Pages

Tuesday, September 6, 2011

Kebuluran merebak ke Bay


Seorang anggota kumpulan militan al-Shabaab memperkatakan sesuatu kepada seorang kanak-kanak Somalia yang beratur menerima bantuan makanan di kem Ala Yaasir kira-kira 50 kilometer daril Mogadishu pada 3 September lalu. - REUTERS



NAIROBI 5 Sept. - Kebuluran diisytiharkan di sebuah lagi wilayah di Somalia dan dijangka merebak lagi beberapa bulan akan datang, menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), hari ini.
Bay di selatan Somalia ialah wilayah terbaru dan keenam dilanda krisis itu.
"Kekurangan zat makanan yang teruk dan kadar kematian telah melepasi ambang kebuluran di wilayah Bay," menurut satu kenyataan Unit Analisis Pemakanan & Jaminan Makanan-Somalia (FSNAU), iaitu sebuah projek PBB.
Kenyataan itu memberi amaran, kebuluran dijangka merebak lagi dalam tempoh empat bulan akan datang sekiranya tindak balas masih berada pada tahap semasa.
Kawasan Bay yang termasuk bandar utama Baidoa ialah kubu kuat militan al-Shabaab yang mengenakan sekatan ketat ke atas kemasukan bekalan bantuan ke wilayah yang mereka kuasai.
"Beribu-ribu penduduk sudah terkorban (akibat kebuluran), lebih separuh daripadanya kanak-kanak," tambah kenyataan itu.
Pejuang al-Shabaab berundur dari Mogadishu pada bulan lepas tetapi masih menguasai sebahagian besar selatan Somalia, kawasan yang paling teruk dilanda kebuluran dan kemarau. - AFP

No comments: