Pages

Wednesday, November 23, 2011

Tuanku Mizan tinjau pusat saintifik Antartika


YANG di-Pertuan Agong (kanan) bergambar berhampiran sekumpulan penguin maharaja di Scott Base, Antartika semalam. Di tengah ialah Ongkili manakala Salleh bergaya di kiri.


SCOTT BASE, Antartika - Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin semalam melakukan lawatan khas ke pusat-pusat saintifik di Antartika dengan menaiki helikopter.

Helikopter jenis Aerospace EC130 itu dipandu oleh Kapten Rob McPhail, seorang juruterbang berpengalaman selama 20 tahun melakukan penerbangan di Antartika.

Turut sama dalam tinjauan udara itu ialah Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr. Maximus Ongkili, Pengerusi Badan Bertindak Antartika Akademi Sains Malaysia (ASM), Tan Sri Salleh Mohd. Nor dan Ketua Eksekutif Antartika New Zealand, Lou Sanson.

Helikopter yang pada asalnya dijadual berlepas dari Scott Base, sebuah pusat penyelidikan yang dikendalikan oleh New Zealand di Pulau Ross pada 9 pagi Selasa ditangguh akibat cuaca berubah-ubah dengan salji yang turun serta tiupan angin yang kuat di kawasan lawatan.

Kosmo! Online - Negara:

'via Blog this'

No comments: