Pages

Saturday, August 6, 2011

Tangisan iringi hukuman mati


BERSALAH...Masoumeh dibawa keluar dari Mahkamah Tinggi Shah Alam, semalam.
BERSALAH...Masoumeh dibawa keluar dari Mahkamah Tinggi Shah Alam, semalam

SHAH ALAM: Seorang wanita Iran menangis teresak-esak apabila dijatuhi hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini, selepas didapati bersalah mengedar hampir tiga kilogram (kg) syabu di sebuah hotel di Petaling Jaya, dekat sini, dua tahun lalu.
Hakim Noor Azian Shaari membuat keputusan itu terhadap pekerja salun, Masoumeh Ghulami Khaveh, 25, selepas berpuas hati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.

Noor Azian pada penghakimannya berkata, mahkamah menolak keterangan tertuduh ketika membela diri bahawa dadah dalam beg yang ditemui bersamanya kepunyaan lelaki bernama Amin.

Beliau berkata, ini kerana tertuduh membawa beg berkenaan dari lapangan terbang ke hotel penginapannya dan dadah itu tidak ada kaitan dengan Amin. Malah, katanya, ada banyak keterangan wanita itu yang tidak munasabah termasuk berasal dari keluarga susah, tetapi pada masa sama sudah memasuki negara sebanyak enam kali.

Menurutnya, keterangan Masoumeh bahawa keluarganya akan mengirimkan duit melalui sebuah syarikat asing diragui.

Pada masa sama, katanya, tindakan pihak pendakwaan tidak memanggil Amin saksi juga tidak memudaratkan kes pendakwaan.

“Sudah tentu, Amin tidak akan mengakui dadah itu miliknya,” katanya. Mengikut pertuduhan, Masoumeh didakwa mengedar 2.865kg syabu di Hotel One World, Petaling Jaya, kira-kira 8.10 pagi, pada 15 November 2009.Dia didakwa mengikut Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh didakwa mengikut Seksyen 39B(2) akta sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.Pada prosiding semalam, pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Muhamad Asyraf Md Kamal, manakala tertuduh diwakili oleh peguam bela, Datuk N Sivananthan.Sepanjang perbicaraan, seramai lima saksi pendakwaan dan seorang saksi pembelaan tampil memberi keterangan.hmetro

No comments: