Pages

Thursday, July 26, 2012

Russia kecam sekatan EU

MOSCOW: Russia semalam mengutuk sekatan baru Kesatuan Eropah ke atas Syria ekoran konflik berpanjangan di negara itu dan menganggapnya sebagai memperluas “kepungan” kepada ruang udara dan laut.
Kementerian Luar Russia berkata, pada asasnya langkah diambil EU itu boleh dianggap sebagai deklarasi sekatan udara dan laut ke atas Syria.

“Kumpulan pakar perlu mengkaji keputusan terkini EU itu untuk memastikan sama ada ia selaras dengan undang-undang antarabangsa atau tidak,” katanya.
Awal minggu ini, EU meningkatkan sekatan ke atas rejim Presiden Bashar al-Assad dan bersetuju mengetatkan lagi embargo dengan melakukan pemeriksaan setiap kapal atau pesawat yang disyaki membawa senjata.

Kementerian Luar berkata, pendirian negara itu terhadap sekatan sebelah pihak memang diketahui umum.

“Russia tidak mengiktiraf tindakan itu dan percaya ia tidak memberi kesan dan tidak mampu menyelesaikan situasi di Syria,” katanya.
Russia juga berpendapat, sekatan terbaru EU itu bercanggah dengan “cadangan dan semangat” dibawa wakil Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Liga Arab, Kofi Annan.

“Ia juga tidak selaras dengan pelan peralihan politik Syria yang dipersetujui di Geneva akhir bulan lalu,” kata kenyataan berkenaan. - AFP

No comments: