Pages

Tuesday, August 11, 2015

Terumbu karang terbesar dunia

Terumbu karang terbesar dunia

JIKA dilihat dari pandangan atas, pantai timur Australia seperti berada dalam sebuah oval gergasi. Tetapi sebenarnya, ia adalah The Great Barrier Reef iaitu struktur terumbu karang terbesar di dunia yang dihasilkan oleh organisma hidup.
Terletak di antara pantai Queensland dan pesisir Laut Pasifik, Great Barrier Reef menjangkau keluasan lebih 2,000 kilometer dan mengandungi lebih 2,900 terumbu individu serta lebih 900 pulau.
Disebabkan kepelbagaian jutaan hidupan laut di dalamnya, ada yang menggelar kawasan ini seperti sebuah bandar hidup dalam air yang kesemuanya saling berkaitan.
Mula ditubuhkan sebagai taman negara pada tahun 1975, The Great Barrier Reef telah ditetapkan sebagai Tapak Warisan Dunia enam tahun selepas itu lapor National Geographic. 
Hari ini, 33 peratus daripada kawasan ini dilindungi sepenuhnya, dan pelbagai usaha sedang dijalankan untuk menangani pencemaran, aktiviti memancing dan akibat perubahan iklim.
Dalam satu kajian diterbitkan pada Oktober tiga tahun lalu oleh Proceedings of the National Academy of Sciences, terumbu karang telah kehilangan lebih daripada separuh kulitnya sejak 1985.
Pada November tahun lalu, Google telah melancarkan Google Underwater Street View dalam 3D di Great Barrier Reef. 

No comments: