Pages

Tuesday, November 1, 2011

15 daerah Bangkok masih banjir

SEORANG mangsa banjir di kawasan Bang Phlat lalu dekat ukiran pokok ketika 15 tempat di ibu negara Thai dinaiki air.
SEORANG mangsa banjir di kawasan Bang Phlat lalu dekat ukiran pokok ketika 15 tempat di ibu negara Thai dinaiki air.
Perdana Menteri Thailand nafi lupakan mangsa bah di kawasan utara ibu kota

BANGKOK: Sekurang-kurangnya 15 daripada 50 daerah di ibu kota Thailand sudah dilanda banjir manakala penduduk di enam kawasan diarahkan berpindah kerana paras air yang dianggap membimbangkan.
“Banjir yang melanda kawasan penempatan kami mempunyai kuasa besar. Apabila melangkah keluar pagar untuk berpindah, salah satu benteng runtuh ke arah rumah jiran dan air menyerbu ke dalam rumah kami. Ia seperti mimpi ngeri.
“Saya rasa sebelah Thonburi akan hilang seluruhnya kerana air tidak berhenti daripada terus naik,” kata Yibporn Ratanawit, 31, penduduk Thonburi yang terletak di tebing barat sungai Chao Phraya.

Ketika perhatian kerajaan sejak kebelakangan ini tertumpu kepada usaha melindungi Bangkok, pusat politik dan ekonomi Thailand, ada juga rungutan mereka yang berada di utara bandar raya itu, sebahagiannya sudah ditenggelami air selama beberapa minggu atau bulan, dilupakan.

Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra, menyedari kebimbangan itu dengan mengirim kenyataan ke laman Facebooknya semalam.

“Kerajaan mengambil berat mengenai semua orang yang berdepan dengan banjir, selain mereka yang berdepan dengan tempoh panjang bencana ini. Kerajaan menegaskan kepada gabenor wilayah supaya sentiasa mengambil berat mengenai penduduk,” katanya.
Banjir itu yang bermula lewat Julai dan diburukkan dengan musim tengkujuh lebih teruk berbanding biasa serta serangan ribut tropika, sudah mengorbankan 381 orang dan menjejaskan lebih satu pertiga daripada wilayah di negara itu.

Banjir memusnahkan berjuta hektar tanaman dan memaksa beribu-ribu kilang ditutup.

Yingluck turut berharap proses menyedut keluar air menerusi Bangkok dapat dipercepatkan kerana air pasang menyaksikan laluan air utama bandar raya sudah melepasi paras.

Air pasang yang lebih tinggi berbanding biasa menolak sungai Chao Phraya dari Teluk Thailand sejak beberapa hari lalu menyukarkan usaha menyedut keluar banjir ketika ia melalui bandar raya itu dari wilayah yang sudah ditenggelami air sejak dua bulan lalu.

Kesan daripada banjir paling buruk di Thailand dalam masa lebih setengah abad memberi tekanan kepada pam, beg pasir dan benteng yang melindungi Bangkok, walaupun ia berkesan dan kebanyakan tempat di bandar raya itu kekal kering. – AP
Berita Harian Online | 15 daerah Bangkok masih banjir:

'via Blog this'

No comments: