang bahaya di negara Nasrani dan Yahudi.

Tentera Israel Ceroboh Masjid al-Ibrahimi, Menangkap Seorang Wanita Palestin



HEBRON, 18 Disember – Laporan awal dari bandar Tebing Barat selatan Hebron melaporkan bahawa tentera Israel telah  memasuki Masjid al-Ibrahimi (Masjid Abraham) dan menahan seorang wanita Palestin berusia 31 tahun bernama Ramya Hasan Abu Samira.
Abu Samira adalah isteri kepada Abu Amjad Samira dari desa Yatta, selatan Hebron, yang saat ini sedang menjalani hukuman penjara seumur hidup di penjara tentera Israel.
Penduduk tepatan yang melihat kejadian itu mengatakan pasukan tentera Israel telah masuk ke dalam masjid saat mereka sedang solat, lantas tentera Israel menangkap Ramya Hasan, dan membawanya ke lokasi yang tidak diketahui. (pnn)
sumber http://haluanpalestin

AWAS… SYI’AH MENGANCAM KITA!!!



oleh Dr. Raghib As Sirjani
Majoriti kaum muslimin menilai bahwa menentukan sikap terhadap Syi’ah adalah sesuatu yang sulit dan membingungkan. Kesulitan ini terpulang kepada banyak hal….
Di antaranya karena kurangnya informasi tentang Syi’ah. Syi’ah menurut mayoritas kaum muslimin adalah eksistensi yang tidak jelas.
Tidak diketahui apa hakikatnya, bagaimana ia berkembang, tidak melihat bagaimana masa lalunya, dan tidak dapat diprediksi bagaimana di kemudian hari…
Berangkat dari sini, sangat banyak di antara kaum muslimin yang meyakini Syi’ah tak lain hanyalah salah satu mazhab Islam, seperti mazhab Syafi’i, Maliki dan sejenisnya.
Ia tidak memandang bahwa perbedaan antara Sunnah dan Syi’ah bukan pada masalah furu’ (parsial) saja, akan tetapi banyak juga menyinggung masalah ushul (fundamental).
Hal lain yang menyulitkan untuk menentukan sikap terhadap Syi’ah adalah; bahwa mayoritas kaum muslimin tidak bersikap realistis dan praktis. Mereka sekedar berangan-angan dan berharap tanpa mengkaji…
Dengan bahasa yang sok logis, sebagian kaum muslimin mengatakan: “Lho, mengapa harus terjadi perselisihan? Ayolah kita duduk bersama dan melupakan perselisihan di antara kita… yang Sunni meletakkan tangannya di atas yang Syi’i dan berjalan sama-sama. Toh kita semua juga beriman kepada Allah, Rasul-Nya dan hari kiamat?”
Orang ini lalai bahwa masalah yang sesungguhnya jauh lebih rumit dari ini…
Sebagai contoh, orang yang beriman kepada Allah dan hari akhir namun menghalalkan khamr (miras) atau zina misalnya, hukumnya kafir. Menghalalkan maksudnya memandang bahwa hal tersebut boleh-boleh saja, dan mengingkari pengharamannya dalam Al Qur’an atau Sunnah Nabi.
Nah berangkat dari asumsi ini, kita akan melihat hal-hal yang sangat berbahaya dalam sejarah kaum Syi’ah, yang mengharuskan para ulama Islam untuk merenung kembali dan menentukan sudut pandang Islam terhadap bid’ah-bid’ah kaum Syi’ah yang demikian besar.
Hal lain yang turut merumitkan masalah ini adalah; banyaknya luka Islam di mayoritas negeri kaum muslimin… di samping banyaknya yang memusuhi mereka dari kalangan Yahudi, Nasrani, kaum salibis, komunis, Hindu dan sebagainya.
Dari sini, sebagian mereka yang ‘intelek’ memandang agar kita jangan membuka front permusuhan baru. Hal ini bisa saja dibenarkan jika front tersebut mulanya tertutup lalu kita berusaha membukanya. Namun jika sejak semula telah terbuka lebar dan serangan mereka datang siang dan malam, maka mendiamkan hal tersebut berarti suatu kehinaan…
Kita tidak perlu lagi mengulang pertanyaan yang sering dilontarkan kebanyakan orang: “Apakah mereka (Syi’ah) lebih berbahaya dari Yahudi?”
Sebab hakikat dari pertanyaan ini adalah untuk membungkam lisan mereka yang sadar akan penderitaan umat, sekaligus membikin kikuk mereka yang berusaha menjaga dan melindungi kaum muslimin.
Saya akan menyanggah mereka dan mengatakan kepada mereka: “Memang apa salahnya kalau umat Islam menghadapi dua bahaya yang mengintai secara bersamaan? Apakah muslimin Ahlussunnah yang mencari-cari alasan untuk menyerang Syi’ah, ataukah realita di lapangan membuktikan berulang kali bahwa merekalah yang memulai serangan?
Kita menyaksikan gencarnya serangan Syi’ah terhadap umat Islam, dan saya rasa realita kita saat ini tak jauh berbeda dengan masa lampau. Bahkan saya bersaksi bahwa sejarah akan mengulangi dirinya, dan generasi muda akan mewarisi dendam kesumat nenek moyang mereka.
Tak ada kebaikan sedikit pun yang bisa diharapkan dari kelompok yang menganggap bahwa 99% sahabat Nabi adalah bejat, mengingat hal itu merupakan pengingkaran yang nyata akan sabda Rasulullah e:
“خَيْرُ النَّاسِ قَرْنِي”
Sebaik-baik generasi adalah generasiku [1] .
Sebagaimana yang diriwayatkan oleh Bukhari, Muslim dan yang lainnya.
Realita Syi’ah –dari dulu sampai sekarang- adalah amat sangat menyakitkan…
Mari kita tengok kembali beberapa masalah yang akan menjadikan visi kita lebih jelas, sehingga dapat membantu kita untuk menentukan sikap paling tepat yang mesti kita ambil terhadap Syi’ah; lalu kita tahu: lebih baik bicara ataukah diam saja!
Pertama:
Semua orang tahu bahwa sikap Syi’ah terhadap para sahabat Nabi e mulai dari Abu Bakar Ash Shiddiq, Umar Al Faruq, Utsman Dzin Nuurain, lalu isteri-isteri Nabi e terutama Aisyah rha hingga para sahabat secara umum, sebagaimana yang dinyatakan terang-terangan oleh referensi dan narasumber mereka yang telah mereka yakini; adalah bahwa para sahabat tadi adalah orang-orang fasik dan murtad. Mayoritas mereka telah sesat dan berusaha menyembunyikan serta menyelewengkan ajaran Islam.
Dari sini apakah kita harus mengawasi dan diam saja ‘demi menghindari fitnah’?
Fitnah apakah yang lebih besar dari pada menuduh generasi teladan sebagai masyarakat ‘bejat dan pendusta’?!?
Marilah kita merenungi sama-sama perkataan bijak salah seorang sahabat yang bernama Jabir bin Abdillah ra:
“إذا لَعَنَ آخرُ هذه الأمَّة أوَّلها، فَمَنْ كان عنده علمٌ فليظْهره، فإنَّ كاتم ذلك ككاتم ما أُنزل على محمدٍ صلى الله عليه وسلم”.
Bila umat Islam di akhir zaman mulai melaknat pendahulunya, maka siapa saja yang berilmu hendaklah menunjukkan ilmunya. Bila ia menyembunyikan, maka ia seperti yang menyembunyikan ajaran Muhammad saw. [2]
Bisakah Anda menangkap kedalaman makna ucapan ini?
Hujatan terhadap generasi sahabat bukan sekedar hujatan terhadap mereka yang telah tiada… tidak juga seperti ucapan sebagian orang bahwa: “Hujatan tersebut tidak berbahaya bagi para sahabat, karena mereka telah masuk Surga meski Syi’ah tidak suka”. Akan tetapi bahaya besar di balik ucapan ini ialah karena hujatan terhadap para sahabat pada hakikatnya adalah hujatan terhadap Islam secara langsung. Sebab kita tidak mendapatkan ajaran Islam kecuali melalui para sahabat radhiyallahu ‘anhum.
Kalau berbagai hujatan yang menimbulkan keraguan akan akhlak, niat, dan perbuatan para sahabat dibiarkan; lantas agama model apa yang akan kita anut?
Hilanglah agama kita kalau kita terima semua itu… hilanglah hadits-hadits Rasulullah saw dan ajaran beliau.
Justeru kita bertanya kepada Syi’ah: “Al Qur’an apa yang kalian baca sekarang? Bukankah yang menyampaikannya adalah mayoritas sahabat yang kalian hujat? Bukankah yang berjasa mengumpulkannya adalah Abu Bakar Ash Shiddiq ra, yang kalian anggap berbuat licik untuk menjadi khalifah? Lantas mengapa ia tidak merubah-rubah Al Qur’an sebagaimana merubah-rubah Sunnah menurut tuduhan kalian?”
Rasulullah saw bersabda dalam sebuah hadits:
“عَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ المهديين مِنْ بَعْدِي”.
Kalian wajib berpegang teguh pada Sunnahku dan Sunnahnya Khulafa’ur Rasyidin yang telah mendapat hidayah sepeninggalku [3]
Jadi, Sunnah Khulafa’ur Rasyidien adalah bagian tak terpisahkan dari agama Islam. Hukum dan sikap yang diputuskan oleh Abu Bakar, Umar, Utsman dan Ali adalah hujjah (dalil) bagi setiap muslim, kapan, di mana pun, dan sampai hari kiamat… lantas bagaimana mungkin hujatan terhadap mereka kita biarkan?!
Sebab itulah, ulama-ulama kita yang mulia demikian berang bila mendengar ada orang yang berani menghujat sahabat. Imam Ahmad bin Hambal misalnya, beliau pernah mengatakan: “
“إذا رأيت أحدًا يذكر أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم بسوءٍ، فاتهمه على الإسلام”.
Kalau engkau mendapati seseorang berani menyebut para sahabat dengan tidak baik, maka tuduhlah dia sebagai musuh Islam. [4]
Al Qadhi Abu Ya’la (salah seorang fuqaha mazhab Hambali) mengatakan: “Para fuqaha sepakat bahwa orang yang mencaci-maki para sahabat tak lepas dari dua kondisi: kalau dia menghalalkan hal tersebut maka dianggap kafir, namun jika tidak menghalalkannya maka dianggap fasik (bejat)” [5]
Abu Zur’ah Ar Razi (salah seorang pakar hadits yang wafat th 264 H) mengatakan:
“إذا رأيتَ الرجلَ ينتقص من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم، فاعلم أنّه زنديق”
Kalau engkau mendapati seseorang mengkritik sahabat Nabi saw, maka ketahuilah bahwa dia itu Zindiq (munafik) [6].
Sedangkan Ibnu Taimiyyah berkata: “Barang siapa menganggap bahwa para sahabat telah murtad sepeninggal Rasulullah saw kecuali segelintir orang yang jumlahnya tak sampai belasan orang, atau menganggap fasik (bejat) mayoritas sahabat; maka orang ini kekafirannya tidak diragukan lagi”[7].
Sikap yang keras terhadap para penghujat sahabat ini, tak lain adalah karena para sahabatlah yang menyampaikan agama ini kepada kita. Kalau salah seorang dari sahabat dihujat, berarti Islam jadi meragukan. Mengingat banyaknya pujian yang Allah berikan kepada mereka dalam Al Qur’an, maupun dalam Sunnah Nabi-Nya, jelaslah bahwa orang yang menghujat para sahabat berarti mendustakan ayat-ayat dan hadits yang cukup banyak tadi.
Mungkin ada yang berkata: “Lho, kami tidak pernah mendengar si Fulan dan si Fulan yang Syi’ah itu menghujat para sahabat?”
Kepada mereka, kami ingin agar memperhatikan poin-poin berikut:
Pertama: Kaum Syi’ah Itsna Asyariyah pada dasarnya meyakini bahwa para sahabat telah bersekongkol melawan Ali bin Abi Thalib, Ahlul Bait, dan Imam-imam yang diyakini oleh mereka. Intinya, tidak ada seorang Syi’i pun (baik di Iran, Irak, maupun Lebanon) melainkan ia meyakini kefasikan para sahabat. Sebab jika mereka menganggap para sahabat adalah orang shalih, hancurlah rukun iman mereka sebagai Syi’ah. Jadi, telah menjadi suatu keniscayaan pabila setiap orang Syi’ah baik pejabat, ulama, maupun rakyat jelata untuk bersikap tidak hormat kepada para sahabat, dan tidak menerima agama yang mereka bawa dalam bentuk apa pun.
Kedua: Tokoh-tokoh Syi’ah senantiasa mengelak untuk menampakkan kebencian mereka kepada para sahabat, meski terkadang nampak juga dalam sebagian statemen atau perilaku mereka, sebagaimana firman Allah:
((لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ)) [محمد: 30].
Dan kamu benar-benar akan mengenal mereka dari kiasan-kiasan perkataan mereka (Muhammad: 30)
Banyak di antara kita yang menyaksikan debat antara DR. Yusuf Al Qardhawi dengan Rafsanjani (mantan presiden Iran) di TV Al Jazeera. Kita sama-sama menyaksikan bagaiman Rafsanjani selalu mengelak dari setiap usaha DR. Qardhawi agar ia menyebut sahabat dan ummahatul mukminin (isteri-isteri Nabi) dengan baik.
Dan ketika Khamenei (pemimpin Revolusi Iran sekarang) ditanya tentang hukum mencaci-maki para sahabat, dia tidak mengatakan bahwa hal itu keliru atau haram. Namun ia menjawab secara dusta dengan berkata: “Semua perkataan yang mengakibatkan perpecahan di antara kaum muslimin pasti diharamkan dalam syari’at”. Intinya, haramnya mencaci-maki sahabat menurutnya ialah karena hal itu menimbulkan perselisihan di antara kaum muslimin, bukan karena haram menurut syari’at, sebagaimana yang dilansir oleh koran Al Ahraam Mesir tanggal 23 November 2006.
Ketiga, kita harus waspasa terhadap akidah ‘taqiyyah’ (bermuka dua) yang menurut syi’ah adalah sembilan persepuluh dari agama mereka. Artinya, mereka biasa mengatakan perkataan yang bertentangan dengan keyakinan mereka selama mereka belum berkuasa. Namun setelah berkuasa mereka akan menampakkan jati dirinya terang-terangan.
Dalam sejarah Syi’ah, kita menyaksikan bahwa tatkala mereka menguasai beberapa wilayah Daulah Abbasiyah yang Sunni di Irak, Mesir, Afrika Utara (Maghrib) dan semisalnya; mereka langsung terang-terangan menghujat para sahabat, dan menjadikan hal itu sebagai pokok agama mereka.
Jadi, jelaslah bagi kita dari sini akan pentingnya menjelaskan hakikat Syi’ah terhadap para sahabat yang mulia. Kalau tidak, maka orang yang menyembunyikan kebenaran ini ibarat syaithan yang bisu, dan sikap ini akan mengakibatkan kehancuran Islam…
Kedua:
Bahaya Doktrinasi Syi’ah di Dunia Islam…. tidak diragukan lagi bahwa doktrinasi Syi’ah (tasyayyu’) demikian gencar dilakukan di berbagai negara Islam. Ia tidak hanya marak di tempat asalnya seperti Iran, Irak dan Lebanon, namun kini berlangsung sangat kuat di Bahrain, Emirat Arab, Suriah, Yordania, Saudi Arabia, Mesir, Afghanistan, Pakistan dan negara-negara muslim lainnya…[1]
Parahnya lagi, banyak orang yang menganut pemikiran-pemikiran Syi’ah tanpa mengira bahwa mereka adalah Syi’ah. Bahkan setelah menulis beberapa artikel ini, kami –yaitu Dr. Raghib Sirjani- mendapat banyak e-mail yang penulisnya mengaku Sunni, namun isinya penuh dengan pemikiran dan gaya Syi’ah.
Kita juga tidak menutup mata akan perang global yang ditujukan kepada para sahabat lewat media massa [2] dan saluran-saluran televisi di negeri-negeri Sunni. Yang paling masyhur ialah hujatan salah satu koran Mesir terhadap Siti Aisyah rha beberapa hari terakhir. Demikian pula perang yang dilancarkan terhadap Shahih Bukhari, termasuk acara televisi yang dibawakan oleh wartawan terkenal dan selalu mengkritik para sahabat dalam setiap episode.
Masalah semakin rumit dan tidak bisa didiamkan, mengingat adanya perkawinan silang antara manhaj (metode) Syi’ah dengan Tasawuf, dengan klaim bahwa keduanya mencintai Ahlul bait.
Dan kita semua tahu bahwa faham tasawuf demikian merebak di banyak negara di dunia. Dan faham ini telah terjangkiti virus bid’ah, khurafat dan kemunkaran yang demikian banyak, dan bertemu dengan Syi’ah dalam hal mengultuskan Ahlul bait. Dari sini, penyebaran Syi’ah sangat mudah ditebak seiring dengan menyebarnya tarekat-tarekat Sufi.
Ketiga:
Kondisi di Irak demikian mencekam. Pembunuhan muslimin Ahlussunnah tersebab identitas mereka adalah fenomena biasa yang sering terjadi. Sekjen ulama Ahlussunnah di Irak yang bernama Harits Adh Dhaary menyebutkan bahwa ada lebih dari 100 ribu muslim Sunni yang tewas di tangan Syi’ah sejak th 2003 hingga 2006. Ditambah proses deportasi yang terus menerus di beberapa lokasi demi mempermudah kekuasaan Syi’ah di sana. Dan mayoritas mereka yang dideportasi (diusir) keluar dari Irak adalah Ahlussunnah; dan ini menyebabkan perubahan susunan masyarakat yang sangat berbahaya akibatnya nanti.
Pertanyaannya sekarang: “Apakah fitnah yang timbul ketika membahas masalah Syi’ah lebih berbahaya dari fitnah terbunuhnya sekian banyak warga Ahlussunnah tadi? Lantas sampai kapan masalah ini harus didiamkan? Padahal semua orang tahu betapa solidnya dukungan Iran dalam pembersihan mereka yang beridentitas Sunni?”
Keempat:
Ambisi Iran terhadap Irak demikian besar, bahkan hal nampak nyata. Mengingat kedua negara sebelumnya pernah terlibat perang sengit selama 8 tahun penuh, dan sekarang jalannya terbuka lebar bagi Iran. Apalagi Irak memiliki nilai religius penting bagi kaum Syi’ah, mengingat adanya wilayah-wilayah suci di sana, termasuk enam makam Imam Syi’ah. Di Najaf terdapat makam Ali bin Abi Thalib, lalu di Karbala’ terdapat kuburan Husein, dan di Baghdad terdapat makam Musa Al Kadhim dan Muhammad Al Jawwad, tepatnya di wilayah Al Kadhimiyyah. Sedangkan di Samarra terdapat makam Muhammad Al Hadi dan Hasan Al ‘Askari; dan masih banyak kuburan-kuburan palsu lain yang diklaim sebagai kuburan para Nabi seperti Adam, Nuh, Hud dan Shalih di Najaf; namun semuanya palsu.
Selain Ambisi Iran terhadap Irak yang sangat berbahaya, Amerika juga mendukung terwujudnya ambisi tersebut. Kita semua menyaksikan bagaimana pemerintahan Syi’ah bentukan Amerika di Irak. Sandiwara saling tuduh antara Amerika dan Iran sudah tidak mempan lagi sekarang, sebab tidak pernah terlintas dalam benak Amerika untuk menyerang Iran sama sekali, akan tetapi yang sangat mencemaskan bukanlah ambisi untuk menguasai minyak atau kekayaan Irak saja, bukan pula sekedar memperluas kekuasaan Syi’ah; namun parahnya mereka menjadikan kebrutalan dan sadisme tersebut sebagai bagian dari agama mereka. Sebab Syi’ah menuduh para sahabat dan pengikut mereka dari kalangan Ahlussunnah sebagai musuh-musuh Ahlulbait dan menjulukinya dengan naashibah atau nawaashib. Padahal kita lebih menghargai Ahlulbait daripada mereka.
Mereka lalu mengeluarkan vonis-vonis mengerikan atas tuduhan tersebut. Misalnya Khumaini yang mengatakan: “Pendapat yang lebih kuat ialah memasukkan nawashib sebagai ahlul harbi (lawan perang), yang hartanya halal di mana pun didapati, dan dengan cara apa pun”[8].
Lalu tatkala imam mereka yang bernama Muhammad Shadiq Ar Ruhani ditanya tentang hukum orang yang mengingkari keimaman dua belas imam, dia mengatakan sesuatu yang sangat aneh: “Sesungguhnya imamah (jabatan imam) lebih tinggi dari nubuwah (kenabian) dan kesempurnaan agama ini ialah dengan menjadikan Amirul mukminin alaihissalam sebagai imam; Allah ta’ala berfirman:alyauma akmaltu lakum dienakum (pada hari ini telah kusempurnakan bagimu agamamu). Maka siapa yang tidak mempercayai keimaman dua belas imam niscaya ia akan mati dalam kekafiran” [9].
Khumaini dalam bukunya ‘Al Hukumatul Islamiyyah’ mengatakan bahwa para imam akan mencapai kedudukan yang tidak pernah dicapai oleh malaikat terdekat maupun rasul sekalipun. Karenanya, tidak mengakui keimaman menurut mereka lebih berat dari pada tidak mengakui kenabian, dan inilah tafsiran atas pengkafiran Syi’ah atas Ahlussunnah, yang diikuti dengan penghalalan darah mereka di Irak dan negeri-negeri lainnya. Oleh karena itu, Irak harus dimasukkan dalam kekuasaan mereka karena banyaknya tempat-tempat ‘suci’ mereka yang masih dikuasai oleh orang-orang yang mereka anggap kafir.
Kelima:
Ancaman langsung tak berhenti di Irak saja, namun ambisi mereka terus meningkat untuk menguasai daerah sekitarnya. Mereka menganggap Bahrain sebagai bagian dari Iran, sebagaimana pernyataan kepala pemeriksa umum Ali Akbar Nathiq Nuri di kantor pemimpin revolusi saat peringatan 30 tahun revolusi Iran. Ia mengatakan: “Bahrain pada dasarnya adalah propinsi Iran yang keempat belas, yang diwakili oleh seorang legislatif di majelis permusyawaratan Iran” [10].
Kita juga tahu bahwa Iran menduduki tiga pulau milik Emirat Arab di teluk Arab, dan jumlah mereka makin bertambah di Emirat hingga nisbahnya mencapai 15% dari total jumlah penduduk, dan menguasai pusat-pusat perdagangan terutama di Dubai.
Demikian pula kondisinya di Arab Saudi yang tidak statis; sebab sejak revolusi Iran tahun 1979, berbagai gangguan stabilitas terjadi berulang kali di Arab Saudi. Bahkan itu terjadi langsung setelah revolusi Iran, dengan munculnya demonstrasi syi’ah di Qathif dan Saihat (dua wilayah Saudi), yang paling gencar di antaranya adalah tanggal 19 November 1979.
Masalah pun kadang semakin parah hingga berubah menjadi tindak anarkhis dan kejahatan di Baitullah Makkah. Sebagaimana yang terjadi pada musim haji tahun 1987 dan 1989. Bahkan pasca jatuhnya pemerintahan Saddam Husein, sekitar 450 tokoh Syi’ah di Saudi mengajukan proposal kepada putera mahkota ketika itu, yaitu Pangeran Abdullah dan meminta agar diberi jabatan-jabatan tinggi di dewan parlemen, jalur diplomasi, badan militer dan keamanan, serta menambah jumlah mereka di majelis syuro.
Bahkan Ali Syamkhani, yang merupakan penasehat tertinggi masalah militer bagi pimpinan umum revolusi Iran mengatakan, bahwa bila Amerika menyerang proyek nuklir Iran, maka Iran tidak sekedar membalas dengan menyerang fasilitas milik Amerika di teluk, namun akan menggunakan rudal-rudal balistiknya untuk menyerang target-target strategisnya di teluk Arab. Pernyataan ini dilansir oleh majalah Times Inggris pada hari Ahad 10 November 2007.
Inikah semuanya?
Tidak… namun masih banyak sekali hal-hal yang belum kami sebutkan.
Dalam tulisan ini kami baru menyebutkan lima poin yang menjelaskan bahaya Syi’ah dan gentingnya masalah ini. Dan masih ada lima poin lagi yang tak kalah penting yang akan saya sampaikan dalam tulisan berikutnya atas izin Allah. Dan setelah itu kami akan paparkan metode paling tepat untuk mengatasi kondisi yang sangat berbahaya ini.
Masalah Syi’ah bukanlah catatan kaki dalam sejarah umat Islam, hingga pantas untuk ditinggalkan atau ditunda… namun ia merupakan masalah yang menduduki prioritas utama bagi umat Islam.
Kita semua mengetahui bagaimana Palestina dibebaskan dari tangan kaum Salibis lewat tangan Shalahuddien; dan itu tidak terjadi kecuali setelah beliau membebaskan Mesir dari kekuasaan Syi’ah Ubeidiyyah. Dan ketika itu Shalahuddien tidak mengatakan bahwa perang salib harus lebih diprioritaskan dari pada menyingkirkan kekuasaan Syi’ah dari Mesir. Hal itu karena beliau yakin bahwa kaum muslimin tidak akan mendapat pertolongan kecuali bila akidah mereka bersih dan tentara mereka ikhlas.
Shalahuddien juga tidak memaksa rakyat Mesir untuk berperang bersamanya demi target utamanya (yaitu pembebasan Palestina), kecuali setelah membebaskan mereka dari belenggu-belenggu Syi’ah Ubeidiyyah.
Apa yang kami sebutkan tentang Mesir di masa Shalahuddien sama dengan yang kami sebutkan tentang Irak sekarang, demikian pula dengan setiap negara yang terancam oleh Syi’ah… dan kita harus mengambil pelajaran dari sejarah!
Semoga Allah memuliakan Islam dan kaum muslimin…
Footnote:
(1) HR. Bukhari no 3451 dan Muslim no 2533.
(2) Nisbat riwayat ini kepada Nabi sanadnya dha’if, namun riwayat ini adalah dari perkataan Jabir bin Abdillah.
(3) HR. Tirmidzi no 2676, Ibnu Majah no 42 dan Ahmad no 17184.
(4) Ash Sharimul Maslul ‘ala Syaatimir Rasul 3/1058 oleh Ibnu Taimiyyah.
(5) Ibid, 3/1061.
(6) Al Kifayah fi ‘ilmir Riwayah hal 49 oleh Al Khatib Al Baghdadi.
(7) Ash Sharimul Maslul 3/1110 oleh Ibnu Taimiyyah.
(8) Tahrirul Wasilah 1/352 oleh Al Khumaini.
(9) Lihat fatwa ini dalam link berikut:
(10) Lihat situs al jazirah berikut:
www.aljazeera.net/NR/exeres/684338CB-837A-4879-8C7A-1A1B995DD286.htm

[1] Termasuk Indonesia yang dalam lima tahun terakhir meningkat secara drastis, lewat tokoh-tokoh mereka macam Jalaluddin Rakhmat, Quraish Shihab dan sebagainya. Bahkan menurut pengamatan sebagian pihak, jumlah murid Kang Jalal mencapai lebih dari 10 juta! –pent.
[2] Yakni media massa di Mesir tempat penulis tinggal.

http://basweidan.wordpress.com/2009/05/25/awas-syiah-mengancam-kita/

Tangan banyak bakteria, virus

SOKONG... Ziana Zain (belakang kiri) selaku Duta Antabax bersama kakitangan Hospital Sungai Buloh pada majlis kempen ‘Tangan Bersih, Hidup Sihat’, bulan lalu.
SOKONG... Ziana Zain (belakang kiri) selaku Duta Antabax bersama kakitangan Hospital Sungai Buloh pada majlis kempen ‘Tangan Bersih, Hidup Sihat’, bulan lalu.


pix_topright
bakteria pada tangan yang tak dibasuh
TAHUN lalu, ketika jangkitan virus Influenza A (H1N1) berleluasa, ramai bimbang dan mengambil pelbagai langkah proaktif untuk mengelak daripada terkena penyakit dengan mencuci tangan sekerap mungkin, menutup mulut dan hidung apabila batuk atau orang lain batuk serta membawa tisu dan cecair pembersih tangan ke mana saja mereka pergi.
Malah, ada yang sangat berhati-hati sehingga menggunakan kunci kereta atau pen untuk menekan butang lif atau tidak mahu memegang susur tangan ketika menaiki mahupun menuruni tangga.
Semua ini dilakukan untuk mengelak daripada menyentuh permukaan yang kerap disentuh dan mengurangkan risiko mendapat jangkitan virus berkenaan. Jika di hospital pula ramai yang sanggup beratur hendak menggunakan cecair pembersih tangan sebelum dan selepas melawat pesakit.

Bagaimanapun, amalan itu tidak bertahan lama, ia hanya dilakukan kerana kebimbangan mendapat jangkitan virus H1N1 saja. Kini, apabila keadaan kembali ‘tenang,’ ramai mula lupa saranan yang diberikan untuk melindungi diri daripada jangkitan.




Menurut Ketua Unit Kawalan Penyakit Berjangkit Hospital Sungai Buloh, Dr Christopher Lee, mencuci tangan adalah antara kaedah paling mudah, murah dan berkesan untuk menyekat penularan penyakit berjangkit.


Menurutnya, mencuci tangan bukan sekadar mencegah pemindahan virus H1N1 saja, malah turut membabitkan semua virus dan bakteria berbahaya yang sentiasa menunggu peluang untuk menyerang kita.

Katanya, apa yang menyedihkan ramai masih memandang remeh kepentingan mencuci tangan dengan betul dan mungkin mereka tidak tahu bahawa tangan adalah antara anggota yang banyak organisma halus, sama ada bakteria, virus atau alga.

Malah, ia juga menjadi ‘pengangkutan’ paling efisien untuk bakteria dan virus berpindah kerana apabila kita menyentuh muka terutama mata, hidung atau mulut; organisma halus ini akan terus sampai ke ‘pintu masuk’ badan.

“Tangan petugas perubatan seperti doktor, jururawat dan pekerja hospital lain juga boleh tercemar melalui pelbagai cara termasuklah ketika mengambil darah pesakit, memeriksa tekanan darah atau nadi pesakit, membantu pesakit bergerak, menyentuh pakaian atau cadar tilam pesakit, memegang peralatan dalam wad termasuklah katil, lampu meja mahupun pam intravenus (bagi memasukkan cecair ke dalam salur darah).

“Inilah sebabnya pencucian tangan sangat penting bagi petugas perubatan kerana mereka boleh memindahkan bakteria atau virus daripada seorang pesakit kepada pesakit lain atau pada diri sendiri,” katanya pada majlis penutup kempen ‘Tangan Bersih, Hidup Sihat’ yang dijalankan dengan kerjasama Antabax dan Hospital Sungai Buloh.
Jurnal Perubatan New England 2006 melaporkan ramai doktor dan jururawat ‘terlupa’ untuk mencuci tangan mereka sebelum menyentuh pesakit. Walaupun kajian ini dilakukan di luar negara tetapi tidak mustahil turut berlaku di kalangan kakitangan perubatan di sini. Jadi, sebagai pesakit kita berhak meminta doktor atau jururawat untuk membersihkan tangan mereka terlebih dulu sebelum memberi rawatan atau membuat pemeriksaan terhadap pesakit.

Dalam kempen ini, 33 sekolah, lebih 2,000 kedai makanan dan minuman, suku juta pengguna pengangkutan awam dan petugas barisan depan pelancongan di hab pengangkutan Semasa Sentral serta pesakit dan pelawat Hospital Sungai Buloh menerima bahan pendidikan yang disediakan Kementerian Kesihatan dan produk Antabax. Bahkan, mereka juga diberikan panduan bagaimana dan bila seseorang itu mesti membasuh tangan.

Pada 2009, lebih 17,000 kes penyakit tangan, kaki dan mulut dilaporkan di Malaysia; 18,000 kes batuk kering dan 15,584 kes terkumpul (sehingga Ogos 2010) jangkitan H1N1. Itu belum termasuk kes keracunan makanan. Sebenarnya, semua jangkitan ini boleh dicegah dengan memberi penekanan terhadap kebersihan tangan.

Malangnya, selepas pelbagai kempen kesihatan dan kesedaran dijalankan, pengetahuan masyarakat mengenai cara pencucian tangan masih kurang memuaskan walaupun ramai tahu kepentingannya. Hasil kajian selepas demonstrasi kebersihan tangan yang dijalankan dalam kempen itu, didapati hampir 90 peratus peserta bukan daripada sektor kesihatan tidak tahu cara mencuci tangan dengan betul, kata Pengurus Pemasaran Bahagian Penjagaan Diri dan Isi Rumah Lam Soon, Carmen Foo.

Katanya, kajian itu juga menunjukkan orang dewasa juga perlu diberi pendedahan kepada kaedah penjagaan kesihatan paling asas (mencuci tangan) walaupun kumpulan sasaran kempen berkenaan ialah kanak-kanak sekolah rendah yang lebih terdedah kepada kuman kerana kebanyakan masa mereka dihabiskan di luar rumah.


Cara mencuci tangan

Ia sangat mudah, iaitu dengan menggunakan sabun dan air. Sabun mandi biasa sudah memadai kerana ia juga memberi kesan yang sama dengan sabun antibakteria.

Caranya: Basahkan tangan dan lumurkan dengan sabun. Gosok kedua-dua tangan selama sekurang-kurangnya 15 saat, dengan tumpuan kepada tapak tangan, celah jari, kuku, bahagian belakang dan pergelangan tangan. Akhir sekali, bilas dengan air bersih dan lap hingga kering.

Perlukah menggunakan air suam untuk mencuci tangan? Tidak perlu kerana air hangat tidak cukup panas untuk membunuh bakteria. Kajian menunjukkan penggunaan air suam tidak memberi kesan lebih baik daripada air pada suhu bilik dalam mengurangkan jumlah bakteria di tangan.

Sebaliknya bakteria membiak dengan lebih cepat pada suhu badan (37�C). Bagaimanapun, jika tangan anda berminyak, air suam dan sabun dapat membersihkan tangan dengan lebih baik.

Perkara penting yang perlu anda ingat selepas mencuci tangan ialah mengelap tangan hingga kering sama ada menggunakan kertas tisu atau tuala bersih. Penggunaan tisu didapati lebih baik daripada mesin pengering tangan seperti yang tersedia di kebanyakan pusat komersial.

Kajian Universiti Westminster London pada 2008 mendapati jumlah bakteria pada tangan yang dikeringkan dengan mesin pengering (menggunakan udara panas) meningkat 254 peratus pada tapak tangan dan 194 peratus di hujung jari).

Tangan yang dikeringkan dengan mesin pengering jet udara (lebih moden) didapati menunjukkan peningkatan jumlah bakteria sebanyak 15 peratus pada tapak tangan dan 42 peratus di hujung jari. Sebaliknya, tangan yang dikeringkan dengan tuala kertas menunjukkan pengurangan jumlah bakteria sehingga 77 dan 76 peratus pada tapak tangan dan hujung jari.

Malah penyelidik juga mendapati penggunaan mesin pengering tangan yang biasa juga boleh menyebabkan bakteria tersebar sejauh 0.25 meter daripada kedudukan mesin. Mesin pengering jet udara yang mempunyai kelajuan tiupan sehingga 1,036 ksj boleh menerbangkan bakteria sejauh dua meter. Ini bermakna penggunaan mesin pengering tangan ini boleh membuatkan bakteria tersebar ke seluruh bilik air. Selain itu, gunakan tisu untuk mengalas jari apabila menutup paip; atau anda boleh membersihkan kepala paip (dengan sabun) setiap kali mencuci tangan.

Bila perlu cuci tangan? Bila-bila dirasakan perlu, terutama apabila tangan kelihatan kotor; sebelum menyedia dan menyentuh makanan; keluar tandas; jika tangan terkena darah atau cecair badan; selepas bermain dengan haiwan peliharaan dan sebelum memegang kanak-kanak kecil.

“Tangan yang kelihatan bersih tidak bermakna ia benar-benar bersih (bebas daripada kuman) kerana ia terlalu halus untuk dilihat dengan mata kasar. Jika kita berada di tempat yang sukar mendapat air bersih, contohnya ketika dalam kenderaan awam dan tangan tiada tanda kotor, kita boleh gunakan cecair pembersih tangan beralkohol anti bakteria.

“Cara betul menggunakan cecair pembersih tangan anti bakteria - letakkan beberapa titis cecair pembersih di tapak tangan kiri, rapatkan kelima-lima jari kanan dan gosokkan hujung jari (supaya ia mengenai kuku) dan segera gosokkan kedua-dua belah tangan (depan, belakang dan pergelangan tangan) sehingga cecair pembersih kering. Ulang untuk kuku sebelah lagi. Mulakan kerja selepas tangan benar-benar kering,” katanya.

Ada yang bertanya, adakah kandungan alkohol dan bahan anti kuman itu mendatangkan kesan sampingan jika seseorang itu makan sejurus selepas itu? Jawapannya tidak. Ia tidak berbahaya kerana alkohol dalam cecair pembasmi kuman ini meruap (sejat) dalam 20 hingga 30 saat.

Selain itu penggunaan tisu lembap juga pilihan baik (kini sudah ada tisu lembap antibakteria), terutama ketika anda jauh dari punca air dan sabun. Namun begitu, pastikan tangan anda benar-benar kering sebelum menyentuh orang lain.


Sikap penduduk 

Dr Lee berkata, walaupun semua orang tahu mencuci tangan itu penting, masih ramai yang tidak memberikan penekanan pada perkara ini.

Dalam Soal Selidik Kebersihan Antarabangsa 2009 untuk mengetahui sikap penduduk Malaysia terhadap kebersihan; 31 peratus responden berkata mereka mencuci tangan selama lima saat selepas keluar dari tandas. Responden lain memberitahu mereka mencuci tangan selama 10 saat (34 peratus); 20 saat (15 peratus) dan 60 saat (18 peratus).

“Lima saat adalah tempoh yang sangat singkat; besar kemungkinan mereka hanya membasahkan tangan saja dan berasakan ia sudah bersih. Seperti yang sering diulang; tangan perlu dicuci sekurang-kurangnya selama 15 saat dengan sabun dan air. Murid sekolah di Hong Kong digalakkan menyanyi lagu tertentu ketika mencuci tangan bagi memastikan tangan mereka dicuci dengan betul,” katanya.

Apabila ditanya cara paling berkesan bagi mengelak jangkitan selesema, ada dua kaedah yang dicadangkan iaitu kerap mencuci tangan (21 peratus) dan menutup mulut dan hidung apabila orang lain bersin (30 peratus). Sebenarnya dua langkah ini baik tetapi jika anda yang bersin, anda perlu menutup hidung dan mulut dengan tisu dan buangkan tisu ke dalam tong sampah.

“Jika tiada tisu dan ketika itu anda berada di tempat sesak, batuk atau bersinlah pada lengan baju (bahagian dalam; dekat dengan badan) kerana ia adalah tempat yang paling jarang bersentuhan dengan orang lain. Namun, cara yang lebih baik ialah sentiasa membawa tisu atau sapu tangan dan cecair pembersih tangan ke mana saja anda pergi,” katanya.

Antara penemuan lain di dalam soal selidik berkenaan ialah:



  •  Tempat paling tercemar ialah kepala paip sinki dapur. Kajian menunjukkan 45 peratus kepala paip sinki dapur di negara ini dicemari bakteria Staphylococcus aureus (S aureus) dan 10 peratus tercemar dengan bakteria Escherichia coli (E coli).

    Bagaimana ia boleh terjadi? Kepala paip sinki dapur ialah antara benda yang kerap disentuh dan pencemaran boleh berlaku ketika memasak. Biasanya, selepas mengendalikan bahan mentah, kita mencuci tangan sebelum memegang makanan yang sudah dimasak. Bagaimanapun, berapa ramai antara kita yang mencuci kepala paip ini? Mungkin ada yang tidak pernah langsung.

    Bakteria paling banyak dikesan (pada lebih 50 peratus sampel) ialah E coli yang menjadi petanda penting terhadap tahap kebersihan rendah. S aureus dan E coli adalah dua bakteria yang paling lazim menyebabkan keracunan makanan dan cirit-birit. S aureus pula boleh menyebabkan pelbagai masalah ringan pada kulit seperti jerawat, nanah pada luka sehinggalah yang lebih teruk contohnya pneumonia (keradangan paru-paru) dan meningitis (keradangan selaput otak).






  •  Didapati hampir 40 peratus papan pemotong penduduk Malaysia tercemar dan 15 peratus daripada itu dikategorikan ‘sangat tercemar’. Ini bermakna risiko untuk mengalami keracunan makanan adalah tinggi bagi penghuni rumah berkenaan.

    Dalam kajian sama pada 2008 mendapati, secara global, kain lap dapur adalah ‘peralatan’ rumah paling kotor, tercemar dan mengandungi banyak kuman. Lebih 89 peratus rumah seluruh dunia mengandungi bakteria pada tahap tidak memuaskan, 78 peratus lagi dikategorikan sebagai sangat tercemar dan kotor. Malaysia lebih teruk kerana 100 peratus rumah responden di sini mempunyai kain lap dapur yang sangat kotor dan tercemar.

    Perkara ini disebabkan sikap tidak mencuci kain lap dapur, membiarkannya terperap dalam keadaan basah dan disidai di tepi sinki atau dapur meningkatkan lagi tahap pencemaran di rumah. Selain itu, menggunakan kain sama untuk tujuan pembersihan selepas masak turut membantu menyebarkan bakteria ke seluruh dapur.






  •  Antara objek yang paling kerap disentuh ialah tombol pintu tandas dan ia sangat tercemar. Kira-kira 20 peratus responden mengakui tidak pernah membersihkan tombol pintu tandas di rumah mereka.






  •  Kira-kira 40 peratus alat kawalan jauh di negara kita sangat tercemar dan 63 peratus pemilik berkata tidak pernah membersihkan alat kecil yang sangat kerap digunakan itu. Keputusan ini juga menunjukkan bahawa pemiliknya kurang memberi penekanan terhadap kebersihan tangan.






  •  Permukaan yang paling bersih di dalam rumah ialah telefon dan tombol penyimbah tandas.






  • http://www.hmetro.com.my