Pages

Monday, June 6, 2011

Palestin setuju sidang damai dengan syarat


RAMALLAH: Presiden Palestin, Mahmud Abbas memberitahu Perancis, beliau bersedia untuk menghadiri sidang damai Paris sekiranya Israel menerima perbincangan berdasarkan sempadan 1967, semalam.
Penasihat politik Mahmud, Nimr Hammad, berkata presiden itu memberitahu Menteri Luar Perancis Alain Juppe bahawa beliau bersetuju dengan cadangan Perancis untuk menganjurkan sidang damai di Paris sebelum akhir bulan depan. Juppe mengutarakan kemungkinan sidang itu diadakan ketika melawat Israel dan Tebing Barat minggu lalu. “Presiden Mahmud memberitahu Juppe bahawa beliau secara rasmi bersetuju dengan inisiatif dilakukan Perancis untuk menganjurkan sidang damai antarabangsa di Paris,” kata Nimr.

Namun Mahmud menekankan penyertaannya berdasarkan sempadan sebelum Perang Enam Hari pada 1967 sebagai asas kepada perbincangan damai itu.
“Sebagai syarat perbincangan, Israel perlu menamatkan penjajahan ke atas bumi Palestin yang ditakluki sejak 1967 dan sempadan negara perlu ditentukan mengikut asas ini dengan pertukaran hak milik tanah yang dipersetujui oleh pihak Palestin dan Israel,” katanya. - AFP
myMetro | Palestin setuju sidang damai dengan syarat

No comments: