Pages

Monday, July 9, 2012

Korban banjir kilat di Rusia cecah 150 orang

PEMANDANGAN sekitar bandar Krymsk, selatan Rusia, yang ditenggelami air banjir semalam.



KRYMSK, Rusia - Angka kematian akibat banjir kilat yang melanda rantau Krasnodar di selatan Rusia meningkat kepada 150 orang, kata seorang jurucakap polis semalam.
Jurucakap berkenaan, Ivan Sengerov berkata, kawasan paling teruk terjejas adalah di sekitar bandar ini yang dihuni oleh 57,000 orang.
Menurutnya, seramai 139 mayat telah ditemui di bandar berkenaan.
Setakat ini, katanya, hampir 29,000 orang di seluruh kawasan terjejas di selatan Rusia terputus bekalan elektrik dengan lebih 5,000 buah rumah ditenggelami air bah.
Banjir kilat itu turut mendapat perhatian Presiden Rusia, Vladimir Putin.
Kelmarin selepas melawat kawasan banjir di Krasnodar, Putin, 59, mengarahkan satu siasatan segera dilakukan bagi memastikan sama ada langkah mencukupi telah diambil untuk menghalang kematian 150 orang dalam bencana itu.
Beliau berkata, dana khas akan digunakan untuk membina kediaman baharu untuk mangsa banjir tersebut.
Dalam perkembangan berkaitan, ramai mangsa banjir di Krymsk menyuarakan kemarahan terhadap pihak berkuasa kerana tidak menghulurkan bantuan ketika kediaman mereka digenangi air dalam tempoh beberapa jam.
Bencana tersebut yang dipercayai berpunca daripada hujan lebat, berlaku pada Jumaat lalu.
"Tiada orang datang ke jalan tempat kami tinggal untuk menghulurkan bantuan. Kami sangat memerlukan bantuan," kata seorang pesara wanita di sini, Lidiya Polinina kepada agensi berita AFP menerusi telefon.
"Rumah kami tenggelam hingga ke siling," tambahnya.
Seorang lagi penduduk setempat yang hanya mahu dikenali sebagai Tatyana mendakwa air bah melimpah ke kediaman mereka dengan cepat.
"Rumah kami digenangi air dalam masa lima hingga 10 minit," katanya. - Agensi

No comments: