Pages

Saturday, August 14, 2010

Kisah pencarian Ali difilemkan




MARTIN (dua dari kiri) bersama krunya ketika penggambaran dokumentari mengenai kisah ibu bapanya di Dungun kelmarin.


KUALA TERENGGANU – Kisah pencarian seorang askar Melayu bernama Ali oleh pasangan suami isteri warga Vietnam yang pernah menjadi pelarian di Pulau Bidong dekat sini sekitar tahun 1979 dan 1980 akan dijadikan sebuah filem dokumentari.
Dokumentari bertajuk Tomorrow You Will Leave itu bakal disiarkan tahun depan di Vienna, Austria, negara tempat pasangan bekas pelarian itu tinggal sejak meninggalkan Pulau Bidong 31 tahun lalu.
Pasangan Nguyen Van Quang, 51, dan isterinya, Nguyen Thi Bay, 51, yang kembali ke Vienna semalam tiba di Terengganu sejak 25 Julai lalu untuk menjejaki Ali yang dipercayai banyak membantu mereka semasa mula-mula mendarat di Pantai Merang, Setiu pada April 1979.
Bagaimanapun, usaha murni pasangan suami isteri itu untuk membalas jasa seorang askar Melayu tidak kesampaian walaupun telah menjejaki puluhan kampung dan daerah di sekitar negeri Terengganu dan Pahang.
Anak kepada pasangan itu, Nguyen Martin, 30, yang lahir di Pulau Bidong pada tahun 1980 berkata, pencarian keluarganya ke Terengganu turut ditemani tiga kru dari Austria yang merakamkan setiap usaha yang dilakukan.
Menurutnya, dokumentari Tomorrow You Will Leave itu adalah projek syarikatnya.
Ia mengisahkan tentang kisah hidup ibu bapanya daripada seorang pelarian di Pulau Bidong sehinggalah menjadi warga Austria.
“Kemuncak kepada dokumentari ini adalah kisah bagaimana ayah dan ibu saya kembali ke Pulau Bidong untuk menjejaki seorang askar Melayu dikenali sebagai Ali.
“Setiap usaha yang dilakukan termasuk mencari dari rumah ke rumah telah dirakamkan untuk dokumentari ini. Kami juga sempat merakamkan suasana terkini Pulau Bidong yang pernah menempatkan ribuan pelarian dari Vietnam,” katanya yang bertindak sebagai pengarah ketika ditemui di Dungun dekat sini kelmarin.

Roh pun sayangkan stesen Tanjong Pagar








PAGI itu, Shamsul Bahri bergerak perlahan ke platform pelepasan tren. Dua bendera merah dan hijau yang ada di dalam genggaman tangan kanannya dipegang elok-elok. Siap mengambil posisi tepat di atas platform berdekatan hujung tren, sejurus wisel ditiup, bendera merah dan hijau diangkat bersilih ganti. Gerabak kereta api yang dilepaskan seawal pukul 4.30 pagi itu bergerak perlahan-lahan dan lenyap daripada pandangan.
Tiba-tiba, hati Pengurus Stesen Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) Tanjong Pagar di Singapura itu sayu. Sayu bukan kerana melihat kereta api itu yang akan menuju ke Tumpat, Kelantan.
Sebaliknya rasa sayu Shamsul, 43, bertempat. Jika semuanya berjalan mengikut perancangan, pada tahun hadapan, dia tidak mungkin lagi berdiri di platform tersebut dan melakukan rutin serupa. Perkhidmatan di Stesen Tanjong Pagar bakal berakhir apabila operasinya dipindahkan ke Terminal Pemeriksaan Keretapi Woodlands (WTCP) mulai 1 Julai 2011.
Persetujuan antara kerajaan Malaysia dan Singapura itu sekali gus menandakan berakhirnya sisa-sisa peninggalan warisan Tanah Melayu di Singapura. Dibina pada tahun 1932, ia dirasmikan oleh Gabenor Negeri Selat, Sir Cecil Clementi Smith. Stesen Tanjong Pagar yang terletak di Keppel Road itu telah menjadi periuk nasi buat bapa kepada empat orang anak itu sejak 15 tahun lalu.


DIBINA pada tahun 1932, Stesen Tanjong Pagar yang berusia 78 tahun meninggalkan pelbagai memori kepada ramai orang.



Di stesen berusia hampir lapan dekad itu, satu ikatan persahabatan termeterai. Shamsul menyifatkannya lebih daripada sebuah stesen kereta api biasa, malah ia menjadi rumah kedua dan sebahagian daripada kehidupannya.
Jika dikira, hampir separuh daripada tempoh kerjayanya dihabiskan di stesen yang terletak di tengah-tengah hab pelabuhan Kota Singa itu. Lebih tepat, Stesen Tanjong Pagar merupakan tonggak pengorbanannya selama ini. Di sini, tersimpan banyak kenangan dan nilai sentimental buat Shamsul.
“Seingat saya, ketika mula-mula berpindah, saya sangat teruja. Saya berpeluang tengok negara orang. Tetapi ini bermakna saya dan isteri serta anak-anak terpaksa berjauhan. Mereka di Gemas, Negeri Sembilan,” ceritanya kepada Kosmo! sambil memberitahu anak sulungnya sempat menghabiskan pengajian sehingga darjah tiga di Singapura sebelum berhijrah ke Gemas.
Jika tugas memerlukannya bekerja pada awal pagi, ruang kecil yang terletak di belakang pejabat dan kelihatan seperti stor itu menjadi lokasi dia melelapkan mata.
Sambil melabuhkan punggungnya di atas sebuah kerusi empuk berwarna hitam, lelaki yang memulakan kerjaya dalam bidang kereta api sebagai pemotong tiket sejak tahun 1986 itu menyambung cerita.
Peralatan antik
Tidak perlu lagi mengawal operasi samboyan tren, ada tugasan lebih signifikan yang diamanahkan kepadanya. Wisel dan dua bendera itu adalah simbolik kredibiliti seorang ketua stesen untuk menerima ketibaan serta melepaskan tren setiap hari.


SHAMSUL menunjukkan loceng seberat tiga kilogram yang pernah digunakan untuk melepaskan tren.



“Dulu, kita tidak pakai wisel untuk melepaskan tren, tetapi menggunakan loceng tembaga ini. Setiap kali dibunyikan, penumpang akan berlari pantas mencari-cari pintu tren kerana takut ketinggalan,” katanya sambil ketawa besar.
Loceng seberat tiga kilogram (kg) itu merupakan antara peralatan peninggalan British yang masih kekal di Stesen Tanjong Pagar. Sepasang lampu gerabak akhir atau tail lamp berwarna hitam juga masih dijaga dengan baik. Lampu itu berfungsi sebagai petunjuk kepada ketua stesen bahawa gerabak tersebut adalah yang terakhir.
Tumpuan jurufoto
Mempelawa penulis dan jurugambar Kosmo!, Nooradzrene Mohd. Noor ke platform ketibaan, Shamsul menyatakan menjadi kerugian buat kami andai tidak melihat sendiri cara pergerakan kereta api dialihkan dari satu landasan ke landasan yang lain menggunakan kaedah lama. Alat itu ialah tiga tuas buatan zaman British yang terletak di landasan pelepasan, ketibaan dan Platform Tiga. Tiada sistem motor atau hidraulik, tuas yang berusia sekitar seabad itu diperbuat daripada besi padu dan dikendalikan secara mekanikal.
Ada satu lagi peralatan yang perlu anda tahu. Sistem blok mutlak (key token system) yang diperkenalkan di Britain pada abad ke-19 turut memiliki nilai sentimental bagi Shamsul.
“Semasa bertugas di Stesen Paloh, saya agak takut pada mulanya kerana dalam keadaan kereta api yang bergerak laju, saya perlu menyerahkan token kepada pemandu. Token ialah kuasa untuk pemandu kereta api bagi meneruskan perjalanan ke stesen seterusnya,” tambahnya.


