Pages

Wednesday, November 23, 2011

Pembangunan Makkah musnah sejarah

MAKKAH: Pembangunan di Makkah di masa hadapan akan lebih selaras dengan seni bina tradisional, kata Datuk Bandar.

Bagaimanapun, penduduk bimbang kota paling suci ini akan hilang ditelan bangunan pencakar langit.

Bandar bersejarah, tempat kelahiran agama Islam, kini dipenuhi dengan kren berwarna kuning dan merah, juga perancah yang digunakan untuk membina bangunan hotel dan memperbaiki kemudahan untuk memastikan musim haji setiap tahun, selamat dan lebih mudah.

Walaupun kira-kira 2.5 juta orang Islam dari serata dunia datang memenuhi jalan di Makkah setiap musim haji, rata-ratanya mendapati, menara setinggi 657 milik kerajaan yang dihiasi sebuah jam mewah itu menunjukkan kemajuan terlalu cepat dijalankan.


“Peraturan pembinaan di bandar ini perlu mengambil kira kesesuaian kelebaran ja lan, lokasi di tengah bandar dan tidak membenarkan pembinaan bangunan pencakar langit... tapi itulah yang dibina,” kata Datuk Bandar Osama Al Bar mengenai pembinaan menara itu.


“Projek pembangunan akan datang akan dibina “jauh kira-kira 300 meter daripada Masjid Besar... Bangunannya akan mempunyai ketinggian kira-kira lapan hingga 10 tingkat dengan rekabentuk Makkah,” katanya.

“Kami mahu Makkah berkembang bukan menukarnya,” kata Pengasas Pusat Kajian Haji, Sami Angawi yang berasal dari Makkah tetapi sudah lama tidak pulang ke bandar itu kerana dia tidak suka bagaimana ia diubah.

“Saya sayangkan Makkah dan tidak dapat menerima bandar kesayangan Rasulullah ini dimusnahkan dan diubah begini,” kata Agawi.

Dia berkongsi pendapat dengan ramai penduduk Makkah yang perubahan di bandar itu mestilah dibuat dengan cara sederhana.

Menara jam Pembiayaan Raja Abdul Aziz, yang dibina tidak jauh dari Masjidil Haram dan boleh dilihat dari jauh, merupakan fokus kritikan.

“Reka bentuk luarannya tidak melambangkan tradisi Arab langsung,” kata Wafa Sbbet 50, dari Sydney. - Reuters.

myMetro | Pembangunan Makkah musnah sejarah:

'via Blog this'

No comments: