Pages

Tuesday, September 6, 2011

Hanya mayat 4 saudara


REMUK...kenderaan  Nissan Sunny remuk selepas bertembung  Toyota Hilux.
REMUK...kenderaan Nissan Sunny remuk selepas bertembung Toyota Hilux.

LAHAD DATU: “Masih terngiang-ngiang kata-katanya yang tidak sabar mahu menyambut Aidilfitri bersama saya dan sepupu lain di rumah saya, tapi hari ini (semalam) saya hanya dapat menatap jasadnya yang kaku.”
Demikian kata Boni Alkan, 40, sepupu kepada Kempoh Asari, 39, yang maut dalam kemalangan ngeri apabila kenderaan dinaikinya bersama seorang anak dan tiga sepupunya berlanggar dengan Toyota Hilux di Kilometer 24, Jalan Lahad Datu-Sandakan di sini, semalam.

Selain Kempoh, turut maut dalam kejadian kira-kira jam 8 pagi itu pemandu kereta, Abu Halil Esdari, 56, dan dua penumpang dikenali Noor Muhamad Sapiulla, 41, dan Sajid Asin, 30.

Anak Kempoh, Amirkan, 20-an, parah di kepala dan dirawat di Hospital Duchess of Kent di Sandakan.

Pemandu serta seorang penumpang Toyota Hilux terbabit hanya cedera ringan. Identiti mereka belum dikenal pasti.

Boni berkata, dia terkejut apabila menerima panggilan daripada polis memaklumkan ahli keluarganya dari Sandakan dan dalam perjalanan ke daerah ini terbabit dalam kemalangan dan memintanya segera ke Hospital Lahad Datu.


Menurutnya, perasaan pilu tidak dapat disembunyikan apabila melihat wajah Kempoh terbujur kaku bersama tiga lagi sepupu. “Saya tidak menyangka kehadiran semua mereka ke sini bagi menyambut Aidilfitri bersama, berakhir dengan tragedi yang sungguh menyedihkan,” katanya ketika ditemui Harian Metro di pekarangan Hospital Lahad Datu di sini, semalam.

Sementara itu, Pemangku Ketua Polis Daerah Lahad Datu, Asisten Superintendan Bong Kwet Khiun berkata, dalam kemalangan itu pemandu dan penumpang kenderaan pacuan empat roda terbabit hanya cedera ringan.
“Siasatan mendapati kereta Nissan Sunny dinaiki mangsa cuba memotong sebuah van di depan sebelum hilang kawalan dan bertembung pacuan empat roda dari arah bertentangan.

“Impak pelanggaran itu, kenderaan dinaiki mangsa remuk teruk, malah empat daripada mereka tersepit dan maut di tempat kejadian, manakala seorang lagi yang parah berjaya dikeluarkan orang ramai.

“Anggota bomba dan penyelamat yang tiba di lokasi kejadian mengeluarkan mangsa yang tersepit dan mereka disahkan meninggal dunia di tempat kejadian akibat parah di kepala dan anggota badan lain,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Beliau berkata, semua mayat dihantar ke Hospital Lahad Datu untuk dibedah siasat dan kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1), Akta Pengangkutan Jalan 1987.

1 comment:

mcm ni lah said...

jom singgah ke blog saya, ada pelbagai info2 terkini lg sengsasi,
tajuk utama hari ni,
pemuda disimbah asid gara2 berebut seorang pondan,
pusat jagaan haiwan cuai dan zalim sebabkan kematian 16 ekor kucing dan lebih 200 ekor lagi kebuluran dan teraniaya,
honda malaysia panggil semula lebih 40,000 kereta 2006 - 2008.
dn pelbagai lagi info2 terkini lagi sengsasi, jom ramai2 terjah ke blog sy.