JAM antik yang menjadi penunjuk peredaran zaman.



Tiga hari berada di stesen tersebut, satu pemandangan yang tidak lekang di mata penulis adalah kelibat ramai jurugambar amatur dan profesional dari dalam dan luar Singapura. Semuanya mahu merakam gambar-gambar terbaik di stesen klasik itu.
Sejak penutupan Stesen Tanjong Pagar disahkan baru-baru ini, hampir setiap hari stesen tersebut dibanjiri oleh jurugambar. Begitu asyik memetik butang kamera, ramai juga yang tidak sedar telah melepasi kawasan larangan mengambil foto.
Mural-mural berwarna-warni ala motif batik pada kedua-dua blok dinding tinggi di ruang menunggu itu merupakan lambang senario kemakmuran sosioekonomi Tanah Melayu ketika stesen itu dibina. Setiap lukisan mural memaparkan aktiviti sosioekonomi masyarakat seperti menanam padi, kegiatan memunggah di pelabuhan, menoreh getah dan melombong. Malah, cucu pelukis mural itu pernah sampai ke Tanjong Pagar semata-mata untuk melihat lukisan mural datuknya.
“Hanya generasi lama macam saya yang tahu tentang titik permulaan tempat ini. Sayang rasanya bila ia ditutup kelak. Harap-harap bangunan penuh nostalgia ini tidak akan dirobohkan,” kata Yu-Nam, 60, kepada Kosmo!.
Sebagai terminal kereta api pertama di Singapura, pembinaan Stesen Tanjong Pagar sebenarnya bertujuan untuk menggantikan stesen kereta api utama di Tank Road yang dibina pada tahun 1903.
Jurugambar amatur dari Kota Singa itu menyifatkan struktur seni bina bangunan yang dipengaruhi oleh arkitek Stesen Helsinki di Finland, Eliel Saarinen itu subjek terbaik untuk diabadikan dalam seni fotografi. Malah, bapa kepada dua orang anak itu juga berharap generasi akan datang masih berpeluang melihat stesen itu walaupun sekadar membacanya daripada buku sejarah.
Malah, dekorasi luar stesen yang memaparkan empat buah patung batu marmar putih rekaan Rudolfo Nolli itu juga memiliki nilai tersendiri.


KERETA api masih menjadi pengangkutan pilihan ramai orang yang menghubungkan Malaysia dan Singapura.



Perdagangan, agrikultur, industri dan pelabuhan adalah empat bidang kemakmuran sosioekonomi Tanah Melayu yang dilambangkan menerusi empat patung manusia tersebut.
Pendapatan tiket
Sivasangkar Munusamy, 35, dari Pulau Pinang turut berasa sedih dengan keputusan pengalihan operasi stesen tersebut.
Pengurus kanan salah sebuah restoran yang kini menetap di Singapura mengakui, dia sering memberitahu isterinya tentang memori membesar dengan kereta api Tanjong Pagar.
Sementara itu, menurut pengamatan Shamsul, pengangkutan kereta api KTMB itu sangat popular di kalangan orang Singapura dan pelancong asing. Ketiadaan persaingan bas pada awal tahun 2000 membuatkan penumpang sanggup beratur panjang semata-mata untuk mendapatkan tiket.
“Malah, pada tahun 1980-an, pendapatan kutipan tiket pernah mencecah sehingga S$40,000 (RM93,346) sehari. Jadi, bayangkan betapa banyak yang diraih dalam sebulan.
“Waktu itu, kita guna kipas pusing, tingkap terbuka dan anak-anak kecil juga dibuai di dalam kereta api. Sesekali penumpang keluarkan kepala dari tingkap, hitam muka mereka terkena asap kereta api,” terangnya sambil memberitahu pelancong asing banyak memuji signifikan perkhidmatan kereta api dari Singapura ke Malaysia pada ketika itu.
Purata bilangan kemasukan penumpang ke Malaysia termasuk warga tempatan yang bekerja di Singapura adalah sekitar 350 penumpang sehari pada hari-hari biasa. Ia dianggap sebagai satu pencapaian yang baik tanpa sebarang promosi pemasaran.
Pelancong asing terutama yang berasal dari India lazimnya mendominasi populasi penumpang. Jumlah bilangan bagasi yang banyak dan berkunci pula menjadikan kereta api KTMB di Tanjong Pagar sebagai pengangkutan utama mereka seperti di kampung halaman sendiri.


STESEN Tanjong Pagar dibanjiri jurufoto amatur dan profesional hampir setiap hari.



Sekitar tahun 1980-an, tingkat dua dan tiga di bangunan stesen yang juga terkenal dengan nama Stesen Keretapi Keppel Road itu pernah menempatkan bilik-bilik hotel dan bar. Dikendalikan oleh seorang tauke Cina, hotel 100 bilik itu dilengkapi pelbagai keperluan asas termasuk kipas angin, tab mandi dan pintu kayu berkualiti tinggi. Sama seperti bangunan-bangunan klasik yang lain, Stesen Tanjong Pagar banyak menyimpan cerita-cerita misteri.
“Ramai yang sangat sayang Stesen Tanjong Pagar. Malah, roh-roh askar zaman British pun masih berkeliaran di sini,” tambah Shamsul.

Ibu bapa dipinggir kerana wang




KESUNYIAN dan kesedihan menjadi teman kepada penghuni rumah penjagaan warga emas.


SERDANG - Kebanyakan ibu bapa sanggup berkorban apa sahaja demi memastikan anak-anak mereka mendapat perlindungan dan penjagaan yang terbaik.
Namun, nasib yang sama belum tentu diterima ibu bapa. Apabila usia mereka mula meniti senja, mereka dilupakan begitu sahaja.
Sikap segelintir anak itu umpama Si Tanggang dalam dongeng Melayu yang melupakan ibu bapanya yang sudah tua setelah dia menjadi kaya dan berkahwin dengan puteri raja.
Satu kajian yang dijalankan beberapa pensyarah Institut Kajian Sosial, Universiti Putra Malaysia (UPM) mendapati dengan bilangan warga emas (60 tahun ke atas) bakal mencapai jumlah 2.2 juta orang menjelang tahun 2020, jumlah anak derhaka juga dijangka bertambah.
Menurut hasil kajian 'Keperluan Sokongan Emosional Dalam Kalangan Anak Dewasa Yang Menjaga Warga Tua', lebih banyak rumah penjagaan orang tua akan tumbuh di negara ini dalam tempoh 10 tahun lagi.
Pada masa ini wujud 11 buah institusi penjagaan warga emas di bawah kendalian Jabatan Kebajikan Masyarakat dan puluhan lagi milik pihak swasta.
Pertambahan itu didorong oleh sikap anak-anak muda zaman moden yang memiliki kecenderungan lebih tinggi untuk menempatkan ibu bapa mereka di rumah-rumah penjagaan warga emas.
Ketua Penyelidik kajian itu, Prof. Dr. Rahim M. Sail berkata, masalah kewangan di kalangan anak-anak menyebabkan mereka mengambil langkah mudah dengan menjadikan ibu bapa sebagai 'korban' pengawalan perbelanjaan keluarga masing-masing.
"Mereka tak mahu dihantar ke rumah orang tua kerana mereka tidak mahu anak-anak mereka menjadi anak derhaka.
"Kalau tinggal dengan anak-anak, kasih sayang lebih utuh dan mereka tahu apa yang ibu bapa hendak. Kita pun tahu apa yang mereka mahu," kata Rahim ketika ditemui Kosmo! ditemani seorang lagi penyelidik bersama, Dr. Khadijah Alavi baru-baru ini.

Foto-Foto Kejahatan Perang (Pembantaian Penduduk Sipil) di Sa’da – Yaman Oleh Rezim Wahabi/Salafy Saudi dan Yaman Dukungan Barat (Amerika)


Foto-foto Tragedi kemanusian di bawah ini bukanlah kejahatan Zionis di Gaza atau Lebanon, bukan pula kejahatan Amerika di Afghanistan atau di Iraq, akan tetapi diSa’da – Yaman yang dilakukan oleh Rezim Kerajaan Saudi Arabia dan Yaman dukungan Barat, mereka membantai saudara seagama dan sebangsa (Arab). Perang di Yaman yang dimotori Saudi dan Barat telah berlangsung beberapa tahun, akan tetapi tertutup bagi wartawan Internasional, namun kejahatan yang disimpan lama-kelamaan terkuak juga. Setelah Pemerintahan Yaman gagal mengatasi konflik di Sa’da sekarang Saudi Arabia terjun langsung dengan dukungan Barat.
Andai Rezim Kerajaan Saudi Arabia dan Arab lainnya menggunakan kekuatan udara dan militernya untuk menyerang zionis Israel yang menduduki wilayah Arab Palestina berpuluh-puluh tahun !
-Myartikel-
*************************************************************************
Abu Salafy Berkata
Dunia Internasional mempunyai hukum dalam peperangan yang menjaga  hak-hak penduduk sipil, apalagi Islam. Islam sangat menjunjung tinggi hak-hak rakyat sipil yang tidak boleh diganggu apalagi dibunuh dan dibantai dalam peperangan.
Namun rupanya rezim Monarki Saudi yang kental dengan doktrin pengkafiran Wahabi/Salafy rupanya tidak mengenal apa itu  insaniyah/kemanusian, karenanya sekarang mereka mengulang kembali sejarah berdarah yang dahulu sering mereka lakukan. Kini pembantaian keji terhadap rakyat sipil tak berdosa itu mereka lancarkan terhadap kaum Muslim, umat junjungan kita Nabi Muhammad Saw. di Yaman, persis seperti ketika  mereka mendirikan Dinasti Wahabi/Salafy Saudi dimana tentara bringas wahabi/salafy yang haus darah itu melakukan pembantaian terhadap penduduk-penduduk sipil tak berdosa ketika mereka menduduki wilayah-wilayah yang sekarang mereka namai dengan tanpa hak dengan nama Dinasti Arab Saudi.

FOTO-FOTO KEJAHATAN PERANG DI SA’DA YAMAN
.
Raja Saudi Abdullah di Tampar Sepatu -Demo Menentang Kejahatan Perang Rezim Saudi Di Sa’da Yaman-

الحرب السادسة على صعدة 2009- صور + فيديو (جرائم الحرب)-متجدد

الطفلة هدى عبد الرحمن القاسمي التي لم يتجاوز عمرها سبع سنوات والتي لقيت حفتها في اليوم الأول للقصف الصاروخي على (مدينة ضحيان) وهي تلهو بجوار منزلها، حيث كان القصف مفاجئ لسكان المدينة التي يسكنها أكثر من ثلاثين ألف نسمة.

.

أطفال جرحى آخرين :

.

من ايميل المكتب الإعلامي للسيد عبدالملك الحوثي :
بعض الصور ومقطع فيديو مضغوط، لضحايا القصف الجوي الذي استهدف (مديرية حيدان) صباح اليوم 12-8-2009 ليثبت لكم ما يعانية أبناء (محافظة صعدة) من ظلم وقتل وتدمير، وهذه الصور التقطت بعد القصف القصف مباشرة
.

.
.
.

بسم الله الرحمن الرحيماليمن ـ صعدة
18/8/2009م
في جريمة بشعة تكشف مدى بشاعة هذا النظام الذي يقول كذباً وزوراً أنه يحمي النازحين ولا يستهدف الأبرياء، ففي جريمة تقشر لها الأجسام، قامت طائرات الميج قبل ظهر هذا اليوم باستهداف النازحين شمال (مدينة ضحيان).
وهذه الجريمة الشنيعة تثبت فعلاً أن النظام يرتكب حرب إبادة جماعية، بحق أبناء (محافظة صعدة)، والإحصائيات الأولية التي وصلتنا الآن عن الجريمة هي التالي:
أمة الله حسن الصوفي ( أم )
صافية حسن قمشع ( أم )
الطفل / إبراهيم محمد صلاح حمادي 6 سنوات
الطفلة / تقوى محمد صلاح حمادي 8 سنوات
الطفلة / إنتصار محمد صلاح حمادي سنتين
خيرية صلاح أحمد حمادي ( أم )
الطفلة / إنتصار الصوفي ثلاث سنوات
فتحية الصوفي رضيعة أسبوعين
وهذه الجريمة البشعة تضع المجتمع المدني والأحزاب السياسية والمنظمات الحقوقية ( التي تدعي حماية الأبرياء والنازحين) في مأزق حرج ويضعون مصداقيتهم على المحك، ليقفوا في وجه هذا النظام المستبد، الذي يرتكب جرائم وحشية في ظل صمت عالمي ومنظماتي رهيب.
ونحن نعتبر أنه كلما ازداد هذا النظام في ارتكابه الجرائم بحق النساء والأطفال، كلما أعاننا الله على مواجهة عدوانه وظلمه.
والله هو المستعان وحسبنا الله ونعم الوكيل نعم المولى ونعم النصير
المكتب الإعلامي للسيد / عبد الملك بدر الدين الحوثي
27/شعبان /1430هـ
————-
براعم بريئة ما ذنب هؤلاء الأبرياء…؟
من آثار قصف الطائرات التي استهدفت المخيم شمال (مدينة ضحيان)…!

.
BANDINGKAN KEJAHATAN KEMANUSIAN REZIM WAHABI/SALAFY SAUDI DAN YAMAN DI ATAS DENGAN FOTO-FOTO KAJAHATAN PERANG REZIM ZIONIS ISRAEL -SILAHKAN LIHAT DI SINI-
APA YANG MEMBEDAKAN KEJAHATAN ZIONIS ISRAEL DAN REZIM WAHABI/SALAFY SAUDI YANG KONON KATANYA MENGIKUTI AJARAN PARA SALAF SALEH? BEGITUKAH KIRANYA AJARAN PARA SALAF SALEH YANG KINI DI PRAKTEKKAN OLEH SALAFIYUN/WAHABIYUN YANG MENGAKU SOK PALING ISLAMI ITU?

Harvard universiti terbaik dunia



SHANGHAI 13 Ogos - Universiti Harvard di Amerika Syarikat (AS) menduduki tangga teratas dalam senarai universiti terbaik di dunia untuk lapan tahun berturut-turut.
Senarai itu yang dikeluarkan oleh Universiti Jiaotong, dikuasai oleh institusi pengajian tinggi (IPT) dari AS, sekali gus menimbulkan kemarahan pentadbir IPT di Eropah.
Senarai itu juga meletakkan Universiti California di tempat kedua manakala Universiti Stanford di tempat ketiga.
Jiaotong melalui Pusat Penyelidikan Universitinya yang bertaraf dunia membuat senarai itu dengan memberi fokus kepada pencapaian saintifik setiap universiti tanpa mengambil kira pencapaian ilmu kemanusiaannya.
Selain itu, mereka juga mengambil kira berapa banyak pingat Nobel yang diperolehi serta pencapaian para alumni setiap universiti terbabit.
Bagaimanapun, beberapa universiti di Eropah mempertikaikan senarai berkenaan dengan mendakwa kriteria pemilihannya dibuat secara tidak adil.
Kedudukan tertinggi yang dicatat oleh universiti dari luar AS adalah Universiti Cambridge dan Oxford dari Britain apabila masing-masing menduduki tangga kelima dan kesepuluh.
Sementara itu, Universiti Tokyo merupakan IPT dari Asia yang berada di tangga teratas senarai itu menduduki tangga ke-20.
Peking Universiti dan Tsinghua Universiti pula berada di kedudukan paling atas untuk IPT dari China di kedudukan 151 dan 200 dalam senarai itu.
Senarai yang dibuat oleh Universiti Jiaotong itu adalah yang pertama seumpamanya di dunia apabila ia diperkenalkan pada 2003 bertujuan meletakkan tanda aras kepada universiti-universiti di China. - AFP