Pages

Saturday, June 11, 2011

China, Filipina dilanda banjir besar teruk

BEIJING 10 Jun - Hujan lebat di dua wilayah tengah China yang mencetuskan kejadian tanah runtuh dan meranapkan kediaman menyebabkan sekurang-kurangnya 34 orang terbunuh dan 30 lagi hilang.
Lebih 60,000 orang pula dipindahkan selepas hujan lebat melanda bandar Xianning, wilayah Hubei dan mengakibatkan 19 orang terbunuh dan lima lagi hilang, lapor Perkidmatan Berita China.
Di Yueyang berhampiran wilayah Hunan, 15 lagi terbunuh dan 25 hilang, menurut agensi beritaXinhua.
Di Filipina, seramai enam orang terbunuh dan 27 lagi hilang di laut ketika Ribut Tropika Sarika menuju keluar dari perairan negara itu hari ini dengan kebanyakan komuniti masih ditenggelami air.
Menurut pasukan penyelamat, empat orang dilaporkan mati lemas di pulau Mindanao awal minggu ini manakala seorang budak lelaki maut selepas jatuh ke dalam sungai yang deras di bandar Batangas berhampiran Manila dan seorang lagi wanita dilaporkan lemas di tengah pulau Tablas.
Majlis Pengurusan dan Pencegahan Risiko Bencana Kebangsaan berkata, seramai 26 nelayan pula hilang berhampiran Pulau Spratly di Laut China Selatan.
Menurut perkhidmatan kaji cuaca, ribut Sarika kini menuju ke selatan China dengan kelajuan angin 65 kilometer sejam, selepas melanda pantai selatan Filipina di pulau Luzon. - AFP
Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: