Pages

Thursday, July 26, 2012

Keganasan etnik di India, ragut 9 nyawa lagi

Gambar yang diambil kelmarin merakamkan beratus-beratus penduduk menaiki kenderaan meninggalkan kediaman masing-masing di Kampung Dujabari, daerah Kokrajhar kira-kira 230 kilometer dari Guwahati ekoran tercetus keganasan di negeri Assam, sejak Jumaat lalu. - AFP
GUWAHATI, India 25 Julai - Keganasan etnik antara puak orang asli Bodo dengan penduduk Islam yang berterusan di negeri Assam, semalam menyaksikan sembilan lagi penduduk terbunuh.
Keganasan yang tercetus sejak Jumaat lalu setakat ini telah mengorbankan sekurang-kurangnya 35 orang, manakala lebih 170,000 penduduk meninggalkan kediaman masing-masing dan mencari perlindungan di khemah bantuan, pejabat kerajaan serta sekolah.
Pertempuran tersebut dikatakan berpunca daripada pertikaian ke atas hak milik wilayah antara puak Bodo dengan penduduk Islam di negeri Assam.
Ketua Polis Assam, J.N. Choudhury berkata, situasi semakin tegang dan pihak berkuasa akan menempatkan lebih ramai anggota keselamatan di kawasan bergolak sambil menyatakan kesemua sembilan mayat penduduk yang terbunuh itu sudah ditemui awal pagi ini.
Siaran televisyen turut memaparkan beberapa kediaman musnah dijilat api dan kaum wanita bersama anak-anak berkumpul di khemah bantuan kerajaan yang dilindungi pasukan tentera.
Ketua Majlis Wilayah Bodoland, Hagrama Mohilary berkata, penduduk yang terbunuh semalam dipercayai dipukul sehingga mati dan mayat mereka ditinggalkan di kawasan sawah padi serta di tepi jalan.
Polis turut mengeluarkan perintah berkurung selepas beberapa kedai dan kediaman diserang serta dibakar.
Agensi berita The Press Trust of India melaporkan, keganasan itu tercetus apabila dua pemimpin pelajar Islam cedera parah akibat ditembak oleh puak Bodo di Kokrajhar. - AFP

No comments: