Pages

Thursday, July 26, 2012

Syria arah satu briged tentera serang Aleppo


Satu poster  Bashar yang diconteng dilihat dekat satu tempat buang sampah di Aleppo.  [FOTO REUTERS]
Satu poster Bashar yang diconteng dilihat dekat satu
 tempat buang sampah di Aleppo. [FOTO REUTERS]
Amman/Beirut: Syria menghantar beribu-ribu askar ke bandar Aleppo semalam, membabitkan unit kereta perisai, ke bandar kedua terbesar Syria itu untuk membedil kedudukan pemberontak menggunakan artileri dan helikopter.

Beberapa helikopter dilihat melancarkan peluru berpandu ke sasaran, kata penduduk. Pemberontak pula bertempur dengan tentera kerajaan di pintu masuk sebuah bandar bersejarah. Pada masa sama, askar melancarkan mortar dan bedilan ke arah pemberontak.
Saya nampak sekurang-kurangnya 20 roket dilancarkan dari helikopter dan banyak tembakan mesingan, kata seorang penduduk yang memberi nama Omar. 
Aktivis pembangkang berkata, satu unit kereta perisai biasa kini dalam perjalanan ke bandar kedua terbesar Syria itu dan melancarkan bedilan artileri selain helikopter penyerang.

Turki pula menutup kawasan sempadannya, meskipun semua pelarian Syria dibenarkan masuk. Sementara itu, dua lagi diplomat kanan Syria di Emiriyah Arab Bersatu (UAE) dan Cyprus menjadi pegawai terbaru berpaling tadah.

Pemberontakan 16 bulan terhadap Presiden Bashar al-Assad kini membabitkan dua bandar iaitu Aleppo dan Damsyik. Pertempuran dilaporkan meletus di dua kota itu sejak minggu lalu.

Tentera Syria melancarkan serangan besar-besaran terhadap dua bandar itu dan berjaya mematahkan kemaraan pemberontak di ibu negara. 
Askar kerajaan juga melancarkan bedilan bertalu-talu dan berjaya menyekat pemberontak menguasai kawasan di ibu negara.

Tentera juga melancarkan artileri dan roket ke arah bandar al-Tel di utara Damsyik untuk menawannya daripada pemberontak selain menyebabkan beratus-ratus keluarga lari ke tempat lain, katanya.

Batalion 216 berpejabat dekat bandar al-Tel mula mengebom kawasan dihuni 100,000 sebelum subuh.

Helikopter tentera terbang rendah. Orang ramai yang mendengar bunyi helikopter tentera melarikan diri kerana panik. Semua orang melarikan diri, termasuk keluarga saya, katanya.
Agensi

No comments: