Pages

Monday, June 6, 2011

Tiada tarikh akhir untuk serang Libya


LONDON: Setiausaha Luar Britain, William Hague berkata semalam, tidak ada tarikh akhir ditetapkan untuk operasi tentera Nato terhadap Libya.
Kenyataan itu dibuat ketika Russia menyuarakan kebimbangan mengenai penggunaan helikopter yang menurutnya menunjukkan serangan itu kian menjurus kepada serangan darat.

Ketika helikopter Apache tentera Britan melancarkan serangan terhadap tentera yang setia kepada pemimpin Libya, Muammar Gaddafi untuk malam kedua berturut-turut semalam, Hague mengakui misi yang dilancarkan sejak hampir tiga bulan lalu semakin meningkat. “Kami tidak menetapkan sebarang tarikh akhir. Tidak ada siapa tahu ia akan berlarutan selama beberapa hari lagi atau minggu atau bulan,” katanya dalam temuramah dengan stesen televisyen BBC.
“Jika kita berdiam diri saja, Gaddafi mungkin menggunakan kekerasan terhadap rakyat Libya, menyebabkan krisis kemanusiaan yang teruk dan pada masa sama mencetuskan huru -hara di Tunisia dan Mesir yang akan memberi kesan buruk kepada Eropah dan negara ini (Britain),” katanya.

Hague yang mengadakan perbincangan dengan pemimpin pemberontak Libya di Benghazi kelmarin juga menolak penghantaran tentera darat dengan berkata, Nato akan kekal pada syarat yang ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mac lalu. Sementara itu, Menteri Pertahanan Russia, Sergei lavrov menyuarakan rasa kesalnya terhadap tindakan Nato menggunakan helikopter untuk menyerang Libya. - AP
myMetro | Tiada tarikh akhir untuk serang Libya

No comments: