Pages

Friday, September 2, 2011

Gaddafi dilapor cuba lari ke Algeria

ALGIERS: Diktator Libya yang diguling, Encik Muammar Gaddafi, cuba berunding dengan pihak berkuasa Algeria bagi memasuki negara itu dari sebuah bandar di sempadan Libya tempat beliau sedang bersembunyi, kata akhbar El-Watan dalam edisi dalam taliannya kelmarin.


Encik Gaddafi sedang dalam pelarian sejak pasukan pemberontak mengambil alih Tripoli, ibu kota Libya, seminggu lalu.Sambil memetik sumber-sumber dekat dengan presiden Algeria, El-Watan melaporkan Encik Gaddafi
 'cuba menghubungi Presiden Abdelaziz Bouteflika menerusi telefon tetapi beliau enggan menjawab panggilan itu
'.Laporan itu berkata Encik Gaddafi, yang bersembunyi di bandar Gadames bersama anggota keluarganya, sedang menunggu keizinan bagi menyeberang ke Algeria, di mana isteri, dua anak lelaki dan anak perempuannya dilaporkan berada.
'Ini bukan kali pertama Gaddafi dan para utusannya cuba menghubungi presiden Algeria,


' kata akhbar itu.Anak perempuan Encik Gaddafi melahirkan anak di Algeria selepas melarikan diri dari Libya sedang rejim bapanya runtuh.Pemerintah Algeria berkata kelmarin beliau menyeberang ke Algeria Sabtu lalu bersama saudara lelakinya, Hannibal, ibu mereka, Safiya, iaitu isteri kedua Encik Gaddafi, - dan anak lelaki sulung pemimpin Libya itu, Mohammed.


Bagaimanapun, seorang anak lelaki Encik Gaddafi, Seif al-Islam, dalam satu rakaman audio berkata beliau masih berada di Tripoli dan perjuangannya terhadap pemberontak akan diteruskan, walaupun para pemimpin dunia sedang berkumpul di Paris bagi merancang masa depan Libya selepas pemerintahan Encik Gaddafi.


'Kami dalam keadaan baik. Kepimpinan dalam keadaan baik dan pemimpin dalam keadaan baik,




' kata Seif lewat kelmarin kepada stesen televisyen Syria, Arrai Oruba, yang menjadi alat sebaran am rejim runtuh itu.'Kami gembira, kami sedang minum kopi dan teh dengan rakan-rakan kami dan kami sedang bertempur. 


Saya bercakap dengan anda dari kawasan subbandar Tripoli. Penentangan diteruskan dan kemenangan sudah dekat,
' katanya sambil memberi amaran kepada pemberontak supaya jangan menyerang Sirte, kampung halaman bapanya.Namun, pengerusi Majlis Peralihan Negara (NTC) Libya, Encik Abdel Hafiz Ghogha, memberitahu AFP Seif sedang menghadapi gangguan waham. -- AFP.








No comments: