Pages

Monday, September 13, 2010

Dunia memperingati 9/11



WASHINGTON - Presiden Barack Obama merayu rakyat Amerika Syarikat (AS) supaya mengenang peristiwa 11 September 2001 dengan meningkatkan iltizam ke arah mengukuhkan toleransi, pemahaman dan sikap menghormati perbezaan agama, budaya dan etnik yang wujud dalam kalangan penduduk negara itu. 

"Kita tidak harus membiarkan perasaan curiga dan saling tidak percaya memusnahkan keunikan yang ada di negara ini," katanya pada majlis memperingati tragedi 9/11 di Memorial Pentagon, kelmarin. 

Terdahulu, Obama bertafakur di Rumah Putih pada tepat jam 8.46 pagi, menandakan masa kapal terbang pertama melanggar bangunan berkembar Pusat Dagangan Dunia (WTC) di New York, sembilan tahun lalu. 

Serangan ganas yang memusnahkan bangunan berkembar WTC turut mengorbankan hampir 3,000 nyawa manakala serangan di Pentagon membunuh 184 orang. 

"Apa yang berlaku sembilan tahun lalu bukan serangan pejuang Islam ke atas WTC dan Pentagon; sebaliknya serangan pengganas al-Qaeda yang memanipulasi agama. 

"AS tidak pernah dan tidak akan menganggap umat Islam sebagai mu-suh kerana hak beragama dijamin perlembagaan negara," Obama menegaskan dalam ucapannya. 

Obama, bagaimanapun, memberi jaminan bahawa AS akan sentiasa menentang pengganas.

No comments: