Pages

Thursday, July 26, 2012

17 tabiat paling buruk untuk jantung anda



Ini adalah 17 tabiat terburuk bagi jantung anda, dan bagaimana untuk mengelakkannya;

1 - Menonton TV

Duduk selama berjam-jam meningkatkan risiko serangan jantung dan stroke, walaupun jika anda bersenam secara teratur.

"Latihan Intermittent tidak mengganti-rugi masa anda duduk," kata Harmony R. Reynolds, MD, pengarah persatuan dari Cardiovascular Clinical Research Center di NYU Langone Medical Center, New York City.

Mengapa? Kurangnya gerakan boleh mempengaruhi tahap-tahap lemak dan gula dalam darah.

Dr Reynolds menyarankan agar berjalan-jalan secara bertahap dan, jika anda sedang bekerja, berdiri untuk bercakap di telefon.


2 - Membiarkan permusuhan dan kemurungan


Adakah anda merasa stres / tekanan, bermusuh, atau murung? Ini boleh mengambil tol pada jantung anda.

Sementara semua orang merasa cara ini beberapa waktu, bagaimana anda menangani emosi boleh menjejaskan kesihatan jantung anda. "Mereka yang memendam rasa tertekan berada dalam bahaya yang lebih besar, kajian telah menunjukkan manfaat untuk ketawa dan sokongan sosial," kata Dr Reynolds.

"Dan ianya sangat membantu untuk dapat pergi pada seseorang dan berbicara tentang masalah anda."


3 - Mengabaikan mendengkur


Mereka yang mempunyai berat badan berlebihan mempunyai risiko yang lebih untuk mendengkur. Tetapi orang yang kurus boleh mengalaminya juga.

Jika anda mendengkur dan sering terbangun dengan keadaan penat, berbicaralah dengan doktor anda, ada cara mudah untuk memantau apnea, kata Robert Ostfeld, MD, profesor perubatan klinikal di Montefiore Medical Center, di New York City.


4 - Tidak flossing gusi

Sementara alasan yang tepat tidak diketahui, ada hubungan kuat antara penyakit gusi dan penyakit jantung, Dr Ostfeld berkata.

Jika anda tidak floss, plak bakteria-sarat yang melekat membiak dari masa ke masa, yang boleh menyebabkan penyakit gusi. Satu teori adalah bahawa bakteria mencetuskan keradangan dalam tubuh.


5 - Keluar dari dunia (tidak bergaul dengan masyarakat)

Setiap orang memerlukan waktu untuk bersendirian, tetapi anda mesti berjumpa juga orang lain dan tetap berhubung bila-bila masa anda boleh.


6 - Bersenam gila-gila kemudian berhenti terus

Dengan senaman, adalah bijaksana untuk tujuan perlahan-perlahan dan mantap. "Adalah lebih penting untuk memiliki komitmen sukan teratur," kata Dr Reynolds. "Berada di dalamnya untuk permainan jangka panjang."


7 - Minum alkohol

Ada kajian terbaru bahawa meminum alkohol walaupun pada kadar yang sedikit dan sederhana, berisiko untuk penyakit kanser. Dan meminum alkohol berlebihan berisiko untuk penyakit jantung pula.

Baca selanjutnya pada tajuk Alkohol masih menyebabkan kanser, walaupun anda minum sedikit


8 - Terlebih makan

Berat badan yang berlebihan adalah faktor risiko utama untuk penyakit jantung.

Cubalah untuk makan lagi sedikit, mengelakkan hidangan besar, dan menggantikan minuman manis dengan air kosong.


9 - Menganggap yang anda tidak ada risiko

"Jangan menganggap anda tidak berisiko," kata Dr Ostfeld.


10 - Makan daging merah kerap

Adalah terbaik untuk berfikir daging merah sebagai makanan sesekali, bukan dasar dari makanan sehari-hari. Daging merah tinggi dengan lemak tepu, dan ada juga bukti bahawa daging proses, seperti daging babi dan hot dog, meningkatkan risiko penyakit jantung dan kanser kolorektal.

Idealnya, kurang dari 10% daripada diet anda harus berasal dari haiwan dan produk haiwan, Dr Ostfeld menasihati.


11 - Menjadi suka menunda-nunda dalam bab kesihatan

Risiko hipertensi berkembang seumur hidup, atau tekanan darah tinggi, untuk orang dewasa di usia pertengahan 50-an mereka adalah sekitar 90%, walaupun mereka tidak pernah punya masalah sebelumnya. "Titik umum adalah bahawa hanya kerana anda tidak memilikinya pada usia 24 tahun tidak bererti anda tidak memilikinya pada usia 54," kata Dr Ostfeld.


12 - Hisap rokok atau tinggal bersama dengan penghisap rokok

"Merokok adalah suatu bencana total bagi jantung anda," kata Dr Ostfeld. Merokok meningkatkan pembekuan darah, yang boleh menyekat aliran darah ke jantung, dan memberikan sumbangan untuk penompokan plak di arteri.

Ia juga merupakan bom pintar yang ditujukan untuk semua orang di sekitar anda, Dr Ostfeld kata. Bahkan, sekitar 46,000 orang yang bukan perokok yang hidup dengan perokok meninggal kerana penyakit jantung setiap tahun kerana perokok pasif.


13 - Berhenti atau melewatkan pengambilan ubat

Maka makan lah ubat-ubatan yang sepatutnya dan usah berhenti atau bertangguh. (Saya syorkan makan lah herba-herba dan makanan-makanan sunnah dalam Islam.)


14 - Tidak makan buah dan sayuran

"Diet yang paling sihat bagi jantung adalah diet yang berasaskan tumbuhan," kata Dr Ostfeld.


15 - Mengabaikan gejala fizikal

Doktor-doktor mengatakan "waktu adalah otot," yang bererti semakin cepat anda mendapatkan rawatan untuk kemungkinan masalah, semakin kecil kemungkinan anda untuk mengalami kerosakan kekal pada otot jantung anda.

Dapatkan rawatan pakar seberapa segera jika ada timbul gejala-gejala yang tidak diingini.


16 - Kuat makan benda-benda masin

Lebih banyak garam yang anda makan, semakin tinggi tekanan darah anda meningkat.

Sebahagian besar dari kita harus menjaga pengambilan natrium di bawah 2,300 miligram per hari. Jika anda mempunyai tekanan darah tinggi atau lebih dari 50, potong sampai 1,500 miligram.


17 - Makan kalori kosong

Makanan tinggi gula, lemak, dan minyak memberikan kalori, tetapi sangat sedikit-jika ada-nutrisi tubuh anda boleh digunakan.

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa diet yang penuh kalori kosong meningkatkan risiko obesiti dan diabetes.

Carilah makanan padat nutrisi, seperti sayur-sayuran, buah-buahan, biji-bijian, makanan laut, telur, kacang dan kacang polong, dan kacang-kacangan dan biji-bijian tawar. Daging yang tidak berlemak dan daging ternakan (seperti ayam dan itik), bersama-sama dengan susu bebas lemak dan rendah-lemak, adalah pilihan yang baik juga.



Sumber - Diolah dari tulisan asal oleh Lisa Zamovsky, dari health.com


* Maka adalah sangat bagus apa yang diajar dalam Islam. Contohnya seperti solat 5 waktu sehari semalam. Di situ ada waktu-waktu tertentu dimana kita mesti berdiri dan tidak selalunya mesti duduk. Maka ia terbukti bagus untuk kesihatan manusia.

* Nabi Muhammad S.a.w juga mengajar kesederhanaan dalam apa jua perkara. Seperti sabdanya yang bermaksud , "Sebaik-baik perkara adalah pertengahannya". Maka selain dari apa yang nyata telah diharamkan, maka sebaik-baiknya lakukan dalam keadaan sederhana, begitu juga lah dalam bab makan minum. 

Di dalam AlQuran juga ada menegaskan yang maksudnya, "Hai anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah di setiap (memasuki) masjid, makan dan minumlah, dan jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan." Surah Al A'raaf : Ayat 31

No comments: