Pages

Tuesday, December 6, 2011

‘Khmer Rouge bukan orang jahat’


Berita Harian Online | ‘Khmer Rouge bukan orang jahat’:

PHNOM PENH: Pemimpin nombor dua rejim Khmer Rouge memberitahu mahkamah bahawa beliau dan rakan seperjuangan bukan ‘orang jahat,’ menafikan bertanggungjawab terhadap kematian 1.7 juta penduduk Kemboja ketika pemerintahan mereka pada tahun 1970-an.

Kenyataan Nuon Chea dibuat kepada tribunal Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang mula menyoal siasat beliau dan dua pemimpin Khmer Rouge yang lain di mahkamah buat pertama kali selepas perbicaraan yang ditunggu sejak sekian lama itu bermula bulan lalu.
Nuon Chea, antara orang kepercayaan Pol Pot sebaliknya menyalahkan negara jiran Vietnam kerana pembunuhan beramai-ramai itu.
Khmer Rouge sering mendakwa kubur besar yang ditemui adalah penduduk yang dibunuh pasukan tentera bersenjata Vietnam.

Minggu ini mahkamah dijangka memberi tumpuan kepada dakwaan membabitkan pergerakan penduduk dan jenayah menentang kemanusiaan.

Selepas Khmer Rouge menawan Phnom Penh pada 17 April 1975, rejim itu mula memindahkan satu juta penduduk malah pesakit hospital dari ibu negara ke pinggir bandar untuk memastikan usaha menubuhkan negara komunis.

Selepas seorang kerani mahkamah membaca latar belakang Khmer Rouge dan tiga defendan, Nuon Chea mempertahankan pergerakan terbabit.
“Saya tidak mahu generasi akan datang salah faham sejarah.

“Saya tidak mahu mereka menganggap Khmer Rouge orang jahat. Tiada yang benar mengenainya,” kata Nuon Chea.

Bekas ketua ideologi pergerakan komunis berusia 85 tahun itu sebaliknya berkata, tiada rakyat Kemboja yang bertanggungjawab terhadap pembunuhan ketika pemerintahan Khmer Rouge pada 1975 hingg 1979, sebaliknya mendakwa negara jiran bertanggungjawab terhadap pembunuhan beramai-ramai itu.

Vietnam menumbangkan Khmer Rouge pada 1979.

“Jenayah perang dan kemanusiaan ini tidak dilakukan penduduk Kemboja.

“Ia dilakukan rakyat Vietnam yang membunuh penduduk Kemboja,” katanya.

Turut didakwa Khieu Samphan, 80, dan Ieng Sary, 86. – AP

No comments: