Pages

Wednesday, November 23, 2011

Raja Mswati usir isteri ke-12

LOBAMBA: Raja Swaziland yang mengamalkan poligami mengusir keluar isteri ke-12 dari istananya ekoran dakwaan mengatakan wanita itu berlaku curang dengan seorang rakan raja terbabit, lapor akhbar hari ini.

Pegawai yang bekerja dengan Raja Mswati III mengarahkan Nothando Dube, 23, meninggalkan kediaman rasminya minggu lalu, menurut laporan akhbar Sunday Times Afrika Selatan. Pengusiran itu berlaku selepas permaisuri yang ke-12 daripada 14 isterinya mendakwa dia ditahan sebagai tahanan di istana ekoran tuduhan tahun lalu yang mengatakan dia berlaku curang dengan Menteri Keadilan negara itu.


Sunday Times melaporkan bagaimana perbalahan itu tercetus apabila Permaisuri Dube cuba meninggalkan kediamannya untuk ke hospital selepas seorang daripada anaknya cedera ketika bermain.

Dube mendakwa, dia dilarang meninggalkan istana oleh pengawal istana. Dia kemudian menyerang pengawal berkenaan dengan semburan serbuk lada. Dube memberitahu akhbar: “Dia mengugut untuk memukul saya sambil berkata saya tidak boleh ke mana-mana dengan anak saya yang berdarah akibat luka dialami. “Saya perlu melindungi diri, jadi saya menyembur srbuk lada ke matanya,” katanya. Insiden itu berlaku pada 12 November di istana terpencil, tempat di mana dia ditahan lebih daripada setahun. Wanita itu sebelum ini mendakwa bagaimana dia dilarang bertemu suaminya sejak dakwaan dia ditangkap Ogos lalu kerana mempunyai hubungan sulit.


Mswati, waris monarki terakhir Afrika dikatakan berang selepas ibu kepada tiga anaknya itu ditemui tidur bersama Ndumiso Mamba, teman rapatnya yang juga Menteri Keadilan negara terbabit waktu itu.


Dube diletakkan di bawah tahanan rumah dan Mamba dipecat daripada Kabinet ekoran skandal itu yang tersebar ke pengetahuan rakyat selepas gambar menunjukkan menteri terbabit bersembunyi di sebalik katil wanita berkenaan.

Sejak itu, Dube ditahan di istana dan dia dilarang meninggalkan istana serta bertemu suaminya sebagai hukuman atas kecurangannya.


Bagaimanapun, Dube, bekas Miss Swaziland yang berkahwin dengan Mswati ketika berusia 16 tahun, akhirnya dipaksa meninggalkan istana ekoran insiden yang berlaku minggu lalu.

myMetro | Raja Mswati usir isteri ke-12:

'via Blog this'

No comments: