Pages

Wednesday, August 10, 2011

Pelantar ikan LKIM di Kangar musnah dalam kebakaran

ANGGOTA bomba memadam kebakaran di pelantar dekat Sungai Baru, hari ini.
ANGGOTA bomba memadam kebakaran di pelantar dekat Sungai Baru, hari ini.
KANGAR: Sebuah pelantar ikan milik Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) di Kuala Sungai Baru, dekat sini, musnah dalam kebakaran hari ini.

Penguasa Bomba Perlis, Khairul Ariffin Che Ariffin, berkata kejadian disedari berlaku jam 8.11 pagi dan sebaik menerima panggilan, pihaknya bergegas ke tempat kejadian dan berjaya mengawal kebakaran kira-kira jam 9.30 pagi.
Katanya, punca kebakaran di pelantar ikan yang terletak dalam kawasan perkampungan nelayan tradisional itu sedang disiasat dan anggaran awal kerugian adalah lebih RM400,000.
Selain pelantar ikan, turut musnah dalam kejadian itu ialah bilik sejuk milik Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Perlis Selatan, pukat dan alat tangkapan ikan lain serta empat unit kedai menjual hasil laut, sayuran dan kedai makan yang turut terdapat di pelantar itu.

Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu turut melawat tempat kejadian bersama Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani Negeri, Sabry Ahmad.

Pengurus Persatuan Nelayan Kawasan Perlis Selatan, Mohd Noor Ibrahim mendakwa kebakaran bermula di sebuah kedai makan dan merebak ke kedai lain di atas pelantar ikan berkenaan.

Bagaimanapun, tidak ada kemalangan jiwa dan kecederaan dialami berikutan kejadian itu.
Sementara itu, Sabry yang ditemui di tempat kejadian berkata, kerajaan negeri sebelum ini memohon peruntukan RM10 juta untuk membina jeti baru di tapak yang terletak tidak jauh dari tempat kejadian.

Sekiranya diluluskan, jeti baru yang dicadangkan itu akan berkeupayaan menampung sehingga 200 bot nelayan dalam satu masa. - BERNAMA -bharian

No comments: