Pages

Tuesday, November 1, 2011

Budak lembam tiada MyKad



MOHD. HAFIZ menunjukkan kad pengenalan sementara miliknya di Melaka semalam.


MELAKA – Tidak tahu puncanya, seorang remaja yang dibesarkan di rumah kebajikan sejak kecil kini dihantui rasa gelisah kerana gagal memperoleh status warga negara meskipun sudah beberapa kali membuat permohonan di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).
Lebih membingungkan Mohd. Hafiz, 21, kehidupannya kini terpaksa berbekalkan sijil kelahiran sementara yang dikeluarkan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) kerana ketiadaan MyKad.
Lebih menyedihkan, Mohd. Hafiz yang juga remaja lembam, sijil kelahiran sementara itu juga tidak tertera agama, asal keturunan dan bangsanya.
''Saya kerap berdepan kesukaran setiap kali berurusan dengan pihak berkuasa berikutan tiada kad pengenalan.
''Saya juga gagal memperoleh pekerjaan dan membuka sebarang akaun bank,'' katanya ketika ditemui Pusat Perkhidmatan Barisan Nasional (Pembela BN) di Kota Cemerlang di sini semalam.
Bercerita mengenai kehidupannya, Mohd. Hafiz memberitahu, dia dibesarkan di Rumah Kanak-Kanak Tengku Ampuan Afzan, Kuantan sejak kecil sehingga darjah enam tanpa diketahui asal-usul serta ibu bapa kandungnya.
Selepas tamat darjah enam, ketika berusia 13 tahun, dia kemudian dihantar oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) ke Rumah Budak Laki-Laki Tun Abdul Aziz di Durian Daun, di negeri ini.
"Selepas tamat sekolah, saya banyak bekerja di restoran makan, disebabkan tiada kad pengenalan, saya sering diberikan layanan buruk oleh majikan tempat saya bekerja,'' katanya.

No comments: