Pages

Friday, August 5, 2011

Cari amah negeri jiran

RIYADH: Selepas berdepan dengan kesukaran untuk mendapatkan pembantu rumah dari seberang laut, ramai warga Saudi kini beralih kepada anggota keluarga mereka di negara jiran, khususnya di Kuwait dan Qatar untuk membantu.
Di negara berkenaan, ia mengambil masa sebulan untuk mendapatkan pembantu rumah dari luar negara dan dengan bayaran kira-kira SR7,000 (RM5,600).

Harga itu berbeza berdasarkan warga pembantu rumah terbabit. Rakyat Saudi yang mempunyai saudara di negara itu terdorong untuk meminta bantuan mereka bagi mendapatkan pembantu rumah dengan mengguna nama mereka.

Warga Saudi ketika ini berdepan dengan kesukaran mendapatkan pembantu rumah selepas pihak berkuasa negara itu mengharamkan pengambilan amah dari Indonesia dan Filipina.

Agensi pengambil pekerja asing di negara itu tidak mempunyai banyak pilihan.

Untuk mendapatkan pembantu rumah dari Kenya dan Habsyah memerlukan masa yang lebih lama dan wang yang banyak.

Mereka yang ingin mendapatkan pembantu rumah secara haram perlu membayar gaji purata SR1,800 (RM1,440) yang boleh meningkat sehingga SR2,500 (RM2,040) pada Ramadan.

Kebanyakan mereka yang diwawancara akhbar Al-Eqtisadiah berkata, ia mengambil masa sehingga dua bulan untuk mendapatkan pembantu rumah dari negara Teluk.
Jika amah itu tidak mempunyai pekerjaan, ia boleh mengambil masa seminggu saja untuk mendapatkan khidmatnya. Salem Al-Jabar yang mempunyai saudara di Kuwait menjelaskan, dia terpaksa beralih kepada saudaranya itu untuk mendapatkan bantuan.

“Tempoh menunggu untuk dapatkan amah di negara ini terlalu lama. Ini tidak mengambil kira kosnya” kata Salem. - ANhmetro

No comments: