Pages

Saturday, August 6, 2011

‘Polis’ kena RM3,000

KUALA LUMPUR: Dua sahabat didenda RM3,000 oleh Mahkamah Majistret di sini, semalam terhadap tuduhan menyamar anggota polis dan memeras ugut RM4,000 milik seorang warga Bangladesh, dua bulan lalu.
Majistret Aizatul Akmal Maharani menjatuhkan hukuman itu selepas Hairil Halfzall Lockman, 31, dan Mohd Isa Tajudiin, 34, mengaku bersalah terhadap tuduhan yang dibacakan jurubahasa mahkamah.

Mahkamah memerintahkan Hairil yang juga juruteknik dan Mohd Isa yang bekerja sebagai subkontraktor dipenjara empat bulan sekiranya gagal menjelaskan denda.

Mengikut pertuduhan, kedua-dua tertuduh bersama dua orang yang masih bebas didakwa mendatangkan ketakutan dengan meminta wang RM4,000 daripada S Ripon jika tidak mahu ditangkap di kedai runcit 78 AR 1, Jalan Haji Hamzah, Masjid Segambut, Brickfields di sini pada jam 1.30 tengah hari, 29 Julai lalu.

Bagi kesalahan itu, mereka didakwa mengikut Seksyen 384 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara hingga 10 tahun atau denda atau sebat atau mana-mana dua dari seksaan.

Bagi pertuduhan kedua, di tempat, tarikh dan waktu sama, mereka bersama dua orang yang masih bebas didakwa menyamar anggota polis yang didakwa mengikut Seksyen 170 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara hingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.


Terdahulu, kedua-dua tertuduh yang tidak diwakili peguam memohon dikenakan hukuman denda yang ringan.

Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya, Siti Aisyah Ahmad memohon hukuman setimpal dikenakan terhadap kedua-dua tertuduh untuk mencegah kesalahan sama berulang pada masa depan.hmetro

No comments: