Pages

Friday, September 2, 2011

1.9 juta tan sisa raya di Jakarta

Sampah paling banyak dari selatan ibu negara
JAKARTA: Sekurang-kurangnya 1.9 juta tan sampah dikutip di Jakarta pada petang sambutan Aidilfitri, jauh lebih rendah daripada kadar yang dijangka iaitu 2.8 juta, kata Agensi Pembersihan Jakarta. 

Ketua agensi itu, Eko Bharuna berkata 350 pekerja diupah untuk melakukan kerja pembersihan selama 12 jam yang berakhir pada petang Rabu, lapor akhbar Jakarta Post.

“Sampah dikumpulkan dihantar ke pusat pembuangan Bantar Gebang di Bekasi. Jumlah itu tidak termasuk sampah dipungut di kawasan tumpuan pelancong seperti Ancol, Zoo Ragunan, Taman Mini Indonesia Indah dan Tugu Negara,” kata Eko, semalam.
Beliau menambah, kawasan yang mengeluarkan hasil sisa buangan paling banyak adalah di selatan Jakarta iaitu 569.7 tan, diikuti wilayah timur Jakarta ( 380.6 tan) 

“Kawasan tengah Jakarta menghasilkan 362.7 tan, manakala utara Jakarta sebanyak 275.1 tan dan barat Jakarta pula 139.4 tan. 

“Kami juga menyediakan tukang cuci tambahan sebanyak 350 orang di setiap kawasan sebagai tambahan kepada 150 pekerja yang sedia ada di setiap kawasan. 

“Tukang cuci tambahan itu bertugas di 726 masjid dan padang yang menjadi tempat solat Aidilfitri berlangsung. Kami menyediakan 649 trak untuk memungut sampah,” kata Eko. – Agensi. bharian

No comments: