Pages

Wednesday, August 10, 2011

PA arah henti taja buka puasa

PENDUDUK Palestin menunggu berbuka puasa dekat masjid al-Aqsa berdepan masjid Omar.
PENDUDUK Palestin menunggu berbuka puasa dekat masjid al-Aqsa berdepan masjid Omar.

Pihak Berkuasa Palestin tiada bajet untuk majlis iftar 
 RAMALLAH: Presiden Palestin, Mahmoud Abbas, mengarahkan Pihak Berkuasa Palestin (PA) berhenti menganjurkan majlis berbuka puasa sebaliknya menyalurkan wang belanja itu untuk keperluan penduduk miskin di wilayah itu dan menggalakkan sektor swasta turut sama. Kementerian Hal-Ehwal Sosial Palestin berkata, Abbas mengambil keputusan itu berikutan krisis kewangan yang dihadapi PA dan hakikat tetamu yang dijemput ke majlis itu cuma di kalangan tokoh politik, akademik dan wartawan. Ia menambah, majlis berbuka puasa menelan belanja beratus ribu dolar setiap tahun. Menurut kementerian itu, institusi awam dan beberapa sektor swasta membatalkan tempahan berikutan arahan PA. Menteri Hal Ehwal Sosial, Majedah Al-Masri, berkata kementerian akan mengagihkan peruntukan untuk menganjurkan majlis itu kepada penduduk miskin Palestin di Tebing Barat. Katanya, negara Arab dan pertubuhan kebajikan turut menyokong usaha kementerian itu. PA kini kekurangan wang. Ia sudah membayar 150,000 pekerja awam untuk gaji mereka bulan ini tetapi hanya selepas mereka mengancam melancarkan mogok.
Pentadbir Palestin itu juga berhutang separuh gaji mereka bulan lalu. Seorang penjual daging, Tamer Marmash berkata ramai pelanggannya menderita.

Katanya, ramai di kalangan pekerja juga berhutang dan bayaran kepada mereka terlebih dulu diberi kepada bank.

Katanya, jika gaji seorang pekerja adalah AS$700 (RM2,100), dia tidak akan dapat membawa pulang lebih daripada AS$100 (RM300).

Justeru, pekerja berkenaan akan mencuri kerana tiada jalan lain untuk mendapat wang lebih, kata Marmarsh.

PA hanya mempunyai wang mencukupi untuk separuh pekerjanya kerana belum menerima bantuan negara Arab dan Barat lain.

Sementara itu, Hani al-Masri yang mengetuai Pusat Politik bagi Kajian Dasar Strategik dan di Ramallah, berkata ada beberapa penderma anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu tidak suka usaha PA menjadi ahli badan dunia itu. – Agensi . bharian

No comments: