Pages

Thursday, April 12, 2012

Gempa kuat di Lautan Hindi




SUASANA kelam kabut dan kesesakan di sebatang jalan di Banda Aceh dengan penunggang-penunggang motosikal yang panik berikutan laporan berita mengenai gempa bumi sekuat 8.7 pada skala Richter di luar perairan Aceh, semalam. – REUTERS


BANDA ACEH 11 April – Satu gempa bumi kuat berukuran 8.7 pada skala Richter melanda luar pantai Sumatera, petang ini mencetuskan panik di kalangan penduduk, yang bergegas keluar dari kediaman masing-masing bimbang tsunami pada 2004 berulang.
Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono berkata, tiada kecederaan dan kerosakan harta benda dilaporkan akibat bencana itu yang berlaku pada kira-kira pukul 4.38 petang waktu tempatan.
“Tidak ada ancaman tsunami, walaupun kita berjaga-jaga,” katanya pada sidang media bersama Perdana Menteri Britain, David Cameron, yang dalam rangka lawatan ke Indonesia.
Cameron turut memberi jaminan, Britain bersedia membantu jika diperlukan.
Pusat Amaran Tsunami Pasifik mengeluarkan amaran tsunami di kawasan sekitar Lautan Hindi, namun memaklumkan ancaman itu telah berkurangan tetapi ia masih dikuatkuasakan.
‘‘Ia (gempa) tidak membawa tsunami yang besar. Namun, kita masih memantau keadaan itu kerana tsunami terbentuk menerusi ombak,’’ kata seorang Geofizik, Victor Sardina yang beribu pejabat di Hawaii.
Gempa sekuat 8.2 pada skala Richter menyusul pada pukul 6.43 waktu tempatan.
Tsunami setinggi 0.6 meter dan 0.8 meter dilaporkan di pantai Sabang dan Meulaboh pada kira-kira pukul 6 petang (7 petang waktu Malaysia), kira-kira sejam selepas gempa bumi kuat itu.
Di Thailand, tsunami kecil berukuran 10 sentimeter melanda kawasan Koh Miang dekat Phang Nga.
Bagaimanapun, Pusat Amaran Tsunami Pasifik itu kemudiannya menarik balik amaran tsunami di Lautan Hindi tidak lama kemudian.
Indonesia, Thailand, Malaysia, Sri Lanka dan India yang pernah terjejas akibat tsunami ekoran gempa bumi kuat berukuran 9.1 pada skala Richter pada 2004 kemudiannya bertindak mengeluarkan amaran tsunami sejurus gempa berlaku.
Gempa itu berlaku 500 kilometer dari barat daya Banda Aceh, Sumatera pada kedalaman 33 kilomter, kata tinjauan Geologi Amerika Syarikat.
Agensi pengurusan bencana Indonesia berkata, bekalan elektrik di Aceh terputus akibat bencana itu, manakala orang ramai berkumpul di kawasan tanah tinggi selepas siren amaran tsunami dibunyikan.
‘‘Bekalan elektrik tiada, terdapat kesesakan lalu lintas berhampiran kawasan yang lebih tinggi.
‘‘Bunyi siren dan bacaan al-Quran kedengaran di masjid-masjid,” kata jurucakap agensi itu, Sutopo.
Susilo berkata, beliau telah mengarahkan pasukan bencana untuk terbang ke Aceh bagi menghulurkan bantuan.
– REUTERS

No comments: