Pages

Saturday, August 6, 2011

Pengamal poligami dera dua budak perempuan

SAN ANGELO 5 Ogos - Ketua pengamal poligami di Amerika Syarikat (AS), Warren Jeff yang mengetuai kumpulan Mormon yang menyimpang, didapati bersalah hari ini kerana melakukan serangan seksual terhadap dua orang kanak-kanak perempuan yang 'dikahwininya secara batin'.
Juri Texas mensabitkan Jeff, 55, bersalah melakukan serangan seksual terhadap kanak-kanak berusia 12 dan 14 tahun di ladang kumpulan itu di Texas.
Dia berhadapan hukuman penjara sehingga 119 tahun.
Jeff yang dianggap sebagai pemimpin kerohanian di Gereja Fundamentalis Jesus Christ Of Latter Day Saints dengan berangnya mempertikaikan keputusan mahkamah Texas itu yang didakwanya menafikan urusan agamanya dengan membicarakan kes tersebut.
Kumpulan pengamal poligami itu yang dianggarkan mempunyai 10,000 pengikut di Amerika Utara telah dikecam oleh Gereja Mormon dan didakwa mempromosi perkahwinan antara lelaki tua dengan kanak-kanak perempuan.
Sepanjang perbicaraan dijalankan, Jeff berulang-kali menyatakan agamanya telah diserang, tetapi ditolak oleh Peguam Negara Texas, Greg Abbott.
"Apa yang dibicarakan di sini bukan tentang kepercayaan seseorang, bukan gereja, bukan konsep.
"Hanya satu saja yang dibicarakan di sini iaitu Warren Jeffs dan perbuatannya melakukan serangan seksual terhadap dua orang kanak-kanak perempuan.
"Tugas kami ialah mendakwa jenayah sedemikian, bukan terlibat dengan pendakwaan terhadap agama," kata Abbott ketika ditemui di luar mahkamah di San Angelo. - Reutersutusan

No comments: