Pages

Tuesday, December 6, 2011

Ibu gagal selamat anak lemas

Berita Harian Online | Ibu gagal selamat anak lemas:
 AZNIRA pengsan terpaksa dipapah oleh suaminya, Anuar Ismail, selepas melihat anaknya, Muhammmad Irfan (gambar kecil)  lemas dalam kejadian di Lata Hujan, Ulu Kusial.
AZNIRA pengsan terpaksa dipapah oleh suaminya, Anuar Ismail, selepas melihat anaknya, Muhammmad Irfan (gambar kecil) lemas dalam kejadian di Lata Hujan, Ulu Kusial.
TANAH MERAH: Kegembiraan seorang ibu membawa dua anaknya bermain air terjun di Lata Hujan, Ulu Kusial, di sini, bertukar tragedi, apabila salah seorang anaknya itu mati lemas dibawa arus deras, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang itu, mangsa, Muhammad Irfan Anuar, 12, yang sedang mandi di air terjun berkenaan bersama adiknya, Muhammad Islah, 8, tiba-tiba dibawa arus deras air terjun berkenaan.
Ibunya, Aznira Abdullah, 37, yang melihat kedua-dua anaknya itu lemas, terus terjun ke dalam air yang deras itu dan berjaya menyelamatkan Muhammad Islah, namun gagal menyelamatkan Muhammad Irfan, yang dibawa arus deras.
“Saya bersama dua anak termasuk arwah ke air terjun itu petang kelmarin dengan menaiki motosikal untuk mandi di situ, tambahan pula ia terletak tidak jauh dari kediaman kami iaitu di Kampung Buluh.

“Kejadian berlaku begitu cepat, sebelum kejadian kedua-dua anak sedang seronok mandi bersama di air terjun itu dan tiba-tiba mereka dibawa arus deras menyebabkan saya terpaksa bertindak pantas terjun untuk menyelamatkan mereka.

“Saya sempat mencapai Muhammad Islah yang sudah kelemasan dan cuba menyelamatkan arwah yang sebelum itu tersangkut ada ranting kayu di situ, namun arus deras menyebabkan gagal untuk memegangnya,” katanya ketika ditemui di Hospital Tanah Merah (HTM), semalam.

Ketua Polis Daerah, Deputi Supritendan Abdul Aziz Mahmud, berkata operasi mencari mangsa dijalankan selepas menerima laporan kejadian kira-kira jam 4 petang, membabitkan Skuad Keselamatan Tanah Merah Machang Jeli (SKTMJ) serta Jabatan Bomba dan Penyelamat Tanah Merah serta Pengkalan Kubor.
Katanya, hasil kerjasama pihak terbabit berjaya menemui mangsa kira-kira jam 10.37 malam hari kejadian, kira-kira 50 meter dari tempat kejadian.

“Mangsa dipercayai mati akibat lemas dan dibawa ke HTM untuk dibedah siasat sebelum mayat dituntut keluarga untuk urusan pengebumian,” katanya.

No comments: