Pages

Friday, September 9, 2011

Terlepas tuduhan bunuh jiran


Ismail (tengah) dipeluk ahli keluarga selepas dibebaskan oleh Mahkamah Sesyen Kota Bharu semalam.

KOTA BHARU - Seorang lelaki tergamam selepas Mahkamah Sesyen di sini semalam melepas dan membebaskannya daripada tuduhan membunuh tanpa niat seorang jiran kerana berebut seekor kerbau di Kampung Belimbing, Tanah Merah dekat sini dua tahun lalu.
Hakim Zainal L. Salleh ketika memutuskan perkara itu berkata, tindakan yang dilakukan tertuduh Ismail Jusoh, 59, adalah untuk mempertahankan diri dan tidak melampaui undang-undang.
Sejurus keputusan selesai dibacakan, bapa kepada lapan anak yang berada di kandang tertuduh itu terus memeluk ahli keluarga dengan linangan air mata sambil menadah tangan berdoa.
"Selama dua tahun (kes) dibicarakan di mahkamah, saya tahu saya tidak bersalah kerana melakukan perbuatan itu untuk mempertahankan diri.
"Kes ini berlaku apabila Mohamed Jusoh (mangsa) mendakwa kerbau saya adalah haiwan miliknya. Dalam pergaduhan itu saya juga cedera dengan tiga jahitan di kepala," kata Ismail yang diwakili peguam Rosmizan Sulaiman.
Sementara itu, Zainal dalam penghakimannya pula berkata, selepas meneliti fakta keterangan, mahkamah mendapati tindakan Ismail adalah untuk mempertahankan diri.
Malah pada waktu kejadian, tertuduh didatangi oleh mangsa bersama anak dan menantunya yang bertindak memegang warga emas itu.
"Walaupun cedera mangsa menerkam tertuduh sehingga keempat-empat mereka terjatuh," kata Zainal.
-kosmo

No comments: