Pages

Wednesday, September 21, 2011

Rantai Titanic dicuri di Tivoli




RANTAI emas milik Eleanor Widener yang terselamat dalam tragedi kapal Titanic didapati dicuri semasa dipamerkan di Tivoli, Copenhagen, Sabtu lalu. - AP


COPENHAGEN 20 Sept. - Seutas rantai yang dipakai oleh seorang penumpang kapal Titanic yang karam, dicuri dari pameran yang diadakan di sini, kata pengurus pameran, semalam.
Rantai tersebut dicuri Sabtu lalu ketika waktu pembukaan di dewan pameran di Tivoli dan pencuri berjaya melarikannya selepas melepasi sistem penggera, kata jurucakap Tivoli, Torban Plank.
"Kami rasa pencuri tersebut bukan pencuri profesional kerana ada barang kemas yang lebih mahal yang dipamerkan di situ," katanya.
Menurut pemilik syarikat Musealia yang menguruskan pameran bergerak itu, Luis Ferreiro, rantai itu berharga sekurang-kurangnya 14,000 euro (RM60,000).
"Rantai yang berharga itu merupakan milik keluarga Widener yang merupakan antara keluarga terkaya yang menaiki kapal Titanic pada tahun 1912.
"Namun, mereka tidak mungkin berjaya menjualnya kerana ia dikenali di seluruh dunia," katanya.
Rantai tersebut mungkin dimiliki oleh Eleanor Widener yang terselamat dari kapal yang karam itu setelah melanggar ketul ais tetapi terdapat khabar angin mengatakan ia ditemui di dalam poket mayat seorang pembantu rumah. - AFP

No comments: