Pages

Thursday, July 26, 2012

Pakatan jahat di selatan Thai

Bangkok: Polis Thailand menemui dadah milik kumpulan penjenayah di Lampang yang dipercayai digunakan untuk ditukar dengan dinamit dan bahan membuat bom untuk pemisah Islam di selatan yang beroperasi di utara Thai. 

Polis Lampang menahan Pongthep na Lampang, juga dikenali sebagai Tu Phrabaht, di sebuah hotel daerah Muang kerana memiliki bahan letupan dan dadah, Khamis lalu. Mereka merampas dua dinamit, bom gel dan alat letupan selain 10 pil methamphetamine dan empat kilogram menthamphetamine kristal. 
Polis berkata, Pongthep, 37, memberitahu mereka bahan letupan itu diperoleh dari lombong batu arang loji kuasa Mae Moh yang terletak di bawah bidang kuasa Pihak Berkuasa Elektrik Thailand milik kerajaan. 

Beliau berkata, pegawai di loji kuasa itu mendalangi kecurian bahan letupan dan mereka didagangkan untuk dadah yang dijual kepada pekerja lombong. 

Pegawai tidak dikenali itu mengumpul banyak wang hasil perniagaan haram itu, kata Pongthep kepada polis. 

Polis berkata, suspek merancang menjual bom di pasaran gelap tetapi tidak tahu di mana dan tidak tahu bahan letupan itu digunakan untuk apa.
Sumber di kem tentera Surasak Montri di Lampang berkata, laporan bahan letupan berkuasa besar dicuri dan dijual dengan pengedar dadah mencetuskan ancaman keselamatan serius. 

Mereka memberikan ancaman sebenar kepada keselamatan wilayah itu kerana menjadi lokasi loji kuasa, depo minyak dan beberapa agensi penting kerajaan, kata sumber. 
Agensi

No comments: