Pages

Thursday, February 2, 2012

PBB diminta bertegas

PBB diminta bertegasNEW YORK - Liga Arab menggesa Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) mengeluarkan satu resolusi menyokong usaha-usaha liga menamatkan konflik 11 bulan di Syria dan membantah campur tangan kuasa tentera asing dalam mencapai tujuan itu.

Setiausaha Agung Liga, Nabil Elaraby dan Perdana Menteri Qatar, Hamad Jassim Al Thani, membentangkan pelan tindakan mereka serta mencabar Rusia dan China mengatur langkah.

Hamad mewakili Liga Arab memberitahu, Presiden Syria Bashar al-Assad gagal dalam membuat sebarang usaha bagi menamatkan krisis itu dan percaya satu-satunya jalan yang dilakukan ketua kerajaan itu adalah dengan membunuh rakyatnya sendiri.

“Pertumpahan darah masih belum berhenti dan mesin pembunuh masih bergerak. Sedarlah harapan rakyat Syria ditangan anda,” tegas Hamad yang meminta liga membuat resolusi terhadap masalah itu.

Katanya, berdasarkan pelan keamanan Liga Arab terhadap negara itu, ianya merupakan sebahagian tanggungjawab di bawah piagam PBB.

Namun begitu, Rusia selaku anggota tetap liga membantah draf itu dan memberi isyarat kuasa vetonya terhadap mana-mana tindakan PBB menentang Damsyik dengan menyatakan tindakan seumpama itu kemungkinan bakal mengundang penglibatan kuasa tentera antarabangsa. Duta Moscow bagi PBB, Vitaly Churkin berkata, Syria sepatutnya mampu membuat keputusan sendiri dan penguatkuasaan terhadap penyelesaian dalaman tidak boleh dibuat oleh Majlis.PBB diminta bertegas - Global - Sinar Harian:

'via Blog this'

No comments: