Pages

Wednesday, September 21, 2011

Bayi lebam muka akibat komplikasi

SHAH ALAM: Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) mengesahkan kejadian seorang bayi perempuan yang lahir dengan lebam di muka di hospital berkenaan pada Selasa minggu lalu akibat komplikasi ketika proses kelahiran, bukan kecuaian.
Pengarah HTAR, Dr M Sukumar, berkata bayi yang selamat dilahirkan Siti Aishah Abdullah, 23, selepas pembedahan pada 13 September itu mengalami penyembaban dan lebam (facial congestion and bruising ) di mukanya.

Beliau berkata, kejadian itu berpunca daripada komplikasi ketika proses kelahiran kerana posisi yang luar biasa dan bukan kerana kesilapan atau kecuaian pihak hospital. “Kedua-dua ibu dan bapa bayi berkenaan sudah pun diberikan penjelasan serta kaunseling oleh pihak hospital.

“Bayi berkenaan masih berada dalam pemerhatian pihak hospital. Keadaan bayi beransur pulih dan akan dibenarkan pulang dalam masa terdekat,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

Harian Metro pada 16 September lalu melaporkan, kekecewaan seorang lelaki baru bergelar bapa, Ibrahim Umran, 23, yang terkejut melihat zuriat sulungnya iaitu bayi perempuan berkeadaan lebam di muka.

Ibrahim berkata, dia kecewa kerana sebelum kelahiran dan sepanjang tempoh kandungan doktor mengesahkan bayinya sempurna dan sihat.

No comments: