Pages

Wednesday, August 10, 2011

Kuiz Islam ditemui dalam gereja

SHAH ALAM 9 Ogos – Gabungan 45 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam mempersoalkan niat sebenar pihak Gereja Methodist Damansara Utama, Petaling Jaya sekali gus menimbulkan keraguan apabila mengedarkan kuiz mengenai agama Islam kepada hadirin pada majlis makan malam di gereja berkenaan, 3 Ogos lalu.
Wakil NGO tersebut, Dr. Dzulkhaini Husain percaya gereja itu mempunyai agenda tersendiri apabila mengedarkan kertas soalan kuiz itu kerana ketika Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) membuat pemeriksaan, hampir 80 peratus hadirin adalah bukan Islam.
Malah katanya, paling meragukan ialah pihaknya difahamkan JAIS menemui kertas soalan kuiz tersebut yang dikoyakkan dan dibuang di dalam tong sampah ketika pemeriksaan dilakukan.
“Ini yang kita persoalkan. Apa rasional pihak penganjur majlis itu mengadakan kuiz yang menjurus mengenai soalan yang berkaitan hal-hal agama Islam sedangkan majoriti hadirin bukan Islam manakala lokasi penganjuran dibuat di gereja.
“Jadi, apa sebenarnya niat pihak penganjur mengadakan kuiz itu yang merupakan salah satu program dalam majlis tersebut,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Menurut Dzulkhaini, 12 soalan yang dikemukakan dalam kuiz itu antaranya ‘apakah maksud perkataan Islam’, ‘apakah maksud perkataan muslim’, ‘apakah maksud perkataan Quran’, ‘apakah 5 rukun Islam’ dan ‘apakah 6 perkara iman muslim’ tidak signifikan untuk ditanya kepada orang bukan Islam.
“Kenapa soalan-soalan ini yang menjadi keutamaan pihak penganjur. Adakah orang bukan Islam yang berada di gereja itu menyertai kuiz itu?” soalnya.
Dzulkhaini yang juga Pengerusi Persatuan Sahabat Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) berkata, berdasarkan atur cara majlis itu, antara acara yang diadakan ialah tarian, ucapan, makan malam dan persembahan muzik.
“Dalam majlis itu turut diselitkan nyanyian ‘Allahuakbar dan Alhamdulillah’ yang dicatatkan di antara pukul 8.50 malam hingga 9.25 malam,” katanya.-hmetro

No comments: