Pages

Thursday, November 25, 2010

Kurus cara sihat



Oleh Shaidah Shafie

2010/11/25

Kawal pemakanan, bersenam bantu wanita tampil berseri

BERBADAN kecil molek dan tinggi lampai menjadi idaman seluruh wanita di dunia tanpa mengira peringkat usia kerana dengan memiliki badan sedemikian, ia memberi pelbagai kelebihan kepada empunya diri. 

Antaranya, seronok memilih pakaian kerana saiz pakaian mereka mungkin mudah didapati pasaran, selain pakai apa saja bentuk potongan baju, pastinya nampak sepadan serta sesuai, dari hujung rambut hingga hujung kaki.
Kenyataannya, berbadan kurus dan sihat membawa banyak kebaikan berbanding memiliki badan berisi atau mungkin ada yang boleh diistilahkan sebagai gempal, berisi mahu pun gemuk.
Sehubungan itu, bagi wanita berisi, mereka perlu berusaha lebih kerap bagi memastikan memperoleh bentuk badan diinginkan melalui penjagaan terhadap pemakan yang diambil mahu pun mengamalkan senaman berkala yang sesuai dengan tahap usia mahu pun masa. 

Pakar penilaian sensori dan pemakanan, Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Aminah Abdullah, berkata cara terbaik untuk mendapatkan bentuk badan diingini adalah dengan mengawal pemakanan dan bersenam

“Kawal pemakanan bermaksud mengambil makanan secara berpada kerana sunnah mengatakan kita perlu mengambil satu pertiga makanan, satu pertiga air dan membiarkan satu pertiga udara di dalam perut. Lazimnya, apa yang berlaku empat pertiga makanan yang diambil. 

“Selain itu, baik bagi wanita atau sesiapa saja, membanyakkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan serta mengurangkan jumlah karbohidrat untuk kesihatan,” katanya ketika dihubungi, baru-baru ini. 
Jelasnya, keseimbangan pengambilan makanan sangat penting bagi memperoleh kesihatan yang baik dan sesuai dengan saiz badan, namun ramai yang mengabaikannya. 

Sebagai contoh, katanya, pengambilan susu sangat kurang di kalangan wanita walaupun susu baik untuk kesihatan. Susu mengandungi vitamin dan zat mencukupi untuk keperluan badan dan ia dilengkapi dengan pengambilan diet yang lain serta bersenam. 

Senaman ringkas sudah memadai bagi memastikan perjalanan darah lancar, tetapi bentuk senaman yang dilakukan hendaklah bersesuaian dengan saiz badan dan tidak memberi tekanan pada badan. 

“Setiap hari, lakukan senaman mudah selama 30 minit, tiga kali sehari. Ada banyak senaman yang boleh dilakukan seperti berjalan sekeliling kawasan rumah, berenang mahu pun berlari

“Bagaimanapun, jangan paksa badan melakukan senaman yang tidak bersesuaian kerana ia mungkin mendatangkan mudarat kepada badan,” katanya. 

Info: 
  • Minum sekurang-kurangnya dua gelas susu dan segelas jus setiap hari. Bagi individu yang prihatin mengenai berat badan, mereka boleh mengambil susu rendah lemak. 
  • Jambu batu adalah antara buah terbaik untuk diet kerana ia mempunyai vitamin C yang tinggi selain kiwi. 
  • Jangan lakukan senaman yang drastik untuk menurunkan berat badan sebaliknya lakukan secara berperingkat
  • Pastikan gerakan senaman dilakukan sesuai dengan tubuh badan. Kalau sudah berusia, mungkin boleh lakukan senaman ringkas seperti tai chi atau gerakan mudah. Bagi orang Islam, gerakan dalam sembahyang seperti rukuk dan sujud juga adalah satu senaman baik untuk badan jika dilakukan dengan betul.

Wanita ditinggal kekasih di Lombok malu pulang ke Terengganu





2010/11/25

JAKARTA: Kisah wanita Malaysia termasuk gadis bawah umur lari bersama kekasih ke Lombok, Nusa Tenggara Barat, Indonesia, bukan perkara baru dan sejak 10 tahun lalu, 15 kes seumpamanya telah dilaporkan berlaku di pulau itu. 

Bilangan sebenar mereka yang pergi ke pulau itu atas nama cinta dipercayai lebih besar berdasarkan laporan media tempatan dan difahamkan mereka kebanyakannya rela menetap di sana walaupun terpaksa menjalani kehidupan dalam keadaan serba kekurangan.
Sehingga kini, jumlah sebenar mereka yang terbabit tidak dapat dipastikan tetapi kes ini bukan sahaja dilaporkan berlaku di pulau Lombok, malah tujuh kes serupa juga dilaporkan berlaku di beberapa tempat lain iaitu di pulau Jawa, Sulawesi, Sumatera dan Kalimantan.
Setakat ini, 22 kes dilaporkan ke Kedutaan Besar Malaysia di sini, sama ada oleh keluarga mereka melalui Wisma Putra atau secara langsung ke pejabat kedutaan di sini selain oleh pihak berkuasa Indonesia apabila wanita berkenaan berdepan dengan masalah. 

Terbaru ialah kes Harlizan Ibrahim, 35, wanita Malaysia yang ditinggalkan kekasihnya di Lombok Barat dan telah bernekad untuk menetap di pulau itu kerana malu pulang ke pangkuan keluarga di Kuala Terengganu. 

Itulah pengakuan Harlizan kepada wartawan tempatan dua hari lalu ketika menceritakan kisah hidupnya tinggal di sebuah kampung yang jauh dari kota, semuanya dibuat atas permintaan kekasihnya bernama Asitah, lebih setahun yang lalu. 

Sejak itu Asitah telah pulang semula ke Malaysia untuk bekerja dan selepas empat bulan berlalu beliau terputus hubungan dan tidak mendapat sebarang khabar berita daripada kekasihnya. 
Wanita itu yang melahirkan seorang anak lelaki enam bulan lalu dan kini ditempatkan sementara di sebuah rumah kebajikan Bude Rini, Mataram, Lombok, memberitahu wartawan tempatan beliau terpaksa menggunakan kayu api untuk memasak, suatu kesukaran yang tidak pernah beliau lalui dalam kehidupannya di Malaysia. 

Beliau juga dilaporkan terpaksa menjual kesemua barang kemasnya untuk perbelanjaan anaknya dan sejak akhir-akhir ini Harlizan mengalami masalah tekanan mental dan telah dua kali dibawa ke Hospital Sakit Jiwa di Mataram oleh rumah kebajikan itu. 

Sementara itu, Kedutaan Besar Malaysia di sini sedang berusaha membantu menguruskan penghantaran pulang Harlizan ke tanah air selain menguruskan kebenaran untuk beliau membawa bersama anaknya, walaupun beliau sendiri sehingga kini masih menolak untuk pulang Malaysia. 

"Pihak kami telah beberapa kali menghubungi Harlizan sejak 6 Oktober lalu dan sejak itu setiap tiga atau empat hari sekali menghubunginya sehingga 21 Oktober lalu, namun beliau tetap tegas tidak mahu pulang ke Malaysia," kata jurucakap bahagian Konsular Kedutaan Besar Malaysia di sini, hari ini. 

Beliau berkata, pihaknya akan membantu Harlizan dalam urusan dengan Imigresen Indonesia berkaitan kesalahan beliau tinggal lebih masa di republik itu manakala bagi anaknya pula, akan mengeluarkan visa yang sesuai kerana status anak itu ialah warganegara Indonesia mengikut Undang-undang di republik itu. 

Undang-undang No.62 Tahun 1958 Tentang Kewarganegaraan Indonesia Bab II, Fasal 4 (c) menyebut: "Anak yang lahir di Indonesia daripada perkahwinan seorang ayah warganegara Indonesia dan ibu warganegara asing, secara automatik menjadi warganegara Indonesia". 

Jurucakap itu berkata, Kedutaan Besar Malaysia difahamkan bahawa rumah kebajikan Bude Rini kini sedang membantu menguruskan pendaftaran sijil kelahiran anak itu selain menguruskan pasport untuk bayi itu. 

Katanya, daripada 15 kes seumpamanya di Lombok, lapan orang adalah gadis bawah umur dan enam daripada mereka, termasuk lima kes bawah umur telah dihantar pulang Malaysia. 

Sementara itu, empat daripada tujuh kes serupa di luar pulau Lombok telah juga dihantar pulang ke tanah air. Jumlah mereka yang telah dihantar pulang ke Malaysia sehingga kini ialah 10 orang. 

Pihak Kedutaan Besar Malaysia kini masih mengesan 12 lagi kes berkenaan di di Lombok dan di tempat lain di republik itu. 

Di KUALA TERENGGANU, kakak Harlizan, Hartini Ibrahim berkata adiknya tidak perlu malu untuk pulang ke kampung kerana keluarga mereka sentiasa menunggu kepulangannya. 

"Saya berharap adik saya segera pulang ke pangkaun keluarga kerana ibu, (Hasmah Sheikh Puteh) sangat merinduinya," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Nibong, Kuala Terengganu, hari ini. 

Hartini berkata, keluarganya tidak mengetahui secara mendalam hubungan adiknya dengan pemuda Lombok itu, malah beliau yang paling rapat dengan Harlizan juga tidak tahu nama pemuda itu. 

Katanya, adik ketiga daripada tujuh beradik itu sering menghubungi keluarganya untuk bertanya khabar tetapi tidak bercerita mengenai kehidupan di sana dengan lelaki itu. 

"Dua hari lalu saya baru berhubung melalui telefon dengannya. Dari perbualan itu, saya rasa Harliza tidak menghadapi sebarang tekanan, mungkin dia cuba sembunyikan apa yang berlaku daripada kami," katanya. 

Hartini berkata, beliau telah berhubung dengan kedutaan Malaysia di Indonesia untuk membawa pulang adiknya itu ke Terengganu. - BERNAMA

MURTAD KERANA LISAN


by Muwahid 

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Sebagai upaya membersihkan syubhat-syubhat yang ada yang seringkali merangkul kehidupan kita, sedikit demi sedikit tanpa terasa aqidah ummat dijauhkan dari tauhidullah. Dari mulai mengaburkan makna syahadatain, lalu kemudian menyebarkan berbagai macam talbis (perangkap) yang seolah-olah digambarkan dan digembar-gemborkan sebagai da'wah yang mengikuti manhaj salaaf ash shaalih. Akhirnya, mereka menyebut diri mereka sebagai "salafy" (baca: hizbus salafy).

Pemahaman yang berkembang di kalangan "salafy" dalam permasalahan iman dan kufur memiliki kesamaan dengan pemahaman kaum murji'ah yang dahulu pernah berkembang. Bahkan, sebagian dari kaum "salafy" memiliki pemahaman yang lebih ekstrem lagi.

Di antara pemahaman kaum murji'ah dalam permasalahan iman adalah bahwa mereka meyakini iman sebagai tashdiq di dalam hati. Mereka tidak memasukkan amal sebagai bagian dari iman. Sehingga seseorang dianggap masih beriman selama ia sudah mengucapkan dua kalimat syahadat, walaupun dia telah melakukan perbuatan kekufuran seperti menghina ALLAH dan Rasul-Nya, memusuhi wali-wali ALLAH, menghina al Quran, tidak berhukum kepada al Quran dan as Sunnah, atau kemaksiatan-kemaksiatan lainnya.

Sedangkan sebagiannya lagi beranggapan bahwa jika pun orang-orang yang melakukan perbuatan kekufuran itu divonis kafir, maka menurut mereka, hal tersebut bukan karena perbuatannya itu sendiri, melainkan karena perbuatan mereka mengindikasikan adanya kekafiran di dalam hati. Padahal, dengan tegas ALLAH menyatakan dalam ayat-ayatnya, begitu banyak orang-orang yang di dalam hatinya yakin, namun mereka divonis kafir karena perbuatan atau perkataannya.

"Dan mereka mengingkarinya karena kezaliman dan kesombongan (mereka) padahal hati mereka meyakini (kebenaran)nya. Maka perhatikanlah betapa kesudahan orang-orang yang berbuat kebinasaan."
(Qs. 27: 14)

ALLAH berfirman tentang orang-orang Yahudi dan Nasrani:

"Orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah Kami beri Al Kitab (Taurat dan Injil) mengenal Muhammad seperti mereka mengenal anak-anaknya sendiri. Dan sesungguhnya sebahagian diantara mereka menyembunyikan kebenaran, padahal mereka mengetahui."
(Qs. 2: 146)

Begitu pun dengan orang-orang musyrik:

"Sesungguhnya Kami mengetahui bahwasanya apa yang mereka katakan itu menyedihkan hatimu, (janganlah kamu bersedih hati), karena mereka sebenarnya bukan mendustakan kamu, akan tetapi orang-orang yang zalim itu mengingkari ayat-ayat ALLAH."
(Qs. 6: 33)

Al Quran pun menerangkan kepada kita bahwa Iblis dikafirkan oleh ALLAH karena kesombongannya serta penolakannya untuk bersujud kepada Adam, bukan karena ia mendustakan berita dari ALLAH.

Hari ini, ternyata ada orang-orang yang mengaku sebagai pengusung ahlus sunnah wal jama'ah, namun di balik da'wah yang mereka serukan, ternyata mereka mengusung madzhab irja' (murji'ah) kepada para penguasa. Di satu sisi, mereka begitu mudah memvonis sesat para mujahidin dan aktivis da'wah yang tidak sependapat dengan mereka, namun di sisi lain, mereka begitu meremehkan ucapan atau perbuatan mukaffirah (yang membuat pelakunya kufur-murtad).

Dalam kitab-kitabnya dapat kita lihat mereka mendefinisikan iman dengan benar, yakni meliputi ucapan, pembenaran, dan perbuatan. Namun, ketika dihadapkan pada alam realita, mereka tidak memegang teguh prinsip tersebut, bahkan justru menumbangkannya.

Mayoritas kalangan mereka beranggapan bahwa dosa hanya akan mengurangi kesempurnaan iman, tidak ada satu dosa pun yang dapat menggugurkan iman, kecuali disertai juhud (pengingkaran) atau istihlal (penghalalan). Padahal, pendapat yang benar adalah bahwa iman itu bercabang-cabang, di mana cabang yang satu berbeda dengan cabang yang lainnya. Di antara cabang-cabang iman itu ada yang jika dilanggar sekedar mengurangi iman, namun ada juga yang dilanggar dapat menghapus iman secara keseluruhan.

Menurut kaum murji'ah gaya baru ini, seseorang yang mengucapkan atau melakukan perbuatan kekafiran, tidak menjadi kafir dengan sendirinya, kecuali jika hatinya meyakini ucapan tersebut. Misal: seseorang berkata: Tuhanku adalah Isa, atau berkata: ALLAH ada tiga, atau hukum Islam tidak relevan lagi, kuno, ketinggalan zaman, atau kata-kata penghinaan yang semisalnya. Maka, menurut mereka orang tersebut tidak menjadi kafir selama hatinya tidak meyakini apa yang ia katakan. Padahal, ALLAH dengan tegas berfirman:

"Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: "Sesungguhnya ALLAH ialah Al Masih putera Maryam"
(Qs. 5: 72)

"Sesungguhnya kafirlah orang-orang yang mengatakan: "Bahwasanya ALLAH salah seorang dari yang tiga",
(Qs. 5: 73)

"Sesungguhnya mereka telah mengucapkan perkataan kekafiran, dan telah menjadi kafir sesudah Islam."
(Qs. 9: 74)

Dan ALLAH kembali menegaskan kepada kita di dalam Al Quran, tidak ada perbedaan, apakah ia serius atau bergurau.

"Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentulah mereka akan manjawab, "Sesungguhnya kami hanyalah bersenda gurau dan bermain-main saja." Katakanlah: "Apakah dengan ALLAH, ayat-ayat-Nya dan Rasul-Nya kamu selalu berolok-olok?". Tidak usah kamu minta maaf, karena kamu kafir sesudah beriman."
(Qs. 9: 65-66)

Sayangnya, hari ini, jika ada seseorang yang berusaha menegakkan hujjah sesuai al Quran dan as Sunnah dianggap berlebihan, khawarij, dan lain sebagainya. Misalnya adalah pada saat seorang Ikhwan mengingatkan kepada kawannya yang sering mempermainkan ayat-ayat ALLAH, Ikhwan itu berkata, "Hati-hati, jangan berkata-kata demikian, walaupun bercanda, engkau bisa kafir murtad."

Ternyata kawannya tersebut malah marah dan berkata, "Iman itu urusan aku dengan Tuhanku. Engkau tidak mengetahui apa yang ada di dalam hatiku."

Sungguh, orang yang membantah dengan kalimat di atas bukan kawannya saja, namun banyak dari kita yang bisa jadi seringkali mengucapkannya. Sehingga orang-orang yang jelas-jelas telah kafir karena ucapannya masih kita bela, masih kita do'akan, dan dishalatkan saat meninggal, dengan alasan husnudzhan, karena ia telah bersyahadat. Lalu, mengapa ALLAH juga menyatakan orang-orang yang mengucapkan perbuatan kekufuran sebagai orang kafir, padahal ALLAH Maha Tahu isi hati mereka dan dengan jelas ALLAH tahu hati mereka sebenarnya meyakini kebenaran ALLAH..?!

Maka dari itu, seseorang yang mengatakan kata-kata kekufuran, tanpa melihat isi hati mereka, pada hakikatnya mereka telah kafir setelah beriman, dan wajib bagi kita memperlakukan mereka layaknya orang kafir, sebagaimana ALLAH  memperlakukan mereka sebagai orang-orang kafir. Namun, bukan berarti dengan serta merta setiap orang yang berkata itu kita tunjuk satu-satu dan menyebut mereka sebagai orang kafir.

Sesungguhnya, ada beberapa penghalang bagi seseorang menjadi kafir, yakni:1. Belum baligh,2. Tidak sadar: gila, mengigau, tidak sengaja, dan sejenisnya3. Dipaksa, seperti kisah 'Ammar bin Yassir4. Bodoh, belum mengetahui.

Baru jika setelah ditabayyun, mereka masih bertahan dalam pendapatnya, padahal ilmu telah disampaikan, hujjah telah ditegakkan, maka tidak ada penghalang lagi yang dapat menjadi tameng bagi mereka, sehingga mereka diperlakukan sebagai orang kafir.

"Sesungguhnya orang-orang yang kembali ke belakang (kepada kekafiran) sesudah petunjuk itu jelas bagi mereka, syaitan telah menjadikan mereka mudah (berbuat dosa) dan memanjangkan angan-angan mereka. Yang demikian itu karena sesungguhnya mereka (orang-orang munafik) itu berkata kepada orang-orang yang benci kepada apa yang diturunkan ALLAH (orang-orang Yahudi):"Kami akan mematuhi kamu dalam beberapa urusan", sedang ALLAH mengetahui rahasia mereka. Bagaimanakah (keadaan mereka) apabila malaikat mencabut nyawa mereka seraya memukul-mukul muka mereka dan punggung mereka? Yang demikian itu adalah karena sesungguhnya mereka mengikuti apa yang menimbulkan kemurkaan ALLAH dan karena mereka membenci keridhaan-Nya, sebab itu ALLAH menghapus (pahala) amal-amal mereka."
(Qs. 47: 25-28)

Dengan demikian, telah jelaslah hujjah ini bagi kita, bahwa setiap kata yang kita ucapkan, baik serius ataupun bersenda gurau dapat berakibat serius terhadap status keislaman kita, baik di hadapan manusia, dan lebih penting lagi di hadapan ALLAH kelak.

Saat ini, saya juga ingin menyampaikan kepada Presiden dan wakilnya, atau orang-orang yang bercita-cita ingin menjadi Presiden, kepada Anggota Legislatif atau orang-orang yang bercita-cita ingin menjadi anggota legislatif, kepada Polri dan TNI, atau yang bercita-cita menjadi Polri atau TNI, atau calon-calon PNS, untuk merenungkan kembali tema ini. Salah-salah, cita-cita antum sekalian dapat membawa antum ke jurang neraka. Na'udzu billah...

*Sumpah Presiden: “Demi ALLAH saya bersumpah akan memenuhi kewajiban Presiden Republik Indonesia (Wakil Presiden Republik Indonesia) dengan sebaik-baiknya dan seadil-adilnya, memegang teguh Undang-Undang Dasar dan menjalankan segala undang-undang dan peraturannya dengan selurus-lurusnya serta berbakti, kepada Nusa dan Bangsa.”

*Sumpah Wakil Presiden: “Saya berjanji dengan sungguh-sungguh akan memenuhi kewajiban Presiden Republik Indonesia (Wakil Presiden Republik Indonesia) dengan sebaik – baiknya dan seadil – adilnya, memegang teguh Undang-Undang Dasar dan menjalankan segala undang-undang dan peraturannya dengan selurus-lurusnya serta berbakti, kepada Nusa dan Bangsa”

*Sumpah Anggota Legislatif: "Demi ALLAH (Tuhan) bersumpah: bahwa saya akan memenuhi kewajiban saya sebagai anggota Dewan Perwakilan Rakyat Daerah Kabupaten / Kota dengan sebaik-baiknya dan seadil-adilnya; bahwa saya akanmemegang teguh Pancasila dan Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945 serta peraturan perundang-undangan; bahwa saya akan menegakkan kehidupan demokrasi serta berbakti kepada bangsa dan negara; bahwa saya akan memperjuangkan aspirasi rakyat yang saya wakili untuk mewujudkan tujuan nasional demi kepentingan bangsa dan negara kesatuan Republik Indonesia".

*Sumpah Dan Janji Anggota Polri: Demi ALLAH, saya bersumpah / berjanji : Bahwa saya, untuk diangkat menjadi anggota kepolisian negara republik indonesia, akan setia dan taat sepenuhnya kepada pancasila, undang - undang dasar tahun 1945 , tri brata, catur prastya dan negara kesatuan republik indonesia serta pemerintah yang sah.Bahwa saya, akan mentaati segala peraturan perundang - undangan yang berlaku dan melaksanakan kedinasan di kepolisian negara republik indonesia yang dipercayakan kepada saya dengan penuh pengabdian, kesadaran dan tanggung jawab.Bahwa saya, akan senantiasa menjunjung tinggi kehormatan negara, pemerintah dan martabat anggota kepolisian negara republik indonesia, serta akan senantiasa mengutamakan kepentingan masyarakat, bangsa dan negara dari pada kepentingan saya sendiri, seseorang atau golongan.Bahwa saya, akan memegang rahasia sesuatu yang menurut sifatnya atau menurut perintah harus saya rahasiakan.Bahwa saya, akan bekerja dengan jujur, tertib, cermat dan bersemangat untuk kepentingan bangsa dan negara kesatuan republik indonesia dan tidak akan menerima pemberian berupa hadiah dan / atau janji - janji baik langsung maupun tidak langsung yang ada kaitannya dengan pekerjaan saya

*Sumpah TNI: Demi Allah saya bersumpah / berjanji :Bahwa saya akan setia kepada Negara Kesatuan Republik Indonesia yang berdasarkan Pancasila dan Undang-Undang Dasar 1945.Bahwa saya akan tunduk kepada hukum dan memegang teguh disiplin keprajuritan.Bahwa saya akan taat kepada atasan dengan tidak membantah perintah atau putusan.Bahwa saya akan menjalankan segala kewajiban dengan penuh rasa tanggung jawab kepada Tentara dan Negara Republik Indonesia.Bahwa saya akan memegang segala rahasia Tentara sekeras-kerasnya.

Serta sumpah-sumpah lain yang sering diucapkan pada pelantikan PNS dan lain sebagainya. Semua itu adalah ucapan kekafiran. Bagi yang sudah terlanjur mengucapkannya, maka diwajibkan baginya bertaubat dan mengingkari sumpah tersebut, berlepas diri dari kekuasaan thaaghut.

wallaahu musta'an

Semoga bermanfaat
barakallaahu fiykum

Mengenal ALLAH 'Azza wa Jalla dan Rasulullaah shalallaahu 'alaihi wasallam


by Muwahid 

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab rahimahullaah :

"Ketahuilah rahimakallaah, sesungguhnya wajib bagi kita mempelajari empat masalah. PERTAMA ilmu, yaitu mengenal ALLAH 1), lalu mengenal Nabi-Nya 2), dan mengenal diinul Islam berdasar dalil-dalil. KEDUA, mengamalkannya. KETIGA, menda'wahkannya. KEEMPAT, bersabar terhadap gangguan di dalamnya".

Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin rahimahullaah :

1). Mengenal ALLAH maksudnya mengenal ALLAH 'azza wa jalla dengan hati, yang berakibat kepada penerimaan syari'at yang ditetapkan-Nya, ketundukan dan kepatuhan kepada-Nya, serta sikap menjadikan syari'at-Nya -yang dibawa oleh Rasul-Nya shalallaahu 'alaihi wassalam- sebagai penentu hukum. Seorang hamba bisa mengenal Rabbnya dengan memperhatikan ayat-ayat syar'iyyah yang terdapat dalam Kitabullaah dan Sunnah Rasulullaah shalallahu 'alaihi wasallam, serta memperhatikan ayat-ayat kauniyah yang terdapat pada makhluk-makhluk ALLAH, karena semakin seseorang itu memperhatikan maka semakin bertambahlah pengetahuannya tentang Penciptanya dan Rabb yang diibadahinya. ALLAH  subhanahu wata 'ala berfirman :

وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ وَفِي أَنفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ

"Dan di bumi itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan ALLAH) bagi orang yang yakin. Dan (juga) pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak memperhatikan?".
 (Qs. 51: 21)

2). Mengenal Nabi maksudnya mengenal atau mengetahui Rasulallaah Muhammad shalallahu 'alaihi wasallam dengan pengetahuan yang mengakibatkan penerimaan kepada petunjuk dan ajaran benar yang dibawa oleh beliau, membenarkan segala hal yang dikabarkannya, melaksanakan perintahnya, menjauhi larangannnya, menjadikan syari'atnya sebagai sumber hukum, dan rela menerima ketentuan yang ditetapkannya. ALLAH subhanahu wata 'ala berfirman :

"Maka demi Rabbmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman sampai menjadikan kamu hakim dalam perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa keberatan dalam hati mereka terhadap putusan yang kamu berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya".
(Qs. 4: 65)

"Sesungguhnya jawaban orang-orang mu'min, bila mereka dipanggil kepada ALLAH dan Rasul-Nya agar Rasul mengadili diantara mereka ialah ucapan 'kami dengar kami ta'at'. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung".
(Qs. 24: 51)

"...kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia pada ALLAH  (Al-Qur'an) dan Rasul (Sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman pada ALAH dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya".
(Qs. 4: 59)

"...maka hendaklah orang-orang yang menyalahi perintah-Nya takut akan ditimpa cobaan atau ditimpa adzab yang pedih". (QS. An-Nuur : 63)

Imam Ahmad bin Hanbal rahimahullaah berkata :

"Tahukah kalian, apakah itu fitnah? Fitnah adalah perbuatan syirik. Bila seseorang membantah sebagian firman-Nya, barangkali ada sedikit penyimpangan yang terlintas di hatinya, sehingga ia binasa"

(Rangkuman Syarah Ushul Tsalatsah)

Lelaki Argentina dituduh rogol anak selama lebih 30 tahun

BUENOS AIRES: Seorang lelaki Argentina berusia 62 tahun ditangkap dan didakwa merogol anak perempuannya selama lebih 30 tahun dan menyebabkan anaknya itu melahirkan 10 anak, dalam kes yang "lebih teruk" daripada kes Josef Fritzl di Austria pada 2008, kata seorang hakim. 

“Tertuduh menafikan pertuduhan itu tetapi ujian DNA mengesahkan beliau adalah bapa kepada anak yang dilahirkan itu," kata Hakim Virgilio Palud kepada radio tempatan.Lelaki terbabit dituduh melakukan penderaan seksual berulang kali dan sumbang mahram, jenayah yang membawa kepada hukuman penjara 20 tahun.
Tertuduh yang identitinya tidak dinyatakan, ditangkap Jun lalu kerana mencuri lembu, menyebabkan anak perempuannya itu yang kini berusia 43 tahun, melaporkan perbuatan beliau kepada polis walaupun diancam. 

Wanita terbabit yang identitinya tidak dinyatakan, mendakwa beliau dipukul dan dirogol sejak berusia 13 di rumah keluarganya di perkampungan Nicanor Molinas, 600 kilometer ke utara Buenos Aires. 

Palud berkata, perbuatan rogol itu menyebabkan wanita berkenaan mengandung dan melahirkan 10 anak yang kini berusia antara 7 dan 27 tahun dan hanya anak sulung yang mengetahui bahawa bapa dan datuknya adalah lelaki sama. 

“Ia lebih teruk daripada apa yang berlaku di Austria,” katanya merujuk Josef Fritzl yang dihukum penjara seumur hidup pada 2009 selepas mengurung anak perempuannya selama 24 tahun dan memperoleh tujuh anak serta membunuh seorang daripadanya. - AFP 

Perjuangan memulih pesakit ketagih dadah






MUNGKIN ramai beranggapan mereka yang mengalami masalah ketagihan opioid tidak mempunyai harapan untuk pulih dan kembali ke pangkuan masyarakat.
Tanggapan sebegitu bukan sahaja melemahkan semangat pesakit ketagih opioid tetapi stigma itu menyukarkan mereka untuk bergaul dengan masyarakat.
Senario itu bagaimanapun dapat diubah apabila rawatan perubatan dan kaunseling berterusan dilakukan terhadap pesakit. Rawatan tersebut dapat membantu pesakit mengawal ketagihan sekali gus mengurangkan stigma.
Sehubungan itu, Program Jiwa Baru telah dilancarkan pada 29 April 2008 dengan sokongan Pengamal Perubatan Swasta Malaysia (FPMPAM), Persatuan Perubatan Penagihan Malaysia (AMAM) dan Persatuan Psikiatri Malaysia (MPA) dalam membantu memulihkan pesakit-pesakit ketagihan.
Usaha program komuniti itu tidak hanya terbatas kepada penagih-penagih sahaja tetapi melibatkan pendidikan dan pendedahan kepada ahli keluarga, rakan-rakan serta masyarakat sekeliling untuk memastikan pesakit dapat dipulihkan tanpa ada stigma kepada mereka.
Perunding Psikiatri Pusat Perubatan Gleneagles Intan, Kuala Lumpur, Dr. Nor Hamidah Mohd. Salleh berkata, ketagihan dadah merupakan penyakit perubatan yang boleh dirawat.
“Jika seseorang itu mengambil opioid, ia akan masuk terus ke otak dan membuatkan dia khayal serta memberi keseronokan sehingga tidak boleh ditukar ganti dengan benda lain. Penagihan dadah memerlukan rawatan dari peringkat awal.
“Justeru itu, proses rawatan pesakit ini perlu berterusan dan mendapat sokongan daripada keluarga terdekat untuk memastikan mereka tidak terjebak semula dalam pengambilan dadah,” katanya ketika ditemui Kosmo! baru-baru ini.

TERAPI kaunseling antara komponen penting dalam membantu merawat penagihan dadah. - Gambar hiasan


Dr. Nor Hamidah memberitahu, terapi kaunseling atau tingkah laku merupakan komponen penting dalam proses rawatan bagi memastikan pemulihan penagih-penagih dadah.
Dalam memberi bantuan, beliau perlu menyelami dan memahami perasaan atau emosi pesakit-pesakit terlebih dahulu untuk menyesuaikan kaedah kaunseling terbaik berdasarkan keperluan khusus mereka.
Setiap pesakit mempunyai tingkah laku yang berbeza-beza di antara satu sama lain dan pengkhususan perlu dilakukan untuk membantu mereka.
“Kalau hendak membantu pesakit-pesakit ini kita perlu menolong semua sekali termasuk ahli keluarga mereka. Ia dilakukan bagi memastikan pesakit tidak kembali kepada kelompok dan persekitaran lama yang mencetuskan kembali penagihan dadah.
“Masyarakat sekeliling juga perlu memainkan peranan dalam membantu pesakit-pesakit kronik ini dengan memujuk mereka untuk mendapatkan rawatan di hospital kerajaan, swasta dan klinik-klinik yang menyediakan program membantu penagih opioid. Semua pihak perlu memainkan peranan dalam memastikan agar mereka dapat dipulihkan,” jelasnya.
Merawat ketagihan
Dalam pada itu, Dr. Balaeswaran yang sudah berkecimpung dalam rawatan pesakit kronik ini sejak lapan tahun lalu berkata, dari segi rawatan perubatan, terdapat dua ubat berkesan untuk merawat ketagihan opioid iaitu metadon dan suboxone.
“Metadon ialah ubat cecair oral yang diminum setiap hari di pejabat doktor dan klinik di bawah penyeliaan secara langsung daripada doktor yang merawat mereka. Suboxone pula adalah tablet yang memberi peluang kepada penagih opioid melakukan terapi di rumah dengan dos lebih rendah.
“Bagaimanapun, kedua-dua ubat ini mempunyai fungsi yang sama untuk menghilangkan ketagihan,” ujarnya yang menjalankan rawatan perubatan ketagihan opioid di Klinik Tenaga Baru, Kuala Lumpur.
Tegas Dr. Balaeswaran, pembabitannya dalam program rawatan ketagihan opioid juga bertujuan untuk menghindarkan pesakit-pesakit itu daripada terjebak dengan jangkitan HIV melalui perkongsian jarum suntikan.
Setakat ini, dia mempunyai berpuluh pesakit yang mendapatkan rawatan setiap bulan. dan ia silih berganti bergantung kepada tahap keadaan mereka.

PENAGIH mengambil masa untuk menyesuaikan diri selepas meninggalkan penagihan dadah. - Gambar hiasan


Mengimbas pembabitan awal Dr. Balaeswaran dalam membantu merawat penagih-penagih dadah, beliau mengakui agak bimbang dengan persepi masyarakat terhadap program rawatan berkenaan.
“Pada masa itu, program rawatan sebegini agak baru dan masih ramai yang tidak faham.
‘Pada masa yang saya mempunyai pesakit-pesakit luar yang mungkin tidak memahami apabila penagih-penagih mendapatkan rawatan di klinik sama,” katanya yang terpaksa menerangkan kepada mereka bahawa penagih-penagih juga pesakit yang memerlukan rawatan. Lama-kelamaan pesakit yang lain dapat memahami situasi tersebut,” katanya.
Bagi Dr. Loo Cheng Wee dari Klinik Modern dan Southern, Klang pula menambah, pelbagai kata-kata negatif yang terpaksa ditelan apabila dia melakukan program rawatan dan kaunseling kepada penagih dadah.
“Saya merasakan program rawatan dan kaunseling yang dilakukan lebih kepada satu perjuangan untuk memulihkan para pengguna dadah. Ia merupakan satu perkara yang amat sukar dilakukan kadang-kadang sehingga memalukan diri sendiri.
“Begitupun, ia perlu dilakukan juga untuk memastikan penagih-penagih ini dapat dipulihkan. Sebagai contoh, kalau kita beri kaunseling tidak semua yang bersedia untuk mendengar, malah kita perlu menyelami isi hati pesakit untuk memulihkan mereka,” katanya.
Sementara itu, seorang bekas penagih dadah yang mengikuti rawatan perubatan dan kaunseling yang hanya mahu dikenali sebagai Edwin, 49, menjelaskan, dia mula mengenali dadah sejak tahun 1978. Dia juga telah beberapa kali berusaha berhenti tetapi gagal akibat tidak mempunyai kekuatan diri.
Harapan kepada masyarakat
“Memang sukar membayangkan menjadi seorang penagih dadah kerana ia membinasakan diri saya. “Ketrampilan menjadi tidak menentu, gigi rosak, tekanan perasaan, hilang pekerjaan dan macam-macam lagi,” katanya yang cuba berhenti sekitar tahun 1990. Namun, usahanya sering gagal kerana keadaan sekeliling dan pengaruh daripada rakan-rakan. Ia lebih mengecewakan bapa kepada empat anak itu apabila masyarakat sering memandang serong terhadap penagih dadah.

SEBAHAGIAN tiub yang digunakan untuk mengisi dadah. - Gambar hiasan


Edwin mula mengetahui mengenai program rawatan perubatan dan kaunseling pada tahun 1999, sekali gus dapat meninggalkan tabiat buruk yang menghantui dirinya selama ini. Bahkan, masyarakat juga mula membuka mata bahawa penagih dadah masih mempunyai harapan sekiranya mempunyai panduan yang betul.
“Program rawatan perubatan dan kaunseling banyak membantu saya daripada terus bergelumang dalam penagihan dadah. Selain program berkenaan, keluarga dan masyarakat sekeliling yang tidak pernah berputus asa memberi sokongan moral banyak membantu memberi kekuatan kepada saya untuk meninggalkan dadah.
“Saya percaya terdapat tiga perkara yang perlu dilakukan untuk berhenti daripada penagihan dadah ini iaitu kekuatan rohani, sokongan keluarga dan program rawatan serta kaunseling,” ujarnya yang telah meninggalkan dadah sejak tahun 1999.
kosmo

Keadilan mangsa asid




MANGSA-MANGSA serangan asid enggan tampil ke depan kerana bimbang dengan tindakan si pelaku.


MORM NHEB masih ingat bau dagingnya yang terbakar ketika bekas suami menyimbah asid ke mukanya. Insiden itu meninggalkan parut kekal pada wajahnya sepanjang hayat.
"Baunya cukup meloyakan," kata ibu kepada dua anak yang terpaksa berjuang untuk hidup sejak bekas suaminya melepaskan kemarahan kerana perceraian mereka.
Morm Nheb memberitahu, bahawa dia tidak akan kembali kepada suaminya itu.
"Kini saya hidup seperti bangkai bernyawa atau hantu hidup," katanya.
Morm Nheb merupakan salah seorang daripada mangsa simbahan asid yang semakin meningkat jumlahnya. Lebih mendukacitakan, penyerang mereka jarang sekali dibawa ke muka pengadilan.
"Kami berdepan dengan kesukaran untuk meminta mangsa-mangsa ini membela diri kerana mereka takut kepada si pelaku tersebut," kata Pengurus Program Cambodian Acid Survivors Charity (CASC), Chhun Sophea.
Dalam kes lain seperti yang dihadapi oleh Nheb, penyerangnya melarikan diri dan tiada langsung khabar berita selepas itu.
Sejak CASC dibuka pada tahun 2006, pertubuhan itu berjaya membantu 300 mangsa yang mengalami nasib yang sama seperti Nheb dengan menawarkan perkhidmatan perubatan percuma, bantuan guaman, kaunseling dan latihan kemahiran.
Menurut Sophea, sehingga kini tiada lagi statistik rasmi dan banyak kes tidak dilaporkan sedangkan jenayah simbah asid menunjukkan peningkatan.
Bermula dari bulan Januari sehingga Oktober 2010, CASC merekodkan 18 serangan yang mencederakan 34 orang.
Sophea memberitahu, berlaku peningkatan kes pada tahun lalu apabila 33 orang telah dirawat termasuk beberapa yang cedera kerana kemalangan.
Kerajaan Kemboja mengetahui mengenai masalah tersebut dan kini dalam proses membuat draf undang-undang yang akan mengawal penjualan asid dan mengenakan hukuman yang lebih berat kepada penyerang.
Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Penggubalan Undang-Undang, Ouk Kimlek memberitahu, penyerang yang disabitkan kesalahan akan berdepan dengan hukuman lima tahun penjara di bawah undang-undang baru yang akan diluluskan pada penghujung tahun ini.
"Asid adalah sesuatu yang mengerikan. Kami bercadang untuk membawa penyerang ke penjara atas apa yang mereka lakukan terhadap mangsa supaya kami dapat mengurangkan jumlah mangsa jenayah asid ini," katanya.
Lelaki tidak terkecuali
Keganasan yang melibatkan asid merupakan masalah serius yang sebenarnya melanda negara-negara Asia lain.
Menurut Yayasan Mangsa Asid yang berpangkalan di London (ASF), Bangladesh mencatatkan 86 kes dengan 111 kecederaan pada sembilan bulan pertama tahun ini.
ASF merupakan badan bukan kerajaan yang berkempen supaya penyerang yang menyimbah asid disabitkan dengan kesalahan jenayah.
Di Pakistan, kumpulan hak asasi wanita, Aurat Foundation merekodkan 20 kes penyimbahan asid dalam tempoh separuh tahun pertama 2010.
Kebanyakan mangsa di negara-negara tersebut adalah wanita tetapi di Kemboja, lelaki juga menerima nasib yang sama.
"Ramai yang beranggapan jenayah yang melibatkan asid ini berkaitan dengan isu cinta tiga segi, namun ia bukanlah punca utama kerana kebanyakan serangan disebabkan perasaan cemburu, marah dan dendam.
"Di Kemboja, serangan asid tidak bertumpu kepada wanita sahaja. Lelaki juga mempunyai rasa marah terhadap lelaki dan wanita turut kecewa terhadap suami masing-masing. Kemarahan mereka membuak-buak hingga mereka tiada cara untuk melepaskannya," jelas Sophea.
Penghuni yang paling lama di CASC ialah Som Bunnarith, 39. Dia merupakan salah seorang lelaki daripada mangsa asid.
Bunnarith dibakar oleh isterinya lima tahun lalu apabila mereka bertengkar mengenai tabiatnya yang sering pulang lewat malam. Serangan tersebut menyebabkan Som Bunnarith hilang penglihatan.
KES serangan asid kian meningkat dari tahun ke tahun di Kemboja.


"Saya menangis dan sangat kecewa terhadap apa yang dilakukan kepada saya," katanya.
Bekas jurujual itu memberitahu, dia telah pun memaafkan isterinya. Kini, mereka berdua bekerja di CASC dan Som Bunnarith tidak mahu isterinya meringkuk di dalam penjara.
Lain pula kisahnya dengan Nheb. Dia mahu menuntut keadilan kerana gagal mendapatkan semula pekerjaannya di kilang tempat dia bekerja sebelum ini. Serangan tersebut menyebabkan dia seolah-olah dipulaukan.
"Apabila mereka melihat anda, sama ada mereka menunjukkan rasa simpati atau rasa ingin tahu tetapi ia adalah perkara yang sangat dahsyat dan menakutkan.
"Apabila mereka lihat mangsa simbahan asid seperti kami, mereka akan berkata, 'Inilah akibatnya jika awak merampas suami orang'," itu yang membuatkan saya marah. - AFP
kosmo