Pages

Wednesday, September 21, 2011

Banjir: Lebih sejuta penduduk China dipindah




PASUKAN penyelamat menggunakan bot untuk memindahkan mangsa yang terperangkap dalam bangunan setelah banjir menenggelamkan pekan Daxian di provinsi Sichuan, China, kelmarin. - AP


BEIJING 20 Sept. - Hujan lebat dan banjir di seluruh China menyebabkan sekurang-kurangnya 70 orang maut, berpuluh-puluh lagi hilang dan beratus-ratus cedera manakala lebih daripada sejuta penduduk dipindahkan dari rumah mereka, kata kerajaan negara itu.
Hujan yang paling lebat sejak minggu lalu menyebabkan air banjir menenggelami bahagian utara, tengah dan barat daya China.
Walaupun penduduk yang terjejas menarik nafas lega kerana hujan sudah reda tetapi paras air sungai terus meningkat.
Menurut kenyataan dari Kementerian Hal Ehwal Awam, insiden tersebut memaksa pihak berkuasa memindahkan lebih daripada 1.2 juta orang dari rumah mereka.
"Hujan lebat yang tidak berhenti-henti menyebabkan kejadian banjir serius di Sichuan (barat daya), Shaanxi (utara) dan Henan (tengah China) serta menjejaskan 12.3 juta orang termasuk 57 orang maut dan 29 lagi hilang," jelas kenyataan itu lewat semalam.
Tambahnya, lebih daripada 120,000 rumah runtuh dan mengalami kerugian ekonomi daripada kerosakan rumah, tanaman dan tanah yang dianggarkan bernilai AS$ 2.7 bilion (RM 8.1 bilion).
Pihak berkuasa menghantar pasukan penyelamat bagi membantu usaha-usaha kerajaan dan merancang untuk mengedar beribu-ribu khemah, katil, selimut dan pakaian, kata kementerian. - AFP

No comments: