Pages

Tuesday, November 22, 2011

Pengikut al-Awlaki bina bom


GAMBAR Anwar al-Awlaki yang dilaporkan terbunuh dalam serangan drone CIA pada 30 September lalu. - AFP


NEW YORK 21 Nov. - Polis New York menahan seorang pengikut ulama kelahiran Amerika Syarikat (AS), Anwar al-Awlaki kerana disyaki sedang membina bom paip yang dirancang digunakan untuk menyerang tentera AS yang kembali dari Iraq dan Afghanistan, kata pegawai, semalam.

Menurut dokumen mahkamah, Jose Pimentel, 27, didakwa melakukan tiga jenayah berkaitan keganasan dan dua pertuduhan lain.

Pimentel yang merupakan rakyat AS kelahiran Republik Dominica ditahan Sabtu lalu, di sebuah apartmen di Manhatttan ketika dia sedang memasang bom, kata polis.

Dia yang memeluk agama Islam dan menjadi seorang yang radikal dikatakan bergerak secara sendirian.

Dalam percakapannya kepada polis New York, Pimentel mengaku dia sedang membina bom tersebut dan tinggal lagi sejam sahaja untuk menyiapkannya ketika ditahan polis.

Pimentel yang tidak didakwa secara di Mahkamah Persekutuan berdepan dengan hukuman penjara seumur hidup jika didapati bersalah.

Pesuruhjaya Polis Ray Kelly berkata, Pimentel yang berada di bawah pengawasan sejak Mei 2009 mempertimbangkan untuk mensasarkan serangannya ke atas kereta polis New York, balai polis di New Jersey dan pejabat pos AS. - Reuters

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: